Een nieuw onderzoek van Sortlist heeft een aantal verrassende statistieken onthuld over product pla en de mogelijkheden ervan voor bedrijven. Volgens een onderzoek dat het bedrijf heeft uitgevoerd onder 200 merken in Europa en de VS die al zijn begonnen met investeren in de metaverse, erkent meer dan 55% van de bedrijven dat het een risico is dat “het nemen waard is”, vooral omdat 36% gelooft dat het “de toekomst” is.
Omgekeerd zien diezelfde bedrijven deze virtuele werelden als plaatsen die vooral gericht zijn op mannen (64%), grote merken (60%), en Gen Z-gebruikers (56%), evenals millennials (52%), die de huidige beroepsbevolking vormen en digitaal onderlegd zijn.
Bovendien meldt 47% van de onderzochte merken die al in de metaverse investeren, dat het hun innovatieafdeling is die het meest geïnteresseerd is in metaverse-initiatieven. Dit cijfer wordt nog eens benadrukt door het feit dat het meestal de grotere bedrijven zijn die het budget en de middelen hebben om een interne innovatieafdeling op te richten, vooral voor nieuwe technologieën zoals de metaverse.
De resultaten lijken het idee te bevestigen dat de metaverse vooralsnog voorbehouden is aan een niche-doelgroep.
De studie bevat ook een aantal interessante bevindingen die merken wel eens twee keer zouden kunnen doen nadenken over hun metaverse investeringen op lange termijn:
- In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, namelijk dat de aankondiging van Facebook het geld achter metaverse-investeringen aanjoeg, onthulde 92% van de ondervraagde bedrijven dat het eigenlijk de pandemie was die hen in een stroomversnelling bracht.
- 52% van de merken gelooft dat klanten klaar zijn voor de metaverse. Uit een tweede onderzoek dat Sortlist deed bij het grote publiek blijkt echter dat 54% van de gebruikers een virtuele wereld niet zou vertrouwen.
- 26% van de merken verwacht een return on investment te zien in de metaverse, terwijl 17% verwacht waardevolle data te verzamelen.
- De meerderheid van de ondervraagde merken (68%) denkt dat de technologie al over 5 jaar een grote vlucht zal nemen.
- 47% van de merken zegt dat het hun innovatieafdeling is die het meest geïnteresseerd is in metaverse initiatieven.
U kunt het hele verslag hier lezen: De stand van zaken (2022 Metaverse studie)
Geef als eerste een reactie