Uit landelijk onderzoek door het platform ‘Verdwenen Merken’ blijkt dat TMF op gebied van verdwenen radio- & TV-zenders het meest wordt gemist. Ook KinkFM en Radio Noordzee werden veel genoemd. Binnen zes verschillende categorieën vroegen zij online aan 375 Nederlanders naar welk verdwenen Nederlandse merk zij het meest terugverlangen.
Bijna de helft van alle stemmen ging naar muziekzender TMF. Op ruime afstand volgde Radio Noordzee. Het merk TMF heeft van 1995 tot 2011 bestaan en geldt als de springplank voor diverse bekende Nederlanders, waaronder Bridget Maasland en Sylvana Simons. Zowel de RTL-presentatrice als de nieuwbakken politica begonnen hun mediacarrière als VJ bij de voormalige jongerenzender. Ook in de categorie van verdwenen dagbladen en magazines kwam een jongerenmerk als winnaar uit de bus. Pubermagazine BreakOut! voerde hier de lijst aan met De Pers en Aktueel als nummer twee en drie op gepaste afstand. Bij de verdwenen internet- en telecommerken werden jongerenmerken Hyves en Hi het vaakst genoemd.
Uit het onderzoek onder 375 Nederlanders blijkt verder dat De Negerzoen, C1000, Postbank en pubermagazine BreakOut! veel werden genoemd. Tot slot werd gevraagd welk verdwenen merk absoluut niet meer terug hoeft te keren. De DSB Bank ging er hier met de ‘hoofdprijs’ vandoor.
Richard Otto en Robbert van Loon werkten samen aan de bestseller Verdwenen Merken dat met ruim 330 besproken merken een uniek inzicht geeft in een speciaal stuk Nederlands erfgoed. Want merken komen en gaan, maar de beste merken blijven hangen zelfs nadat ze al zijn verdwenen.
Onderzoek is verricht door auteurs Richard Otto en Robbert van Loon van het boek Vedwenen Verdwenen Merken dat tijdelijk in prijs is verlaagd naar € 19,95 (i.p.v. € 29,95).
Geef als eerste een reactie