Veel inwoners van Nederland kopen een lot, of sluiten een abonnement af op een loterij, in de hoop een mooi geldbedrag te winnen. De kans dat je ook daadwerkelijk een groot bedrag wint, is nihil. Toch nemen vele Nederlanders een gokje en zien hun kansen groots in. Komt dit omdat loterijen in reclames bijvoorbeeld worden verheerlijkt? Door de intreding van de Wet Kansspelen op Afstand is online gokken legaal geworden in Nederland. Loterijen behoren officieel tot de kansspelen branche en moeten zich ook aan een aantal regels houden die de Kansspelautoriteit heeft opgesteld. Hierdoor mogen loterijen bijvoorbeeld geen rolmodellen meer in hun reclames laten meespelen. Maar welke loterij programma’s hebben we eigenlijk op de Nederlandse beeldbuis, naast krasloten en overige fysieke loterijen die er te vinden zijn? Wij zullen dit uitgebreid met je gaan bespreken.
Postcode Loterij Miljoenenjacht
Postcode Loterij Miljoenenjacht is niet weg te denken uit de Nederlandse tv en is razend populair. Het programma is van de fysieke loterij: de Postcode Loterij, waar veel bekende Nederlanders ambassadeur van zijn. Het programma is bedacht door John de Mol en wordt gepresenteerd door zijn eigen zusje Linda de Mol. Zij begeleidt de kandidaten en haar co-presentator Winston Gerschtanowitz bezoekt de spelers thuis die ook een geldprijs hebben gewonnen. Het programma wordt uitgezonden op SBS6 en is geproduceerd door Endemol. Het eerste seizoen startte op 25 november 2000, waarvan ze vandaag de dag ruim ruim 35 seizoenen van hebben gedraaid. Per jaar worden er 2 seizoenen opgenomen van vijf of zes afleveringen. Deze afleveringen duren ongeveer 90 minuten (inclusief reclames). Als je wilt meedoen aan dit programma moet je wel een abonnement hebben op de Postcode Loterij.
Wil je weten hoe Postcode Loterij Miljoenenjacht in zijn werking gaat? Bekijk dan de onderstaande video:
Video:
Hoe werkt Postcode Loterij Miljoenenjacht?
500 kandidaten maken tijdens het meedoen aan de Postcode Loterij Miljoenenjacht kans om een bedrag van maar liefst €5.000.000 te winnen. Om dit bedrag te kunnen winnen moet de kandidaat vragen beantwoorden. Elke ronde vallen er kandidaten af, totdat er één kandidaat over is. Deze kandidaat gaat het kofferspel spelen en maakt dus kans om een groot geldbedrag te winnen. Tijdens het kofferspel is het de bedoeling dat de kandidaat koffers wegspeelt waar lage bedragen in zitten. Hoe meer hoge bedragen er over blijven, hoe meer kans op een grote winst. Je weet niet wat er in de koffers zit, dus je zal moeten gokken. Per ronde zal ‘de bank’ een bod doen op het koffertje die jij op jouw desk hebt staan. De geschatte waarde van deze koffer kan dalen of stijgen. Dit is afhankelijk van welke koffertjes je hebt weggespeeld. Je kunt dit aanbod van de bank aannemen, dan stopt het spel direct. Je kunt deze ook weigeren om vervolgens door te spelen., Je hebt hierdoor wellicht kans op een grotere winst, maar je neemt ook een groot risico. De winnaar thuis wint ook een bepaald bedrag dat afhangt van de winst van de kandidaat in het spelprogramma.
Deal or no Deal
Deal or no Deal is een programma waarvan ook John de Mol en de Postcode Loterij eigenaar van is. Bij dit programma kunnen ook een aantal kandidaten een grote geldprijs winnen door middel van het spelen van het kofferspel. De spelshow maakte haar debuut op 27 augustus 2006. Deal or no Deal werd toen gepresenteerd door Beau van Erven Dorens, maar hij is nu vervangen door Buddy Vedder. Sinds 4 oktober 2021 is Deal or no Deal, na een lange periode van afwezigheid, weer terug op de Nederlandse tv. Bij de eerste editie die gepresenteerd werd door Beau, kwamen er 20 koffers voor met geldbedragen tussen de €1 tot €250.000. Bij de nieuwe editie die gepresenteerd wordt door Buddy komen er 24 koffers voor met geldbedragen tussen de €1 tot €200.000. Op 18 januari 2022 is het nieuwe seizoen met Buddy Vedder gestopt. We hopen dat er snel weer een nieuw seizoen komt.
Recent kreeg de Postcode Loterij een waarschuwing voor het uitzenden van een reclame waarin rolmodel Buddy Vedder voorkwam. Wil je hier meer over weten? Lees dan nu ons artikel: Waarschuwing Postcodeloterij voor inzet rolmodel.
Deal or no Deal internationaal
Dat John de Mol een succesvolle man is, mede door de verkoop van het programma The Voice aan vele landen, is voor iedereen al bekend. Ook bij Postcode Loterij Miljoenenjacht bewijst hij zich weer. Dit spelprogramma is namelijk in ruim 50 landen uitgezonden onder verschillende namen en talen. De meest voorkomende naam is Deal or no Deal. Het programma wordt onder andere in Amerika, Australië en Engeland uitgezonden.
BankGiro Loterij The Wall
Ook de BankGiro Loterij heeft haar eigen spelprogramma. Hierin zien we de co-presentator van de Postcode Loterij Miljoenenjacht Winston Gerschtanowitz weer terug. Tijdens dit spel staat er een twaalf meter hoge muur met onderaan oplopende geldbedragen. Met groene en rode ballen wordt er aangeduid of je winst of verlies hebt. Tijdens de eerste ronde van de spelshow moeten de kandidaten in koppels vijf vragen beantwoorden. In de tweede ronde worden deze koppels van elkaar gescheiden en moet daarbij de hoeveelheid kennis van de partner worden ingeschat. Aan het eind van het spel moet de kandidaat die in een aparte ruimte zit beslissen of ze voor het geld uit de eerste ronde kiezen, of het geld wat verdient is bij de muur. Ook in het buitenland is deze spelshow zeer populair. Het programma wordt onder andere in Amerika, Spanje en Frankrijk uitgezonden.
Wil je meer weten over loterij programma’s? Lees dan ons artikel: Meer Loterijprogramma’s