Onderzoek: ‘Ouderwets TV-kijken nog alive and kicking’

VARAgids doet onderzoek naar kijkcijfers.

De media laten het grote publiek denken dat online videoplatformen zoals Netflix en YouTube, maar ook het uitgesteld kijken het liniaire televisiekijken de das om heeft gedaan. Uit twee recente onderzoeken naar het kijkgedrag blijkt dat het traditionele televisiekijken, ondanks alle technologische veranderingen, nog steeds zeer dominant is.

Dunya van Troost (onderzoeker van NPO): ‘Driekwart van onze kijktijd gaat naar het lineaire kijken,’ In haar publicatie ‘Media:Tijd’, staan ook cijfers van een door GfK uitgevoerd onderzoek over het mediagebruik in Nederland. Uit dit onderzoek waar meer dan 2900 respondenten aan deelnamen blijkt dat we gemiddeld dagelijks 8 uur en 45 minuten aan media besteden, waarvan 2 uur en 24 minuten aan lineaire tv. Aan YouTube wordt momenteel slechts 4 minuten per dag besteed. Guus van der Salm (Stichting Kijkonderzoek) bevestigt deze cijfers. ‘Het lineaire kijken is nog steeds populair,’ aldus van der Salm.

 

Lees het hele VARAgids artikel op Blendle.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*