Overschrijding van reclamezendtijd komt vaker voor. Het Commissariaat voor de Media zit er bovenop. Eind 2013 overkwam het Disney XD bijvoorbeeld, dat vervolgens 160.000 euro moest betalen voor het overschrijden van de maximum reclamezendtijd.
Ook SBS kreeg toen eenzelfde bedrag aan boete opgelegd. Hoewel SBS in dit nieuwe geval aangaf dat in het uur er voor en het uur er na minder reclame werd uitgezonden, maakte dat geen verschil voor het Commissariaat. De Mediawet biedt geen mogelijkheid voor compensatie.
SBS heeft nu erkend dat de Mediawet weer is overtreden, maar dat gebeurde volgens de zender niet opzettelijk en/of uit commerciële overwegingen. Er zijn op beslissende momenten menselijke fouten gemaakt. SBS zegt te waken dat een dergelijke overtreding in de toekomst niet meer zal plaatsvinden.
Het Commissariaat voor de Media erkent dat het voor televisieomroepen soms lastig is om zich aan maxima van reclametijden te houden. Toch stelt men dat zowel in Nederlands als Europees verband het wenselijk is om, onder welke omstandigheid dan ook, maxima rond reclamezendtijd streng te handhaven.
Geef als eerste een reactie