Het RAB, de vertegenwoordiger van de Nederlandse radiozenders, onderzocht de rol en waarde van radio voor Nederlanders tijdens onze intelligente lockdown.
Maar liefst 42% van de radioluisteraars geeft aan meer naar de radio te luisteren tijdens deze coronacrisis. Het merendeel doet dat naar zijn favoriete radiozender(s); slechts 13% heeft een andere radiozender opgezocht. Mogelijk vinden Nederlanders het in deze crisistijd geruststellend om een bekende stem te horen, te lachen om een item in je vaste ochtendshow of dat ene mooie nummer ineens te horen.
Nieuwszenders profiteren het meest van de groei, 32% van de luisteraars geeft aan meer naar de nieuwszenders te luisteren dan in de periode voor corona. Er wordt ook meer geluisterd naar muziekzenders, 14% luistert meer naar muziekzenders met dj’s en 16% meer naar non-stop muziekzenders. De regionale zenders zijn meer in trek bij 13% van Nederland.
Waarom is radio zo belangrijk in tijden van corona?
Op de hoogte blijven van het nieuws (37%), vermaak (26%) het creëren van sfeer (24%) en het verzetten van gedachten (19%) zijn voor Nederlanders in deze coronatijden belangrijkere redenen geworden om radio te luisteren.
Radio geeft verbinding in crisistijd
Verbondenheid van de luisteraar met de wereld om je heen is altijd al een prominente functie van radio en in deze tijd wordt dat nog meer erkend;
- 28% van de Nederlanders voelt zich meer verbonden met de rest van Nederland door radio te luisteren tijdens de coronacrisis;
- 18% van de Nederlanders wordt nu meer emotioneel geraakt door radio dan voor de coronacrisis;
- 25% spreekt of appt nu meer met vrienden en/of familie over wat hij/zij op de radio hoort dan voor de coronacrisis.
Radio Corona
De meerderheid van Nederland (58%) vindt het goed dat er radio wordt gemaakt die inspeelt op het coronavirus. Vooral de saamhorigheid en betrokkenheid liggen hieraan ten grondslag. Op de vraag wat positief opvalt op de radio in coronatijd, is de mening van Nederland als volgt samen te vatten:
- de aandacht voor de persoonlijke verhalen van luisteraars;
- het positieve nieuws;
- de samenwerkingen tussen radiozenders, bv. het gelijktijdig draaien van ‘You’ll Never Walk Alone”;
- het gewoon dóórgaan van radio.
Over het onderzoek
In opdracht van het Radio Advies Bureau heeft marktonderzoeksbureau Ruigrok Netpanel een online kwantitatief onderzoek uitgevoerd naar radiobeleving tijdens de coronacrisis. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau voor Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal hebben 1.052 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 8 t/m 14 april 2020.
Geef als eerste een reactie