Vooral de voice-assistantmogelijkheden op smartphones vaak onduidelijk of niet bekend. Dit blijkt uit onderzoek van reichelt elektronik, een van Europa’s grootste online elektronicawinkels.
Meer dan de helft van de ondervraagden (57 procent) ziet niet in hoe spraakassistenten in het dagelijks leven kunnen worden gebruikt, waardoor ze niet denken een spraakassistent nodig te hebben en deze niet aanschaffen. Terwijl in andere landen het bezwaar tegen het aanschaffen van een spraakassistent juist door veiligheid komt. In Engeland vreest 56% van de ondervraagde consumenten dat ze gehackt worden.
Spraakassistenten kunnen het leven een stuk eenvoudiger maken, maar veel consumenten weten niet goed hoe ze deze digitale hulp optimaal in kunnen zetten. De helft van de ondervraagden geeft aan de spraakassistent vooral te gebruiken om te zoeken op internet, 36 procent luistert er voornamelijk muziek mee. Geavanceerdere opties, zoals het bedienen van verlichting en de thermostaat of het doen van boodschappen, worden slechts door respectievelijk 13 en 12 procent gebruikt. Het grootste deel (88 procent) gebruikt de assistent via zijn/haar smartphone.
“Spraakassistenten kunnen het leven makkelijker maken”, zegt Frank Gerwarth, productmanager bij reichelt elektronik. “Behalve dat technologiebedrijven en verkopers veiligheidsberichten beter moeten communiceren naar hun consumenten, is het in Nederland van belang dat de toepassingen duidelijker worden toegelicht. Als mensen weten waarvoor ze hun spraakassistent allemaal kunnen inzetten, begrijpen ze beter hoe deze assistent hen kan ondersteunen in het dagelijks leven.”
Consumenten blijken niet alleen slecht op de hoogte te zijn van de opties die de spraakassistent biedt, ze zijn vaak ook niet tevreden over de kwaliteit van deze technologie. Bijna de helft (46 procent) zegt dat hun spraakassistent de opdrachten niet begrijpt, of dat het apparaat niet slim genoeg is (32 procent). Het verbeteren van de spraakherkenning staat dan ook bij 65 procent van de ondervraagden op de wensenlijst.
Gebruikers zien echter wel graag een uitbreiding van de toepassingen. Zo vindt 35 procent het prettig wanneer de spraakassistent menselijke emoties herkent, begrijpt en hierop reageert. 27 procent krijgt graag hulp bij het doen van aankopen, zoals een automatische check van de winkelvoorraad. Met dit onderzoek wilt reichelt elektronik bedrijven ervan bewust maken dat ze nog een lange weg te gaan hebben als het gaat over spraakassistenten, zowel in het voorlichten van consumenten als in het tegemoet komen aan de wensen van verbetering en uitbreiding.
Geef als eerste een reactie