Patrick Kicken: Al die nieuwe radiostudio’s zijn eigenlijk verkapte TV studio’s, wat de afstand tot de luisteraar alleen maar vergroot

[BLOG] Het begon allemaal met Rick van Velthuysen. Die wilde zo nodig ook te zien zijn op internet naast dat hij te horen was op de radio. Hup, weg magie. Visual radio was geboren en radio kon doen alsof het met zijn tijd meeging, terwijl het eigenlijk zichzelf hiermee om zeep aan het helpen was. Goede radio komt binnen via je oren waardoor er een hele wereld aan visualisaties in je hoofd verschijnt. Natuurlijk ben ook ik niet van gisteren en snap ik dat we het niet meer kunnen wegdenken anno 2024, maar het begint toch echt groteske vormen aan te nemen. De deejays bij 538, Qmusic, JOE, SLAM!, Veronica: ze zijn nog één stapje verwijderd van eerst de visagie in moeten voordat je radio mag gaan maken in een TV studio. En trek vooral geen shirt met streepjes aan want dat gaat interfereren op beeld!

Komt Kicken weer met zijn ouderwetse gedachtes uit de 90’s en dito boekjes. Ja hoor, zet het maar neer bij de comments of roep het maar tegen je collegadeejay die het wél fantastisch vindt om in een bak licht met zeven camera’s op zijn hoofd te gaan doen alsof hij een ster is. Want dat ga je nu nog meer krijgen in zulke megalomane, kille, van alle romantiek en radiogeur ontstripte ‘radio’ studio’s. Bij een échte radiostudio zie (en ruik) je de koffievlekken in de vloer, half verscheurde posters van Pamela Anderson aan de muur, handtekeningen van VIP gasten op de deur, lege flessen wijn in de hoek en een dartbord met de foto van Balkenende of Mark Rutte: dát soort baldadigheid wil ik terugzien in een radiostudio, dat sfeertje ga je namelijk ook terughoren op de radio. Nu ga je als een soort aapje de circuspiste in en word je véél te zelfbewust, waardoor de kans dat je op de radio weer gaat klinken als een keizer die zijn volk toespreekt een stuk groter wordt.

Wen er maar aan, hoor ik je denken, dit gaat niet meer weg. Klopt, de social media, marketing en TV mensen hebben het overgenomen: er moeten goede beelden zijn voor de socials, de studio moet ook gebruikt kunnen worden als Boulevard komt filmen en discjockeys moeten hun bek houden. Waar zijn de tijden gebleven dat Rob Stenders niet alleen zijn schoenen uitdeed maar ook kaarsen meenam naar de studio om zo het sfeertje te creëren dat voor intieme radio zorgt waardoor de luisteraar zich meteen verbonden voelt met wat hij of zij hoort. Want dat is wat je taak is als je radio zit te maken, niet een beetje in het wilde weg blaten, het samen gezellig hebben en daarna fragmenten uit de videostream knippen waarop de luisterkijker mag zien hoe gezellig jij het had. So what! Een goede radiostudio is als een slaapkamer: als je er niet fatsoenlijk de liefde in kunt bedrijven wordt het al snel een koude, kille, harteloze wip. Intimiteit is wat je wil, zelfs in de kortste spreek, geen wegwerpradio.

Wat me ook opvalt is dat je als jock amper of helemaal niet meer naar buiten kan kijken in die nieuwe radiotvstudio’s. Je zit letterlijk opgesloten in een black box. Je moet zien wat er buiten gebeurt, liefst nog over de stad heen zodat je daarop in kunt spelen. Regen? Fietsers met tegenwind? Parkeerplaats ineens leeg? Allemaal dingen waar je wat mee kan. En overal maar weer die stoelen. Alsof ik naar de Vijf Uur Show zit te kijken. Eruit met die dingen en ga staan! Het maakt je veel actiever, je haalt beter adem en swingt meer. Zeker op de drivetime uren zou ik jocks die lekker gaan zitten zwammen 10% van hun salaris afhalen. Om maar te zwijgen over de afstand en de vele schermen die er tussen de jock en sidekicks of gasten zitten, zorgt ook weer voor minder connectie. Ja: je zou kunnen stellen dat ik het met lede ogen zit te bekijken allemaal. Of zou ik nou écht een oude lul beginnen te worden die terugverlangt naar een tijd die niet meer is? Lees: de tijd dat een radiostudio op de eerste plaats nog zo ingericht werd zodat je er álles uit kon halen om de luisteraar een fantastische tijd te laten beleven, niet je ego nog verder op te blazen.

Patrick Kicken

De originele 3FM studio op het Mediapark, op een zaterdagochtend in 1998. Check die string van Jeanne Kooijmans om de rode ‘on air’ bal

Nog meer ter vergelijking, videobeelden uit de TROS 3FM zolderkamerstudio in 1997 en de lekker bonte Radio Veronica studio in 2010, waar ik mijn 20 jaar landelijke radio gelukkig mocht beoefenen:

Voor de liefhebber, de volle 25 minuten versie van Captain Jack in de TROS studio bij PK

Ruben van der Meer in de Radio Veronica studio

Meer foto’s van de nieuwe 538 studio

125 Comments

  1. Helemaal mee eens!
    “Vroeger” wist ik niet eens hoe Lex Harding eruit zag!
    Dat vond ik helemaal prima, want toen ik toch een foto te zien kreeg
    was het magische er wel af…
    Al radionerd vond ik radiootje kijken bij Van Inkel in de jaren 90 nog wel interessant en ook bij de chaos bij Ekstra Weekend. Bij een zender waar ik ooit zat ook webcams kwamen, gingen ze eerst uit als ik mijn ding mocht doen…

    • Inderdaad! Vroeger was het nog leuk om naar de radio te luisteren. Ik heb zoiets van als ik tv wil kijken, kijk ik tv en als ik radio wil luisteren LUISTER ik naar de radio. Al moet ik zeggen dat er wei ig soepstengels meer te beluisteren is. Het is meer gelul dan muziek. Vroeger kreeg je tenminste nog wat informatie over een band of artiest, tegenwoordig is het allemaal gelul wat ze hebben meegemaakt, verder niks. Het enige programma wat ik nog leuk vind is van Rob van Someren.

  2. Ik moest gelijk denken aan het filmpje van Captain Jack die langs kwamen in de studio, dat is niet te vergelijken met nu idd. Nu klinkt en ziet het er allemaal zo geforceerd uit als je de filmpjes op media tegen komt

    • Als niemand zich ergens druk om maakt of beter, ‘bekommert’ en iedereen alles wel best vindt, in wat voor wereld zouden we dan leven. We zouden in elk geval allemaal nog Duits spreken in Nederland. Maar, daarover zou niemand zich druk maken.

    • En laat dat nou net het probleem zijn. Iedereen maakt zich druk over dingen, waardoor radio niet meer radio kan en mag zijn.

      Ik heb zelf helemaal niets tegen een webcam in de studio, maar laat het dan ook een webcam in de studio zijn. Als iemand in z’n blootje wil presenteren omdat-ie zich daar prettig bij voelt een daardoor echtere/betere/spannendere radio kan maken: so be it. Maar omdat alles zonodig correct moet zijn, en er goed uit moet zien, moet het allemaal strak gekamd, opgeruimd en politiek correct zijn.

      Een radiostudio hoeft dat niet te zijn: radio is illusie, fantasie. Als luisteraar een beeld kunnen maken bij wat je hoort: net als het lezen van een goed boek. En dat beeld kan voor iedereen anders zijn, dat is de charme. En als je perse wilt ga je naar de film gemaakt naar het boek. Of in het geval van radio: kijk je de webcam. Maar als je de illusie wilt behouden, dan doe je dat niet en ben je tevreden met het beeld in je hoofd.

      Het ergste is nog wel dat het mogen maken van die illusie voor een deel kapot gemaakt wordt door die webcam, ook al kijk je niet. Omdat er allemaal mensen om de radiostudio heen lopen die zich druk maken over hoe het er op de webcam uitziet.

  3. en dan ook nog eens alles digitaal, muziek, jingles, reclame pffff
    echte radio word gemaakt met band en plaat dat leeft dat draait en geeft een vollere geluid.
    Blij dat ik nog een “ouderwetse” studiotje heb op de stream laptop na geheel analoog.

    • Je geeft een digitale studio de schuld terwijl dat er eigenlijk niets mee te maken heeft. Het zijn de passie-loze mensen bij de radio die niks meer kunnen. Het enige dat zij willen is de vluchtige roem. Blijft die uit dan is het zo gedaan met hun zogenaamde passie. In een analoge studio worden/werden net zulke kut-programma’s gemaakt als in een digitale. Leuk dat je het onderwerp aansnijdt maar het slaat nergens op.

      • Nou De Koot heeft wel een punt Dave, sinds de intrede van Omniplayer wordt de show door een producer vantevoren ge-edit, de overgangen staan al klaar en alles wordt doorgepijld. Velen zitten als een toeschouwer bij hun eigen radioprogramma te wachten totdat ze weer wat mogen zeggen, jocken is er bijna niet meer bij

        • OK, maar is dat de schuld van de automatisering, of de schuld van de omroep die vindt dat alles voorgeproduceerd moet zijn? In mijn beleving het laatste.

          Automatisering is een hulpmiddel. Net zoals jij “vroegah” eerst een telefoongesprek opnam om de witjes weg te knippen en het allemaal strakker te laten klinken. Toen deed jij dat, tegenwoordig een producer of andere malloot die zonodig mee moet helpen. Als je radio in je eentje maakt (of met alleen een sidekick/duo presentator) dan mag/kan je dat allemaal lekker zelf, en is automatisering best een fijn hulpmiddel.

          Net zoals het wel fijn was dat je een 8-Track Jingle Player had die zelf “scherp zette”. Of dat je met CDs kon werken en niet eerst moest uitvogelen hoe deze single nu weer het beste met dubbeltjes op de arm gedraaid kon worden. Elke vernieuwing brengt nieuwe mogelijkheden, maar dan moet je de creativiteit en uitvoering wel laten bij de persoon die het (in mijn beleving) hoort te doen: de DJ.

        • Dat zou in feite niets uit moeten maken. Het zou je zelfs kunnen helpen je te focussen op je aanstaande spreektijd. Het idee er áchter is volgens mij het probleem.

    • DJ, twee platenspelers, jingles machine, mengpaneeltje, eventueel een bandrecorder of CD-speler….Meer had je niet nodig.

  4. Ik luister naar internetradio. Opgenomen of uitgezonden vanuit kleine studiokamers.
    Gewoon één dj die ook nog de knoppen bedient.
    Radio Monique International is mijn lievelingszender.

  5. Ben het helemaal met je eens! Vroeger als je naar Veronica luisterde, tot het tijdperk Veronica FM, hoorde je precies wat je hier omschrijft. Die studio op het Laapersveld had uitzicht en zeker van Inkel speelde daar vaak op in. Mooie radiotijden als luisteraar, komt nooit meer terug.

  6. Sowieso was de sound in die tijd ook veel vetter! Weet niet wat het is, maar tegenwoordig is het allemaal maar als een ongekruide bal gehakt. Saai en smakeloos.

  7. van mij mag al dat ligt uit en de camera’s uit het raam. Ik heb er helemaal niks mee. De digitale snelweg heeft ons ingehaald…..

  8. Als ik oude foto’s zie of oude video opnames (staam op YouTube) van de oude Hilversum 3 en later het Radio 3 centrum in het voormalige NOS audio paviljoen, zag dat er supercool uit. De oude dj tafel, de jingle machines, de jingle cartridges, draaitafels, bandrecorders en vanaf eind jaren 80 ook de cd speler. Én je kon er nog naar buiten kijken en er was de beroemde pilaar met allerlei stickers.

  9. ik meen dat ooit Frits Spits op de vraag over camera’s de opmerking maakte waarom hij daar geen voorstander van was: “Radio is het theater van de fantasie.”

  10. Wij als radionerds zijn het helemaal met je eens Kickie. Probleem is echter dat 99% van de luisteraars geen radionerds zijn die in het verleden blijven hangen. Ik ben bang dat als we met radio de toekomst in willen, we wel moeten.

  11. Ik zeg lekker niet wie ik ben, maar wel dat ik bij verschillende zenders in de studio zit om een woordje te doen. En er is er maar 1 waarbij we geen webcams hebben en het werkt tóch fijner. Je kunt de luisteraar met een gerust hart voorliegen om de sfeer te verhogen, als ik aan mijn lul wil zitten omdat ik dan een betere spreek he, dan doe ik dat en ik hoef me niet te scheren voordat ik aan het werk ga.

    Maar zoals je al zei, dat schijnt verder niet meer te kunnen. Jammer!

    • Gie Beelen liet aan zijn euh….microfoontje zitten on air.
      Waarom? Ja dat dacht ik toen ook.

      Ik moet ook denken aan de populaire sexlijnem jaren negentig. Kon je een o6lijn bellen. De meestal dames die het werk deden deden brachten de bellers naar hogere sferen zeg maar, maar dan
      ondertussen de was doen ofzo.

      Rip Menno Buch.

  12. Daarom heb ik ook zo’n bloedhekel aan dat top 2000 cafe. Toen ze daar in 2010 mee begonnen was het gedaan met de sfeer. Nu luister ik er sowieso niet meer naar als je ziet wat er tegenwoordig voor kudtmuziek in staat.

    • Vanaf die tijd stonden er ook platen uit de jaren 90s in de lijst, en dat is aléén maar meer geworden…De eerste jaren Top 2000 waren nog de beste, vooral muziek uit de 50s, 60s, 70s en 80s…..De bétere muziek.

      • Het was voor al een 60s en 70s lijst met ook gepaste 80s. En jawel ook wel 90s maar niet veel, in de eerste jaren van de Top 2000. Andere tijden en Radio 2 was echt anders. In 2005 heeft de Top 2000 vrije keuzes meer toegelaten. Smells Like Teen Spirit van Nirvana werd voor het eerst op 2 gedraaid tijdens de Top 2000, denk editie 2003. Het was geen Radio 2 plaat, toen was dat nog het gedachte goed van de zender. Inmiddels is dat perspectief allang verdwenen natuurlijk! Een logisch vervolg want de Top 2000 werd succesvoller dan de zender zelf door de Zer00’s heen, dus in die jaren. Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik de Top 1000 Aller Tijden van Radio Veronica een paar jaar geleden echt heel goed was. Editie 2022. Uiteraard overlap maar wel verassender. De basis lijst was ook zeer goed aangepakt.

  13. Je slaat de spijker weer eens op z’n kop Patrick. Ik zat er al een tijdje over na te denken. En het is niet alleen met radio, wat dacht je van de artiesten? In de goeie grijze zwart wit tijd had een artiest een artiestenstatus. Wat wist je van James Brown? Of van Jimi Hendrix? Helemaal niks. Noppes Nada. En nu? Overal zijn films en musicals over gemaakt. Ik vind dat dus een ernstige aanval op het idool en kijk er dan ook zelden naar. Muziek, daar luister je naar en dan gebeurt er iets in je kop. Dat heet emotie.

    • Mooi tekenend voorbeeld vanuit de Country wereld: Charley Pride in de jaren 60. Scoorde een hit, platen werden volop verkocht, gedraaid op de radio. En toen wilde de (conservatieve) fans hem ook weleens zien en boekten ze-m voor een optreden. Toen hij, als zwarte artiest, opkwam was het ineens muisstil…

  14. Kijk je naar types als Rob Jansen, Bas en Dylan of Eddy Keur, dan weten ze die stemming en sfeer in hun digitale studio’s alsnog te maken.

    De grootte van de studio en de meubels is daarin wel bepalend. Als een plein maar halfvol staat, zetten ze de mensen op tv dichter bij elkaar voor een ‘vol’ beeld. Die meubels in de studio zijn echter niet te schalen. Vooral als er maar één DJ zit in plaats van het ochtendteam of middagteam verzuipen ze in de ruimte.

  15. ‘t zijn net fabrieken geworden…. Geen gezelligheid of veel te groot.
    En veel te veel monitors. Vraag me af wat Joe met zoveel schermen moet?

    2 a 3 snap ik nog wel.

  16. Ik ben wel nieuwsgierig naar cijfers hoe en hoeveel mensen radio luisteren. Het meeste in de auto, gevolgd door werk en thuis? Ik weet het niet, maar het zal samenhangen wanneer mensen naar visual radio kijken. Ik doe het af en toe kort thuis en ik luister via mijn pc en geluidsinstallatie. Het voegt weinig toe, behalve bij live acts in de studio en soms ben ik ook nieuwsgierig naar gasten. Gistermiddag maakte Patricks grote held Eddy Keur er een spektakel van met z’n jubileumshow. Of kijkt er dan ook niemand naar?

  17. Het schijnt dat Kicken niet eens tegen bezoek in de studio kon haha. Werd hij helemaal zenuwachtig van. Beetje jock maakt de omstandigheden niet uit en doet zijn ding.

  18. Radio is het theater van de verbeelding! De magie van het medium is dat wanneer je het niet ziet je eigen verbeelding er een invulling aan kan geven. Net als het lezen van een boek. Meerdere mensen kunnen hetzelfde boek lezen maar kan een ieder een andere verbeelding geven. Dat is de magie van het lezen van een boek en luisteren naar de radio!

    Het is logisch dat radiostudio’s er in 2024 anders uitzien dan in 1996. Maar eens met Patrick Kicken dat de nieuwe radiostudio van genoemde radiozenders er nu uitzien als een locatie waar films en series opgenomen worden! Wat was er mis met de radiostudio van radio 538? Volgens mij had deze nog jaren mee gekund. En ik geloof Kicken ook dat een radio dj van het naar buiten kunnen kijken tijdens zijn radioshow opeens spontaan inspiratie voor zijn radioshow kan krijgen.

    • Niet alleen inspiratie, ik herinner me een omroep die langs de doorgaande weg naar het winkelcentrum zat. Tijdens de show liepen er veel mensen langs die bijna allemaal zwaaiden. Ofwel, binding met luisteraars.

  19. Ongezelligheid kent geen tijd in die grote studio’s. Minstens 3 producers en side kicks voor de drive time uren. Ja, die willen natuurlijk wel wat ruimte om zich heen. Arbo wetgeving zal hier ook meespelen…in het land van de regels moet voor een werknemer minstens 4 vierkante meter worden berekend. Dat zorgt met al die mensen in de studio voor een kille balzaal.

    • Als het arbo technisch is, dan zouden er ramen naar buiten in de studio moeten zitten, aangezien iedere werkplek daglicht moet kunnen zien.

      • Ja goed punt, alleen is de arbo regelgeving daar blijkbaar wat soepeler over…Dan nog vind ik dat in een radiostudio gewoon ramen moeten zitten.

  20. Wel grappig dat er op de poster met het 3fm Kuiken iets over ‘live webcam’ staat, toen al. Leuke foto trouwens.
    In 2002 kwam ik nogal eens in de studio van Amstelveen Lokaal (gesitueerd in 2 oude klaslokalen) waar de shure microfoon te zwaar was voor de arm, maar iemand vernuftig een verstelbaar touwtje door het systeemplafond had geregen. Prima. het geluid uit de computer te horen was door eerst op rec te drukken op de md-speler, top! Een zelf gebouwd automatiserings systeem en jingle computer, werkte altijd. En een eela mengtafel uit 1985. Het was de best klinkende, leukste radio in de regio.
    De oudere techniek en hoe het er uit ziet maakt op zich niks uit, als het personeel maar een goede sfeer heeft met elkaar hoor je dat vanzelf op de radio eraan af.

    Dennis

  21. Ik ben het totaal met je oneens Patrick. Het is juist fantastisch die radio in tv studio’s. Tijdens die ellenlange reclameblokken, nieuws, weer en verkeer of de 9374-ste keer dat ik dezelfde plaat moet horen luister ik gewoon naar wat anders. Als ik iets leuks uit de uitzending mis, geen probleem, dat kijk ik terug op sociale media. Wat wil je nog meer, de luisteraars zijn juist de winnaar. 😉

    • Dat geldt toch voor alle moderne radiostudio’s. En als het al voor gezellig door moet gaan, dan is het gemaakte gezelligheid.

  22. Ik weet nog dat Frits Spits ten tijde van de Avondspits werd geinterviewd door de tv en dat hij alleen zijn handen in beeld wilde om de magie niet te verbreken

    • Frits Spits snapte de magie van radio. Tegenwoordig met al die camera’s is radio tweederangs TV geworden. Terwijl radio op eenzame hoogte de magie van de verbeelding was. Vergelijk het met kijken naar de film van je favoriete boek. De beelden maken de ervaring bijna altijd slechter dan je eigen fantasie tijdens het lezen van het boek. Omgekeerd, TV zonder beeld bestaat ook: het hoorspel. Dat is soms ook een intensere beleving dan een TV programma. Het gaat allemaal om de verbeelding. En bij radio gaat het dus om de Eenvoud. Doet me denken aan een liedje van weleer.

  23. In de nieuwe studio van Veronica in Amsterdam ook GEEN webcams meer heb ik begrepen. Bij SLAM zijn ze ook al weg voor live streaming, alleen voor de socials worden ze nog gebruikt.

  24. Klopt wel wat je zegt over dat visualiseren…..Vroeger als kind luisterde ik al naar de radio, Avondspits, Soulshow, Top 40/TROS Top 50 etc etc……Als ik dan bv een fotootje van Ferry Maat of Frits Spits in de gids zie staan in de Hilversum 3 studio en ik hoor hun op de radio, dan ging er vanalles door mijn hoofd. Twee draaitafels (CD-spelers waren er nog niet), een jingle machine-aparaat (van die dikke cassettes), misschien een bandrecorder…..In mijn hoofd ‘zag’ ik hun daar bezig zijn….In die tijd had je ook géén side-kicks, hooguit één technicus (in een andere ruimte-achter het glas)….Vond dat veel prettiger dan nu, er werd méér muziek gedraaid dan dat geouwehoer van nu…..Afijn, je weet zelf wel wat ik bedoel. Blij dat ik die tijd heb mee mogen maken.

      • De kleine studiootjes op de zolder aan de Utrechtse weg hadden wat, sfeer. Het hele gebouw…
        Ben er helaas maar een keer geweest voor een uurtje gast programma.
        Juul Weet er alles van.

        Was laatst bij Radio 5, Vreselijk.

    • Precies, de Soulshow met Ferry Maat op donderdagavond, koopavond, overal in de winkels te horen. Vanuit de geheime larger-than-life Hilversum 3 studio. Op ‘de macho draaitafels van de Tros’, zoals Tom Mulder altijd zei.

  25. Wanneer komt er elke dag een lijstje met meest bekeken radio programma’s? Iedereen de volgende dag kijken en commentaar leveren, de enge die daar echt wijzer van wordt is de bakker in Hilversum.

  26. De ellende begon al toen formatradio het allerbelangrijkste werd gecombineerd met doelgroepen, luistercijfers en zes lagen magement hoge veiling kosten en columnisten die vanaf de zijlijn elek week wat anders te zeuren hebben zoals je moet op social media want viral gaan is belangrijk… Maar nu mag er geen beeld meer zijn. Lekker consequent.

    Staan zitten, lekker belangrijk. Evers kon zittend een aardig programma maken.

    • Zitten of staan maakt wel degelijk een verschil. Dat ligt heel erg aan de show die je maakt. Zitten maakt relaxter, dat past uitstekend bij een show als Evers maakte. Als je hitjes aan het knallen bent is staan juist beter. Althans, dat is mijn ervaring.

  27. Dat het klassieke ‘radiohoofd’ zo goed als dood is, is nog niet eens vermeld. Onder de veertigplus-dj’s zijn er nog een aantal; restanten van vroeger. Maar die uit latere generaties kunnen vaak prima in een soap of op de Wehkamp-site. Makkelijk aan te gluren hoofden, geschikt voor social media-posts, grote posters in bushokjes, enzovoort.

    • Precies…..Die luitjes van tegenwoordig hebben de gloriedagen van ‘onze’ tijd nooit meegemaakt, de jaren 70s en 80s……Ikzelf ben van 1969 en heb de eindjaren van de 70s en de hele jaren 80s alleen maar genoten….Vanaf de jaren 90s werd het minder, maar kon wel genieten van zon programma als Het theater van het sentiment (Ruud Hermans-Stefan Stasse) of de programma’s van oudgedienden Frits Spits (Tijd voor Twee) en Ferry Maat (Maat in de middag)….Alle op Radio 2, die ik toen al meer aan had staan dan dat Radio 3/3fm.

  28. Er zal een omslag plaats moeten vinden wil radio zoals deze de afgelopen 40 jaar was willen blijven bestaan.
    Een kranten advertentie is daarbij waardeloos, tiktok, insta, etc zijn hierbij essentieel en dus heb je beeldmateriaal nodig van een niveau hoger dan de lokale zieken en bejaarden omroep.

    Tijden zijn nu eenmaal veranderd en die Amerikaanse boekjes met “hoe het eigenlijk heurt” moeten nodig herzien worden…

  29. Dag Jan,

    Jij hebt die Amerikaanse “boekjes” duidelijk niet gelezen, want die gaan over tijdloze communicatie en over hoe je radio spannend, fris, verrassend en van nu maakt.
    Ze overigens ook altijd up to date.

    Maar ja, er blijven altijd koppige mensen die zich bedreigd voelen door die “boekjes” omdat er zoveel feitelijk onderbouwde adviezen en kennis instaat. Daar steekt hun eigen kennis nogal schraal bij af en dan gaan ze er tegen ageren en het “boekjes” noemen. Alsof zij zelf meer en betere kennis hebben dan in die grondig onderzochte boeken staat.

    Meestal lokale jocks die ze niet gekeken hebben of aanhangers van Rob Stenders die ook denkt dat ie het allemaal beter weet dan wetenschappers. En maar hopeloos ouderwetse radio maken.

    • Dat is sowieso het probleem van heden ten dage. Mensen die theoretische onderzoekjes serieuzer nemen dan de praktijk. Aan die nietsnutten hebben we al die geformatteerde, nietszeggende radio aan te danken.

      • Hoezo serieuzer nemen? Allebei serieus nemen, dus ook de inhoud van het vak.

        Ook voor jou geldt: heb je zo’n boek wel eens gelezen?

  30. Grappig dat je het onderwerp ´de stoelen´ aanroert en daarna een foto uit ´98 plaatst waar jezelf vanuit een stoel presenteert Patrick. Verder helemaal met je eens hoor

  31. Overigens niet dat webcams mij interesseren. Maar Rob Stenders maakt zijn nieuwe programma op vrijdagavond sinds september op Radio Veronica van 18.00 TOT 22.00 uur, getiteld ‘PUP 40’ vanuit huis, dus geen webcams aan o.i.d. Dat benoemd hij ook elke week wel.

    PUP 40 staat voor Parallelle Universum Parade; ‘oude hitlijsten met de oren van nu opnieuw samengesteld’. Afgelopen vrijdag was ‘oktober 1982′, en daaruit de Top 40 en Tipparade centraal van 2 oktober 1982. met eventueel indien nodig aanvullingen uit UK en US lijsten van toen. Totaal geen webcam radio maar old skool radio. Het heeft wel iets authentiek’s uiteraard, het mag van mij altijd zo blijven!

    PS. De ‘PUP 40’ uitzendingen vind je ook hier (zonder reclame blokken); https://hearthis.at/xxl-stenders/

    De tijden van ‘Freak-O-lympics’, VARA/3FM, als nachtprogramma in de vrijdag op zaterdag nacht en de romantieke vibes die herinner ik mij persoonlijk ook nog wel. Was fan vanaf de letter C in het Nerd-Alfabet. Ondanks dat dat msschien wat meer een liefhebers muziek programma was, was de sfeer authentiek! En automatisch ook een tikkie romantisch. Maar goed, een goed muziek programma draait om de muziek en wat mij betreft om leuke info achter de tracks of de artiest/band.

    • Ik vind dat een geweldig programma van Stenders, doet me een beetje denken aan de oude Theater van het sentiment uitzendingen op 2 met Rud Hermans en later Stefan Stasse……Ook de Top 40 history programma’s van Wout en Frank (maandag tot en met donderdag tussen 18u en 19u) luister ik graag naar.

      • Snap ik wel. Ik ken ook die programma’s al is het meer een muziek programma, TvhS draaide meer op die specifieke dag uit het verleden inclusief de muziek. Stenders maakte dit programma in prive tijd al vanaf februari dit jaar via XXL Stenders op de zaterdag middag. Nu dus uiteindelijk sinds september 2024 op Radio Veronica. Hret luistert lekekr weg iig met ook weer een leuke mix uit een bepaalde tijd. Ik vind het ook zeker een meerwaarde in de programmering.

        Op zondagavond maakt hij ook exclusief nog op XXL Stenders: Rob’s Top 1979 van de 60s & 70s vijf sterren tracks tussen 23.00 – 00.00 uur.

        OOk via deze link terug te luisteren https://hearthis.at/xxl-stenders/

  32. De kleine studiootjes op de zolder aan de Utrechtse weg hadden wat, sfeer. Het hele gebouw…
    Ben er helaas maar een keer geweest voor een uurtje gast programma.
    Juul Weet er alles van.

    Was laatst bij Radio 5, Vreselijk.

  33. Radio was vroeger nog magisch! Toen de eerste camera’s in de radiostudio arriveerden was het nog grappig vanwege de knulligheid en vooral ook omdat niemand zich er iets van aantrok laat staan dat er bakken extra licht op je toet werden gericht. Als iemand van tv dan een interview met een radiogast wilde opnemen werd het steevast gezeik over de setting, het licht en zelfs ons geluid terwijl we gewoon onze radioshow aan het maken waren. Helaas werd het met de jaren erger en erger en werden de echte DJ’s van toen (met radiohoofden) grotendeels vervangen door personen welke het vooral goed doen op de socials en posters in bushokjes. De kwaliteit van radio maken komt pas een paar plaatsen daarna. Ik heb de radiowereld 12 jaar geleden vaarwel gezegd omdat het kaarsje met liefde voor het vak uit was gegaan. Ik koester de nostalgie en fantastische filmpjes zoals het ooit was.

  34. NPO1 Extra hoeft als tv zender toch ook niet meer te blijven staan. Op die zender worden voor de helft van de dag NPO radio studio’s doorgegeven. Slaat echt helemaal nergens op.

  35. Bij de TOP 2000, Serieus Request is n andere grote live radio events voegen de camera’s wel echt iets toe. Voor de rest slaat het nergens op die camera’s in de studio op een radiozender. Sommige dj’s gaan er alleen maar meer popi jopi van doen terwijl ze 13 in een dozijn programma’s afleveren. Alleen maar met zichzelf bezig i.p.v. met de luisteraar of wat de de mensen waar, wanneer, door wie, op welk tijdstip, op welke zender etc. willen horen.

  36. Stel je voor dat bij de Avondspits camera’s in de studio aanwezig zouden zijn geweest…..weg magie van het bewuste item. En dat was toch een van de basis-waarden van het medium radio. Je hoort het en je eigen fantasie kan daar mee an de haal gaan.

  37. Hou het klein. Hou het simpel.
    Dit soort berichten doet me altijd aan Hyves denken; de nieuwe vormgeving heeft de profielensite kapot gemaakt.

  38. Wel echt leuk om hier een aantal dino’s te horen praten over hoe het allemaal hoort te zijn op radio, maar intussen de grip op de realiteit en hoe de moderne wereld werkt volledig kwijt lijkt te zijn. Radio was vroeger “magisch”, omdat er niks/weinig anders was, en je zelf ook niks gewend was.
    Reality check: die tijd komt (gelukkig) niet meer terug. Get used to it.

  39. Prima wat je zegt. Maar door in het realistische nu te leven moet radio alles zijn behalve…het stoffige radiootje?
    Het kan nog steeds een feest voor je oren zijn. Zoals boeken ook nog steeds plezier bieden.

    En oke…er is een generatiekloof,zal best maar als realiteit is dat fantasie van generatie Teletubbie nu nul is…
    Ja. Mijn dochter danst op tiktok waar verrassend vaak oude “dino hits” voor zijn gebruikt.
    Ja Chiel. Nou jij weer.

  40. Volstrekt belachelijk inderdaad. Enige zenders waarbij ik de meerwaarde zie is bij nieuwszenders, daar kunnen nieuwswaardige fragmenten dan in ieder geval nog mee in het nieuws- en talkshowcircuit op TV.

  41. “Bij een échte radiostudio zie (en ruik) je de koffievlekken in de vloer, half verscheurde posters van Pamela Anderson aan de muur, handtekeningen van VIP gasten op de deur, lege flessen wijn in de hoek en een dartbord met de foto van Balkenende of Mark Rutte…”

    Hmm.. klein verschil in perceptie denk ik. Wij hadden de faxen, kaartjes en brieven van dankbare luisteraars om ons heen. Dat motiveerde wel om er wat van te maken.

  42. De meest absurde vacature die ik ooit las kwam bij de ANWB vandaan. Daar werd in een vacature voor een filelezer beschreven dat je er goed uit moest zien, want radio was natuurlijk ook visueel.

    Wellicht voor de ANWB een hint om daar de volgende keer nog eens over na te denken. Vanuit juridisch oogpunt is dat namelijk discriminatie op uiterlijk. Dat mag niet.

    Niet gesolliciteerd.

  43. Ik ben van mening dat een DJ zelf zou moeten kunnen bepalen of hij/zij de camera aan doet in de studio. Ik vraag me trouwens ook nog wel ergens af of het ook arbotechnisch wel mag… Werken in een radiostudio zonder enige vorm van daglicht….

1 Trackback / Pingback

  1. Luistercijfers week 40: Top drie ongewijzigd, Radio Veronica profiteert nog steeds niet van komst Gerard Ekdom - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*