Onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect heeft in samenwerking met Abovo Maxlead en Triple Double onderzoek gedaan naar de impact die Max Verstappen en zijn wereldtitel hebben gehad op het sentiment en de betrokkenheid rondom de Formule 1 in Nederland. Het blijkt dat de populariteit rondom de autosport in de laatste 5 jaar met 27% is toegenomen.
In 2015 reed Verstappen zijn eerste race op het hoogste niveau en zes jaar later is hij voor het eerst wereldkampioen. Met zijn 24 jaar is het een belofte voor de toekomst. Het afgelopen Formule 1 seizoen is door zeven op de tien Nederlanders (70%) op enige manier gevolgd, waarvan 43% op structurele wijze en 26% incidenteel. Het zijn met name de mannen die structureel de prestaties van Max Verstappen gedurende het seizoen hebben gevolgd, 52% van de mannen heeft het namelijk structureel gevolgd tegenover 34% van de vrouwen. Aan de andere kant geven vier op de tien vrouwen (39%) aan het Formule 1 seizoen niet gevolgd te hebben, terwijl dat bij de mannen er twee op de tien (22%) zijn. Van alle Nederlanders die het afgelopen seizoen in welke mate dan ook hebben gevolgd, heeft 92% de laatste race gevolgd en heeft 77% deze race ook daadwerkelijk gezien.
Waar in 2021 43% van Nederland het Formule 1 seizoen heeft gevolgd, volgde in 2016 nog maar 19% de autosport. Deze verhoging in populariteit is natuurlijk grotendeels toe te wijden aan het Nederlandse succes. De presentaties van Max Verstappen hebben voor de helft van Nederland (50%) een positieve invloed gehad op het beeld dat men van de sport heeft.
Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft aan te verwachten het nieuwe Formule 1 seizoen (dat in maart van start gaat) te gaan volgen. De andere helft (54%) denkt niet te gaan kijken of is hier nog niet over uit. Het zijn met name de vrouwen die denken het komende seizoen niet te gaan volgen, 47% van de vrouwen geeft dit aan tegenover 29% van de mannen.
Voor de Nederlanders die van plan zijn het nieuwe seizoen te gaan volgen, zijn de voornaamste manieren de samenvattingen op Ziggo en NOS (33%), een abonnement op Viaplay (18%) en het fysiek bijwonen van een wedstrijd (12%). Een kwart van hen (25%) weet nog niet hoe zij het seizoen gaan volgen.
Onderzoeksverantwoording
De cijfers uit dit onderzoek zijn afkomstig uit een groot sportonderzoek, dat uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in januari 2022 onder een representatieve steekproef van 1.006 Nederlandse respondenten. De cijfers over het volggedrag van de autosport zijn afkomstig uit een groot sportonderzoek, dat sportmarketingbureau Triple Double en mediabureau Abovo Maxlead gezamenlijk uit hebben gevoerd. In dit onderzoek wordt de populariteit, het volggedrag en de bekendheid van de 16 belangrijkste Nederlandse sporten periodiek doorgemeten.
Geef als eerste een reactie