Patrick Kicken: De oplossing voor 3FM is niet zo heel moeilijk

[BLOG] In bijna ieder gesprek wat je met een radiomaker voert komt het onderwerp ‘wat moet er toch met 3FM gebeuren’ aan bod. Zoals ik ook al aangaf in dit gesprek met journalist Bert Brussen in de TPO podcast hebben veel radiomensen er wat mee: of ze zijn er begonnen, of hebben er ooit hun eerste successen behaald. Het station lijkt op sterven na dood als je de luistercijfers bekijkt, al beweren ze op het Mediapark bij NPO 3FM dat de sfeer goed is, mede door de 100.000 volgers die ze op Instagram hebben.. Maar hoe zou het dan moeten?

Al jaren wordt er geroepen: ‘haal 3FM van de FM af en geef die frequenties aan NPO Radio 5, dat zich richt op ouderen en al een veel beter marktaandeel heeft’. Voor dit scenario valt altijd nog wat te zeggen, maar voordat zoiets gaat gebeuren zal óf NPO audiobaas Jurre Bosman weg moeten zijn (die dat als zijn grote falen ziet) of NPO 3FM naar 1% marktaandeel zijn gezakt. Allebei niet zo heel gek als de huidige trend zich voortzet. Maar goed, laten we eerst even kijken naar wat er, binnen de huidige omroepconstructie en met dezelfde mensen, nog mogelijk zou zijn.

Allereerst zou het merk 3FM overboord gegooid moeten worden. Dat is net als Buckler bier kapotgemaakt. Met 101 oorzaken. Soms terecht, soms onterecht, feit blijft dat niemand zich er meer mee wil associëren. Dus zou mijn eerste voorstel zijn om 3FM weer gewoon om te dopen naar Radio 3. Klinkt prima en is niet beladen of gekleurd door het verleden.

Dan de muziek. Kijk naar omringende landen en zie hoe bijvoorbeeld Studio Brussel in Vlaanderen nog steeds een grote groep luisteraars weet te bedienen. Met een duidelijke voorliefde voor goede muziek, niet de niemendalletjes die we al de hele week bij Qmusic horen. Je doet namelijk ook al heel veel door sommige dingen níet te draaien. ‘Als je alles voor iedereen wil zijn, ben je niets voor niemand’ is een toepasselijke spreuk in deze. De tijd van muzikale comprissen sluiten is voorbij.

Voor de programmering zou ik eens het volgende willen voorstellen: verdeel de 8 publieke omroepen over de week- en de weekendprogrammering. Geef AVROTROS en BNNVARA de 5 weekdagen en KRONCRV, VPRO, POWNED en de rest het weekend plus de nachten. De muziek blijft in handen van de muziekredactie en er komt een gezamenlijke marketingafdeling die de promotie van het merk en de zender op zich neemt. Zo verklein je de kans op een lappendeken zonder echte samenhang weer en vergroot je kans op een duidelijk, aansprekend profiel met dito inhoud.

En de poppetjes.. tja, daar is al veel over gezegd. Het ligt aan Sander. Het ligt aan Frank. Het ligt aan Mark en Rámon. Het zou ze allemaal geen slecht doen als ze weer eens terug de schoolbanken in werden gestuurd en de basisregels van radio werd bijgebracht of op z’n minst opgefrist. Want met ‘gewoon maar wat doen uit gevoel’ gaat geen enkel radiostation het meer redden in deze tijd van overvloed aan entertainment, on demand. Zie ook de neergang van Radio 538. Items horen goed doordacht te zijn en bij humor of virals hou je het niet bij toeval maar ga je na wat je doelgroep is en denk je vantevoren ná over wat je wil gaan doen of je script het. Voor management de taak de mensen on-air dingen te laten doen die bij ze passen en de dingen die ze niet zo goed kunnen achterwege te laten. Een middenvelder past niet in de spits, een aanvaller niet in het doel.

De goed bedoelde slogan ‘laat je horen’ is leuk bedacht, maar roept meteen de associatie op met Rick van Velthuysen die in een feesttent in Dronten staat te draaien, dus die kan ook weg. Toon eens wat bescheidenheid zou ik het nieuwe Radio 3 willen adviseren. Stop met denken dat je nog dezelfde impact hebt als 15 jaar geleden. En stop met dat politiek correcte gedoe waar je je programmering alleen maar meer mee verzwakt, zoals het experiment ’twee vrouwen achterelkaar’. Goh wat stoer. Stop ook met de duo shows, zet er mensen neer die minimaal HBO of universiteit gedaan hebben die een gesprek op niveau kunnen voeren. Dat je voor jonge mensen radio maakt betekent niet dat je kinderachtig moet doen of zijn. Dat doen ze bij de commerciëlen al genoeg, laat Radio 3 nou het station zijn waar je nog eens wat van opsteekt en dat je een (andere) kijk geeft op zaken.

Patrick Kicken

65 Comments

  1. Terug naar de naam Radio 3 zou een goede zaak zijn.
    Het probleem van Radio 3 is Radio 2. Ze zitten elkaar een beetje in de weg.

    Ik zou zo’n themazender (zoals kx of 3fmalternative) ombouwen tot 3voor12 radio.
    Daar zou ik alle alternative, underground muziek programmeren. De vrijgekomen avonden zou ik de sportuitzendingen verplaatsen van 1 naar Radio 3. Geen iritant geneuzel meer tussen de sportflitsen door zoals vaak op radio 1.Kunnen ze lekker door babbelen op Radio 1 en krikt het een beetje de luistercijfers op van Radio 3 ’s avonds. Gewoon een goede muziekmix + sport in de avond.

    • Sport op de avond? En overdag een jongerenzender?

      Ik vind de sport op Radio 1 die de reguliere programmering verdringt al een gedrocht, tuig daar wat mij betreft een apart kanaal voor op op DAB+, satelliet en kabel.

  2. Dus maak van NPO Radio 3 een jongerenzender, zonder dat het een jongerenzender is. Programma;s als Villa65 en Leidschakade Live mogen best een comeback maken.

  3. Mooi idee Patrick, maar soms moet je de conclusie trekken dat reanimeren niet zoveel zin meer heeft. De jeugd heeft zijn alternatieven gevonden bij Slam en Kink. In de jaren negentig was het nog heel gebruikelijk om 3FM als marktleider in de winkels en op kantoor te horen. Dat ga je niet meer terugkrijgen RIP.

    • De jeugd luistert liever naar KINK? Denk je dat heus? KINK is een online platform voor alternatieve mannetjes-poprock en ik denk dat de luisteraars beginnen zo vanaf 30+, ik geloof ook niet dat oudjes als Eric Corton, Leon Verdonschot en ook Michiel Veenstra de jeugd nu aan hun lippen hebben hangen. Maar ik moet zeggen dat ik het marktaandeel van KINK (rond de 0,8%) onverwacht heel goed vind, maar zou je KINK dan moeten inruilen voor 3FM in de ether? Afgezien of ze een FM-frequentie wel kunnen betalen als het erop aankomt, nee, daar is helemaal geen aanleiding voor, 3FM doet het nog steeds een stuk beter.

      SLAM is dan voor jongeren (en ouderen) die van dance-muziek houden, een niche. En 3FM is ook niet alleen voor tieners bedoeld, maar ook voor 20- en 30-plussers (en vrouwen!) die bij willen blijven met de actuele, alternatieve popmuziek die je niet bij de commerciëlen hoort.

      Maar zoals zo vaak gezegd, de jeugd is niet meer geïnteresseerd in radio, die luisteren via andere kanalen, zoals Spotify. En lees verder wat NPO-radiobaas Jurre Bosman onlangs over 3FM heeft gezegd in het AD, het gaat niet alleen om de luistercijfers, maar ook om een plek in de ether waar aandacht is voor de voorhoede van de popmuziek, nieuwe bandjes en niet te vergeten aandacht voor al die populaire festivals. Daarover berichten en verslag van doen kost geld, geld dat de commerciëlen er niet voor hebben. Dus al met al heeft 3FM zeker nog bestaansrecht en ook ik als ouwe lul luister er nog wel eens naar, jammer dat een talent als Kaj van der Ree het veld heeft moeten ruimen.

      Times are changing, maar je hoeft niet alles gelijk bij het grof vuil te zetten omdat het een paar belastingcenten kost, bingo-avonden in bejaardentehuizen worden ook door de staat, door ons allen, betaald, overigens iets waar André van Duin gek op is, bingo, en het graag op zijn verjaardag speelt met zijn vrienden, maar dat kan vandaag door corona niet: Gefeliciteerd, Willumpie! 🙂

      • Een plek in de ether, verslag doen van festivals en bingo-avondje wat ook geld kost?

        3FM haalt nog niet eens de helft marktaandeel van NPO Radio 2 en kost nog meer ook. Dat is gewoon niet meer te verantwoorden. Elk fatsoenlijk commerciële instelling trekt er de stekker uit of zal in ieder geval een hele andere koers gaan varen. Blijkbaar gelden die regels niet als het om belastinggeld gaat. Dan gooien we er nog een paar miljoen extra tegenaan?

        • Mist budget?!? 3FM heeft een veel te groot budget in verhouding tot wat het levert. En worden letterlijk miljoenen verspild aan een radiozender inclusief fantastisch FM netwerk waar in de praktijk 99 van de 100 radioluisteraars *niet* naar wensen te luisteren. Zoals het nu gaat is het pure geldverspilling.

        • Dank je, Juul.

          +

          André van Duim raakte in de jaren zeventig bevriend met John Cleese door Fawlty Towers. Nu gaat André die 4-mei-lezing houden op De Dam en heeft ie John gebeld voor tips. Die had Cleese wel, maar zijn beste advies bewaarde hij voor het eind van het gesprek: “Don’t mention the war!”

    • De jeugd luistert echt niet naar eender welk radio station. Ik heb een zoon van 13 en hij en zijn vrienden luisteren nooit naar de radio. Het is Spotify, Tiktok en YouTube wat er aan gaat. Daarom zal na 3fm ook radio 2 doodbloeden. En het marktaandeel van radio 2 lijkt veel. Maar al luisteren er in totaal nog maar 100 mensen naar de radio dan zal er altijd iemand met een 10+ procent marktaandeel zijn. Zegt totaal niets.

  4. Alles is al eens geprobeerd, 3FM hernoemen naar Radio 3 zie ik niet echt als een baanbrekende verandering. Het is tijd om conclusies te trekken en de stekker uit de patiënt te halen. Reanimeren heeft geen zin meer. RIP, inderdaad.

    • Dude, als je hbo als HBO schrijft, mag je zelf terug naar de schoolbanken. Verder: het zit je wel hoog, hè? Je kunt over niets anders meer schrijven, lijkt het. Lekker janken vanaf de zijlijn. Je weet wat ze zeggen; de beste stuurlui staan aan wal. Afzeiken en becommentariëren kan je wel, maar je ideeën zijn niet zo schokkend. En echt relevant ben je zelf nooit geweest.

  5. Ik vind dat 3fm het stukken beter doet qua muziek en programmering dan bv 2 jaar terug toen je steeds lil kline en justin bieber achtige muziek voorbij hoorde komen. Zelf luister ik graag naar Frank & Eva en Rob van de radio. Ok, soms nog flauwe qmusic nummers tussendoor en die domme rebussen en iriritante kat van Sander hoeven van mij ook niet zo, maar ook veel goede muziek en de oude 3fm sfeer hangt er toch nig steeds een beetje. Ik ben zelf dertiger en denk dat de meeste luisteraars ook twintigers en dertigers zullen zijn, dus ik zou me daar op richten. En ook eens goed luisteren naat Studio Brussel: niks is daar te gek en ze draaien de vaagste techno en rockplaatjes, zelfs in de ochtend. Hoe dan ook, ik blijf op 3FM

  6. Voor mij lag het toppunt van 3FM bij Ekstra Weekend, dat was elke week weer een feestje! Toen dat stopte was het voor mij aflopende zaak met het PC-geneuzel en steeds groter wordende gebrek aan ruggengraat

  7. Ik sta best open voor een fris radio station. Van klassiekers op radio 2 kan je ook genoeg krijgen.

    Maar vroeger draaide 3fm toegankelijke muziek. Nu krijg ik toch een alternatief niche gevoel.

    En de presentatoren missen toch een warme en aansprekende persoonlijkheid. Ik krijg vaak een regionale radio gevoel erbij.

    Kortom als je je niche of klein gedraagt, wordt je dat ook.

    • Maar als ze zogenaamd toegankelijk gaan draaien gaat het wel erg op Radio 2 lijken, maar dan iets ‘jonger’. Maar de overlapping zal alsnog fors zijn. Of het wordt een soort van publieke Q/538, maar dat moet je als NPO zijnde niet willen. Écht ontoegankelijk en niche vind ik 3fm trouwens niet eens draaien. Van mij mag het zelfs avontuurlijker.

  8. Je beschrijft hier nostalgie. Wat je beschrijft is een radiostation zoals het vroeger was. Vergelijk het met een platenzaak. Internet kwam op, mensen gingen muziek downloaden. Een paar slimme jongens bedachten Spotify.

    Jij houdt hier het zoveelste betoog om een mooie platenzaak te bouwen. Waar blijft die échte vernieuwing?

    Om in de metafoor door te gaan: we blijven hier discussiëren of het beter is de CDs im de platenzaak op artiest of op genre bij elkaar te zetten, terwijl de muziekluisteraar de winkel al lang niet meer in komt.

    Ik heb een hbo opleiding gedaan, maar mijn marketing boekjes van destijds zijn echt niets meer waard. Een luisteraar komt echt niet terug als een DJ niet meer door een staand eind heen praat.

    Wanneer kom je met die échte vernieuwing? Wanneer zullen we zeggen: “De revolutie die die Zweedse jongens van Spotify in de muziekindustrie hebben veroorzaakt, die heeft Patrick Kicken in de radio industrie gerealiseerd.”?

  9. Patrick Kicken Het station weer hernoemen naar Radio 3 zou een goede stap zijn. Maar waarom die omroepen zo opdelen? Daar gaan sommige omroepen natuurlijk nooit mee akkoord. In je scenario haal je ook de dj’s aan. Zij krijgen veel al de kritiek over zich heen terwijl het niet helemaal de schuld is van de neergang van 3FM. Het zit hem noodzakelijk in het beleid. Als er al een schuldige is dan is het Jurre Bosman. Echter al zou hij het roer radicaal willen omgooien dan kan hij dat nog niet zomaar. 3FM zou meer om het muziek genre moeten gaan dan om radio maken voor jongeren. Genre pop/rock/alternatief en nieuwe muziek. Meer de niche in i.p.v. een brede (jongeren) zender willen zijn. Echter in het beleid van de NPO (de politiek) staat dat 3FM voor jongeren MOET zijn. Daar moet de verandering plaatsvinden waarna er een nieuwe zender kan ontstaan en waarna wellicht de frequentie naar Radio 5 kan gaan. De nieuwe zender langzaam uitbouwen vanaf de plek die nu Radio 5 heeft. Hoe vervelend ook zullen er dan veel dj’s het veld moeten ruimen. Al zal het echte talent snel weer ergens onder de pannen zijn.

    Jongeren krijgen nu vanwege de verkiezingen een een online platform bij de NPO. Maak i.p.v. 3FM en NPO3 voor jongeren te laten zijn nou eindelijk eens een breed online platform waarop alles samen komt. Muziek, tv, series, films, social media, podcast, vlogs, on-demons, lezen, nieuws, politiek, sport, lifestyle, scholing enz. Met daarin ook een plek voor FunX en sommige programma, onderdelen en gezichten van het huidige 3FM en NPO3. Ook NPO Start en NPO Plus. Een groot platform dat samenwerkt met reeds bestaande diensten en merken waar jongeren gebruik van maken als YouTube, Spotify, Tik-Tok, Instagram, Facebook, Clubhouse, Twitter, Netflix enz.

    @Luuk KINK heeft niet perse de focus op jongeren.

    Het is echt niet zo dat de jeugd alleen maar op Spotify muziek luistert en filmpjes kijkt op de smartphone. Ze kijken ook al dan niet met het hele gezin of groep gewoon televisie of kijken programma’s terug. Niet allemaal maar ze luisteren ook heus naar de radio. Al dan niet op het week of in de auto. Soms heb je geen zin in alleen maar muziek. Net als vroeger dat je niet altijd zin had om een plaat of cd op te zetten. Radio en televisie is van alle tijden en gaat niet (omdat een paar mensen in de media dat maar blijven roepen en mensen die er geen verstand van hebben dat gaan napraten) heel snel verdwijnen.

    Over dat laatste, je zegt times are changing maar het moet wel gewoon blijven zoals het is. Onzin natuurlijk. Dit is jaarlijks heel veel weggegooid geld. Als iets niet werkt dan moet je rigoureus het roer omgooien en soms met dingen stoppen. Van mij hoeft de zender niet weg maar er moet natuurlijk wel iets veranderen. Jurre Bosman en Sharid Alles kunnen lekker kletsen maar dit is iets recht praten wat krom is. Dweilen met de kraan open is hier ook van toepassing. Het zit hem niet in een nieuw logo, wat dj’s verschuiven, een nieuwe muzieklijst of 2x per jaar Serieus Request.

  10. @Joris Het zit Patrick wel hoog? Persoonlijk denk ik niet maar hij heeft het vaak over 3FM. Andere artikelen hier gaan ook over 3FM. Dit is een site over radio en televisie en het gaat niet goed met 3FM. Het is dus relevant wat Patrick schrijft. Je kunt het er mee eens zijn of niet. De beste stuurlui staan aan wal is makkelijk. Dat ben jij ook. Je vindt dat Patrick de boel afzeikt en becommentarieerd maar dat doe je zelf ook. Daarbij geef je zelf niet eens een inhoudelijke reactie over hoe het dan wel zou moeten.

    • @Michel Ik pretendeer dan ook niet er verstand van te hebben. Aanzienlijk verschil. En als iemand almaar en voortdurend over hetzelfde onderwerp schrijft, komt dat op mij over alsof het onderwerp hem of haar hoog zit. Alle blogs over dit onderwerp, meer van hetzelfde. Eén keer relevant; erna hetzelde in andere woorden blijven herhalen maakt het m.i. niet extra relevant.

  11. @Peter Die Zweedse jongens hebben iets bedacht waarmee je muziek kan luisteren vanaf je smart phone en de plaats van de cd heeft ingenomen. Nog niet helemaal maar we bijna. Een revolutie is het niet te noemen want het was er sowieso we gekomen. Als basis zal radio en televisie blijven bestaan. Nog heel lang en misschien wel voor altijd.

      • Een mening mag altijd maar, als je dan op deze manier iemand de maat neemt kom dan ook met een inhoudelijke reactie over hoe het wel zou moeten. Als je daar zoals je zelf zegt geen kijk op hebt dan moet je ook je mond houden als iemand anders met een idee komt.

  12. Doe ff gewoon… 😉 3fm hoort bij de jongeren, de festivals, de beginnende bandjes… Ik luister niks anders en wil ook niks anders. 3fm wordt wel weer gevonden door het publiek, kan me niks anders voorstellen. Alle mode komt weer terug. Misschien wordt 3fm de vintage versie van de radio 😉 ik gun ze in ieder geval een groot succes met alle fijne vibes die ze de lucht in slingeren!

    • 3FM hoort niet alleen bij jongeren.
      Als je niet de godganse dag die kapotgedraaide top 2000 meuk van Radio 2 met die slome dj’s wil aanhoren is 3FM een prima zender. 3FM kan nog wel wat meer persoonlijkheden gebruiken en wat minder VPRO/VARA. Dat dan weer wel.

  13. Vroeger had je op Hilversum 3 (toen nog) herkenbare programma’s zoals bv Curry & van Inkel, 50 pop of een envelop, Soul Show, Frits Spits etc etc, stuk voor stuk goede herkenbare programna’s met een geweldige presentatie. Voor sommige programma’s bleef je thuis met de cassetterecorder stand by. Tegenwoordig is er te veel aanbod wat de kwaliteit niet ten goede komt. Bijkomend feit is dat de beste radiomakers elders hun weg hebben gevonden waardoor 3 FM een onherkenbaar niets zeggend station is geworden dat al langer voorbij is gestreefd door de concurrentie. Ik denk dan ook dat het niet meer goed komt. 3 FM is een zinkend schip dat de zeebodem heeft genaderd….! Het wordt dan ook tijd voor echt iets nieuws.

  14. Voor mij maakt het niet uit
    Alleen de nieuws moeten ze gewoon 1 keer per uur doen
    En wet meer Nederlandse muziek draaien wat ze vroegen ook deden zoals tabitta en zo net als vroeger

  15. Sja ze proberen “jongeren te bereiken” d.m.v. jonge en “hippe bandjes”. Als je de hele dag Kyteman, de Staat Typhoon en dat soort meuk draait, dan heb je dus de heledag kut muziek. Want zo goed zijn die bands allemaal niet. Het is een hoop mediahype en gebakken lucht omdat ze bij DWDD zijn geweest of een leuke videoclip hadden, maar goede muziek wordt meestal gemaakt door gevestigde bands die bewezen zijn. Soms zit er wat leuks bij, maar ze moeten wat beter luisteren wat nou ècht goed is, ik houdt het geen 15min op die zender. Radio2 is beter… studiobrussel is trouwens ook over hun hoogte punt heen. Heel veel rap-meuk (negatieve energie) tegenwoordig, te weinig alternative. Wat het vrij goed doet: Pinguin radio, no bullshit great music. Is zo…

  16. Helemaal eens met de naamsverandering, ik heb het altijd ontzettend pedant gevonden dat we NPO Radio 1 t/m NPO Radio 5 hebben en dat deze dan ineens ‘3FM’ moet heten. Het is ook gewoon volkomen onjuist, want NPO Radio 3 – zoals het zou moeten heten – is niet alleen via FM te ontvangen. Het is immers óók te ontvangen via DAB+, internet, digitale kabel, analoge kabel en daarnaast via het vaak over het hoofd geziene DVB-T en digitale satelliet. Dus hoezo 3’FM’?

    Daarnaast is dit officieel een jongerenzender. Welnu: hoeveel 15-jarigen zijn er momenteel die überhaupt weten wat ‘FM’ is? Jongeren doen alles via hun mobiele telefoon, neem dat dan ook als uitgangspunt als dit je doelgroep is.

    Voor wat betreft de muziekprogrammering zijn er 2 mogelijkheden. Je kunt er een vrijwel nonstop hitzender van maken met minimale presentatie, vergelijkbaar met hoe de Duitse publieke zender Eins Live Diggi van de WDR dat doet pal over de grens in Noordrijn-Westfalen. Of je kiest voor de ‘betere’ muziek, de wat meer alternatieve kant en dat is inderdaad zoals Studio Brussel dat aanpakt. Ik zou zeggen dat die 2e optie de meer voor de hand liggende keuze is.

    En wat die FM frequenties betreft: het is natuurlijk evident dat die naar NPO Radio 5 moeten gaan. Daar luistert nou juist een doelgroep naar die wél weet wat FM is en dat ook graag in de auto wil kunnen beluisteren. Deze wat oudere doelgroep heeft vaak geen DAB+ in de auto of de kennis hoe je een mobiele telefoon op je autoradio aansluit. Zet 5 op de FM en het luisteraandeel zal vermoedelijk verdubbelen.

    Eén ding wil ik er nog aan toevoegen en dat is Radio 3 zou moeten experimenteren met de zogenaamde ‘influencers’ een radioprogramma te geven. Nee, ze zullen niet allemaal geschikt blijken te zijn, maar de huidige presentatoren zijn evengoed pure middelmaat.

    De kunst is om een razendpopulaire jeugd celebrity á la Enzo Knol een programma te geven waar goed naar geluisterd wordt en dat als trojaans paard dient om meer jongeren naar de zender te lokken. Het is niet gezegd dat dit onmogelijk is. Ooit viel Gordon in om een ochtendshow te presenteren en het bleek nog te werken ook. Kwestie van de juiste persoon aan de doelgroep koppelen. Het kunnen populaire youtubers zijn, instagrammers of artiesten. Iggy Pop heeft ook een radioprogramma op BBC Radio 6.

    Je kunt natuurlijk ook helemaal niets doen en dan verwordt je tot een zielig gevonden station dat niet eens 1% marktaandeel haal. Sterker nog: zielig ís het al, de teloorgang van wat ooit met afstand het best beluisterde station van het land was. Dus gooi die Jurre Bosman en Sharid Alles eruit en doe wat met deze aanbevelingen. Het is nu Adapt Or Die en 3FM ligt nu op de koers genaamd “Die”.

  17. @Johannes Omdat jou zoon geen radio luistert en geen tv kijkt (met het gezin) wil dat niet zeggen dat geen enkele jongere dat meer doet.

      • @Solaris Ik had het in deze niet perse over 3FM maar radio en tv in het algemeen. Begin een beetje moe te worden van dat elkaar napraten over radio en televisie dat over een paar jaar helemaal verdwenen is. Wat niet het geval zal zijn. De vorm zal misschien steeds veranderen maar in basis zal het blijven bestaan.

  18. Zo langzamerhand een grijsgedraaide discussie en enkel interessant voor radiorukkers. Wat is er eigenlijk mis met een niche radiozender die de 3% niet meer haalt ? Voor een Froukje, Wies, Goldband, The Vices,Eefje de Visser,Waltzburg etc.is het iig wel goed dat er nog zoiets als een 3FM bestaat. Misschien een idee om er een volledige altpopzender van te maken met enkel nieuwe Nederlandse acts en bands , Van indiedisco tot rootsrock.

    • Wat er mis mee is dat het om een zender gaat die miljoenen belastinggeld per jaar verspilt en een prachtig FM netwerk bezet houdt terwijl er evident geen behoefte aan is. Je kunt van 3 net zo goed een computergestuurde nonstop internet- en DAB+ zender maken en zo de presentatiekosten uitsparen, waarna Radio 5 de FM frequenties over kan nemen. Dan ben je een stuk goedkoper uit en de luisteraars gaan er nog mee op vooruit ook.

  19. Als oudere luister ik graag nog naar 3fm, als men nou eens gewoon luistert wat er gedraaid wordt, dan zal men tot de conclusie komen dat het heel divers is. Van de jaren ’70 tot de talenten van nu, en als je dat niet wil horen, er zit een knop op die radio die je kan verzetten. Men hoeft niet te luisteren, het mag. 3fm is tenminste geen schreeuw zender zoals vele commerciëlen, die bijna allemaal hetzelfde draaien.

  20. @Solaris, 3FM is een merknaam met de oorsprong bij de FM-band. Dat dat nu wellicht minder relevant of evident is voor een deel van de bevolking, maakt dat niet anders. Radio 538 heeft inmiddels ook een andere frequentie…

    • Doet niets af aan het feit dat de afwijkende naam onzinnig is (naar mijn mening zelfs pedant), maar vooral onjuist. Met jouw redenatie kunnen we namelijk ook wel de rest omdopen in 1FM, 2FM enzovoort. Radio 538 heeft nooit op 538 kHz uitgezonden en is altijd puur een verwijzing geweest naar de oude zeezender Veronica, waar oprichter Lex Harding groot is geworden.

  21. Klinkt ook wel een beetje gedateerd om er ‘radio’ voor te zetten, het is meer dan radio alleen. Noem het gewoon 3! met een uitroepteken en focus op online distributie. Met DAB zou ik dan nog even wachten totdat de doelgroep dit ook gaat ontdekken maar daar zet ook ik mijn vraagtekens bij, online is/wordt/blijft toch key.

  22. Ben het zeker met je eens! Vind het wel grappig dat je er mensen met HBO of universiteit neer wilt zetten, ik met alleen mijn vmbo achtergrond kan echt wel goede diepgaande gesprekken voeren, met verschillende mensen. Dus opleidings niveau heeft daar niks mee te maken(is mijn mening).punt bij 3fm en NPO 3 proberen ze en denken ze dat ze door “lekker gek”, lekker vrije seks, lekker woke te zijn, de jeugd aanspreken, maar het merendeel van de mensen die radio luisteren zijn niet zo ze vertegenwoordigen een kleine groep die wat meer in de grote steden woont. Als ze ook wat meer mensen uit de provincie zouden hebben die ook hun affiniteit uitspreken richting waar ze vandaan komen inplaats van de wereldverbeteraar deugniet zouden veel meer mensen het aanspreken, Natuurlijk Rob van de radio uitgezonderd, Dan zouden ze waarschijnlijk een veel grotere groep mensen aanspreken. Het mag allemaal wel wat minder politiek correct, maar wel van mensen die dat ook echt voelen. Je ziet het alweer als Vmbo-er praat je eigenlijk ook best veel poep hahaha. Conclusie: gewoon wat meer verschillende soorten mensen met verschillende meningen op je station, die allemaal ook gewoon wat vinden en niet met de mond mee lullen, beetje weerstand in een groep dj’s zo der aai cultuur houdt een zender scherp. En dat mist in mijn beleving een beetje bij 3fm

    • @Gerco Helemaal eens! Die Olivier Bakker zouden eigenlijk meteen moeten ontslaan na zijn actie op de politieke reclame voordat hij begon aan de De Mega TOP30.

  23. Het oude 3FM gevoel proberen te krijgen moet je niet willen proberen. Bovendien hoef je de knop maar naar links te draaien naar Radio2 en je hebt het weer te pakken.
    3 zou een zender moeten worden voor het ontdekken van nieuwe muziek, gebracht door jocks met verstand van en liefde voor de muziek. Qua muziek denk ik aan muziek wat geprogrammeerd wordt op festivals als Best Kep Secret, dus kwalitatief hoogstaande popmuziek (zowel rock, dance als hiphop). De jeugd denkt niet meer in genres maar luistert wat ze goed vinden. Ze dansen op een festival net zo hard op een nieuwe Britse post-punk band als op techno. Dit soort muziek (Stenders zou het ‘links van het midden’ noemen) is compleet niet aanwezig in het radiolandschap. KX doet nu andere dingen en KinkFM is vooral classic rock uit de 90s.

  24. Je richten op jongeren heeft geen zin meer.
    Jongeren hebben zoveel media, dat z dat zelf niet meer kunnen bijhouden. Een muziekplaatje wordt beoordeeld in 3 seconden, niet interessant -> hup de volgende.
    Dus na 3 secondes luisteren zitten ze al weer massaal op YouTube, Spotify en weet ik veel hoe dat allemaal heet.
    Ik mis een goed rockstation in de ether. De hele meuk is bezig met hits, dance, trance en dat soort muziek. Bovendien zijn het allemaal herhaalmachines. Elke dag hetzelfde alleen in een andere volgorde.
    Variatie !!! (het succes van de top 2000)

  25. Zet de zender van 3FM een weekje gewoon uit. En dan merk je of mensen het gaan missen. Persoonlijk denk ik van niet. En als dat zo is? Laat die zender gewoon uit. En ga nadenken hoe mensen heden ten dagen naar muziek luisteren. De Good Old Radio is op zijn retour net als de TV. Daar zijn nu andere spelers voor gekomen. Probeer dat eens te accepteren dat de wereld om ons heen veranderd, anders word je iemand die maar blijft herhalen hoe leuk het vroeger was, maar vroeger is al lang voorbij…….

  26. Waarom nou weer een aparte naam voor 3? Noem het gewoon NPO radio3 net zoals die andere zenders. Zet NPO radio5 op de FM kanalen van NPO radio3. Op die manier kan NPO radio1 gewoon de nieuws en sportzender blijven. Het huidige 3 kan dan vervallen. Wie zal daar wakker van liggen? Ik zelf denk: niemand. De zender is opgericht als Hilversum 3 en moest een tegenhanger worden van Veronica dat dan wel moest verdwijnen maar dat gaat al lang niet meer op. We moeten af van die monopolierechten die bestaande omroepen (KRO,AVRO,VARA,NCRV enz enz) menen nog te hebben vanuit het verleden. Maar dat is allang achterhaalt.

  27. De laatste tijd luister ik steeds meer naar webradio. Niet de grote stations (538, Q Music ofzo) maar juist de kleine. Tot nu toe vind ik kilrock radio eigenlijk wel OK. Je moet wel een beetje leren snappen wat ze doen geloof ik. En ook wel OK is dat je er geen slap gepraat op hoort. Voor mij dus geen 3FM ofzo. Ik vind dat soort radios irritant.

  28. Dank voor de tip. Deze speel ik aan m’n vader door, maar het is best mogelijk dat ik het ook zelf ooit opzet. Met een vergelijkbare ‘mindset’, maar dan moderner: https://www.dandelionradio.com/ en https://radioparadise.com

    En jammer dat je nu pas webradio ontdekt.

    Ik ga voor m’n eigen eclectische non-format-muziekmix trouwens vaak naar collegezenders, ‘community’-zenders en lokale omroepen. Vaak buitenlands, want hier ligt alternatieve, eclectische radio moeilijk.

  29. Ik ben het helemaal met Patrick eens. Ten eerste hou een grote enquête bij (oud) luisteraars. Ik ben 57 en blijf trouw aan 3fm omdat het voor mij de enige zender is waar ik nieuwe muziek ontdekt. Door al het geklets kijk ik terug op gedraaid en luister bijna nooit live. Waarom elk half uur nieuws, nergens voor nodig. Zenders genoeg waar je nieuws kan horen. Weg met alle kwisjes en vragen aan luisteraars wat ze aan het doen zijn. Dat interesseert de luisteraars niet. Weg met de niemendalletjes inderdaad.

  30. Hallo ik woon in nederland (amsterdam) en luister en vaker naar Studio Brussel dan naar 3FM. Dat doe ik al sinds mijn studententijd in Breda in de jaren nul. StuBru is 1000x beter qua programmering dan 3 FM. Got it? Begrijp je waarom?
    Als 3FM nou hetzelfde doet als hun Vlaamse broer dan komt het goed ouwe! Echt wel. Probeer het een jaar en al stijg je naar 5 / 7,5% aandeel, alles beter dan 1%. Ja toch?

  31. STUBRU marktaandeel periode van 31 oktober 2019 tot 5 november 2020 9.7%
    3 FM marktaandeel jan. feb. 21 was het 2%.
    Een verschil terwijl ze beiden dezelfde doelgroep hebben.
    Stubru levert kwalitatief beter muziek. De betere nummers terwijl 3FM een matte zender is. Luister een week onafgebroken naar StuBru en daarna naar 3FM en hoor het verschil.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*