[BLOG] Zit ik van de week bij een vriend op kantoor, hoor ik allemaal onsamenhangende muziek en vraag hem ‘wat heb je aanstaan, een Spotify playlist?’. ‘Nee, gewoon 538′ zegt ie. Aha. Ik wist wel dat ze daar met de 538 Top 1000 bezig zijn, maar er zat dinsdagmiddag waarschijnlijk weer iemand lekker z’n taak te verzaken. Als je zo’n hitlijst met gekke off format muziek doet, zorg dan op z’n minst dat bij iedere track te horen is waarom je die ouwe meuk allemaal afgestoft hebt. Dus: vormgeving (Dit Is De 538 Top 1000) PLUS een nummer van de notering in de lijst. Maar zoals de meeste discjockeys denken ‘Ja dat heb ik nu al twee keer gezegd deze week dat het de 538 Top 1000 is, dat weten de mensen nu wel’. Dus lekker kaal doorstarten die gekke muziek, als ware het een drive in show. Maar er is nog iets anders aan de hand met die wildgroei aan themalijsten, verspreid over heel radioland..
Sinds de nieuwe luistercijfer meting, waarbij maar 3100 (!) respondenten met een brakke VPN verbinding, een lege batterij en een telefoon van Ali Express de dienst uitmaken bij de luistercijfermeting is ieder radiostation alleen nog maar bezig dat wekelijkse luistercijfer omhoog te krikken door de luisteraars te trakteren op een lange hitlijst. Maakt niet uit wat erin staat, als het maar een hitlijst is. Want dat scoort! Dat je daarmee je radiostation in de uitverkoop gooit en op het laatst helemaal niet meer duidelijk is waar je nou voor staat dat vergeten we maar gauw even. Ja het gaat goed met 538, maar dat is met name aan een consistente ochtendshow te danken die regelmatig viral gaat, humor en sfeer heeft. Nadenkt over de content, kortom: alles waar zo op neergekeken wordt door de gemiddelde deejay ‘want het is hier geen Amerika’. Die themalijsten zorgen dan wel voor een piek in het aantal luisteraars en de luistertijd, maar dat verdwijnt een week later zo weer als sneeuw voor de zon als het lijstje weer voorbij is.
Het doet me nog het meest denken aan de de Doldwaze Dagen bij de Bijenkorf of Het Prijzencircus bij V&D vroeger: ja je hebt de winkel lekker vol, maar liever wil je dat toch iedere week? Onderzoek nou eens wáárom mensen langer luisteren tijdens zo’n hitlijst. Komt het wellicht omdat 538 in dit geval dan veel meer klinkt als één geheel in plaats van een lappenmand met diverse programmaatjes, stijlen en itempjes. En tijdens een hitlijst kan er geen muziek geskipt worden, dus wordt er automatisch minder gepraat. Nog belangrijker: er zit een duidelijke spanningsboog in de programmering: je verwijst naar elkaar en je werkt naar iets toe. Is ook allemaal voor elkaar te krijgen in je ‘normale’ weekprogrammering, maar dan moeten de muziekrotaties wel optimaal zijn en de jocks in het hoofd gestampt worden dat ze er niet voor zichzelf zitten maar voor het geheel. Dus: constant vooruit teasen, de luisteraar het gevoel geven dat ze anders wat missen. Een actie, een team, een taak. Je niet druk maken of er een vlek in je shirt zit voor de webcam en of die 10 nieuwe sweepers met je naam erin nou eindelijk al in Omniplayer staan.
Wat betreft de evenementenzenders: je wil als station mensen aan je binden, geen koopjesjagers die alleen maar even komen luisteren als er wat ‘speciaals’ te doen is. Eigenlijk zeg je daarmee ook zelf: het is hier alleen maar leuk als we een aanbieding hebben. Dus, luie programmaleiders van Nederland: leg je dagelijkse programmering nou eens onder de loupe en kijk hoe je daar meer samenhang in kan brengen. Ga met de muziekredactie om tafel en maak die rotaties beter. Beleg een vergadering met je jocks en schrap al die oninteressante flutitems die niemand mist. Neem een week vrij en luister je station eens op een afstandje en VOEL waar de uitschakelmomenten zitten. Is dat soms omdat er om de twee uur een stijlbreuk zit? Liggen de ochtend- en middagshow wel op één lijn? Zit de een de hele tijd kaal te lullen en gebruikt de ander vier backsells per uur? Allemaal een manier om je ‘stationality’, de persoonlijkheid van je station, op orde te krijgen. Dan kun je ooit op een dag wellicht afscheid nemen van het kunstmatig opkrikken van je luistercijfer met een themalijst dat een week later weer vakkundig om zeep geholpen wordt omdat je weer terugkeert naar de orde van de dag: Radio Ratjetoe.
Lachen he die Kicken, gaat weer eens de mist in (verrassend). Het onderzoek bestaat uit 3.100 respondenten, scheelt niks. Nog een scoop voor ons? Je bronnen laten je wel heel erg in de steek de afgelopen tijd.
He Henk, succes met je show zo. Ik zal het even aanpassen, typfoutje, 1300 ipv 3100
Zal binnenkort weer een column met wat scoops voor je schrijven, goed weekend vast 😉
Het begint een beetje treurig te worden je reactie op de colum. Is niet nodig om te reageren. Je zet jezelf alleen maar voor schut. De column is een mening van iemand. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en dan zo zielig te reageren. Stop er gewoon mee. Het is duidelijk dat je Patrick niet mag. Maar je zit er wel boven op. Toch gek
Er zijn sommigen in medialand die sommige dingen maar niet kunnen verkroppen Corina. Ik maak me er ook schuldig aan. Het is bijna niet te voorkomen in zo’n stressvolle en competitieve bedrijfstak. Zeker als je zelf al jaren stilstaat en er hier iemand even komt roepen hoe het allemaal dan wel moet. En we blijven toch ook Nederlanders allemaal 🙂
Dat is een milde reactie en siert je. Ik lees je columns graag. Ben maar een luisteraar maar vind het wel een naar wereldje.
Het amateurisme op Veronica: Gisteren aan het einde van de ochtendshow. Een discjokkie roept ‘morgen zit hier iemand anders en waarschijnlijk is dat uuuuuuuh oh, het is natuurlijk Niek van der Bruggen’. Vanochtend was niet Niek van der Bruggen te horen maar Frank van der Lende die zich overigens gedraagt als vedette, alsof hij zijn sporen al ruim heeft verdiend. Veel geneuzel ( Geneuzel 1) Gezeur 2) Gezever 3) Prietpraat. Op enig moment was totaal niet duidelijk waarover het geneuzel nou precies ging. Met moet bij Veronica toch niet gaan denken dat dit amateurisme ooit leidt tot hoge luistercijfers.
Deze en volgende week is bij Kink de Kink 1500. Ze hebben daar bedacht dat ze de lijst niet te publiceren. Lijkt me geen goede set, je kan als luisteraar niet meer uitkijken naar die ene plaat. Wat zal de reden zijn? Zouden er te veel platen op staan die de muzieksamenstellers niet bij het format van het station vinden passen?