[INTERVIEW] Voor de Nachtwacht Award 2019-verkiezing voor het beste nachtprogramma op de Nederlandse radio interviewt Spreekbuis diverse radiomakers. Ditmaal: Özcan Akyol (BNNVARA – Onze man in Deventer / NPO Radio 1).
Je bent auteur, columnist, televisiepresentator én radiomaker. Wat geeft jou de meeste voldoening?
Mijn grote passie is de literatuur, daar ben ik eerlijk over, en dat zal ook nooit veranderen. Dankzij de letteren kon ik me op verschillende fronten ontwikkelen, wat me heeft bevrijd van een vrij uitzichtloze maatschappelijke positie. Maar het presenteren van een eigen radioprogramma komt direct op de tweede plaats. Het medium is prachtig, omdat je – veel meer dan op televisie – écht de tijd krijgt om met mensen te praten zodat gesprekken ergens over gaan. Niemand hoeft bij mij met walmende oneliners te strooien om te scoren. Daar ben ik zelfs een beetje allergisch voor.
Je maakt je programma niet uit Hilversum, maar in je woonkamer in Deventer. Komt ‘de regio’ volgens jou voldoende aan bod in de landelijke media?
Nee, ik vind dat landelijke media te veel gericht zijn op de Randstad. Dat is misschien niet gek, als je bedenkt dat hun redacties daar zetelen en bijna alle medewerkers ook bij elkaar in de buurt wonen. Het zorgt voor eenheidsworst. Bijna iedereen in de media denkt en doet hetzelfde. Vaak hebben ze dezelfde voorkeuren. Ook op politiek niveau. Ik snap de kritiek van mensen uit de provincie wel als ze zich niet vertegenwoordigd voelen door gasten aan talkshowtafels of in radio-uitzendingen. Daar probeer ik, hoe klein en bescheiden ook, verandering in te brengen. Dat kan ook door de wijze waarop je de gasten benadert.
Jouw programma is ook te beluisteren als podcast. Hoe populair is deze?
Ik heb geregeld grote namen in mijn programma, van Humberto Tan tot Wilfred Genee en van Matthijs van Nieuwkerk tot Lilian Marijnissen. Ik merk dat veel andere media om die reden luisteren. Ze halen dan nieuwsberichten uit deze ontmoetingen. Vooral in de sfeer van politiek, entertainment en cultuur. Het wil weleens voorkomen dat er op zondag, een dag na mij uitzending, vier of vijf nieuwsberichten zijn gemaakt van het interview dat ik eerder die nacht had. Dat is natuurlijk wel lekker voor de naamsbekendheid en de luistercijfers van het programma.
Is ‘Onze Man uit Deventer’ een echt nachtprogramma?
Vind ik wel. Het is slowradio. Ik draai geen muziek maar praat anderhalf uur met iemand. Het programma heeft een intiem karakter. Wist je dat veel mensen niet geloven dat ik ‘Onze Man in Deventer’ ook écht live in de nacht vanuit mijn huis presenteer? Ze kunnen niet begrijpen dat die gasten op dat tijdstip naar Deventer komen. Maar het is toch écht waar. Ik houd zelf niet van dat hysterische gedoe in de nacht, met keiharde trance en een ADHD-deejay. Maar ik haast me erbij te zeggen: dat is smaak. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Misschien heeft het ook met generaties te maken.
Wat is volgens jou de magie van nachtradio?
Dat is toch wel de relatie die je met de mensen thuis opbouwt. Ik ben nog niet zo lang bezig, maar heb nu al een stoet aan trouwe luisteraars, die ook altijd mailt tijdens een uitzending. Ik probeer ze, zo nu en dan, deelgenoot te maken van een gesprek, door hun vragen aan mijn gast voor te leggen. Dat wordt gewaardeerd. De magie van mijn programma is dat ik niet volgens een script of format werk. Het is behoorlijk ongepolijst. Een keer kwam Nico Dijkshoorn langs. Hij zag een boek dat hij mooi vond in mijn boekenkast. We hebben toen twintig minuten over dat boek gepraat, vooral over de stijl van de schrijver, het ritme van de zinnen. Ik houd daarvan. Als de omroep mij in een keurslijf zou willen stoppen, scheid ik er meteen mee uit. Er is al genoeg radio die aan alle regeltjes voldoet. Laat mij maar lekker aankloten.
De Nachtwacht Award 2019
De Nachtwacht Award is een radioprijs gericht op nachtprogramma’s tussen 0:00 en 6:00. Op Spreekbuis.nl/nachtwachtaward kan het publiek stemmen op haar favoriet. Dinsdag 29 januari wordt de winnaar bekend gemaakt.
De Nachtwacht Award wordt mede-mogelijk gemaakt door Spreekbuis.nl en Hilversum Marketing.
Geef als eerste een reactie