Patrick Kicken: De misplaatste arrogantie van Veronica

[BLOG] In mei schijnt het 60 jaar geleden te zijn dat Radio Veronica werd gestart, opgericht of voor het eerst uitzond. Eerlijk gezegd interesseert het me ook niet wat het is en dat het huidige Radio Veronica er ineens druk om gaat doen is wat mij betreft het zoveelste voorbeeld dat de leiding van het station de luisteraars alleen maar lastig valt met randzaken. En het vertikt het station en de merknaam de status, het marktaandeel en het aantal luisteraars te bezorgen die de zender verdient.

Een mail in mijn mailbox. Of ik als oud Veronica jock wil meewerken aan een lijstje met 60 ‘Radio Veronica Hits’. Niet op gereageerd. Week later een reminder. Wel op gereageerd. Dat ik niet meewerk aan iets wat alleen voor de bühne is en geen zoden aan de dijk zet. Natuurlijk is Radio Veronica een legendarisch radiomerk. En was ooit ‘het kloppend hart van de Nederlandse radio’. Herinner je je die waanzinnige uuropener met Alfred Lagarde nog? Maar dat vinden wij radiomensen en een handjevol die hard fans en radiofreaks interessant. De huidige radioluisteraar wil gewoon op z’n wenken bediend worden met de muziek en dingen die hem of haar interesseren. Wat doet dit Radio Veronica? Vooral roepen ‘kijk eens, wij zijn Veronica. And We Love Music’. Prima jongen, hou jij lekker van je eigen muziek, kijk ik een deurtje verder, zegt de gemiddelde luisteraar. Wat keer op keer ook blijkt uit de luistercijfers. Een domme slogan die vooral benadrukt waar dit Radio Veronica onder de Talpa vlag mee bezig is: navelstaren. Wij weten wat goed is. Dat de luisteraars ons niet weten te vinden is hun fout. Wij zijn lekker bezig.

Hoe kan het toch dat ze bij een radiozender die in de loop der jaren de helft (dat is 50%!) marktaandeel is verloren niet door hebben dat de hut in de fik staat? En dat je met roepen hoe goed je bent of ooit was de luisteraars alleen nog maar meer van je vervreemden. Toch is dit niks nieuws in radioland. Waar het slecht gaat, gaan de meesten zich vooral bezig houden met bijzaken. Nieuwe schermen in de studio. Eigen programma items waar geen hond op reageert. Of een Top 60 met ‘Radio Veronica Hits’ en de zoektocht naar het meest legendarische radioprogramma ooit bij Veronica. Allemaal dingen die je je kunt permitteren als het goed gaat met het station en je een aanzienlijk marktaandeel hebt. Niet als je amper je hoofd boven water kunt houden.

Wat Radio Veronica dan zou moeten doen? Alles op alles zetten om het marktaandeel naar -minimaal- een respectabele 5% te krijgen in plaats van een beschamende 3%. Zo’n Top 60 levert je geen luisteraar extra op. Zo’n zoektocht hooguit wat free publicity waarmee je alleen maar benadrukt dat je vooral een merk van toen bent. Werkelijk onbegrijpelijk dat dit maar gewoon doorgaat. En ja, kom maar door met je commentaar dat ik vol rancune zit en alleen maar bash op Radio Veronica, het is juist andersom: het merk gaat me na 12 jaar ervoor gevochten te hebben aan het hart. Ik weet wat werkt en wat niet. En ja Radio 10 zat niet in de ether tijdens de 6% marktaandeel jaren van Radio Veronica, maar we deden iets heel goed wat nu té weinig gebeurt: luisteren naar je luisteraar. Ze serieus nemen. Niet doen alsof.

Het marktaandeel van Radio Veronica de afgelopen 17 jaar

Als het huidige Radio Veronica een voetbalclub was dan werd er vooral veel vergaderd over de kleur van de stoeltjes, het nieuwe voetbaltenue en dat Piet op 12 mei 50 jaar bij de club zit en gehuldigd moet worden. Dat we iedere week de wedstrijd verliezen is te pijnlijk dus daar hebben we het maar niet over. Ik zou me kapot schamen als ik nu bij Veronica zou werken. En dit hardop roepen tijdens een vergadering. Wat natuurlijk zou resulteren in een aantekening want ’te negatief en werkt niet mee’. Terwijl nu juist iemand bij die club zou moeten opstaan en zeggen ‘dit niet meer! laten we het beestje nou eens bij zijn naam noemen. We scoren voor geen meter! Wat gaan we dáár aan doen? Allemaal leuk en aardig dat ijdele gedoe, maar ik wil verdomme dat de luisteraars ons weer weten te vinden! En ons weer in hun harten sluiten!’. Ik durf hier keihard te beweren dat als Radio Veronica een weekend lang uit de lucht is er misschien twee mensen een appje sturen om te vragen hoe of wat, zo’n kleine plek heeft het station nog in de belevingswereld van mensen. Totaal niet meer relevant. Hoog van de toren blazend maar nauwelijks aansluiting.

Soms denk ik wel eens dat John de Mol Radio Veronica vooral voor de leuk erbij heeft. Om Radio 10 uit de wind te houden moet de zender een hobbystation blijven waar we naar hartelust vage tracks van Talking Heads mogen draaien, de Top 1000 achterstevoren (lachen!) en een Giel Beelen die duidelijk niet matcht met de Radio Veronica luisteraar lekker z’n gang laten gaan in de ochtend. Want: We Love Music. Wat zou er toch gebeuren als ze daar op de Bergweg hun oor nou eens te luisteren zouden leggen bij wat de luisteraar wil? Misschien wil die wel helemaal geen ‘belletjes met bn’ers’ of livemuziek in de ochtend. Misschien willen ze wel de hele week de tracks uit de Top 1000 Allertijden horen, niet teveel gedoe eromheen, korte strakke jocks en geen 5 man met een microfoon, een pedante presentator, belabberde telefoonvork en een vrouw die er overduidelijk voor zichzelf zit, in de twee uur avondspits. Waar zijn daar toch de mensen gebleven die er voor de luisteraar zitten in plaats van eigen roem & glorie? Zelfzucht FM ga ik het station voortaan noemen. Of Radio Me, Myself & I. Lekker hip!

In een poll hier op Spreekbuis.nl waar zo’n 250 mensen aan meededen kwam het volgende eruit rollen. Helpt ook niet mee natuurlijk maar zou een signaal moeten zijn eens wat meer vanuit bescheidenheid te opereren:

Ik moet deze open wond genaamd Radio Veronica echt eens dicht laten naaien want ik merk dat het me nog té veel aan het hart gaat, ook al ben ik er al meer dan 3 jaar weg. Misschien moet ik maar accepteren dat de tijden van professioneel radiomaken achter de rug zijn, jocks en producers het vooral zélf leuk moeten hebben, het allemaal aan het luisteronderzoek ligt en dat iets meer dan 3% marktaandeel voor ooit het meest sexy radiomerk van Nederland het hoogst haalbare is. Maar oh oh oh wat jeuken m’n handen. En dan niet om ook mee te werken aan iets wat vooral incestueus is, voor de radiomakers zelf maar om die arme luisteraar, adverteerder en daarmee dus ook het bedrijf te bezorgen waar het recht op heeft: een gezond radiostation dat niet denkt nog iets voor te stellen op basis van successen uit het verleden, maar keer op keer dát doet waar de luisteraar iets aan heeft.

Beste Florent Luyckx, je bent een gezellige pik waar je goed mee kan lachen, maar wordt het niet eens tijd je ad interim functie bij Veronica neer te leggen en weer lekker arty farty te gaan doen met je benen op tafel bij een reclameburo in Amsterdam Zuid? Of je volledig te richten op je baan als deejaymanager. Geef Radio Veronica over in de handen van mensen die er verstand van hebben en hun sporen ruimschoots verdiend hebben in radioland. Dat je toevallig mee hebt gelift op de succesjaren van 3FM zegt niks. Het merk en publiek verdient veel en veel meer dan dit. Het is overduidelijk dat je niet of op z’n minst té weinig denkt vanuit de luisteraar en dus je team ook. Of denk je nou werkelijk het station er bovenop te krijgen met ‘wij zijn jarig!’. Net zo’n elitaire onzin als de slogan ‘We. Love. Music.’. Of radioshows die hun 100e uitzending vieren. Luchtverplaatsing eerste klas.

Patrick Kicken

Patrick werkte van 2004-2016 voor Radio Veronica waar hij o.a. de ochtendshow Kicken Wordt Wakker! en de middagshow presenteerde.

42 Comments

  1. Patrick wat denk je te bereiken met zo’n zuur en agressief stukje? Je zou je, met jouw kennis van zaken, veel beter kunnen richten op stations die bewezen hebben bestaansrecht te hebben of nog hebben. Stations die dit niet kunnen of willen bewijzen vallen vanzelf af. Daar levert jouw stukje echt geen bijdrage aan.

  2. Patrick,
    Ik merk dat iedere generatie z’n eigen Veronica heeft. Ook jij, maar de echte grondleggers worden gauw vergeten door de huidige generatie. Want jij gaat ook niet verder terug dan ;”En was ooit ‘het kloppend hart van de Nederlandse radio’. Herinner je je de waanzinnige uuropener met Alfred Lagarde nog? “. Ik weet wel, het zijn wellicht jouw herinneringen maar toch.

    Welnu, weet jij nog dat onze voormalige programmabaas Willem van Kooten de top 40 hier bedacht in 1965? En de leus die aan het begin van de programma’s werd gebruikt ” 192 Goed idee” ? Gevolgd door vele anderen van zijn hand.
    Juul ( Veronica 1967 – 1974 )

    • Hoi Juul, ik geef je groot gelijk (flauw, ik weet het). Heb hier de hele dag 192TV aanstaan en dat heeft nog die sfeer van de roemruchte jaren van de pioniers. Niets dan respect voor hun. Laat hun dan ook dat feestje vieren.

    • Das nu een goede opmerking, iedere generatie heeft zijn eigen Veronica. Wat niet wegneemt dat ik die zender nooit aan heb staan.
      Alles is stuk gegaan in de jaren 90 toen men op eigen houtje verder wilde gaan. Het roemruchte radio Veronica werd vervangen door radio 538, Veronica tv werd rtl4.

      Als men onderdeel was gebleven,van de corrigeer me als ik het fout spel,HMG group waren ze nu keihard de beste geweest.
      Zelfs het Veronica blad heeft een zeer lage oplage. Veronica is alleen een naam die bij veel ouderen leuke radio oproept. Inderdaad men doet de naam Veronica geen eer aan……wat niet wegneemt dat ik het heel leuk vindt als die ouwe radio rakkers te zien en te horen. Nu kan het nog……….straks niet meer

  3. Het enige wat John de Mol nog met Veronica zou kunnen doen is het een andere naam geven en er een commerciele radio 5 zender van maken. Joost en Lex zullen dit Veronica allang niet meer serieus nemen.

  4. Binnen Talpa is Veronica zowel op radio als televisie een B merk geworden. Op de radio levert zo’n lijstje nog wat luisteraars op en bij televisie alleen het voetbal. Het kan echt wel anders, maar dat vergt investeringen, ambitie, doorzettingsvermogen en een portie geluk. Er is een grote generatie dat terugverlangt naar het oude Veronica op radio en televisie.

  5. Oh zo mee eens met dit betoog. Teren op wat was, en enkel en alleen hypocriet van kijk ons eens het verleden koketteren terwijl ze dat de overige dagen van het jaar na laten te doen. Too little, too late. Punt.

  6. John de Mol probeert van Veronica een Sport7 2.0 te maken. Opzich niets op tegen om (weer) een sportzender te beginnen, maar daarmee gooi je de naam Veronica wel te grabbel. Wordt hoog tijd voor een nieuwe FM-kavel veiling en een Veronica licentie stichting (bestaat die nog?) om een popstation Veronica, met top 40 weer tot leven te brengen. En het schip een welverdiende plek in de voortuin van Beeld & Geluid te geven.

    • Het is inderdaad zonde dat het ooit legendarische merk Veronica nu een soort Tell Sell signatuur heeft gekregen Bert. Hopelijk in het nieuwe Beeld en Geluid museum een duidelijke plek.

  7. @Patrick Het wordt tijd dat Paul Römer het roer bij Talpa in handen neemt en er flink de bezem doorheen haalt. Van Veronica weer een groot merk maken. Stoppen met de naamvoering NET en SBS.

  8. Na met verbazing het geneuzel van Patrick gelezen te hebben, dacht ik , misschien heeft ie wel gelijk met zijn Veronica generatie. Maar van Veronica uit onze generatie blijft ie af. Waarschijnlijk droeg Patrick nog een luier tijdens de zeezender Radio Veronica. Toen werd er alleen met de handjes en en bandjes top programma’s gemaakt. Alle huidige stations hebben het vak geleerd van Joost, Lex, Rob, Tom en Tineke. Juul is gestart met reactie van onze Veronica generatie. Ik hoop dat er meer komen.

  9. Zoals gewoonlijk weer eens de vinger op de zere plek(ken) Patrick.

    Om Veronica “terug te brengen”naar de luisteraars zullen ze ( naar mijn mening) heel erg moeten gaan afkijken bij radio2 voor wat betreft luisteraars betrokkenheid.

    Nostalgie station van maken, radio5 alvast het gras voor de voeten wegmaaien (voor als die de FM freq. van 3fm gaan overnemen) en dmv app, FB en telefoon bijna continu verzoekjes te gaan draaien.
    Muziek tot maximaal 1990 met een wat hoger pop/rock gehalte als “leidraad”.
    DJ’s die vnl aan en afkondigen en (zeer) korte items / luisteraars gesprekken.
    De snelheid erin en richten op de 5
    40+ers ( daar zit ook de “spending power”).

    Maar goed dat zijn gewoon mijn “leken”gedachten.

    • Bedoel met 40+ers eerder de doelgroep, niet zozeer de DJ’s hoewelals je naar radio2 kijkt, daar zijn de smaakmakers ook vrijwel allemaal 40+.

  10. Ik onderschrijf het betoog van Patrick wel. Ik heb zelf de zeezender Veronica meegemaakt. Wat ik nu vooral mis is de creativiteit van de zender. Het is een soort van eenheidsworst radio geworden waar de DJ niet zijn stempel op kan drukken. Ik erger mij vooral ook aan de playlist die geen diversiteit kent, en het lijkt alsof artiesten maar 1 of 2 nummers gemaakt hebben. Final Countdown en I off the Tiger zijn hier een goed voorbeeld van. Meer diepgang en de creatieve inbreng van een DJ zijn volgens mij de weg naar succes. Zelf luister ik nog sporadisch naar de zender, en doet het pijn dat Veronica enkel nog een merk is wat in het verleden top radio maakte. Rob Stenders zou de ideale man zijn om het schip weer de juiste koers te laten varen met als radio 2 als voorbeeld.

  11. Oud Veronicanen vieren het 60 jarig bestaan nu op 18 en 19 april in Beeld en Geluid.
    Er zijn dan ook radio-uitzendingen, maar alleen via Internet, misschien zelfs op kleine AM zendertjes. Met die distributie moeten wij (oudere Veronica liefhebbers) het doen

  12. Lex Harding vindt het ‘een slechte ontwikkeling’ dat er nog maar een paar grote spelers op de Nederlandse radiomarkt zijn. Dat stelt hij in RTL-Z. Naast de publieke omroep, beheren Talpa en DPG Media (met Qmusic) de grootste radiozenders. “Je weet op een gegeven moment niet meer wie waar werkt. De diskjockeys bij Talpa wisselen nogal eens, van Radio 10, naar Radio Veronica, naar 538. Je raakt je identiteit een beetje kwijt”.
    Doordat één bedrijf meerdere zenders beheert, zullen de stations elkaar niet gaan beconcurreren, stelt Harding. “Je krijgt niet die onderlinge strijd en je krijgt niet de beste stations. Het is heel erg jammer dat er nog maar zo weinig spelers op de markt zijn.”

    Bij Talpa geldt “Portfolio denken” Patrick. Dat is het gevolg van veel radiostations in het bezit van één eigenaar. Daarom zullen de stations zich nooit in elkaars vaarwater begeven. Dat weet jij ook. De “cashcow” marketing technisch gezien wat het merk Veronica ooit was is ooit door dhr. Joop van der Reijden vakkundig om zeep geholpen. Quote Lex Harding: “Nu hebben we een tv- en radiostation die Veronica heten, maar die hebben niets te maken met het Veronica dat er vroeger was. Joop van der Reijden heeft Veronica (…) vakkundig naar de kloten geholpen. Dat vind ik enerzijds heel erg, maar anderzijds ben ik Van der Reijden zeer dankbaar. Anders was ik nooit met Radio 538 en TMF begonnen en was ik nooit zo stinkend rijk geworden als ik nu ben.” (Lex Harding, Reclameweek)

    Vanaf 2003 heeft Skyradio de naam Veronica gehuurd. Dat had/heeft niets met Veronica te maken. Alle lijstjes, je kent ze nog wel. Iedereen weet, dat wat jij schrijft een onmogelijke zaak is. Bovendien biedt Kavel A02 waarop Veronica uitzendt weinig mogelijkheden, meer dan waarvan gebruik wordt gemaakt, eens. Bereik ongeveer 60% van de markt. Met dit pakket mag je 95% muziek draaien van 5 jaar of ouder en 5% nieuw muziek.

    Daarnaast Tussen 07.00 uur en 19.00 uur dient het programma voor tenminste uit 85% muziek te bestaan, en bestaat de muziek voor ten hoogste 4,3 procent uit muziek die staat of heeft gestaan in de gangbare hitlijsten voor popmuziek, waarbij hitnoteringen ouder dan vijf jaar niet meetellen. Daarnaast mag er op de kavel in deze tijdsperiode geen (moderne) klassieke- of jazzmuziek worden uitgezonden.

    Kritiek geven is gemakkelijk, en het zou zeker beter kunnen en het huidige beleid heeft niets met liefde voor radio te maken. Dat is bij niet één radiostation tegenwoordig aan de orde.

    Radio is business en zelfs dat wordt niet zo goed begrepen omdat er veel meer uit te halen valt zonder in je eigen vlees te snijden, lees de andere stations die onder dezelfde eigenaar vallen.

    Kortom, grappig stukje. Een illusie in het huidige radiolandschap.

  13. Dat bereik van 60% voor A2 mag je met een korreltje zout nemen, in de praktijk is vaak meer.
    In 2003 voor het eerst uitgegeven aan de Gouwe Ouwe Zender van Sky (nog even paar dagen Radio 10 geweest)
    Prima geschikt dus voor echte gouwe ouwe zender met 60-70’s als hoofdzaak.

  14. Ik luister steeds meer naar internetradio.
    Radio extra gold, radio mi amigo en radio Monique geven mij lekkere muziek zonder overheersende diskjockeys.
    Geen domme spelletjes en geen sidekicks.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*