In de Monitor Alcoholmarketing 2023 heeft onderzoeksbureau Panteia geïnventariseerd in welke mate jongeren (tot 18 jaar) met reclame voor alcohol in aanraking (kunnen) komen.
Rondom de best bekeken tv-programma’s door minderjarigen was er in 2023 nauwelijks alcoholreclame. Aangezien minderjarigen minder dan 25% van de kijkers waren, was er geen sprake van een (mogelijke) overtreding van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA). Slechts bij één uitzending van aan animatie film op oudejaarsavond is de RVA overtreden door twee merken. Het kijkerspubliek van deze animatiefilm bestond voor meer dan 25% uit minderjarigen. Er was in 1.697 gevallen sprake van sponsoring door alcoholmerken tussen 6:00 en 21:00. Dit is volgens de RvA toegestaan.
In zowel de RVA als de RVAAB is opgenomen dat reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek mag richten tot minderjarigen (personen jonger dan 18). Reclame voor alcoholhoudende drank in welke vorm dan ook mag geen publiek bereiken dat voor meer dan vijfentwintig procent (25%) bestaat uit minderjarigen. Deze regel is zowel voor media (televisie, radio, online, bioscopen) als evenementen van toepassing. Een uitzondering hierop is voor reclame-uitingen die deel uitmaken van het reguliere straatbeeld en op incidentele situaties waarop de adverteerder geen invloed heeft. O
Aaha!
Een onderzoek!
Tip: Onderzoek even of er al een Onderzoek gedaan is.
Jongeren kijken toch geen tv meer? Geen probleem dus.
Tot zover dit korte, gratis onderzoek.