Uit het “2023 Streaming Satisfaction Report” van Whip Media, waarbij verschillende streamingdiensten in de Verenigde Staten worden beoordeeld op klanttevredenheid. Warner Bros. Discovery’s Max behaalde de hoogste totale klanttevredenheidsscore onder de Amerikaanse abonnementsstreamingdiensten. Max (in Nederland bekend als HBO Max) stond ook vorig jaar bovenaan in de studie van Whip Media, maar zag dit jaar een daling van 6 punten naar 88% klanttevredenheid, van 94% in 2022.
Hulu van Disney stond op de tweede plaats en Disney+ op de derde. De ranglijst is samengesteld door Whip Media, een leverancier van gegevens en analyses in de entertainmentsector, op basis van een enquête onder 2.011 Amerikaanse volwassenen. Netflix, dat in 2021 nog op de tweede plaats stond, is gedaald naar de zesde plaats in 2023, ondanks dat het qua gebruikerservaring en programmeringsuggesties aan abonnees als eerste gerangschikt staat. Netflix blijft echter de meest onmisbare dienst, hoewel het verschil met andere diensten kleiner wordt. In 2023 koos 27% van de respondenten Netflix als de enige dienst die ze zouden behouden, vergeleken met 41% in 2021.
De enquête van Whip Media in 2023 toonde aan dat de tevredenheid over de top streamingplatformen (Netflix, Disney+ en Max) daalt, terwijl de tevredenheid over de middelgrote diensten (zoals Apple TV+, Hulu, Peacock, Amazon’s Prime Video en Paramount+) toeneemt vanwege verbeteringen in contentkwaliteit, diversiteit en productwaarde. Apple TV+ staat op de vierde plaats qua algemene tevredenheid onder abonnees, met een stijging van 5 punten naar 81%. NBCUniversal’s Peacock zag de grootste winst in algehele tevredenheid, met een stijging van 6 punten naar 74%, voornamelijk dankzij de sterke ontvangst van de kwaliteit van zijn originele inhoud.
De rapportage van Whip Media is gebaseerd op antwoorden van 2.011 Amerikaanse consumenten (18-54 jaar) van 7 tot 16 juli 2023.
i
Zal Jan Slagter leuk vinden, dit nieuws.