Bezoekers van de sites van de publieke omroepen en de NPO worden telkens getrakteerd op een cookie-popups. De afgelopen weken stond het internet vol met klachten. Ook omroepen willen een gebruiksvriendelijke omgeving.
Op sommige sites moet je zelfs vier vinkjes aantikken voor de melding verdwijnt. Terwijl andere sites de cookiemelding onder één knop plaatsten, heeft NPO ervoor gekozen om voor elke soort cookie apart toestemming vragen. Niet alleen bezoekers klagen over de gebruiksvriendelijkheid van de websites.
Veel omroepen zijn ook ontevreden over de huidige cookiewall.
Geert-Jan Bogaerts, hoofd digitaal van de VPRO: “Het is niet klantvriendelijk en schiet zijn doel voorbij. En het is ook nog eens ingevoerd tegen het advies van de omroepen in. In diverse mails hebben we benadrukt dat dit niet ging werken, maar uiteindelijk heeft de NPO deze keuze gemaakt.”
NOS werkt met maar één cookie, maar ook daar zijn regelmatig klachten over.
Lara Ankersmit (Head of Digital NOS): ‘Bij NOS vragen wij toestemming voor één cookie (advertising), helaas wordt die dan niet in alle gevallen opgeslagen. 10% van de mensen geeft vervolgens toestemming op de advertising cookies. Beter zou zijn als die 10% dat actief aan zou kunnen geven en de overige 90% er niet mee lastig gevallen wordt.’
Geef als eerste een reactie