Patrick Kicken: Beter goed gevoicetrackt, dan slecht live, Menno de Boer

[BLOG] Ik werd attent gemaakt op een column van een maandje geleden, geschreven door de beste zendermanager van 3FM állertijden, aldus Mark van der Molen, deejay bij datzelfde station. Zelden zo’n luie discjockey meegemaakt trouwens als Mark, die was de studio al uit vlak nadat hij de microfoonschuif voor het laatst dicht deed die dag. De studio leeg achterlaten is natuurlijk een no go, maar daar had Mark geen boodschap aan, in zijn Veronica tijd althans. Als zijn opvolger vast zat met de lift of z’n been brak op de trap werd het twee platen later gewoon stil op de zender. Daarover gesproken, Menno de B blijkt niet zo’n fan van voicetracken en heeft het liefst alles live. Ik denk dat de vergelijking trekken tussen beide nergens op slaat, het is een hele andere tak van sport. En dat de zender, ondanks alles live, nog steeds niet scoort daar hoor je Menno niet over.

Sinds die verdomde camera’s zijn toegelaten in de radiostudio, zodat de social media afdeling ook wat leuks te plaatsen heeft, is het er niet makkelijker op geworden om een strak, goed beluisterbaar radioprogramma neer te zetten. In de meeste radiostudio’s zie je de ‘Voxpro’, het apparaat waarmee je de mooiste phoners en talks kunt produceren, meestal vol stof niks staan te doen. Terwijl het er toch om gaat wat er uit de radiospeakers komt, niet wat er op de camera’s te zien is. Alles aan het toeval overlaten door het maar live te doen, daarmee geef je je luisteraar niet het beste wat ie kan krijgen. Moet je je voorstellen dat RTL Boulevard ook alle (kortgeknipte) items en interviews live zou doen? Het zou een grote, trage bende worden. Kortom: een beetje zoals veel radioshows klinken. Ondoordacht, onvoorbereid want het moet allemaal ‘lekker live’.

Prima dat je die camera’s gebruikt om een paar leuke fragmenten uit het meelopende videobestand te knippen, maar laat dat live alle talks uitzenden steeds toch niet de pret voor de luisteraar bederven. Zullen we films, videoclips, podcasts, commercials en series dan ook maar allemaal ‘live’ uitzenden? Onzin, het gaat om de content. Zeker nu bij de radio, het medium staat al zo onder druk van TikTok, Facebook en andere sociale media waar je als consument meteen op je wenken bediend wordt. Dus ja, waren jocks maar eens tijdens de muziek bezig met de telefoonlijnen te checken voor leuke content, het meteen op te nemen en kort te knippen. Ik had ooit eens Nickelback in de studio bij Veronica, vier man sterk. Het eerste uurtje gevoicetracked zodat ik gewoon met hun die Voxpro kon laten snorren. Daarna tussen 14 en 16u de leukste fragmenten uitgezonden. Je bent het je luisteraar verplicht niet alles aan het toeval over te laten!

Een hele show voicetracken is eigenlijk te vergelijken met zaalvoetbal. Je kunt het zo live en actueel laten klinken als je wil, er mist zeker een component. Dus ga het niet vergelijken met voetballen op een buitenveld. Maar zorg wel dat je het goed kúnt! Want elementen uit een voicetrackshow (vantevoren nadenken wat je gaat zeggen, een uur goed indelen) kun je wel gebruiken tijdens je liveshows. Door content vantevoren op te nemen kun je het ook veel makkelijker herhalen, doorspelen aan de social media afdeling of een bevriende journalist om er pers mee te scoren. Want dat laatste is, hoe raar het ook klinkt, ook niet iets wat je maar aan het toeval moet overlaten maar zelf kunt sturen. Dus hup, blaas die stof van de Voxpro en zorg dat je tijdens de muziek áltijd bezig bent met het goud te delven dat voor het oprapen ligt. In de studio, aan de telefoon, zelfs met gasten in de studio. Nogmaals: het gaat om wat er op de radio te horen is, niet hoe gezellig jullie het tussen de talks door in de studio hebben.

Patrick Kicken

62 Comments

  1. Helemaal waar. En een goed gevoicetrackte spreek (dus meegesproken met de muziek alsof het live zou zijn) klinkt veeeel beter dan een stuntelige live-sessie.
    Die voxpro is inderdaad een toevoeging. Ik weet nog goed dat ik Patrick zelf ’s nachts een keer tijdens zijn programma op 3FM vanuit de auto belde toen ik van een klus terug kwam en aan het eind vroeg ie toen wat ie voor me kon draaien. Vijf minuten later hoorde ik het flink ingekorte gesprek op de radio terug, goed getimed over het intro van dat bewuste plaatje.
    Kijk, dan klinkt je programma toch veel strakker dan eehh… wanneer je… eehhh … een beller (kraak) … ijn hebt…die niet zo goed eehhh… uit zijn/haar woorden…mt…. n toe wegvalt…;-)

    • Ja en dan te bedenken dat dat volgens mij nog met Minidisc knippen was. Ik had Sybrand Verwer een kabeltje laten maken zodat ik van de koptelefoon uitgang / pfl op de MBI tafel richting de MD de telefoontjes kon opnemen ’s nachts. We hebben het hier over 1998/1999 he! 25 jaar terug.

      Overdag in het weekend bij de TROS ging ik dat natuurlijk ook doen en het commentaar na twee weekenden van ene Henk Dekker was: dat doen wij hier niet bij de TROS, telefoontjes opnemen. Ondanks dat dat veel betere winnaars en leukere gesprekken opleverde. Paar maanden later stond er een Voxpro, zo was hij dan ook weer.

      Overigens kun je die bellers, als het dan toch perse live moet, ook vantevoren coachen. Zeggen wat je van ze wil, hoe eventueel te reageren etc. Vaak weten luisteraars niet wat van hun verwacht wordt en je stelt ze er alleen maar gerust mee. De gemiddelde deejay laat het allemaal maar aan het toeval over en als een luisteraar dan niet op een leuke manier reageert op de prijs of de vraag dan worden ze ook nog effe lekker te kakken gezet in de show.

      Ook bij de Voxpro kun je ze coachen en vragen op een bepaalde manier te reageren. Als iemand flauwtjes reageert op ‘je gaat op kosten van 538 naar Las Vegas!!’ kun je gewoon zeggen ‘oke, ik tel tot drie en dan ga je keihard schreeuwen vanuit de toppen van je longen, goed? 1 2 3’. Jaaaa. ‘Nog harder, ik hoor je niet!’. JAAA. ‘Nog een keertje, schreeuw alles bijelkaar!’ JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Hoppa, instructies eruit knippen, phoner uitzenden, juiste bedjes eronder, top winnaar, sponsor blij, programmadirecteur blij, leuke radio!

      En dan kwam daarna Ferry Maat of Bart van Leeuwen de studio in en zei ‘loop je de boel weer te foppen?’. Generatiedingetje, zei ik dan.

      • Maar Patrick. Stel dat een luisteraar iets wint maar juicht niet lekker,..zou jij die eruit knippen?

        Maar ik vroeg ooit een plaatje aan bij radio10, half jaren negrntig, Big Log van Robert Plant. De dj zei dat ze die niet draaide bij Radio10 maar hij had wel Golden Earing voor me.
        Ook leuk zei ik.
        Even later hoorde ik mezelf op de radio een verzoekje doen:ik wilde heel graag Golden Earing horen.
        Robert Plant was weg geknipt.
        Ik vond het wel grappig.

        Is Robert Plant trouwens nog steeds verboden op Radio10?
        😉
        Ik ga eens opzoeken wie die dj ook al weer was..

        • Het is -jouw- verantwoordelijkheid als deejay hoe je bellers klinken, niet andersom. Ja ik wil ook wel ff weten wie van dat verzoekje toch nog iets bruikbaars heeft kunnen knippen, een vakman!

          • Patrick monteerde jij met minidisk??
            Heb wel eens video banden van California aircheck gehad met opnamen van Z100 morning zoo, daar in waren ze nog aan het knippen en plakken op een revox.

    • Ik hoor nooit stuntelige dj’s, daar zijn het dj’s voor en ik heb een hekel aan muziekradio die niet live is en omarm juist het toeval en de spontaniteit. Live geeft de spanning van het moment en er wat op het spel staat. Daarnaast zijn er tegenwoordig producers die de appjes verwerken en een voorgesprekje doen zodat de dj al wat beslagen ten ijs kan instappen met een luisteraar. Dat is de ware radiokunst.

      “Toeval is logisch.”
      Johan Cruijff

      • Het is altijd veel krachtiger als de deejay zelf even kort kennismaakt buiten de show om met de kandidaat en vast even invoelt. Maar inderdaad, de producers moeten ook iets te doen hebben. Sommigen schrijven zelfs de hele teksten uit voor de jock die ze daarna oplepelt. Vind je daarvan dan?

  2. Patrick, gozer, laat ik toch effe reageren. Zit toch naar de muur te staren met een zak Croky bolognese. Ik ben de eerste die zal zeggen hoe lui ik ben. Intens lui. Maar was jij niet de DJ die bij Veronica tijdens z’n eigen live show (die je gevoicetrackt had, dus je zat een soort veredelde lijnbewaking te doen) naar het pand aan de overkant liep om daar de show van de dag erna op te nemen en het vervolgens stil werd op zender waarna 14 man en een schreeuwende baas naar je moest zoeken? Ik ben overigens niet mee gaan zoeken, want de luie stoel zat te lekker. Dus over een lege studio gesproken.

    • Neuh is nooit gebeurd, hand op mijn hart. Ja Wel dat ik naar de overkant liep om een gesprek te exporteren met een winnaar of een BN’er om de Top 1000 aan te jagen. Stilgevallen is het nooit, waarschijnlijk iets uit het zwartboek wat ene Jantien destijds moest bijhouden 😉

      Lui zijn en er nog trots op zijn ook. Kom op Mark, met dat talent van jou kom je er wel mee weg maar jij zou met 50% meer inzet zo de ochtend of middag bij een grote zender kunnen/moeten doen man!

    • Inderdaad, als hij maar genoeg benadrukt hoe slecht anderen het doen en hoe goed hij het zelf weet lijkt het wel alsof hij het zelf goed kan. Dat idee is meteen weg als je zijn show luistert. Hij weet het wel maar past het ook niet toe. Het natuurlijk wel van anderen verwachten…

    • Over voice track gesproken … ik hoorde laatst Daniel Smulders op Jumbo radio. Hallo ik ben Daniel. Met lekkere muziek. Zo … maar eerst…. Da’s toch 13 in een dozijn creatieve armoede. Geen enkele voorbereiding. Zielloos.
      Worden sommige jocks niet lui van die plastic prefab inspreekbeurten? Voor welke luisteraar is dit leuk?

      • Das bedoeld als achtergrond tijdens het boodschappen doen. Dat mag absoluut niet afleiden. Daarom is dit in dit geval juist goed. Mensen zijn hooguit 20 minuten in de supermarkt, daarom geeft het niet als het steeds hetzelfde is.

        • Lijkt mij voor de medewerkers van de supermarkt die er 8 uur werken niet heel verfrissend. De hele dag van die saaie plastic ongeïnspireerde teksten. Doe het dan niet.

          • Zelfs in een tekst van 10 seconden kun je nog originele woorden gebruiken. Overigens vind ik het wel goed dat hij zichzelf voorstelt, hoor ik ook veel te weinig. Is er een nieuwe ochtendshow of een nieuw item, stellen ze zichzelf hooguit een of twee keer voor of leggen het item een of twee keer uit

    • Je kan,het lezen hoe je het wilt. Ik lees het met veel interesse en leer veel over radio maken. Dat is een wereldje met veel nare mensen. Je hoeft niet te reageren. Zegt veel over jou hé

      • ja en nee.

        dé radio bestaat niet hoor. Soms zijn radiostations echte wespennesten waar vocale hooligans en gorilla’s zich hard laten gelden, maar even vaak – of gelukkig zelfs vaker – zijn radiozenders gezellige vriendenclubjes. Het is vaak onder radiomakers verleidelijk om te backstabben maar dat is een gevolg van het feit dat radio ergens al die ego’s streelt. Maar nog eens: dat hoeft niet. Je kan ook gewoon het ergens oneens over zijn zonder je in je kruis getast te voelen…

  3. Liever strak gevoicetrackt dan live gestuntel, helemaal mee eens maar, waarom zou je nog een radiostudio bouwen dan? Een geluidsdichte cel om boel met een USB microfoon in te spreken, daarna even met Omniplayer strak trekken en zenden maar. Kind kan de was doen en het scheelt veel geld voor het bouwen van een studio.

    • Waarom zou je stuntelende dj’s in dienst nemen en ze dan maar laten voicetracken? Kan ook zijn dan sommigen, zoals bekend ook stressfazant Kicken, slecht tegen spanning kunnen, maar het kenmerk van een goede dj is dat hij juist onder alle omstandigheden relaxt blijft. 90% inspiratie, 10% transpiratie.

      • Geen idee. Ik kan mij best redenen bedenken om te voicetracken maar, ik zie alleen niet in waarom je dan nog een uitgebreide studio zou bouwen. Boer een outro en een intro vol en gaan met die banaan. Daarvoor heb je geen studio nodig en ook geen dj.

        Persoonlijk ben ik ook meer van de live radio maar, ik me voorstellen dat je die telefoongesprekken opneemt en knipt.

  4. Ik heb liever gestuntel dan opgenomen programma’s. Radio is interactie, op het moment reageren. Een interview opnemen als iemand niet live kan oke. Een telefoongesprek opnemen om in te korten oke maar tegenwoordig komen hele programmas van band, van Eddy Keurs Nachtwacht tot Van Inkels choice en wel zeggen je kunt nu appen naar de studio of namen noemen van zogenaamde luisteraars. Ik vind t geen radio. En ja ik weet dat de programmas van de zeezenders op de wal werden opgenomen en uitezonden werden twee weken later op zee. Maar toen stuurde je een briefkaart naar de studio. Nu appjes

    • Waarom prefereer je gestuntel boven opgenomen (delen van) programma’s?
      Als luisteraar gaat het toch om het eindresultaat dat je hoort via de speakers? Dat moet aanspreken.
      Bij de bakker stel je het bakproces van die ene slagroomtaart toch ook niet ter discussie? Het gaat er toch om hoe die smaakt?

      • Mooie vergelijking Phoenix. Alsof je in een restaurant gaat zeggen als de ober vraagt ‘was alles naar wens’ ‘ehh ja, maar ik was eens benieuwd, gebruikt de kok een staafmixer voor die slagroom op het toetje? want dan hoef ik het niet’.

        • Omdat gestuntel deels de charme van de presentator kan zijn. Als ik het zo lees zijn er hier dus mensen die vinden dat djs als Stefan Stasse of Ruud de Wild geen plaats hebben op de radio

          • Stuntelen vind ik een wat te zwaar woord, ik associeer voicetracken juist met onzekerheid, live niet jezelf kunnen zijn en dat zijn Stefan en Ruud wel degelijk. Ik heb er verder geen moeite mee. En ik heb liever een slagroomtaart die vers uit de bakkerij komt dan een de volgende dag.

    • nee radio is dat niet. Iets wat vaak gebeurt is dat liefhebbers hun eigen voorkeur als basisregel naar voor schuiven, maar daarom is het nog niet zo.

      Je kan wel zeggen dat je zelf het liefste interactie op de radio hoort. Dus dan is het goed voor je dat er zenders zo’n shows voor je maken. En gelukkig zijn er voor wie dat live gedoe niet hoeft ook zenders die voicetracks of gemonteerde shows uitzenden.

    • Patrick heeft genoeg geleerd over radio. Dat ik nu nog twee uurtjes wat zit te hobby’en wil niet zeggen dat ik er niet over in discussie mag gaan.

      Dus van jou mag een voetbalanalyticus die niet fit genoeg meer is om nog een hele wedstrijd te spelen ook niks meer over het fenomeen voetbal schrijven of zeggen Dave?

      • De meeste voetbalanalisten neem ik ook niet serieus. Er zijn er weinig die iets zeggen wat ik zelf niet heb gezien.

        Maar als je zelf zoveel geleerd heb waarom maak je dan zo een slecht programma?

        Het mag dan wel je hobby zijn maar het is wel een hobby waar anderen naar luisteren dus ik vind dat het dan wel enig kwaliteit moet hebben. Ik heb als hobby bier tappen en dan wil ik ook dat de gast een goed getapt biertje krijgt

        • Ach Wes/Dave weet je, ik luisterde er zelf weer eens naar vrijdagavond en het had een lekkere flow, goede energie, opgewekt sfeertje en goed tempo. Qua inhoud kan het wat beter maar daar zit ik daar niet voor, het gaat om de muziek en sfeer. Dat jij het niks vindt zegt me eerlijk gezegd niet zoveel, dat roeptoeter je al jaren hier en op X/Twitter.

          • De keren dat ik geluisterd heb klonk jouw energie en het sfeertje in je talks eerder voor een programma op de maandagochtend dan voor op de vrijdagavond.

            Op vrijdagvond hebben mensen zin in het weekend. De muziek in je programma is daar uitstekend voor maar jij klinkt meestal alsof je er met tegenzin zit.

          • Och ik klink inderdaad niet meer zo enthousiast als toen ik er nog heel veel plezier in had (en heel goed voor betaald werd), maar het is nog steeds wel leuk hoor

  5. Mijn liefde voor radio maken is mede ontstaan door het radio programma Ron Flon Flon avec Jacques Plafond VPRO (Wim T. Schippers). De voorlopers van voicetracken. Veel afleveringen staan nog online en ook de draaiboeken. Wat? Draaiboeken? Ja draaiboeken, veel was gescrtipt, opgenomen en afgespeeld. Geweldige legendarische radio.

    Ik ben het eens met Patrick, ik ben voor live radio, maar in de jaren dat meneer Jensen zijn beste programma’s presenteerde, was ook niet alles live (heb ik later vernomen).

    Nou moet ik toegeven, How Can I Make This About Me, ik was één van de eerste in nederland die begon met voicetracken. (1998 bij Stadsradio Rotterdam in Dalet).
    Ik vind het heerlijk om het live te laten klinken en dat is de truc. Ik snap de weerstand tegen voicetracken omdat het onnatuurlijk kan overkomen, maar dat is dus de hele truc. En laten we wel wezen, radiomaken is toch acteren. Welke DJ toont nu zijn ware gezicht, op en naast de radio?

    Bonustip: Ga je voicetracken, neem dan iedere dag op, niet in één keer voor de hele week. Er is altijd wel een nieuwstje te bespreken die dag.

    Tip 2: Als je het weer doorneemt, doe het dan algemeen, het weer in nederland kan zo weer omslaan.

    Tip 3: Laat een verspreking in jouw voicetrack gewoon staan, het komt natuurlijk over.

    Tip 4: Maak eens een achtergrond geluid, een A4’tje wat je in je handen hebt, een pen die je laat vallen, een glas, neem eens een slok water on air. Het is radio geen netflix film. Wees natuurlijk.

    • Mijn liefde voor radio is ook ontstaan door Ronflonflon én door de KRO zondag met Heksennest in de ochtend en Weeshuis van de hits in de middag. Meer gescript en vooropgenomen krijg je de radio niet.

      • Mooie toevoeging Lucas. Het probleem in Nederland is dat deejays zeggen ‘ja maar als ik alles ga voorbereiden dan klink ik niet meer spontaan’. Onzin, je gaat veel zelfverzekerder de studio in omdat je weet dat je wat leuks hebt, je laat het niet afhangen van de luisteraar of de spontane ingevingen. Die zijn bonus.

    • in de film American Graffiti uit 1971 zit de Wolfman ook al te voice tracken 🙂 Veel van die speaks zijn later uitgebracht op een LP, kon je ze zelf gebruiken om Wolfman Jack op je eigen zender oldietjes te laten aankondigen.

  6. Ik vind voicetrack per definitie zielloze radio. Daar ga ik echt niet vrijwillig naar luisteren. Dan nog liever non stop of Spotify.

    • Dan ben je geen doorsnee luisteraar, waarschijnlijk ben je zelf radiomaker. Verplaats je in de luisteraar zou ik zeggen.

      • Ik ben wel een doorsnee luisteraar. Geen maker. Ik vind voicetrack radio een slap aftreksel van radio. Kicken zijn knutselwerkjes hebben mij ook nooit kunnen bekoren. Geen voicetrack radio voor mij.

  7. Je kan,het lezen hoe je het wilt. Ik lees het met veel interesse en leer veel over radio maken. Dat is een wereldje met veel nare mensen. Je hoeft niet te reageren. Zegt veel over jou hé

    • Och wat mensen ‘naar’ maakt Corina is dat er veel onzekerheid heerst, zeker nu, door veel te weinig feedback, drukke of zelfs niet bestaande stationmanagers (bijvoorbeeld bij Radio 10) en een belachelijk lage vergoeding voor de meeste deejays.

      If you pay peanuts, you get monkeys. Ik zou ook geen flinke bedragen in mezelf meer gaan investeren nu om mezelf als dj te verbeteren, zo zonder feedback of goede beloning

      Dus heerst middelmatigheid. Voordeel is wel dat áls je meer kennis over het vak radiomaken tot je neemt je meteen gaat opvallen. Kun je ook al simpel doen door altijd je shows zelf terug te luisteren en de gratis blogs van bijvoorbeeld Tracy Johnson te lezen.

      Als je dan eenmaal bij een grotere zender aan de slag mag: abonneer je op z’n minst op een goede prepservice, die je van leuke ideeën voorziet in de mail, leuke topic starters of soundbites

      Wat ook helpt is zo veel en zo vaak mogelijk naar het station luisteren waar je net te horen bent. Zo krijg je een beetje feeling met de stationality, de persoonlijkheid van de zender, zodat je niet té veel uit de toon valt

  8. Het leek mij altijd de droombaan. In mijn tijd weinig vrouwen dus “not for ne” dacht ik dan.

    En postbezorger zijn is ook wel tof. En UK word ook gefilmt tijdens mijn werk. Door Ring deurbellen..

    Mijn punt is als liefhebber lijken jouw Putten zo logisch. Er zal wel discussie over wezen. Maar feeling met jouw station. Je collega’s… waar ben je trots op.
    En luisteraars pikken de parels eruit. Die zijn niet gek.
    Noem ze maar.
    Morad bijvoorbeeld.

  9. Ik heb met enige regelmaat het interview van Patrick met Ferry Maat teruggekeken op YouTube en daar sprak Ferry zijn afschuw al uit over camera’s in de studio waarmee hij gefilmd werd in de tijd dat hij bij RTL rock radio werkte en in de gaten werd gehouden door zijn toenmalige werkgever in Luxemburg. We hebben het dan over een jaar of 30 geleden… Zelf vind ik het pas meerwaarde hebben als je wat meer doet met het beeld. Stel: je hebt een week van de 60’s, trek dan iets uit de 60’s aan, heb je het over vluchtelingen, film dan de locatie waar je je verslaggeving vandaan doet en als iemand niet gefilmd wil worden, dan zorg je er maar voor dat je het opgenomen hebt om het naar Hilversum te sturen.

    • Of je dondert al die camera’s gewoon de studio uit. Het is radio.
      Bovendien leuk om bij dingen die je hoort je eigen fantasie of beeldvorming het werk te laten doen.

    • We krijgen dadelijk tussen kerst en oud en nieuw weer voorgeschoteld hoe genant het soms toch wordt als discjockeys ook te zien zijn. Met Giel die een opblaasgitaar vasthoudt tijdens een gitaarsolo of Van Inkel die aan rode fles wijn staat te lurken tijdens Red Red Wine.. Amerikanen zeggen niet voor niks altijd: ‘Don’t turn great radio into bad television’

      • De top 2000 kan wel perfect met voicetrack. Is toch altijd hetzelfde. Gewoon een keer opnemen dat Mien van 55 niet kan wachten op haar favoriete nummer van Queen of Abba . Dat kun je elk uur draaien. De mix van Bart Arends kun je ook elk jaar herhalen net als het voorlezen van de top 10.

        • dat is echt onzin; als het VT word, zal men massief afhaken, juist het foute eromheen; terwijl het gros alleen luistert en niet kijkt; maakt het een publiekstrekker, dat het toegankelijk is voor iedereen en niet alleen voor radio nerds

          • Voicetracking op een op en top zomerse dag als vandaag is ook onzinnig, maar dat is denk niet uit te leggen aan lieden die denken dat ze alle verstand hebben van radiomaken. Want zo doen ze het wel in Amerika, nou wij zijn gewoon kneuterig Holland. En visual radio kijken is een keuze al zal met de Top 2000 dat ook zo zijn omdat veel mensen thuis geen radio meer kunnen luisteren, maar dan wel via hun tv …

    • in de gaten gehouden vanuit Luxemburg ? Lijkt me sterk, ben er 12 jaar zelf geweest en naar mijn gevoel was er op enkele regie-operatoren en labo’s na daar heus niemand bezig met wat er in Nederland uitgezonden werd. Je moet rekenen dat aanvankelijk vooral Fransen en sinds pakweg 2 decennia Duitsers het beleid voeren. De Hilversumse boekhouding daarentegen, die werd heel zorgvuldig bestudeerd en geëvalueerd. Waanideetje van de Ferry denk ik dan 🙂

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Luistercijfers week 31: JOE maakt megasprong, boven Radio 10 en Sky Radio - Spreekbuis.nl
  2. Patrick Kicken: Al dat gebedel om input van de luisteraar moet nu inderdaad eens afgelopen zijn - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*