Patrick Kicken: Al dat gebedel om input van de luisteraar moet nu inderdaad eens afgelopen zijn

[BLOG] Interessant, kort artikel op GeenStijl, waarin de schrijver zich afvraagt of er bij buitenlandse radiostations ook de hele dag gebedeld wordt om content van de luisteraars. Heb jij ook wel eens een blauwtje gelopen? Wat vind jij van de kleur rood eigenlijk? Begint jouw voornaam ook met een P? Wat ga jij doen dit weekend? Of de ergste: het regent, weet jij nog een gave plaat met ‘rain’ in de titel? Dit is schering en inslag bij de Nederlandse radio, vooral omdat je programma dan zo lekker gevuld wordt én de discjockeys en producers tevreden stelt, want kijk eens hoe interactief we bezig zijn! Fout. Jij hoort met leuke anekdotes, grappen, nieuws, verhalen en een originele insteek te komen: dat is niet de taak van je luisteraar!

Het leek me midden in de zomer een mooi vervolg op de column over dat andere hete hangijzer ‘voicetracking’: het gebedel om appjes, belletjes, smsjes, voicemessages, noem maar op bij de Nederlandse radiozenders. Ze maken er zich allemaal schuldig aan, van NPO Radio 1, 2, 3, 4 en 5 tot en met bijna alle commerciëlen: stem nu! bel nu! doe mee! kom langs! Ja, het is belangrijk je luisteraar -het gevoel- te geven dat je ze erbij betrekt en radio voor hun maakt, maar dat doe je -niet- door dwingende commando’s op te leggen. Vaak nog om het fragiele ego van de makers gerust te stellen: ‘er wordt echt wel geluisterd hoor, kijk maar, 40 appjes, wauw!’. Om ze vervolgens ook nog allemaal voor te gaan zitten lezen: zaaddodende radio die niks met vermaken of boeien te maken heeft, louter showvulling. Of zou het komen omdat de gemiddelde (inval)jock hooguit drie tientjes per uur krijgt van John de Mol dat ze de voorbereiding en invulling aan de luisteraar overlaten?

Ja ook ik vind het leuk als er gereageerd wordt onder een column, maar ik ga er niet om zitten vragen. Reactie komt als je iets prikkelends vertelt, iets persoonlijks wat de luisteraar raakt, iets grappigs of een duidelijke mening ventileert. Veel radiodiscjockeys durven of kunnen geen verhaal vertellen of stelling te nemen, dus verworden ze tot kleine kinderen die blijven zeuren om een lollie. App me nou!! Ik zit hier voor jou. Ik zeg: eerst zaaien, dan oogsten. Jij zit daar met hopelijk het talent tot vermaken, dat is nogmaals -niet- de taak van je luisteraar. Die arme luisteraar, die sinds in slaap gevallen programmamanagers doorhebben dat hitlijsten goed werken voor de luistertijd, ook nog eens iedere dag moet stemmen op hun favoriete hits uit Nederland, de zomermaanden, met een gitaar erin, van een album, noemmaarop. Als er overigens bijna niemand appt of stemt, dan wil dat niet zeggen dat er niemand luistert, dan is je oproep of item gewoon niet relevant, niet leuk of zelfs vervelend.

Ik ben zeker voor ‘luisteraarparticipatie’ maar zet dan wel hoog in. Kom zélf met een sterke opening. Wat ervaren radiomakers weten (en wat je ook gewoon leert in radiocursussen) is dat wat je uitzendt, je terugkrijgt. Kom jij met een sterke anekdote, dan selecteer (of voxpro) je daarna een beller die daar nog overheen gaat. Een goed onderbouwde mening lokt vanzelf goede reacties uit. ‘Kom maar door in de app’ is een flut oproep die ik laatst op NPO Radio 5 hoorde. NPO Radio 2 deelt ook vaak arrogante opdrachten uit aan de luisteraar. Maar te gaan zitten slijmen is ook weer het andere uiterste. Het luistert gewoon heel nauw hoe met je luisteraar en input om te gaan. Vergelijk het gewoon met een verjaardag waar je bent: daar ga je toch ook niet in iemand’s gezicht zitten en op luide toon vragen ‘JIJ NOG WAT MEEGEMAAKT DEZE WEEK??!! VERTEL HET ME!!’. Laat het gewoon organisch ontstaan en zorg ervoor dat jij de luisteraar vermaakt in plaats van andersom.

Patrick Kicken

142 Comments

  1. Ja dat is idd wel de trent tegenwoordig. Met name als men vraagt jouw plaat door te geven en de kans dat die gedraaid wordt wel erg klein is.
    Maar het kan m.i. erger! Heb je de feed op X van de Nachtzuster gezien! Van elk nummer dat gedraaid wordt of elk onderwerp wat besproken wordt wordt ook nog een een ’tweet”(heet dat nog zo) eruit gegooid. Is wel erg too much!

    • Wat vind u dan van programma’s die voorafgaande de uitzending via de socials en websites om input vragen voor bijvoorbeeld een lange hitlijst of nav een (opvallend) nieuwsbericht?

        • Bij dezen dan. Maar ben het helemaal met je eens. Zelf vind het nogal tenenkrommend soms. Wat wij in het verleden nog Wels deden als we even een blanco waren qua stof gingen we soms lukraak iemand bellen en dan kwam er vanzelf een discussie op gang. Zo hebben we voor ons lokaal stationnetje hele leuke en bijzondere radio mogen maken, die luisteraar die reageerde uiteindelijk wel 😜

      • ja, dat was me al opgevallen maar ook de teleurstelling als je verzoekje niet gedraaid wordt, ik ben er alweer een poosje geleden mee gestopt, zelfs overstappen naar een ander station heb ik enkele keren gedaan, ik ben niet zo gebonden aan 1 omroep

    • Superleuk idee voor een lijst! Liedjes die beginnen met een A en eindigen op een Y. Om ‘m af trappen:

      Aaaaa save the day
      Roberto Jacketti & the Scooters

      Doe mee en win een maand lang aardbeien!!!

        • Wij hadden ooit eens van Côte D’Or 1000kg chocolade gekregen om uit te delen, daar kwamen best veel luisteraars op af hoor…
          En ook een balonnenactie met giga succes georganiseerd. Was zo’n succes dat we op de duur met helium gevulde condooms uitgedeeld hebben om de kids niet teleur te moeten stellen. 🙂 Maw prijzen kwamen best wel aan…

          • Het is een hele column waard een keer tijdens een nieuwsluwe periode: prijzen weggeven bij de radio.

            Het leukste vinden luisteraars het nog om iets te winnen wat niet te koop is, zoals daar bijvoorbeeld vroeger het ‘kicken hoe is tie shirt’ was.

            Maar goed, dat heeft iedere ochtendshow inmiddels wel door.

    • Toch grappig dat juist jij dit verhaaltje schrijft. Want als er iemand is die een strakke plasser krijgt van reacties, dan ben jij het wel Kickie 😉

      • Die plasser van mij is niet zo strak meer hoor 🤣

        Tuurlijk is aandacht en reactie lekker, maar als ik hier vraag aan jou om de column te schrijven dan zou ik hetzelfde doen als veel radiomakers.

        • “Radio 10 heeft weer een koerswijziging ondergaan. Ik vind daar wel iets van, maar ik ben juist héél nieuwsgierig wat JOUW mening is. Laat het weten in de comments…”

          Dat is inderdaad niet hoe je een column moet schrijven.

          • Precies. Input van luisteraars en jou hier is wél van toegevoegde waarde, want door het gesprek aan te gaan komen we verder en ontdekken we extra lagen.

            Radio is toch een hele andere tak van sport: je hebt nou eenmaal heel kort de tijd om de aandacht te pakken van de luisteraar. Stel je voor dat ik je opbel en zeg ‘ik ga jou nu een heel artikel uit de krant voorlezen’ en daarna ga ik ‘alle reacties eronder vertellen’ dan draai ik wat muziek voor je en dan ga ik ‘de appjes die ik binnenkreeg met je doornemen’.

            Er hebben mensen voor minder hun telefoon tegen de muur gegooid 😉

    • Stoor me persoonlijk ook al enige tijd hieraan. Bijna elke jock zowat op iedere zender smeekt om appjes van luisteraars. Vraag een plaat aan over dit onderwerp, met de letter A, B, X, heb jij weleens iets geks meegemaakt, geef het door via de app.
      Luisteraars die gevraagd wordt om “in te checken via de app”, etc. Er is een algemeen gebrek aan originele eigen input van dj’s.

    • Bij dezen dan. Maar ben het helemaal met je eens. Zelf vind het nogal tenenkrommend soms. Wat wij in het verleden nog Wels deden als we even een blanco waren qua stof gingen we soms lukraak iemand bellen en dan kwam er vanzelf een discussie op gang. Zo hebben we voor ons lokaal stationnetje hele leuke en bijzondere radio mogen maken, die luisteraar die reageerde uiteindelijk wel 😜

  2. Het is een column waar iedere weldenkende luisteraar en zichzelf respecterende radiomaker het mee eens zal zijn. In die zin is het geen prikkelende column die tot veel discussie, en dus reacties, onder je column zal leiden.
    De reacties die zullen volgen zullen over andere zaken gaan of je mening verder onderbouwen.

  3. De vraagaanstellerij is een afgeleide van wat op de socials gebeurd. Dan blijft iedereen zo lekker betrokken…en dat is leuk. Tenminste, zo wordt het uitgelegd door succesvolle contentmakers en zo ook de radio-aapjes geleerd. Zelfstandig leren klimmen en inventief zijn, da’s lastig. De weg van de minste weerstand…versterkt door een bundeltje radiogolven die overal dwars doorheen gaan is dan toch werken met de vraagaanstellerij. 70% van de radiomakers kan naar huis, als we dat ter discussie stellen. Dus, laat iedereen in de waan dat je hierdoor lekker relevante radio maakt en je status er toe doet. En ja het wordt bevestigd door het publiek, er wordt immers gereageerd en dat streelt de makers en daar gaat het toch om? Oh ja! ‘A’

    • Laten wij hier dan dit gewoon eens ter discussie stellen samen zodat er op z’n minst één radiomaker zich op zijn hoofd gaat krabbelen en denkt ‘hmm, dit moet toch origineler kunnen’. Interessante anekdote uit de Robert Jensen op de radio tijd:

      Ik kan me herinneren uit een show van Jensen van meer dan 20 jaar geleden dat Robert boos was op Jan Paparazzi dat hij weinig voorbereid had en dat Jan toen zei: ‘dan zetten we de lijnen open om de luisteraar te laten horen wat ze ervan vinden’. Jensen werd toen nog kwaaier op Jan en stuurde hem de studio uit!

  4. Ik vind interactie juist wat een radioprogramma boeiend maakt, dus hoe meer oproepen hoe beter. Daarom heb ik een hekel aan opgenomen programma’s, waar geen interactie is. Als je daar al luisteraars hoort dan worden die op een ander moment teruggebeld.

    Ze bedelen maar om reactie’s, ik geef ze graag

    • Ja natuurlijk zijn er altijd mensen die het leuk vinden dat hun appje voorgelezen wordt op de radio, maar daarvoor hebben de eigenaars toch geen miljoenen neergeteld voor hun FM pakket? Snap ook niet dat zij dit soort ethervervuiling pikken

          • Klinkt denigrerender dan je ws bedoeld. Arbeidsvitamine is een zeer succesvol cliche ja. omdat een cliche niet vanzelfsprekend luisteraars aanzich bind. Vakmensen achter de programma.s.
            Niet heel de wereld is “jong snel en wild” Wat niet wil zeggen dat oud vastgeroest is op puur oude hits.

            Jij verwacht geen vernieuwing maar dat is er wel Daarom toch die trouwe fans voor
            R5. Datczotvhem al in de image van de zender. En echt niet allemaal 60plus.

            Ben ik niet kritisch? Jawel. Maak van R5 geen zender met tip1. afgedankte DJ.s. Laat Bas Ragas niet meer achter de microfoon bij r5 en… er is teveel EO.
            Misschien meer ruimte voor het Nederlands product want die liefhebbers zijn er.

            En terug naar jouw onderwerp. Bij een Bart van Leeuwen als voorbeeld ga je toch niet zeggen; niet bedelen man. Hoeft hij ook niet maar dat is tegen een topkok zeggen: Niet te veel zout in je soep!

          • Wat te denken van “stuur nu een foto door van jouw uitzicht” of- en dit stoort mij altijd aan Q-music tijdens een hitlijst “Bianca laat weten lekker het huis te stoffen met de Foute 1500 op” of “Jeppe zit in de vrachtwagen en met de Foute 1500 op ben ik zo thuis” echt STOP DAAR MEE.

  5. Dit is 1 van mijn grootste ergernissen op de radio Patrick.
    Terug rijdend van vakantie dacht ik Evers en Co te gaan luisteren, maar er was een NL top zoveel. Ilse de Lange werd gedraaid. De inval DJ zei dat Ilse als ze geen zangeres was geworden graag kapster had willen zijn. De grap kwam: dan zou de salon De Kort hebben geheten hahahaha. Gelijk de radio weer uitgezet

      • Heb dat fragment ook gehoord, inderdaad ook opzoek naar kwaliteit radio van Evers en Co(bus). Ome John zal hem wel gevonden hebben op lokale radio markt. De moeite van het opzoeken niet waard.
        Maar waarvoor ik reageer, ik erger mij bont en blauw bij 538 ochtendshow om het gebedel om reacties, zit je een scheet dwars? App/bel de studio. Heeft oma zich omgedraaid in bed? App/bel de studio. Zij hebben dat niet nodig.
        Aan de andere kant, 80’s@8 bij Ouwehand is wel leuk vaak. De draai garantie is redelijk hoog, en ik heb het idee dat Edwin behoorlijk druk is met alle gesprekken.

        • Het is de trend van dit moment: INTERACTIE! LaChEn MeT lUiStErAaRs!

          Probleem is dat je er geen claim op kan leggen en het je dus geen extra vaste luisteraars voor je (ochtend/middag/avond)show oplevert, want iedereen doet het

      • Ja ik ben toch bang dat het Mark Labrand was.
        Ach, ben het radio zappen wel aardig gewend geraakt afgelopen jaren om nog fatsoenlijke radio te horen. De échte goede radiomakers zitten nou eenmaal niet op 1 station, of helemaal niet meer op de radio…

  6. Waarom de commerciële omroepen dat doen is maar om 1 ding, de LUISTERAAR z’n gegevens, naw en telefoonnummer gevens gouden handel om door te verkopen, daarom heeft elke zompig commercieel televisie programma en radio station ook z’n eigen app.
    handel en nog es handel draait alleen maar om geld 💰💰 kwaliteit en originaliteit staat verre van ook de eerste plaats.

    • Eens, reacties moeten de kers op de taart zijn en niet de grootste bron van entertainment voor je radioshow

      Luisteraars die moppen vertellen in je show daar win je sowieso nooit de oorlog mee want je kunt er geen claim op leggen. Een sterke personality die zelf humor heeft en een goede, boeiende, leuke, grappige anekdote kan vertellen wel.

      Lees je mee Frank Dane? 😉 Je broer kon het als geen ander, dus jij moet die genen ook hebben.

  7. Je kunt ook het een doen en het ander niet laten; zelf met leuke content komen èn je luisteraars uitnodigen tot participatie. Als docent vind ik het ook prettig wanneer studenten met vragen komen over mijn verhaal, maar het is net zo prima om vragen aan de klas te stellen. En als luisteraar die wel eens iets appt en daarover gebeld wordt kan ik zeggen dat je ook daarbij niet iemand wil zijn die steeds iets wil zeggen (op de radio), maar wel wil laten merken dat je waardeert wat een DJ doet. Ik zie een vraag om te appen dan ook als een vraag die een docent zou kunnen stellen en ik zal dan eerder m’n hand opsteken dan wanneer me niets gevraagd wordt. Tuurlijk moet het niet doorslaan, maar als luisteraar vind ik de uitnodiging vooral leuk en een kans om te laten merken dat je hun werk waardeert. Niks mis met vragen om feedback!

    • Zeker niet, maar je moet er niet afhankelijk van worden als maker. En dat is nu wel vaak het geval. Teksten als ‘kom op jongens, reageer nou, het is ons radioprogramma!’.

      Jij hebt jouw lessen hopelijk ook voorbereid (weet ik wel zeker) en je komt met interessante dingen voor je leerlingen, anders kukelt de hele klas in slaap of gaan ze zitten klieren

  8. Bert Kranenbarg!
    Wat te vragen of vertellen? Even Bert bellen!
    Af entoe de neiging gehad om te bellen en te vragen waar mijn sleutels liggen.

    Bert app ik zowiezo. En dat wordt meestal voorgelezen. De kinderen kijken mij dan aan; “mam! Niet weer.” Ws omdat ik dan een vette grijs op mijn gezicht heb.

    Het is een rubriek die mensen uitnodigd mee te doen…
    Als er op een winkelraam staat ” Kom Binnen! ” dan zie ik dat niet als bedelen.

    • Het is heel goed om een toegankelijk radioprogramma te zijn, maar niet iedere scheet die geappt wordt hoeft op de radio. Je kunt ook tijdens de muziek even een appje beantwoorden, nog veel krachtiger ook als de jock of presentator dat zelf doet.

  9. Het is niet gek dat er veel interactie is. Mensen zijn dat wel gewend ook van sociale media. De tijd van alleen zenden is voorbij. De truuk is om het te doseren. Je kan als radiomaker makkelijk zeggen: ik zag dit gekke bericht komen en ik dacht meteen aan deze plaat: welke plaat denk jij aan? Deel het. Radio is toch ook verbinden? Als je het gevoel krijgt dat een radioprogramma benaderbaar is dan is dat toch prima? Geeft ook een live gevoel weer, hij/zij zit daar voor mij, en ik kan reageren als ik dat wil.

    Ofwel: prima om “veel van je luisteraars te vragen” Hoewel ik het niet zo zie. Erbij betrekken, zo zie ik het maar inderdaad wel met mate. Niet bij elk item.

    • Nou precies, vanuit de Ivoren Toren maar vertellen wat goed voor je is dat is volledig achterhaald. Maar het slaat nu de andere kant op, de luisteraar krijgt nog net geen mengpaneel opgestuurd of een inlog voor Omniplayer zodat hij ook de overgangen kan maken. Jocks lekker achterover leunend meekijken hoe de show zich vanzelf regelt!

      Bram bij Q
      Krikke bij Q

  10. Wat ik persoonlijk wel heel leuk vond bij Giel Beelen, en waar hij ook goed in was, het onaangekondigd beantwoorden van telfoontjes en op die manier met de luisteraar praten. Zo komt het op mij als luisteraar erg vermakelijk over.

    • Ja maar dan komt dus het talent van de maker naar boven die -samen- met de luisteraar er iets leuks van maakt, niet andersom

      Heeft Giel vast geleerd uit een van de vele radioboeken die hij ooit van me overkocht 😉✅👍👌

  11. Luister voor de gein eens radio 2 belgie. Ja ze lopen 10 jaar achter op alle gebied maar toch, het voelt als heel vertrouwd, en hoewel het wellicht niet iedereen boeit dat er dorpsfeesten zijn in wommelgem ter ere van het 200 jarig bestaan is het wel informatief en niet van nu.nl geplukt, ik geef toe dat het tros gehalte hoog is maar vind het prettig wegluisteren, geen overbodige content, tuurlijk ook afgewisseld met een wiki feitje van de afgekondigde plaat maar vaak is ook die nieuw voor mij.

    • Helemaal waar. Een groot feest vanaf het strand in België op Radio 2, Q-Music en JOE. Studio Brussel reist rond. Leuke ondersteunende content op de socials erbij. Dit is echt al jaren in België en het leeft ook echt bij de mensen. Echt een aanrader voor mensen om te luisteren. Ook al zit je niet op het strand, je hebt toch het gevoel dat je er bij bent.

      Dan is er ook nog een competitie Zomerhit bij Radio 2 en VRT1. Toevallig vanavond de eerste aflevering. Belgische (soms ook Nederlandse) artiesten strijden jaarlijks om wie de beste zomerhit heeft gemaakt. Doen ze al sinds de jaren 70 en is heel populair. Terwijl het eigenlijk niets voorstelt in basis. Zou in Nederland ook goed kunnen werken bij SBS6 in samenwerking met de Talpa radiozenders. Of bij AVROTROS i.p.v. Muziekfeest op het Plein. Samen met Radio 2.

      • Radio 2 in België klinkt diverser, vooral ook omdat ze nationaal product in brede zin draaien.

        Maar dat trekken naar zee elke zomer is eigenlijk ook maar armoede. De concerten zijn een welkome afwisseling, maar het radiomaken vanuit een container op het strand voegt voor de luisteraar niet echt iets toe. Ze maskeren zo vooral dat alle vaste stemmen er een tijdje niet zijn door een eenduidig product te bieden in plaats van losse programma’s.

        Zomerhit is een aardig concept maar ook heel erg voorgekookt volgens mij. Het is altijd ongeveer dezelfde mix van Vlaamse nummers die ze echt heel vaak op Radio 2 draaien en de show oogt wat ouderwets. Al kan dat ook komen door de slechte ‘grappige’ bruggetjes van Niels en Siska.

        Dat je daarvoor het Muziekfeest op het plein wil opofferen snap ik niet. Daar komen zomerhits in voorbij, maar is ook zoveel meer. Dit is vrijwel de enige uitzending waarin Nederlandstalige volksmuziek nog echt aan bod komt bij de NPO.

        Juist dat zou de NPO moeten uitbouwen tot grote Schlagershows zoals Giovanni Zarella en Florian Silbereisen maken. Ze kunnen dat, zie het Muziekfeest van het jaar.

        Daarbij zie ik zelf het liefst de stijl van Zarella want dat is creatiever, verlzijdiger en daar zingen en spelen ze alles live.

      • Het probleem in Nederland is inderdaad dat we ons bijna schamen voor wat er in Nederland allemaal te doen is. (Marketingafdelingen) van radiostations willen zich alleen koppelen aan grote evenementen, terwijl in het kleine vaak ook heel leuke content zit.

        En dan wel op de socials domme spelletjes met je luisteraars spelen als ‘van wie is deze snor’ of ‘van wie is dit album’ (bij Radio 10). Nou dat krikt je imago wel op

  12. Ik ben voor interactie, maar niet als het er met de haren bijgesleept moet worden. En zeker niet als ze niets met je input doen.

    Bellen is dan altijd nog beter dan appen. Dan is er een gesprek.

    Bijvoorbeeld Stefan Stasse die de gratis lijnen openzette en elke avond wel interessante gasten had. Maar ook Giel en Timur kunnen dat.

    • Een beller is sneller. Beller 15 wint het t-shirt. We horen het al bijna een halve eeuw op de Nederlandse radiozenders. De luisteraar als sidekick, ook zo’n doodgetrapt paard.

      Het gaat om talent. En niet alles hoeft allemaal waar te zijn. Wist jij trouwens dat Edwin Evers helemaal niet de broertjes Frank & Ronald de Boer aan de telefoon had? Dat was hij zelf! Nee joh, echt? 😉

  13. Ik luister al jáaaaren geen radio meer, maar er was vroeger maar één dj waar ik graag naar luisterde en dat was Giel Beelen. Waarom bleef ik luisteren? Omdat het spannend was, er kon altijd wel wat gebeuren. In Amerika had je Howard Stern en wij hadden Giel Beelen. Zijn btw ook allebei een beetje ontspoord deze dagen. Howard is woke en Giel is een spiritueel gekkie geworden.

    • Nou Giel heeft inderdaad goed gekeken en geluisterd naar Howard, net als Robert Jensen dat toen ook deed en nu Alex Jones nadoet. Helemaal niet erg, ergens je inspiratie vandaan halen en dan je eigen sausje eroverheen gooien.

      Giel, Robert, Howard: Amerikanen noemen dat ‘a dangerous air personality’. En dan niet ‘gevaarlijk’ in negatieve zin, maar precies dat wat je benoemt: je blijft luisteren omdat er altijd iets kán gaan gebeuren. Nog zo eentje van de Amerikaanse kenners die hier op aansluit: ‘In radio being predictable is being dead’.

  14. Er wordt weer geklaagd door radionerds die de Amerikaanse radio idealiseren. Maar we leven hier in een klein landje van kleine mensen met kleine wensen. Een plaatje aanvragen voor je vrouw, met een simpel spelletje meedoen. Het belangrijkste is wat de luisteraar daarvan vindt. Ik denk wel best, die houdt van actuele dynamiek, ook van de filemeldingen rond etenstijd al zit ie zelf niet in de auto. En op Radio 2 valt het allemaal reuze mee, in de meeste programma’s komen luisteraars alleen voor een spelletje aan het woord.

    • De theorieën uit Amerika zijn door en door onderzocht. Ik ben benieuwd hoe jij aan jouw wijsheid komt. Ik gok “zelf onderzoek gedaan”.

      • Ik luister al 60 jaar naar radio (heb ook in de US Amerikaanse radio gehoord) en ook hier wordt onderzoek gedaan. De Nederlandse tv is ook fundamenteel anders dan in de VS.

    • Dit heb je vorige week ook allemaal al gezegd en het is echt nog steeds totale onzin. Prima dat jij je mening hebt maar praat niet voor andere mensen. Er zijn namelijk heel veel mensen die iets anders vinden en willen dan jij.

      • Ik praat voor mezelf en schrijf wat ik wil. Ik krijg wel steeds meer te doen met al die radionerds hier die zich kennelijk groen en geel ergeren /als/ ze radio luisteren. Ik luister met plezier, of niet. En interacties zijn altijd kort, domweg omdat de spanningsboog van mensen/luisteraars heel kort is geworden (wie leest er nog een boek?), maar ze willen daardoor wel veel afwisseling, als het maar beweegt, of het nou televisie of radio is.

        • Je schrijft inderdaad wat je wil maar eigenlijk zeg je altijd dat andere Nederlanders de zelfde meningen hebben of moeten hebben.

          Je hebt het aan het einde ook nog even over afwisseling. Die is er dus bijna niet meer op de Nederlandse radio omdat iedereen het zelfde zit te doen.

          • Eens met Michel. Niemand durft meer iets omdat de eigenaren zich er veel te veel mee bemoeien, op detailniveau. Dat veroorzaakt een angstcultuur en angst is dodelijk voor creativiteit.

            Je moet als radiomaker op je bek mogen gaan als je iets nieuws uitprobeert. Zou juist geprezen moeten worden na afloop in plaats van een reprimande.

  15. Leuk hoor al dat gevraag naar plaatjes die de luisteraar wil horen, maar wat heeft het voor een zin bij de huidige (vooral commerciële) radio in Nederland? De makers denken het zelf toch veel beter te weten?

    Neem de Bonanza waar er honderden aanvragen zijn voor 2 uurtjes radio. En toch komen er altijd dezelfde plaatjes voorbij. Deze zullen heus ook wel gekozen zijn, maar wat schiet je er als luisteraar mee op als zo’n programma alleen maar wordt gebruikt om het gelijk van de muzieksamensteller dan wel DJ te bevestigen: Kijk ze vragen de plaatjes aan die wij al in gedachten hadden. En doen alsof de luisteraar ook maar enige vorm van inspraak heeft.

    Of neem die keer dat (meen ook Veronica) er een luisteraar uitgebreid aan het woord komt met een heel treurig verhaal en daarom dat ene plaatje wilde horen wat nooit gedraaid worden. Dat ging dus niet door, want past niet op de zender. 1. Waarvoor vraag je het dan? 2. En hoe durf je zo iemand in de uitzending te halen en dan wel zo’n verhaal te laten vertellen?

  16. Grotendeels eens. Er is denk ik wel een verschil nog tussen input vragen en daar zelf content mee maken, of input vragen en de bewuste luisteraar die input geeft het podium te geven.

    Ik ben niet geïnteresseerd in Marie die een plaat van ub40 zo leuk vindt omdat het haar doet denken aan haar eerste vakantie in Blanes met het vriendje waar ze niet meer mee is. Creatieve armoe. Maar doe je eerst filteren op de input en maak je er zelf content van, dan is het wat mij betreft wat anders.

    • Het probleem bij de Nederlandse radio is dat alles ook allemaal ‘waargebeurd’ moet zijn. Denk terug aan ‘War of the roses’ wat 538 in hun stoere tijd ook deed. Bleek later opgezet te zijn, maar iedereen had het erover..

      Shit nu ga ik uit van voorkennis, geen zin om het uit te leggen, weer getroffen door de luiheid en het ‘dat weten de luisteraars nu wel’ virus uit de Nederlandse radiostudio’s

  17. Je hebt helemaal gelijk

    Waar zijn alle zenders mee bezig?
    De radio van vroeger is al lang niet meer,de radio waar de luisteraars belangrijk waren .
    De Luisteraars cijfers zeggen denk ik genoeg, iedereen luistert steeds minder naar de radio.
    Het meeste erger ik mijn nog aan de zenders waar je de klok gelijk mee kunt zetten wanneer een plaatje gedraaid wordt
    Als je de playlijsten bekijkt ,zie je gemiddeld 10 keer per maand de zelfde plaat, en dat iedere maand weer overnieuw ,dat zijn er dus 120 x in het jaar .

    Radio 10 kan dat heel goed,maar ze kunnen en mogen niet anders.
    Altijd die top 4000 plaatjes, en het liefst uit de top 500.

    Het zelfde gebeurt nu met joe,iedere keer de zelfde liedjes, ook die zullen het niet lang vol houden.

    Dan heb je nog de volle studio’s, 8 tot 10 tv schermen, en allemal DJ’s die alleen maar ouwehoeren en hun plaatjes draaien.

    En dan klagen de DJ’s dat ze per maand 27.000 euro krijgen voor, ik was vroeger ook dj en deed het met liefde en voor niets.

    De mensen die verantwoordelijk zijn voor hun zender moeten Maar eens nadenken.

    Wil ik alleen maar kijken naar het marktaandeel kijken, of wil ik een prachtige Zender hebben .

    Maar waarschijnlijk luisteren hun ook al niet meer .
    DJ’s denk niet aan je zelf , maar aan ons luisteraars.

    • Dat is ook altijd fantastisch ja, dan wordt er een filmpje in de studio gemaakt, met een selfie stick (!), waarbij de jock en/of producer mee zingt en danst op een nummer. Leuke content zeg! Dat zagen we nog nooit ergens, iemand die meezingt met een muzieknummer. Plaatsen die hap!! Op de socials ermee! En we hebben weer content gecreëerd, denken we.

  18. En wat denk je dan van de rubriek, ‘wie nu belt mag het zeggen’? Tenenkrommende, maar spraakmakende gesprekken wist Stefan Stasse er altijd van te maken. En Emmely doet het ook niet verkeerd toch?

      • Dat doet ze idd graag. Of whispers starten vlak voor de artiest van dienst gaat zingen. Zo 1989. Toen dat nog op gevoel moest. Uitdaging is natuurlijk dat er zowel Het Oor Wil Ook Wat, Emmely zelf, KRONCRV en ..: oh ja … NPO Radio 2 gecommuniceerd moet worden. Dan liever alleen het programma en haar naam:-)

    • Op Radio 2 zijn er diverse wekelijkse rubrieken waarvoor je kan appen en dan wordt teruggebeld. Maar vaak werken ze dan een week vooruit en pakken ze een appje van de week ervoor om zich al dan niet met de luisteraar voor te bereiden. En dan net doen alsof er net geappt is. Nachtwacht met Eddy Keur neemt dan appgesprekjes door de week zelfs op en knipt erin als ’t zo uitkomt en dan toch doen alsof ’t allemaal live in de nacht is. Ik vind op de grens van radiomaken en een hoorspel. Ik hou er niet van.

  19. Als je er stap terug zet, dan komt het doordat dj’s tegenwoordig laagdrempelig en toegankelijk moeten zijn. Veel radioshows heten ook naar de voornaam van de dj. En de gedachte is dat de dj niet hoog verheven is maar je buurman/-vrouw op de hoek. Dit zou aansluiten bij de generatie van de huilmillenial. Een gewoon iemand op de radio, die niet beter of hipper is dan jij.

  20. Iets met knuppel en hoenderhoek….

    Ben ik een hele ouwe l*l als ik vind dat die hele interactie met aanvraagjes en appt u maar creatieve bloedarmoede is? Ik had in het Muzikaal Middagmaal op SRC een heel vast omlijnd format waar iedereen muzikaal mee uit de voeten kon, zat er 1 liedje tussen wat je niet aansprak, dan was de volgende wel weer in je smaak. En ook de “vergeten parels” kwamen er in voor.
    Natuurlijk, de tijd was anders maar ik ben van mening dat je als dj zelf daarin een grote verantwoordelijkheid zou moeten hebben. Als je je programma moet vullen met de input van luisteraars ben je gemakzuchtig bezig.

  21. Ik vraag voor de zondagavond altijd een verzoekplaatje aan bij Stanny Dobbelsteen. Hij draait die altijd in het programma – tussen 22.00 en 23.00 uur – van Devriendenvanderadio op Radio Monique.

  22. Jeroen van Inkel draaide gisteren Crazy Crazy Nights van KISS, vond ik een verademing……Die plaat heb ik op Radio 2 daarvoor járen niet meer gehoort…..Rob Stenders bij een vroegere Bonanza was de laatste keer dat ik die plaat op 2 ooit gehoord had.

  23. Ik denk dat t bij talpa ook vooral om gaat om mensen aan de apps te krijgen voor alle data die ze moeten delen /geven aan talpa en derden die je dan toestemming geeft bij gebruik van de apps. Die data zijn goud waard voor Talpa en adverteerders. En direct 1 op 1 toegang tot consument.

  24. – Goeienavond met wie?
    – Met gro..gro…kr
    – Wie?
    – Joke.
    – Hai Joke, waar ben je op dit moment?
    – Ik zit aan het Gardameer op de camping.
    – O, wat lekker, ik ben jaloers en hoe warm was het vandaag?
    – Wel 32 graden.
    – In de schaduw?
    – Ja, in de schaduw.
    – Ik ben daar ook ooit wezen kamperen toen ik een jaar of 20 was en is daar nog steeds die beroemde, beruchte discotheek Paloma?
    – Geen idee.
    – Kon je leuk op de versiertoer … En met wie zit je daar?
    – Met m’n man, Herman, lekker aan een roseetje voor de tent. Hij een biertje.
    – O lekker Joke, ik hou het op een watertje als je het niet erg vindt en wat mag ik voor jou en je Herman muzikaal inschenken kwa plaatje? Haha …
    – Mi qual idea van Pina d’Angelo, Italiaans.
    – Super, komt eraan, Ma quala idea van Pino Dangio, arrevederci!
    – Doeg …

    • Afscheid nemen van je luisteraar on-air aan het einde van een telefoongesprek.. alsof die luisteraar meteen de radio uitzet en weggaat!

      Bijna net zo dom als je nieuwslezer of filelezer steeds bedanken, omdat je te beroerd bent om te vragen wat zijn of haar laatste woorden zijn zodat je er strak op kunt aansluiten

  25. @Patrick
    Weet wel iets beters, we schaffen de dj’s af zetten alle muziek online in een soort jukebox luisteraar kan op een leid klikken en hoort hem op de radio, en daar na plaatje wordt de rest van de week niet meer gedraaid.
    En luisteraar kan via watt’s app of iets dergelijks berichten in spreken, die door de pc tussen de zelf gekozen muziek wordt gezet, waar op anderen weer kunnen reageren, zal dit goede radio opleveren ?

  26. Ik probeer echt ook wel eens naar de Nederlandse radio te luisteren, maar als er weer wordt ingebeld met een luisteraar, of de zoveelste flauwe grap komt voorbij dan schakel ik toch weer over naar mijn Spotify playlist. Gewoon naar muziek luisteren zonder flauwekul, dat kan ik meer mensen aanraden, die klagen over he “niveau” van de hedendaagse radio DJ.

    • In het landen der blinden, etc. Als je al een eigenheid hebt als radiodeejay wordt je weggezet als ‘past niet’, ’te risicovol’ en ‘gekkie’.

      Nee lekker voor de 100e keer op de radio zeggen om 06u30 dat het toch wel erg vroeg is, dat boeit

  27. Patrick, ik ben het met je eens, dit is ook mijn ergernis. En hier de druppel die bij mij de emmer deed overlopen. Bij Veronica hoorde ik laatst een dj – ik weet niet meer wie, doet er ook niet toe – aan de luisteraars vragen om vakantiefoto’s via de app op te sturen. De dj in kwestie zou het verschrikkelijk leuk vinden om van jullie vakantiefoto’s te ontvangen. Je kon duidelijk horen dat het de dj in kwestie geen moer interesseerde.
    Denkt de dj nou echt dat de luisteraars maar één hersencel hebben? Zo komt het op mij over.
    Los daarvan meld ik nog even dat ik blind ben en dat voor mij het fijne van radio nu juist is dat je even niks met de steeds meer visueel ingestelde wereld te maken hebt. Uitgebreid vakantiefoto’s bekijken in gezelschap vind ik ook niet echt gezellig.

    • Dat moet Frank van der Lende zijn geweest. Die gaat op de radio omschrijven wat ie op de foto ziet. Origineel is het wel, maar zoiets doe je één keer voor de grap, kort en hopelijk heb je nagedacht dat die laatste foto natuurlijk van een naturistencamping is, zodat je er uit gaat met een (glim)lach. Om vervolgens gewoon wat goeie muziek te draaien

  28. Het was niet Frank, het was volgens mij een paar weken geleden tussen 19:00 en 20:00 uur. Kan een invaller geweest zijn vanwege de vakantie.

  29. Je schrijft ergens in de reacties dat Stenders een vakman is Kickie, en ik denk dat hij dat is. Maar het lukte hem als radiobaas niet het grote publiek te bereiken, terwijl dat bij een commerciële wel de bedoeling is. Dus de vraag is: wanneer ben je een vakman?

  30. Luister niet veel meer naar de Nederlandse radio. Allemaal één pot nat. Niet heel veel spannends te horen. Ik denk even terug aan de tijd dat er nog geen horizontale programmering was. In die tijd was een programma vaak maar één keer per week te horen en ging daardoor wellicht minder snel vervelen. De jocks hadden ook meer tijd om ideeën de revue te laten passeren. Luisterde in de jaren 80 bijna wekelijks naar De Stemband met Kees Schilperoort, heerlijke radio, die man kon gewoon 10 minuten met een kandidaat praten over helemaal niets. Bijvoorbeeld:
    https://youtu.be/TpO32SKFAXY
    Evers vond ik dan wel weer erg goed in de eerste jaren bij de KRO in de horizontale programmering. Daar gebeurde wat.

  31. Er is niks tegen interactie met de luisteraar. Dat gebeurde in de jaren ’70 ook al weet ik me te herinneren (per brief!!). Je kan daar wel eisen aan stellen, hoe moet die interactie er uitzien, maar dat is denk ik ook afhankelijk van de tijdspanne waarin we leven. Jaren 70 radio voldoet niet meer, net als jaren ’80, ’90 en zelfs ’00. Ik ben ook een beetje klaar met de huidige jocks, op een enkeling na. Op de één of andere manier is radio volledig afhankelijk geworden van multimedia- en marketinginstrumenten. Vrijwel alle radioprogramma’s maken gebruik van dezelfde instrumenten en het heeft er voor gezorgd dat de interactie ook is wat het is. Kennelijk datgeen wat jij steeds terughoort en waar je je steeds meer aan ergert. Net als dat DJ’s tegenwoordig kijken wat er trending is op TikTok. Dus nu zit ik helaas in de muziekbubbel van 13 jarigen die de hele dag naar tiktok zolderkamertjemuziek luisteren. Ik moet luisteren naar de uitkomst van marketinginstrumenten, want hé, hoe hoe moet je anders het publiek naar je toe trekken. Het is gewoon balen hoe 3FM 10 jaar geleden helemaal om zeep is geholpen. Vanaf dat moment voelde ik me oud. Nou ja, ik ben nu 60 dus misschien was dat ook wel zo. Al die Gerard Ekdommen, Ruud de Wilden, Jeroen van Inkels kunnen me echt gestolen worden nu. Ze doen al jaren hetzelfde en kennelijk is dat door marketingwetten zo bepaald. Radiostations hebben marktaandeel nodig om te overleven en dan doe je dat wat jou en mij zo mateloos irriteert. Belachelijke interactie met de luisteraar (heb jij nog gen**kt dit weekend), steeds dezelfde k*tmuziek en DJ’s die volledig afhankelijk zijn van hun eigen succes uit het verleden (ja toen was het wél vernieuwend en leuk).
    Het is in ieder geval een verademing om jouw columns te lezen en gelukkig zijn er nog een páár jocks die wel om aan te horen zijn.

    • Thanks voor je uitgebreide analyse Dan. Het is ook niet zo dat alles kut is, alleen is het zo jammer dat er maar weinigen de moeite nemen zichzelf te verbeteren: ze vinden het wel goed zo wat ze doen. Daarmee toon je je opvolger ook dat het prima is om maar gewoon wat voor de hand liggende dingen uit te zenden en zo holt het medium zich ieder jaar weer verder uit

    • Er wordt hier keer op keer steen en been geklaagd over de radio, over alles eigenlijk, maar ik denk dat het grootste probleem de muziek is. Voor de meeste reaguurders is het of te afgekauwd, of juist te nieuw en daardoor verschrikkelijk. Dat is voor de oudere luisteraar niet op te lossen, of je gaat dan maar naar het saaie Radio 5. Het is nooit goed. Maar de echte muziekliefhebbers die heeft z’n playlist op Spotify en net als jongeren hebben die radio helemaal niet nodig. Dat doe ik ook wel, maar ik wil ook actuele radio horen met dj’s en franje. Juist 3FM ben ik de laatste tijd meer gaan waarderen, juist door hun muziekmix en toch ook prima dj’s. Lastig allemaal. Vind je eigen optimale weg met radio en muziek.

  32. Radio-Dj’s moet stoppen met nieuws voorlezen.
    En grappige berichten via Google zoeken.
    Het nieuws, de file en flits meldingen krijgt iedereen wel tot zich elke dag. Kap daarmee. Dat is geen content. Appjes voorlezen van luisteraars is het grote ZAP moment ooit! Stoppen!

    Er zijn zoveel middelen in onze tijd nu , om leuk radio te maken voor je luisteraars. Doe het!

  33. Dank voor je reactie Patrick. Het is natuurlijk ook niet allemaal kut maar ik herinner me een column van jou waarin je verwijst naar allemaal boeken en video’s over radio maken. We kijken allemaal naar het verleden, hoe het was maar we kijken niet naar hoe het zou kunnen zijn. Misschien vind je dit afgezaagd hoor maar ik zit tegenwoordig naar Chiel Beelen in de ochtend te luisteren en ik word daar zowaar een beetje blij van. Het voelt vertrouwd maar het is allemaal toch net even anders dan voorheen. Misschien moeten we niet teveel willen maar gewoon kleine stapjes. Maar dan wel vooruit graag.

    • Mooie, positieve reactie. De luisteraarsinteractie is doorgaans flinterdun, maar radio is per definitie zo dun als rijstpapier. Ik stoor me daar totaal niet aan. Het gaat om wat afwisselende muziek en een personality als dj, maar ook de mindere goden hebben bestaansrecht om de echt grote nog beter te laten schijnen. En nu ga ik verder lezen in de nieuwe Rob van Essen.

  34. Helemaal eens. De radio gaat bijvoorbeeld ook direct op een andere zender als rond 13u een Brievenbus rubriek begint waarbij de meest domme berichten worden voorgelezen. Maar beste Patrick, om het positief te houden, kan je dan ook een column wijden aan de hoogtepunten? Hoe weten de dj’s de luisteraar te boeien?

  35. snap je punt wel PK, maar sinds ik een jaar of 20 geleden ben begonnen met radio luisteren gebeurde dit op de populaire zenders al met sms’jes; ook twitter is in de tussentijd ingezet; heb via die weg nog wel eens een prijsje gewonnen ook

  36. Het is zelfs nog erger.. ’s morgens vroeg telefoon een 035 nummer. He TruckerVincent vandaag is dit het onderwerp is het goed dat we je zo even bellen. Regelmatig zo gedaan

  37. Dat vragen om reacties vind ik nog tot daar aan toe, maar waar ik helemaal schijtziek van wordt zijn jocks die zichzelf zo geweldig vinden dat je elke 5 minuten zijn naam hoort, dat er in elke zin iets doorschemert aan sex (of dat de Jock snakt naar sex) flauwe grappen en jingles zoals Eddy Keur dat steeds doet. Echt zo vreselijk. Als die man op de radio is schakel ik meteen naar Veronica waar Wout en Frank nu weer zitten. Dus jocks met anekdotes en grapjes graag, maar liever geen grote ego’s en lekkere muziek en de achtergrond over die muziek ipv dat schijtlollige gedoe! Dan maar liever wat reacties per app. Groet, Corrie

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Tim op 't Broek kan naar NPO Radio 2 maar KINK ligt dwars, het gevolg: een rechtszaak - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*