De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft besloten dat er extra onderzoek nodig is naar de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland (RTL) door DPG Media (DPG). Dit heeft de ACM bekendgemaakt op haar website.
Op basis van marktonderzoek ziet de ACM mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten. Ook zou de fusie-organisatie een te dominante positie op de adverteerdersmarkt kunnen krijgen.
Het onderzoek concentreert zich voor een belangrijk deel op het nieuwsaanbod. DPG verkrijgt door de overname van RTL een nog sterkere positie als aanbieder van betaald en onbetaald algemeen nieuws, zowel online als offline.
Dit gaat net zoals bij Talpa ook niet door of ze moeten een aantal nieuws gerelateerde dingen afstoten.
Dit gaat nog heel lang duren, met uiteindelijk het verlossende woord: we gaan dit niet goedkeuren, net als bij Talpa. Kan zo nog maar een jaar duren dit vervolg onderzoek. Met dat onderzoek tussen Talpa en RTL duurde het ook zo lang dacht ik.