Jongeren van 18 tot en met 29 jaar kijken steeds minder televisie, en kiezen steeds vaker voor on demand. Kijken wanneer het hen uitkomt, dat is wat in de huidige tijd populair is onder deze doelgroep. Hierdoor neemt het aantal jongeren die nog een televisie bezit af.
Uit recent onderzoek van XGIMI, producent van de nieuwste generatie projectoren en laser tv’s, onder meer dan 1.000 Nederlandse respondenten, blijkt dat steeds minder jongeren tussen 18 en 29 jaar een televisie bezitten. In totaal heeft slechts 17 procent van deze groep nog een tv in huis. Dit is een afname ten opzichte van voorgaande decennia, waarin televisies nog een belangrijk onderdeel vormden van het huishouden. Die daling zal de komende jaren verder voortzetten. Maar liefst 20 procent van deze doelgroep denkt namelijk geen tv meer te hebben binnen nu en 5 a 10 jaar.
Verschuiving van televisie naar online
Van de mensen die nog een televisie hebben, is het aandeel 60+-ers het grootst (34 procent). Dit is een trend die al langer zichtbaar is. Oudere generaties hechten over het algemeen meer waarde aan traditionele middelen zoals televisie. Jongeren kiezen daarentegen steeds vaker voor alternatieve manieren om hun favoriete programma’s en films te bekijken. “De manier waarop media wordt bekeken verandert snel en blijft grenzen verleggen. Dit verhoogt de vraag van consumenten naar producten die net zo flexibel zijn als hun kijkgewoonten. XGIMI houdt deze ontwikkelingen scherp in de gaten en speelt daarop in met haar technologie. De alles-in-één draagbare projectoren van XGIMI kunnen bijvoorbeeld elke ruimte omtoveren tot een thuisbioscoop. Van woonkamers tot tuinen, elke witte muur kan een kristalheldere projectie ontvangen op groot scherm, in combinatie met uitstekende geluidskwaliteit. Hierdoor kunnen consumenten gemakkelijk opgaan in de content die zij willen streamen, waar en wanneer zij dat willen,” zegt Tex Yang, VP Global Business van XGIMI.
Streamingdiensten populairder, maar wel op groot scherm
Uit de resultaten blijkt dat streamingdiensten zoals Videoland en Disney+ steeds populairder zijn onder jongeren. Maar liefst 71 procent van de ondervraagden geeft aan films liever met vrienden of familie te streamen, dan alleen. Hierbij geeft 35 procent zelfs aan een projector in de plaats van een tv te nemen. “Enkele jaren geleden werd de aankoop van een projector in plaats van een tv voor velen geen optie geacht, omdat ze werden geassocieerd met een ingewikkeld installatieproces en het design groot en log was. De projectoren van XGIMI bieden echter een concurrerend alternatief. Ze bieden een meeslepende ervaring en de lichtgewicht projectoren zijn makkelijk te installeren, zelfs onderweg,” aldus Tex Yang.
Experts suggereren dat deze trend zich in de toekomst zal voortzetten, aangezien steeds meer bedrijven investeren in streamingdiensten en het aanbod van online content blijft groeien.
Over het onderzoek
Voor dit onderzoek heeft Norstat in opdracht van XGIMI een onderzoek uitgevoerd onder 1.012 respondenten over de mediaconsumptie van Nederlanders en hun houding ten opzichte van apparatuur om media te consumeren. Onder de respondenten was 51 procent vrouw en 49 procent man. De leeftijdscategorieën zijn als volgt: 17 procent 18 – 29 jaar, 21 procent 30 – 44 jaar, 28 procent 45 – 60 jaar en 34 procent 60+. Dit onderzoek is uitgevoerd conform de richtlijnen van de ISO 20252.
Ook mijn peper dure KPN TV abonnement gedag gezegd, NLZiet voldoet prima.
Geef ze groot gelijk dat onze jeugd zich niet laat beïnvloeden door de D66 show op tv!
Heb zelf de tv kabel ook de deur uit gedaan hier.
Ik zou dit onderzoek even met een korreltje zout nemen. Het is uitgevoerd in opdracht van XGIMI. Laat dat nu net een leverancier zijn van projectoren….
Er wordt 1 vraag getoond en dan alleen de antwoorden van de mensen die hebben geantwoord dat ze wel een TV bezitten: “Ja, ik bezit een TV”. Er wordt uitgesplitst in leeftijdsgroepen en dan valt 17% van de ondervraagden die een TV bezitten in de leeftijdsgroep 18-29 jaar.
Dat is iets heel anders dan dat er in de kop van dit artikel staat.
Ook opmerkelijk:
onderaan het bericht staat hoeveel mensen van de ondervraagden in welke leeftijdsgroep valt. Dit zijn exact dezelfde percentages als de percentages die antwoorden dat ze een TV bezitten….
b.v. 17% van de ondervraagden valt in de groep 18-29 jaar, etc.
Er is dus geen onderscheid in de leeftijdsklasses. Jongeren hebben even vaak een TV als ouderen.
mooi reclame artikel voor XGIMI