Onbewust wordt er flink wat reclame gemaakt door online casino’s op de radio. Dit blijkt uit recent onderzoek. Tijdens sportwedstrijden wordt er ook op de radio aandacht besteed aan de wedstrijd. De wedstrijd wordt live besproken en belangrijke punten worden geanalyseerd. Tijdens deze analyses wordt er steeds vaker reclame gemaakt voor online casino gokken. Dit blijkt uit een recent onderzoek. We horen regelmatig aan het einde van de analyse een vraagstuk waarin gevraagd wordt aan de luisteraars op wie ze zouden wedden. Sommige radiostations maken het zelfs zo bont dat de naam van een bekend online casino erbij vermeld wordt.
Onbewust reclame maken op tv en radio gebeurt al langer
Het is absoluut niet zo dat alleen sinds de komst van online casino’s er onbewust reclame gemaakt wordt. De televisiestations noemen het product placement. Maar ook bekende radioprogramma’s maken zich hier schuldig aan. Zo wordt een radioprogramma ineens gesponsord door een online casino. Hierdoor wordt het casino onbewust vermeld, maar dit kan luisteraars wel op een idee brengen. Uiteraard is dit vooraf al bedacht door de marketing teams achter het radio programma en de online casino’s. Product placements is iets van alle tijden, maar nu online casino’s het als reclamemiddel gebruiken ontstaat er ophef over.
De product placements vallen buiten de regels van reclameblokken
In Nederland zijn er regels dat online casino’s enkel reclame mogen maken na 22.00. Dit is om te voorkomen dat te jonge luisteraars met online gokken in aanraking komen. Maar nu ervaren wij regelmatig dat er ook buiten deze tijden reclame gemaakt wordt. Er wordt een online casino zoals bijvoorbeeld het Tonybet casino genoemd terwijl het nog niet eens 22.00 is. Vanuit de overheid zijn hier al vragen over gesteld. Het is namelijk de vraag of deze manier van reclame maken eigenlijk wel toegestaan is. Vooral als een reclame op de televisie of in een reclameblok nog niet mag.
Er komen al nieuwe regels voor reclames
In Nederland wordt er al hard gewerkt om de reclamewetgeving voor online casino’s te herzien. De nieuwe regels zouden zelfs al op 1 januari 2022 ingaan. Maar dit is uitgesteld omdat er nog veel over onduidelijk was. Eén van de nieuwe regels is dat ongerichte reclame niet langer meer is toegestaan. Hier zouden product placements natuurlijk ook bij horen. Er mag alleen nog maar gericht reclame maken aan personen die hier toestemming voor gegeven hebben. Met de nieuwe reclame regels zouden product placements in radio programma’s geen optie meer zijn. De luisteraars geven tenslotte geen toestemming voor de reclame op de radio.
Ondanks de ophef is er nog wel veel onduidelijk over de regelgeving
Ondanks dat er flink wat ophef is over de product placements van online casino’s is er ook nog veel onduidelijk. Wat mag er nu eigenlijk wel en niet? Dit is ook een vraag die door de online casino’s gesteld is aan de overheid. Omdat er nog veel onduidelijk is zijn er ook nog geen officiële nieuwe maatregelen genomen. Tot die tijd moeten we dus nog wel even geduld hebben of de reclames op de radio gaan veranderen.