ONS kiest voor herbeleef-tv

Tv-zender ONS maakt een herstart. Binnenkort is ONS, voorheen NostalgieNet, in meer dan driekwart van de huishoudens te vinden op kanaal 50. Met een vaste, herkenbare programmering van oude succesnummers. Ouderwets tv-kijken, noemt ONS het zelf. Slow-tv, bekende kwaliteitsprogramma’s zonder poespas. En, wie weet, misschien wel met een heuse omroepster.

Gerrit van Dijk en Heleen Scheurwater zijn verantwoordelijk voor de nieuwe koers van ONS. Vanaf 1 januari bouwen ze geleidelijk aan het nieuwe profiel van de zender. Scheurwater is er al bij sinds het begin van NostalgieNet. Van Dijk komt uit de Home Entertainment=-tak van Just Media, waar hij onder meer verantwoordelijk is voor de verwerving van licenties.

Van Dijk: “Just Media heeft NostalgieNet aangekocht om er een commerciële zender van te maken, meer dan het nu is. Dat is nog niet gelukt, daar zijn we heel eerlijk in. Dat lag deels aan onszelf, maar ook aan hoe de tv-wereld in elkaar zit. Onze doelgroep is, grofweg, 50 plus. Dat vindt de adverteerder niet zo interessant. De marketing richt zich vooral op de groep van 25 tot 49. Dat hadden we iets te positief ingeschat. Het is aan ons om aan te tonen dat het ook anders kan.”

Duidelijkheid, daar ontbrak het de eerste twee jaar volgens Van Dijk aan. “We waren moeilijk te vinden en het was onduidelijk wat je kon verwachten bij ONS. Dus dat is onze eerste taak: duidelijk maken waar we te vinden zijn en waar we voor staan. Straks zitten we bij alle kabelaars op kanaal 50. Dat was stap 1 en dat is dus gelukt. En nu we een paar maanden heel intensief met de inhoud bezig zijn, doemt ook daar langzaam een duidelijk beeld op. Mede dankzij onze kijkers, trouwens, die heel actief van zich laten horen via Facebook. ONS wordt een herbeleef-zender. Mensen willen dat oude, vertrouwde gevoel terug. Dat gevoel van een avondje heerlijk televisiekijken.”

Bonanza
Scheurwater: “We gaan heel erg inzetten op oude series. Deze maand beginnen we bijvoorbeeld met Bonanza. Maar denk ook aan Medisch Centrum West, de films van Bert Haanstra; echt herkenbare programma’s die bij de mensen dat gevoel van toen terughalen. En we willen vaste genres op vaste dagen en tijden. Zodat de mensen weten: iedere dag om 4 uur is er een comedy, of elke zondagavond een Duitse Krimi, zoals Tatort of Der Alte.”

Overigens is het nog niet zo eenvoudig om juist die programma’s te krijgen waar veel om wordt gevraagd. Van Dijk: “Nee, dat is lastig. We krijgen heel veel verzoeken om Swiebertje, bijvoorbeeld. Ja, dat willen wij ook wel. Maar die oude programma’s van de publieke omroep kunnen we niet krijgen. Dat geeft de NPO niet uit handen. Dit is erg jammer want de ONS-doelgroep zit hier op te wachten. Ze willen alles voor zichzelf houden voor het geval ze daar zelf nog eens wat mee gaan doen.”

Scheurwater: “Wij moeten echt op zoek naar de mazen in de wet. Producenten die mooie programma’s hebben gemaakt en zo slim zijn geweest om de rechten in eigen beheer te houden, zoals Endemol. Daardoor kunnen de Medisch Centrum West inkopen. En de hele catalogus van Fons Rademakers, bijvoorbeeld. We zijn nu in gesprek over het werk van Orlow Seunke.”

Slim inkopen
Van Dijk: “En omdat ik al jaren licenties aankoop voor Just Media heb ik een groot netwerk in het buitenland. Daardoor hebben we series als De Familie Bellamy aangekocht, maar ook The Saint met Roger Moore, The Persuaders en Catweazle. Met de BBC zijn we in gesprek over Fawlty Towers, James Herriot, Absolutely Fabulous. Al die programma’s die de mensen zo goed kennen laten wij terugkomen. Gisteren vroeg een kijker om The Flying Docters. Ja, goed idee toch? Maar er zijn ook grenzen. We zijn een kleine zender en het budget is beperkt, dus we moeten scherp en slim inkopen.”

Is er eigenlijk een ondergrens? Moeten programma’s minimaal 5 of 10 jaar oud zijn voor ze in de programmering van ONS terechtkomen? Scheurwater: “Nee, het hoeft niet per se oud te zijn. We zenden nu de serie Land Girls uit, over de wederopbouw in Engeland in de jaren 50. Die serie is niet oud, maar past wel goed bij onze doelgroep. Er moet een link zijn met het verleden.”

En als het aan Van Dijk ligt, komt ook die goeie ouwe omroepster weer terug. “Dat staat hoog op mijn wensenlijstje. En dat kan, als we de programmering straks lange tijd vooruit gaan plannen. Dan kan je het opnemen. Dus niet live, maar ze kan je wel een fijne middag wensen en even de programma’s van die avond doornemen. Veel mensen missen dat nog steeds.” Scheurwater: “Het is nostalgie ten top, natuurlijk. Bloemstukje erbij…”

50 Plus beurs
Als de programmering eenmaal staat, gaan ONS op zoek naar de doelgroep. Van Dijk: “En dat bedoel ik letterlijk. We gaan praten met ouderenbonden en allerlei andere organisaties die zich met ouderen bezighouden, zoals Plus Magazine of SeniorWeb. En we gaan naar de 50 Plus beurs. Want we willen echt in gesprek komen met de doelgroep en de ouderen betrekken bij wat we doen, als zender. Ik kan me ook best voorstellen wat we programma’s gaan maken met ouderenbonden of met andere partijen, speciaal voor die doelgroep. Informatiefilmpjes over hoe je dingen doet, thuisbankieren of zo. Ik noem maar wat. Of iets over reizen, speciaal gericht op ouderen. Dat zijn zomaar wat voorbeelden, hoor. Uiteindelijk moet het bij de doelgroep vandaan komen.”

Maar wacht even, hebben daar al niet een omroep voor, iets met Max? Van Dijk: “Ja, dat doet Omroep Max voor een deel ook al. Maar hun zendtijd is beperkt. En de zendercoördinator bepaalt welke programma’s er worden uitgezonden. Dus die uitleg-programma’s voor ouderen, waar ik het net over had, die zie ik nog niet zo snel bij Omroep Max. Wij zouden daar best een deel van onze zendtijd aan willen besteden. Maar het is nu nog wat te vroeg.”

Integere televisie
Voorlopig nog geen eigen programma’s, dus, maar wel een indrukwekkende lijst met oude bekenden. Een verlangen naar vroeger, of is televisie-van-nu voor veel ouderen te snel geworden? Van Dijk: “Ik denk dat veel mensen zich niet meer zo goed kunnen vinden in de manier waarop nu tv wordt gemaakt. En niet alleen ouderen. Ik ben zelf 45 maar als ik een avond voor de buis zit word ik daar ook niet gelukkig van. Het is grappig om te zien dat programma’s die hoog scoren vooral programma’s zijn die op de oude leest worden gemaakt. Ik Vertrek, Spoorloos, Het Journaal… Klassieke, integere televisie. Mensen willen even weg uit de haast van alledag. Of een goed gevoel van vroeger herbeleven.”

Volgens Scheurwater wordt de nieuwe koers van ONS door de kijker erg gewaardeerd. “En dat laten ze ons duidelijk weten. We krijgen elke dag veel reacties, ook vragen en suggesties. Voor ons is dat heel prettig, een teken dat we op de goede weg zijn. En ik zie het ook als een bewijs dat die doelgroep echt ondergewaardeerd wordt. Die focus op mensen van 25 tot 49 jaar, die je overal ziet, die is echt niet terecht.”

Uiteindelijk moeten ook de mediabureaus en de marketeers tot inkeer komen, wil ONS ook commercieel een succes worden. Van Dijk: “Natuurlijk, uiteindelijk gelden ook voor ons de kijkcijfers, het bereik van de zender. Als dat goed zit, volgt de rest ook. Maar nu focussen we ons vooral op de basis. En wat dat oplevert gaan we eerst inzetten om de zender nog meer te versterken. Stap voor stap. Dat gaat zeker 1 of 2 jaar duren. Iedereen roept: waarom doen jullie dat? Je bent toch geen doelgroep? Dat hoeft ook niet, als je je maar kunt verplaatsen in je doelgroep. Mijn belangrijkste drijfveer is dat we de oudere kijkers willen vermaken, een goed gevoel willen geven. Daar doen we het voor. Vergis je niet. Ooit zijn we allemaal doelgroep.”

(Foto Gerrit van Dijk en Heleen Scheurwater door Peter Veenendaal)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*