Onderzoek: Populairste podcasts nodigen gasten uit

Duizenden gasten verschenen in 2022 op deze podcasts, maar een relatief klein aantal zorgde voor de meerderheid van de verschijningen. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek van Galen Stocking en Meltem Odabaş. Podcasts, die sinds 2013 gestaag meer luisteraars trekken, worden gekenmerkt door hun unieke, audio-eerste benadering van nieuws en entertainment. Uit een recente studie van 434 top-podcasts blijkt dat 76% van hen in 2022 minstens één gast uitnodigde. Ongeveer één op de vijf (22%) had regelmatig gasten, en 5% van de shows had bijna elke aflevering (90% of meer van de tijd) gasten.

Belangrijke bevindingen uit het rapport tonen aan dat meer dan 7.000 individuen in 2022 op deze podcasts verschenen, resulterend in bijna 11.000 gastoptredens. Deze gasten verschenen in ongeveer een derde van de circa 24.000 afleveringen die in 2022 werden uitgebracht. Podcasts over sport, entertainment, politiek en zelfhulp zijn waarschijnlijker om gasten te hebben, terwijl true crime podcasts juist zelden gasten uitnodigen.

De meeste gasten maakten slechts één keer een optreden in 2022, en slechts 12% verscheen op meerdere podcasts. Gasten die meerdere keren verschenen, waren echter goed voor een aanzienlijk deel van alle gastbezoeken. Individuen gelieerd aan The Daily Wire waren bijzonder actieve podcastgasten, en veel van de mensen die op het grootste aantal top-podcasts verschenen, gingen op The Joe Rogan Experience.

Gasten op deze podcasts werden geïdentificeerd met behulp van OpenAI’s Generative Pre-Trained Transformer (GPT) 3.5 model, waarbij onderzoekers de modelbeschrijvingen van afleveringen van Apple Podcasts en Spotify gebruikten om alle gasten per aflevering te identificeren. Voor meer informatie, lees de methodologie en een Q&A met de hoofdonderzoekers van het rapport.

Dit rapport is de nieuwste toevoeging aan het doorlopende onderzoek van het Pew Research Center naar podcasts, waarin wordt gekeken hoe Amerikanen podcasts gebruiken, naar welke podcasts ze luisteren, hoe betrokkenheid bij podcasts varieert op basis van factoren zoals leeftijd en ras, en een diepgaande analyse van top-podcasts.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*