Gedeputeerde Jaap Bond wil een nieuw gedetailleerd onderzoek over de economische waarde van Mediastad Hilversum voor de provincie Noord-Holland.
32 jaar geleden werd voor het laatst door de provincie Noord-Holland een groot inhoudelijk onderzoek gedaan naar het economisch belang van Hilversum als omroepstad. In juni 1984 verscheen hierover het rapport ‘Omroep en economische uitstraling’ opgesteld door de inmiddels opgeheven Economisch-Technische Dienst voor Noord-Holland (ETD). In dit 45 pagina’s dikke rapport deed de provincie destijds onderzoek naar de indirecte en directe economische omroepbedrijvigheid in Noord-Holland, de provincie Utrecht en Almere. De economische uitstraling toen werd een fenomeen genoemd omdat de omroepindustrie, zo schrijven de onderzoekers, niet alleen in het Hilversumse, maar ook daarbuiten een duidelijk stempel drukte op het economische leven van bijvoorbeeld toeleveringsbedrijven, zoals bouw- en installatiebedrijven, de grafische industrie en uitgeverijen, toerisme en zakelijke dienstverlening.
„Ik vind het een rol van de provincie om weer een soortgelijk groot inhoudelijk onderzoek te laten doen naar de economische waarde van Hilversum als Mediastad voor Noord-Holland”, zegt gedeputeerde Jaap Bond (Economische Zaken). „Ik zeg hierbij toe zo’n rapport, om de cijfers te actualiseren, te willen agenderen binnen de Economic Board Gooi- en Vechtstreek.”
Onderwijs
Bond zegt in het onderzoek te willen kijken naar huidige cijfers in relatie tot omvang van de directe en indirecte werkgelegenheid binnen arbeidsmarkt en onderwijs. Bond zegt verder dat er bedreigingen zijn bij de publieke omroep en er aan de andere kant steeds meer zzp-achtige bedrijven ontstaan die binnen de media actief zijn. „Het zou in het nieuwe onderzoek moeten gaan om vragen zoals: Om hoeveel arbeidsplaatsen gaat het binnen de media? Hoe oud zijn de medewerkers in de mediasector? Wat voor personeel is er nodig? en Hoe spelen we in op de nieuwe wereld?”
Hoewel er sindsdien een aantal deelrapporten zijn verschenen over het economisch belang van de omroep voor de provincie zegt Bond nu: „We gebruiken nu oude cijfers. Deze zouden we moeten updaten.”
Het rapport uit 1984 is gebaseerd op de situatie van omroepbedrijvigheid van de ‘oude’ omroepen, het rapport spreekt nog over de ontwikkeling van het derde net, de komst van nieuwe media en de introductie van abonneetelevisie. Van commerciële televisie was destijds nog geen sprake, RTL4 ontstond pas in 1989. Het rapport onderzocht naast het toeleveringseffect (deze bedroeg ruim 555 miljoen gulden) ook de salarissen en bestedingen van vaste- en freelance omroepmedewerkers. Uit het rapport blijkt de grote omvang van omroeponafhankelijke werkgelegenheid, destijds. Ruim 9000 mensjaren.
Broedplaats
Het Gooi werd in het rapport, destijds al, omschreven als ‘broedplaats’ voor nieuwe ideeën en producten, zowel op het artistieke als het technische vlak. Een van de laatste rapporten waarin inhoudelijke cijfers werden gepubliceerd over indirecte en directe economische omroepbedrijvigheid verscheen in 2011, zo laat Hans Vonk, economisch adviseur van de provincie Noord-Holland weten. Hij schrijft dat in 2011 de omroepsector zorgde voor ruim 13.000 banen. Verder zegt hij dat de toegevoegde waarde van met name de omroep in Gooi- en Vechtstreek 1,54 miljoen euro bedroeg, 17,7 % van de totale economische waarde van deze regio. Ter vergelijking: in Noord-Holland als geheel had deze sector in 2011 een toegevoegde waarde van 13,2 miljard euro, dat is 12,3% van de totale toegevoegde waarde van Noord-Holland. Het rapport beschrijft dat de omroep (waaronder ook de informatie- en communicatie industrieën) ‘overduidelijk vertegenwoordigd is in de regio en van groot belang is’.
De mediasector maakt momenteel nog het belangrijkste deel van de werkgelegenheid uit voor Gooi- en Vechtstreek, maar de sector staat zwaar onder druk. Bond erkent deze druk, zo zegt hij. „Het recent verschenen MIRT-rapport was voor ons op het provinciehuis een wake-up call”, zegt hij. Deze krant onthulde, na onderzoek, op 4 november dat uit dikke rapporten van de Economic Board Gooi- en Vechtstreek, die dit jaar verscheen, blijkt dat de hoogtijdagen van de omroepen vergane glorie zijn. Het Gooi lijkt een reservaat te worden ten opzichte van de bruisende metropoolregio Groot Amsterdam. Er moeten daarom drastische maatregelen genomen worden.
Uit het rapport blijkt dat de omroepstad en de omliggende gemeenten sinds 2005 te maken hebben met een permanente stagnatie. Bond zegt dat de uitkomsten van dit rapport een van de redenen was om recent het Economic Board Gooi & Vechtstreek nieuw leven in te blazen. „De signalen staan op rood, we moeten keuzes maken en goed kijken naar de sterke kanten van de regio.”
Hilversum Mediastad wordt, zo beschrijft de provincie in haar uitvoeringsagenda 2016-2019, samen met economische regio’s zoals Mainport Schiphol en Foodindustrie Zaanstreek en Staalindustrie IJmuiden door de provincie Noord-Holland gezien als belangrijke economische clusters voor de provincie Noord-Holland. Bond bevestigt de positie van Hilversum en zegt: „Het cluster Media Park heeft een gelijkwaardige rol binnen onze uitvoeringsagenda. Als overheid – zowel de provincie als de gemeente – moeten wij de verbinding maken, faciliteren en het eerste duwtje geven. Met het Economic Board willen wij, als provincie, dat Hilversum die positie als Mediastad behoudt. De regio is naast in media ook sterk in gezondheidszorg, toerisme en recreatie. Wij moeten hierbij inzetten op arbeidsmarkt, kennis en onderwijs. Er zou ook veel meer moeten worden afgestemd met de bedrijven die in de regio zitten, om te kijken naar de behoeftes van deze bedrijven in de komende jaren.’’
Ononverwinnelijk
,,De input voor beleid zou ook moeten komen van deze bedrijven. Zij weten het precies. Tijdens een recent werkbezoek zag ik dat de etalages – zoals ’RTL Boulevard’, van sommige bedrijven naar Amsterdam worden verplaatst, maar op het gebied van het hele technische deel, de infrastructuur en de technische kennis is Hilversum nog steeds onoverwinnelijk. Dat samen vormt een ongelofelijk belangrijkrijk onderdeel van de economie van Gooi & Vechtstreek en de provincie.”
De gedeputeerde zegt dat er uit een recente provinciale bijeenkomst bleek dat er op het Media Park ruimte is om start-ups te huisvesten, iets dat een impuls kan betekenen voor Mediastad Hilversum. “Soms zoek je naar een bril en dan staat hij op je voorhoofd.”
1 Trackback / Pingback