Onderzoek: Podcast advertenties genereren bijna hetzelfde aandacht als TV

Uit Australische onderzoek van Adelaide blijkt dat $1.000 aan AM/FM-radioadvertenties gelijk staat aan $2.635 aan Facebook-advertenties om hetzelfde niveau van aandacht te bereiken. Audio platforms genereren bijna dezelfde mate van aandacht als televisie.

Adelaide’s “Attention Unit” (AU) score vergelijkt de aandacht voor advertenties op diverse mediaplatformen. Audioadvertenties, zelfs zonder visuele elementen, genereren bijna net zoveel aandacht als tv. Dit stelt traditionele opvattingen over de effectiviteit van audiovisuele advertenties ter discussie.

Belangrijkste bevindingen:

  • FM-radioadvertenties behalen 85% van de aandacht van tv, maar tegen een kwart van de CPM (kosten per duizend impressies).
  • Streaming audio haalt 86% en podcasts zelfs 94% van de tv-aandacht.
  • Een studie van Lumen toont aan dat audioadvertenties beter presteren dan video in termen van aandacht en merkherkenning.

Uit deze resultaten blijkt dat traditionele media zoals radio en podcasts een hogere betrokkenheid genereren dan digitale advertenties, die vaker worden overgeslagen.

2 Comments

  1. En hoeveel % van de nederlanders luistert naar podcasts? En wordt aandacht niet verward met het feit dat je minder snel audio ‘zapt’? Wil niet zegen dat je er bewust naar luistert. Gewoon van vraagjes…

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*