Samen met MediaTest heeft WayneParkerKent voor de derde keer onderzoek gedaan naar het gedrag en de voorkeuren van Nederlandse jongeren. In deze serie onderzoeken brengen zij de Nederlandse Millennial en Generation Z in beeld.
In de derde editie van het onderzoek stelden zij aan ruim 2.500 Nederlandse Millennials en Gen Z’ers een verscheidenheid aan vragen om een zo representatief mogelijk beeld te vormen. Vragen over hun studie, werk en hun financiële situatie.
‘De daling van lineair tv kijken wordt bijna geheel opgevangen door On Demand ‘
De populariteit van het tv-scherm lijkt niet onverminderd, maar deze wordt tegenwoordig wel anders gebruikt. Zo wordt er veel minder lineair tv gekeken. Zeker onder Millennials maakt het een vrije val. Waar ze in 2018 nog 32% van hun kijktijd aan ‘gewoon’ lineaire tv kijken besteedden, is dat nu gezakt naar 21%. Ruim de helft van alle jongeren verwacht over drie jaar zelfs helemaal niet meer lineair te kijken. De daling van lineair tv kijken wordt bijna geheel opgevangen door On Demand. Zeker onder Millennials is hier een forse stijging te zien ten opzichte van vorig jaar (+10%). Het aantal uren voor de tv blijft dus nagenoeg hetzelfde en vertoont zelfs een lichte stijging. Niets is ten slotte ‘chiller’ dan je favoriete serie in een keer te ‘binge-watchen’. Het lijkt er dus op dat het scherm in de woonkamer voorlopig nergens heen gaat.
Altijd zo fout als niet millennails (ook een vervelend woord) worden als chillen en bingewatchen gaan gebruiken.
Mijn neefje van 11 zat trouwens de hele ochtend lineair naar Nickelodeon te kijken. Doet jij vrijwel dagelijks en velen kinderen met hem. On-demand is er bij gekomen dat wil helemaal niet zeggen dat de lineaire niet meer gebruikt word of dat dit moet worden opgeheven.
Ik zelf ben 39 en neem bijvoorbeeld alles wat ik wil zien per seizoen op en kijk wanneer ik het wil en in mijn eigen volgorde. Kan ik ook fijn alle reclame doorspoelen. Kijk ik dan geen lineair tv meer? Ja wel alleen niet op het moment van uitzending. Daarom is het nog wel steeds lineaire televisie. Alleen wordt het zo niet gemeten omdat ik het niet op het moment zelf kijk. Heel raar eigenlijk. Dat grote scherm blijft in de verre toekomst gewoon onderdeel van de Nederlandse huiskamers, slaapkamers en keukens. Gaat echt niet veranderen. Een bepaalde groep werkenden in de media wil dat we graag en praten elkaar allemaal na. Lineair, later, eerder, on-demand, op tv, op tablet en mobiel etc. kan allemaal prima naast elkaar bestaan.
Liniare tv is niet meer van deze tijd kijk maar eens naar de Npo veelste een toonig en eenzijdig en voorla linkse propagande, daar zit men niet meer op te wachten.
De toekomst is vooral online waar je programma’s kan kijken wanneer jou het uitkomt en ook wat je echt intreseerd ongeacht zender etc, kijk maar naar Robbert jensen op youtube die geeft het goede voorbeeld.