In het mediagebruik neemt de rol van kranten en tijdschriften steeds verder af. De televisie als alternatief moet echter ook steeds meer terrein prijsgeven. Dit ondanks het feit dat 88% van de Nederlandse huishoudens digitale tv-ontvangst heeft. Het aantal huishoudens met een ‘connected tv’, een tv met directe internettoegang, is de afgelopen jaren zelfs sterk gestegen: van 17,3% in 2013 tot 36,7% in 2016. Nog steeds kijken Nederlanders van zes jaar en ouder veel tv: in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag, ruim drie uur dus. In 2015 ging het om 190 minuten, in 2014 zelfs om 200 minuten per dag.
Over de hele linie verliezen tv-zenders publiek, al zijn er enkele opmerkelijke uitzonderingen. Zo weet het in 2012 gestarte 24Kitchen, onderdeel van 21st Century Fox, gestaag meer kijkers te trekken. De zender begon met een bereik van 2,4 procent, maar heeft dat weten uit te bouwen tot 3,1 procent in 2016. Ook special-interestzenders als Fox Sports Eredivisie, Investigation Discovery en RTL Crime weten hun publiek te binden en te behouden.
Dat geldt niet voor de regionale publieke omroepen, die hun gezamenlijke bereik de afgelopen vijf jaar hebben zien teruglopen van 16,4 procent (2011) tot 10,2 procent in 2016. Met name onder jongeren doen de regionale omroepen het slecht: in de leeftijdscategorie van 13-19 jaar halen ze slechts een bereik van 2 procent.
Dat is ook de lastigste leeftijdsgroep: alle tv-zenders scoren onder jongeren een gezamenlijk bereik van 47,3 procent. NPO 1 en RTL 4 doen het ook hier het minst slecht, al is hun bereik van 16,8 (NPO 1) en 16,2 (RTL 4) nog steeds weinig indrukwekkend. Ter vergelijking: onder 65-plussers is het bereik van beide zenders respectievelijk 75,7 en 48,4 procent. Deze generatie, opgegroeid in de beginjaren van de televisie, is nog steeds de grootste afnemer van het medium. Het zijn de jongste generaties die de tv steeds minder weten te vinden. Zenders met veel jeugdprogrammering, zoals NPO 3 en Nickelodeon, doen het redelijk goed onder 6- tot 12-jarigen (respectievelijk 27,3 en 20,6 procent bereik). Meer dan 6 van de 10 jongeren uit deze groep maakt dagelijks gebruik van tv. In de leef- tijdscategorie 13 tot 19 jaar stemt minder dan de helft dagelijks af op tv.
i
Geef als eerste een reactie