Een recent onderzoek uitgevoerd door MarketResponse, in opdracht van DPG Media, heeft verhelderende inzichten gegeven in het dagelijkse mediagebruik van Nederlanders. De studie onthult dat Nederlanders buiten werk gemiddeld 16% van hun tijd, ofwel 3 uur en 21 minuten per dag, aan media besteden.
Voorkeur voor TV en online media
Het grootste deel van deze tijd, 2 uur en 16 minuten, wordt besteed aan televisie, films en series. Online media volgen met 35 minuten, terwijl lezen en bladeren 23 minuten innemen, en muziek, radio of podcasts slechts 7 minuten.
Piek in mediagebruik ’s avonds
Opmerkelijk is dat media een centrale rol spelen gedurende de hele dag, met een piek tussen 18:00 en 24:00 uur. Tijdens deze uren gebruikt bijna 80% van de Nederlanders een vorm van media. In de ochtend zijn bijna 40% van de Nederlanders actief met media, vaak door het checken van sociale media of het lezen van nieuws.
Verandering in mediagebruik gedurende de dag
Naarmate de dag vordert, wordt het mediagebruik frequenter en intensiever. Overdag zijn Nederlanders voornamelijk online actief, terwijl ’s avonds de voorkeur uitgaat naar televisie kijken, vooral series, gevolgd door nieuws en entertainment. Tijdens het tv-kijken blijft ongeveer een op de tien Nederlanders online actief.
Divers mediagebruik onder verschillende leeftijdsgroepen
Opvallend is dat 65-plussers en 20- tot 35-jarigen vaak gamen. Voor ouderen is dit vaker een secundaire activiteit, terwijl het voor jongeren de primaire activiteit is. De groep van 35- tot 50-jarigen besteedt relatief weinig tijd aan media, vanwege andere verplichtingen zoals werk en gezin. Ondertussen maken 50-plussers het meest gebruik van media gedurende de hele dag, zij het minder online. Lezen is voor hen een belangrijke activiteit.
Geef als eerste een reactie