De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021. Dat blijkt uit cijfers van het SKO Jaarrapport 2022.
Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2022 naar 21,5%, wat overeenkomt met 30 minuten per dag. In 2021 was dit 27 minuten per dag. De TV Schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, bedroeg in 2022 181 minuten (3 uur en 1 minuut). Dit is 19 minuten minder dan in 2021.
Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het kijken naar bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+). De kijkcijfers van SKO zijn gebaseerd enkel op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit niet in deze cijfers. Het herstel van de daling in kijktijd was in 2020 en 2021 met name ingegeven door corona en de bijbehorende maatregelen: men was meer aan huis gebonden en keek meer televisie.
‘We zien nu weer de autonome daling van voor corona.’, aldus SKO.
Geen wonder, komt door al die politieke getinte praatshows die allemaal maar 1 kant belichten en allemaal de zelfde politiek correcte inhoud hebben, en niet er tegen in gaan zwemmen om ook eens het andere geluid laten horen.
Hoop dat het nog meer gaat dalen, en dat er straks niemand meer kijkt!
Zodra dat op de buis is rennen de beursgenoteerde adverteerders weg omdat hun grootaandeelhouders anders boos worden.
Veronica zou een hit kunnen hebben door Jan Roos en Dennis Schouten een dagelijks programma te geven, maar dan zouden de reclameblokken niet aanslaan. Wat de adverteerder wil dat slikt de kijker niet en vice versa.
Dankzij al die Talpa proefballonnetjes, dat negen van de tien keer draken van programma’s oplevert, helpt niet bij het vasthouden van kijkers.
Het niveau van veel Talpa-programma’s was afgelopen jaar wel dramatisch. Vier is te Veel, Liedje op het Eerste Gezicht en Think Inside The Box voelden gewoon als ‘niet doorontwikkeld’. Dan haken mensen inderdaad af en zien ze pareltjes als The Tribute en Onmogelijke Duetten over het hoofd.
En het feit dat RTL nog maar één primetimeshow heeft en daarna meteen overgaat tot de talkshow van Pilot Studio helpt ook niet mee.