Patrick Kicken: Drie redenen waarom Gerard Ekdom gaat (mis)lukken in de ochtend op Radio Veronica

[BLOG] Maandag is het dan zover. Het orgasme genaamd Gerard Ekdom, van de ‘hij komt’ commercial komt behoorlijk vroeg om Radio Veronica te redden. Eerlijk is eerlijk, er is een hoop tam tam rond de komst van Ekdom naar ’s lands oudste radiomerk, dat vandaag 50 jaar geleden noodgedwongen de stekker eruit moest trekken. Niet op de laatste plaats in dé krant van Mediahuis, eigenaar van Veronica en dus ook van De Telegraaf. Het pand waar Radio Veronica ook zijn uitzendingen gaat doen, dus dat wordt een ritje Soest – Basisweg in Amsterdam binnenkort voor het heerschap. Maar hoe staan zijn kansen ervoor? Gaat het appeltje eitje worden voor Gerard om het schip Veronica weer vlot te trekken of wordt het eerder citroentje limoentje? We duiken er eens even in op deze warme dag.

Er zijn mensen die Gerard Ekdom inmiddels een afgelikte boterham noemen, zoals in dit uitgebreide interview. Hij doet al jaren hetzelfde en heeft het geluk dat er niet echt nieuwe talenten opstaan. We leven in een tijd dat het woordje ‘poep’ op de radio al voor bange programmaleiders zorgt dus ja, Ekdom is wat dat betreft de ideale kandidaat. Lekker een beetje enthousiast doen over de muziek en laten zien hoe leuk je het vindt om op de radio te zijn: je komt er een heel eind mee heden ten dage. Maar goed, gezien de titel van dit stuk even wat toetsstenen waarom Ekdom wel/niet gaat slagen ’s ochtends bij Radio Veronica:

Waarom Ekdom gaat lukken bij Radio Veronica:

  1. Hij heeft een enorme naamsbekendheid en likeability. In diverse onderzoeken naar populariteit die uitgevoerd zijn komt hij steevast in de top drie van bekendste radiodeejays, samen met andere grote namen als Edwin Evers en Rob van Someren. En bekend maakt bemind. Nederlanders houden van die vertrouwde gezichten en namen, daarom zien we André van Duin, Linda de Mol en Paul de Leeuw ook al honderd jaar op televisie.
  2. De grootste concurrent van Radio Veronica, Radio 10, heeft de boel helemaal omgegooid. Lex Gaarthuis, opvolger van Ekdom bij 10, heeft zijn draai nog niet gevonden. Dus de 10 ochtendluisteraar staat best open voor een overstap naar een andere zender. Ook NPO Radio 2 begint in de fundering te kraken en is niet meer vanzelfsprekend marktleider, dus dat zou ook weer extra luisteraars voor Veronica in de ochtend kunnen opleveren
  3. De enorme marketingcampagne die naar verluidt gelanceerd gaat worden voor de komst van Ekdom vanaf maandag helpt natuurlijk altijd mee. Het lijkt wel alsof de zakken van het Vlaamse Mediahuis geen bodem kennen dus die blazen zometeen alle bushokjes, commercialblokken en banners langs de snelweg vol met de letters E K D O M o p V E R O N I C A

Waarom Ekdom gaat mislukken bij Radio Veronica:

  1. Gerard heeft altijd de wind in de rug gehad. Hij liftte mee op het succes van de stations waar hij te horen was die op dat moment enorm scoorden, niet andersom: Eerst NPO 3FM in de gloriejaren, toen NPO Radio 2 op weg omhoog en daarna Talpa’s Radio 10 zonder directe concurrent op FM. Hij scoorde bij laatstgenoemde steevast onder het stationsgemiddelde, wat aangeeft dat hij daar niet de grootste kartrekker was
  2. Gerard doet al jaren hetzelfde trucje. Op de socials van Veronica deed hij weer een oproep voor ‘Dr. Pop’, een muziekitem dat hooguit leuk is voor een keertje in de week als het zo uitkomt maar het is niet het hit item wat een ochtendshow nodig heeft, zoals De Boertjes bij Edwin Evers of de Gielmobiel bij Beelen. Ekdom is inderdaad een muziekliefhebber. En de combinatie ‘van moeilijke muziek houden’ en ‘commerciële radio’ is nog nooit een succes gebleken.
  3. Hij komt bij een onrustig station waar de verwachtingen hooggespannen zijn. De kans op paniekvoetbal is groot als hij niet meteen voor veel extra marktaandeel zorgt. Bovendien is het team van Veronica te divers en groot, in talent maar ook in beloning, wat zorgt voor onderlinge concurrentie en kinnesinne. En dan heeft Veronica ook nog ‘maar’ het voormalige zenderpakket van Slam! waar (veel) te veel geld voor is betaald, zeker gezien de matige FM dekking.

We gaan het allemaal meemaken. Sinds de nieuwe luistercijfermeting met belachelijk weinig respondenten is het sowieso iedere week maar weer afwachten welke zender de loterij wint. Wij van Spreekbuis wensen Ekdom natuurlijk alle succes van de wereld, maar vragen hem wel eens voorbij zijn eigen naamsbekendheid en sterrenstatus te kijken. Het gaat om de content die je brengt: als Edwin Evers niet iedere dag zijn stinkende best gedaan had om de luisteraar te vermaken en verrassen had hij het ook niet zo veel jaren volgehouden als absolute koning van de ochtend. De Veronica luisteraar zoals ik hem ken (ik werkte er 12 jaar waarvan 3 jaar de ochtendshow) houdt helemaal niet van sterrengedrag, dus een beetje bescheidenheid zou Ekdom goed doen, stel jezelf niet op als de grote Messias die de boel komt redden want dan zou het wel eens als een boemerang in je gezicht terug kunnen ‘komen’, Gerard.

Patrick Kicken

Gerard’s vrouw Nicole moet het ook allemaal nog maar zien (hier rechts)
De plekken waar Gerard vanaf maandag op FM te ontvangen is. Hier ter vergelijking alle andere dekkingskaartjes van de commerciële radiozenders. NPO Radio 2 én 3FM (waar Ekdom zijn grootste succes behaalde) zijn in héél Nederland dik op FM te ontvangen.

109 Comments

  1. ‘Dokter Pop’ is niet meer.
    Dit is te lezen op RTL.nl
    -De dj vertelde ook dat zijn bekende rubriek Dokter Pop, waarin hij luisteraars helpt bij het vinden van een liedje waarvan ze de titel en artiest niet meer weten, niet meer terugkeert. Er is een app gelanceerd die hetzelfde kan, vertelde Gerard. “Dat betekent dat Dokter Pop na veertien jaar ter ziele gaat. Ingehaald door de techniek.”

  2. Tja het gaat om de muziek die gedraaid wordt en de keuze is reuze.
    Ik zelf zit niet te wachten op die praatgrage DJ’s die zichzelf graag horen lullen.
    Ik vond Stenders leuk toen hij op Radio 2 zat maar ook hij kreeg het gevoel dat de muziek die hijzelf uitzocht de beste was en als een luisteraar iets aanvroeg wat hij bagger vond dan werd dit niet gedraaid.
    Radio is er toch voor de luisteraars.
    Ekdom heb ik na enkele maanden al niet meer leuk gevonden. Hij komt zo onecht over en
    steeds weer diezelfde grapjes getver.
    Maar zoals gezegd keuze genoeg. Schakel geregeld tussen NPO 5 en NPO 2 en Joe Belgie
    en Nostalgie Belgie. Veronica , 538 en Radio 10 mijd ik

    • Ekdom heeft dat ook in zich als er een plaat werd aangevraagd. Vond hij het niks dan zei ‘ie altijd de bekende ‘Ekdom’ zin: ‘ik zal kijken wat ik voor je kan doen’…..Dan wist je al dat de plaat niet gedraaid zal worden.

  3. Die techniek (Shazam/Soundhound) waardoor Dokter Pop ter ziele gaat, is er al jaren!
    Luisteraars die Dokter Pop om hulp vragen, hebben deze al geprobeerd en gaan dan bij een ultieme ‘pop kenner’ te rade toch?

    • Is ook allemaal best leuk bedacht maar niet een item waar mensen de radio voor aan gaan zetten op Veronica of over gaan praten bij de koffieautomaat. Bovendien heeft meneer drie maanden de tijd gehad om met iets leuks, origineels en nieuws te komen en dan kom je weer met dit aan kakken wat al op drie andere zenders te horen is geweest

  4. De column bevat toch wel wat veel azijn over de nieuwe uitdaging die Gerard Ekdom bij Radio Veronica aangaat. Als je met hagel schiet, dan zal er ergens wel wat waarheid inzitten, maar ik vraag mij af, of dit, de tevens opgesomde positieve kanten ten spijt, een juist beeld schetst. Is het niet zo, dat een DJ prettig en onderhoudend moet klinken? Gerard ligt goed in de markt en dat hij bij Radio 10 naar uw mening (als het ware) ondermaats presteerde, zou te maken kunnen hebben gehad met de concurrentie op dezelfde uren. En waarom is de FM-ontvangst van Veronica een probleem voor de succeskans van Gerard Ekdom? Mij valt in de auto op, dat dit weliswaar minder lijkt te zijn dan vroeger Slam, maar Veronica is best redelijk te ontvangen. Ik switch nog wel eens en luister vooral graag naar zowel Veronica, als naar Radio 10 en Joe, maar die laatste twee zijn minder ver te ontvangen en je moet sneller naar een programma overschakelen door slechte ontvangst.

    • Een van de redenen dat ze hem bij Talpa’s Radio 10 hebben laten gaan is zijn mankerende marktaandeel Karel, dat is geen mening maar een feit

      En een kind kan natuurlijk uitrekenen dat als je maar in de helft van Nederland op FM te ontvangen bent op een My First Sony kaveltje dat je dan nóg meer moet zorgen dat wat je brengt genoeg de moeite waard is zodat je in je uitzendgebied véél marktaandeel in de juiste doelgroep pakt

        • Robert Jensen moet gewoon weer terug of anders Love radio.
          En voor de rest zijn het gewoon de laatste stuiptrekkingen in de eindtijd van de radio. Als het over radio gaat dan krijg ik altijd hetzelfde gevoel alsof ze over oude stoomtreinen praten. Het was ooit eens.😬

  5. Bescheidenheid en Ekdom?

    Hahahahaha.

    Het Veronica schip dat door de storm op het strand geslagen was.
    Mooie dag vandaag om daar de komst van Diva Ekdom bij Veronica mee te vergelijken.
    Hijs hem van het schip zodat Veronica weer verder kan.

    Ik ben niet echt objectief he?

    • Tja dat is wel wat je vaak hoort over Gerard, maar heeft ook wel weer z’n charme. Dat je zo gelooft in je eigen sterrenstatus dat je je daardoor ook niet van je stuk laat brengen en zelfs TV programma’s presenteert, dat moet ik hem nageven, dat kan niet iedereen

  6. Ekdom heeft, net als vele DJs van zijn leeftijd, de ‘pech’ dat ‘ie tien jaar te laat geboren is. Zijn jeugd ligt in de jaren negentig, het meest verschrikkelijkste decennia in de (pop)muziek.

      • Je moet wat dat betreft zeker zelf opzoek naar de pareltjes maar om te zeggen dat hij te laat is geboren vind ik een onzinnige opmerking!

        Kijk, ik ben in 1999 geboren en als ik kijk naar wat ikzelf aanzet op Spotify dan is dat niet zo gouw iets uit de 90’s. Meestal iets van nu, 80s, 00’s 70s of 60’s en heel soms iets uit de jaren 50 of klassiek. Vind ik persoonlijk een vrij breed spectrum!

    • In de jaren ’90 is prima muziek gemaakt hoor. Ik daag je uit om eens uit te zoeken wat voor verschikkelijks er is gemaakt in alle decennia vanaf de jaren ’60. Ik ben bang dat je met een lijst komt waar een paard niet overheen kan springen. Hetzelfde geldt voor goede (mainstream) muziek uit de jaren ’90. Nirvana, Radiohead, Peppers, Pearl Jam, Prince, de lijst is vrijwel eindeloos.
      Slechte muziek? eh… Jaren ’60? Nou, het is natuurlijk subjectief maar wat dacht je van alle schlagermuziek? Maar oké, ik hou niet van schlagermuziek….

      • Eens, er zijn echt wel pareltjes gemaakt in de nineties. De happy hardcore ten spijt, je kunt er een station mee vullen. Probleem in de muziek bij Veronica is dat er niet echt keuzes gemaakt worden en dat er veel discjockeys rondlopen die niet louter uitvoeren maar er zich op allerlei manieren tegenaan bemoeien. Dan krijg je consensus radio, want WIJ moeten het wel leuk hebben. Join the club! Als je het niks vindt: er zit een knop op je radio

        • Vooral in de eerste helft van de jaren 90. Unfinished Sympathie bijvoorbeeld van Massive Attack, wat mij betreft een van de beste platen uit de jaren 90. Na 1995 ging het sterk bergafwaarts met 1997 als absolute dieptepunt.

      • Je hebt helemaal gelijk dat er in elke periode goede en slechte muziek is gemaakt. De jaren ’90 worden vaak geprezen om hun iconische bands en artiesten, zoals Nirvana, Radiohead, Red Hot Chili Peppers, Pearl Jam, en Prince. Deze artiesten hebben tijdloze muziek gemaakt die nog steeds invloedrijk is.

        Maar zoals je zelf al aangeeft, is muziek subjectief. Waar de een dol is op schlagermuziek uit de jaren ’60, vindt de ander het verschrikkelijk. Zo zijn er in elk decennium muziekstromingen en nummers geweest die niet iedereen konden bekoren.

        Hieronder een opsomming van zowel goede als ‘minder populaire’ muziek uit elk decennium, waarbij ik probeer een balans te vinden tussen mainstream en niche:

        Jaren ’60:
        * Goede muziek:
        The Beatles – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band
        The Rolling Stones – Paint It, Black
        Bob Dylan – Like a Rolling Stone
        * Minder populaire muziek:
        Schlagermuziek (Duitse en Nederlandse hitparades)
        Novelty songs zoals “Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini” van Brian Hyland
        Yummy Yummy Yummy van Ohio Express

        Jaren ’70:
        * Goede muziek:
        Led Zeppelin – Stairway to Heaven
        Pink Floyd – The Dark Side of the Moon
        David Bowie – Heroes
        * Minder populaire muziek:
        Disco Duck van Rick Dees
        Muskrat Love van Captain & Tennille
        Sommige campy disco-hits die nu als kitsch worden beschouwd

        Jaren ’80:
        * Goede muziek:
        Michael Jackson – Thriller
        Queen – Under Pressure
        Prince – Purple Rain
        * Minder populaire muziek:
        We Built This City van Starship (een veelgenoemde ‘slechtste’ hit)
        The Final Countdown van Europe (nu geliefd als guilty pleasure)
        Novelty songs zoals “Pac-Man Fever” van Buckner & Garcia

        Jaren ’90:
        * Goede muziek:
        Nirvana – Smells Like Teen Spirit
        Radiohead – OK Computer
        Red Hot Chili Peppers – Californication
        * Minder populaire muziek:
        Barbie Girl van Aqua
        Macarena van Los Del Rio
        Who Let the Dogs Out van Baha Men

        Jaren 2000:
        * Goede muziek:
        Coldplay – Yellow
        Eminem – Lose Yourself
        Beyoncé – Crazy in Love
        * Minder populaire muziek:
        Blue (Da Ba Dee) van Eiffel 65
        The Ketchup Song van Las Ketchup
        Crazy Frog van Axel F

        Het is fascinerend hoe de tijdsgeest en persoonlijke smaak bepalen wat als “goed” of “slecht” wordt gezien. Sommige nummers die vroeger als slecht werden beschouwd, kunnen nu cultklassiekers zijn, terwijl andere tijdloze meesterwerken blijven. Zoals je al zegt, smaken verschillen, en dat maakt muziek zo divers en interessant.

        • #Ramon, je schrijft “goede muziek” en daar tegenover staat volgens jou “minder populaire muziek”. Je vergelijkt nu dus appels met peren.

  7. Een nieuwe naam voor Radio Veronica was ook wel toepasselijk geweest.
    Ik zelf zat aan BNNVARA te denken 😉.
    Gerard Ekdom (ex BNNVARA)
    Sander Hogendoorn (ex BNNVARA)
    Rob Stenders (ex BNNVARA)
    Wout en Frank (was altijd in uitzenduren op vrijdagmiddag van BNNVARA)
    Frank van de Lende (ex BNNVARA)

  8. Een nieuwe naam voor Radio Veronica was ook wel toepasselijk geweest.
    Ik zelf zat aan exBNNVARA te denken 😉.
    Gerard Ekdom (ex BNNVARA)
    Sander Hogendoorn (ex BNNVARA)
    Rob Stenders (ex BNNVARA)
    Wout en Frank (was altijd in uitzenduren op vrijdagmiddag van BNNVARA)
    Frank van de Lende (ex BNNVARA)

      • Al de jocks die je opnoemt zijn de luxe gewend van de publieke omroep, met gigantische dekking, flinke budgetten en dus veel vrijheid. Het is echt het verschil tussen zaalvoetbal en voetbal op een veld, totaal verschillend

  9. Mediahuis Radio is een groot cadeau van ome John.

    Net als Qmusic (toen nog Radio Noordzee) dat was zo’n 19 jaar geleden (vandaag precies). Die kreeg DPG zo in de schoot geworpen met een symbolisch bedrag van 1 euro. Zie nu , overall marktleider in Nederland.

    De Belgen hebben een hoop aan John de Mol te danken met zijn transfers van radiobedrijven.

  10. Dokter Pop blijft wel degelijk. Verder denk ik dat Radio Veronica wel eens de verrassing van het jaar wordt vanaf september!!! Met echte muziekpuristen dj’s die van muziek houden zoals, Rob Stenders, Gerard Ekdom, Wouter van der Goes, Frank van ’t Hof, Sander Hoogendoorn & Frank van de Lende komt het helemaal uit. Kijk vooral uit naar de vrijdagmiddag vanaf 14:00 met Stenders & Ekdom, gevolgt door Wout & Frank en daarna opnieuw Stenders, met hulp van eerder genoemde

  11. Het succes van alle Veronica jocks hangt af van de playlist en hoeveel ruimte jocks krijgen voor “vrije keuzes”. Mocht dat laatste ruimschoots het geval zijn, dan is Veronica gedoemd te mislukken. Uiteindelijk gaat het om een strakke muziek mix waar alle jocks zich aan moeten houden. Content is daarbij belangrijker dan ooit. Dat moet afgestemd zijn op de primaire doelgroep die Veronica wil bereiken. Het maakt mij niet uit of Ekdom, Stenders et al te horen zijn of (goedkope) nieuwe talenten.

    Het gaat, wederom, vooral om de muziek mix. Hoe minder titels in de database, hoe beter. Herkenbaarheid! En graag auditorium tests in plaats van het zogenaamde fingerspitzengefühl. Het is commerciële radio. Het gaat om geld verdienen. Ik word een beetje moe van muziekliefhebbers die betaald worden op de radio.

      • “Anders”? Ze maken radio zoals dat 50 jaar geleden ook gemaakt werd: luisteraar muzikaal opvoeden en de het gaat alleen om het ego en de muzieksmaa van de dj.

        Niks “anders” aan, gewoon ouderwetse publieke omroep-radio.

    • Zulke zenders zoals jij die beschrijft zijn er al lang. Dus waarom zou die luisteraar dan naar jou gaan die precies t zelfde doet.

      Be different, zonder dat het een te smalle niche wordt.

      Het probleem van Veronica is het veel te dure kavel met slecht bereik. En wellicht te dure entourage.

      Hier in Utrecht is Veronica echt slecht te ontvangen , zelfs de landelijke regionale RadioNL, Slam en Kink komen beter door.

          • Na de AM wordt ook de FM uiteindelijk beëindigd. In sommige landen is de FM er al uit. En ja wat heb je eigenlijk tegen Dab+ en internetradio? Storingsvrij en als bijzaak alle stations dezelfde kansen. Radio 5 doet het zonder FM uitstekend, wat je ook van Radio 5 mag vinden.

    • Ik snap het wat je zegt maar dat is niet wat Stenders voor ogen heeft gehad! Maar, misschien dat het met een ratjetoe aan DJ’S zonder muziekredactie erbij wel gaat lukken! Tuurlijk, van wat ik zo hoor is het niet zoals in de tijd dat Patrick daar begon met 3000 keer per week Aerosmith, Queen of Guns and Roses! Daar was ik toen ik 16 werd wel weer op uitgekeken.

  12. wel of geen ekdom,
    maakt niet uit. het marktaandeel zie ik echt niet verbeteren komende tijd. de helft van nederland kan het niet eens fatsoenlijk ontvangen op de fm

  13. Vroeger in de jaren 80 was Veronica de zender van Nederland op de FM, toen waren er nog geen commerciele zenders.
    Wat mij betreft had dat ook niet gehoeven, dan had je ook geen frequentieveiling en al die onzin gehad, dit is alleen bedoeld om de staatskas te spekken. Ik hoop dat de jongens bij Veronica de zender weer zo op de kaart gaan zetten zodat vele mensen Veronica weer in hun hart sluiten net als ik. Ik hoop dat het net als in de jaren 80 met Curry van Inkel en de Zwart, nu met jongere jocks het weer een topzender wordt.
    Ik ben in september in ieder geval van de partij. Succes allen bij Veronica!!!

  14. Als je die videocommercial met Ekdom wilt vermijden: een paar weken slapen met je handen boven de dekens en veel koud douchen. 😉

  15. Patrick, het gaat allemaal en zoals vaak om geld. Dat is de enige echte reden. Weet jij echt allemaal wel als ervaringsdeskundige. Schrijf eens een keer een echt eerlijk boek over het mediapark.

    Veronica had allang moeten worden gecremeerd en het as worden uitgestrooid in de Noordzee. Telkens wordt dat Veronica lijk uit de kast gehaald, tot ergernis van de echte medewerkers van toen. Die zijn er al heel lang klaar mee. Het huidige Veronica heeft niets te maken met het merk van toen. Dat ze het proberen? Geld. Wat anders?

    Luistercijfermeting? Je weet zelf erg goed dat die zogenoemde ‘luistermeting’ gewoon een speeltje is van de aandeelhouders. Het gaat ze niet eens om de luisteraars, maar om de adverteerders. Goh, schreef ik dat zojuist echt?

    En FM radio, en kaartjes met dekking? Patrick, serieus? FM is bijzaak, doet er niet meer toe. Dat het in leven wordt gehouden is dankzij de graai grage overheid. Dus tot zo’n beetje 2035 is de staatskas weer met FM centjes gevuld. DAB+ hetzelfde verhaal, complete kolder, de meesten (behalve een handje vol radiofreaks) geven er niet om. Die horen op de achtergrond (en met name op NL grondgebied) het volgende: blablabla…hahahahaha! blabla…*reclame* ….blabla… *jingle* *muziek/autotune rotzooi* …. hahahaa! blablabla….

    Dat is NL radio anno 2024.

    Zoals de Osdorp Posse (en vaak geboycot door de Hilversumse radio) ooit eens een nummer maakte: dood aan de radio! En zo is het.

    • Ik snap je frustratie Edoardo, radio is ook langzaamaan een uitstervend medium aan het worden waar nog maar weinig tot de verbeelding sprekende dingen gebeuren. We hopen met z’n allen op een wonder, dat mensen als Jurre Bosman (radiobaas NPO) en John de Mol (radiobaas Talpa) hun tengels er vanaf trekken en er mensen op die plekken komen die wel weer risico’s durven nemen. Dan heb ik het niet over gekke muziek draaien maar met originele, gedurfde content komen

      • Ja het staat al 40 jaar stil. De laatste grote vernieuwers waren de grote piratenstations uit de Randstad . Hun content horen we nu nog. Snap wel dat de jeugd massaal is afgehaakt.

  16. Veronica moet zich natuurlijk niet richten op dat bagger FM-net, dat in de helft van het land niet eens te ontvangen is.

    Het moet zich natuurlijk richten op online en DAB. Dat is heel succesvol kan zijn heeft NPO Radio 5 immers al met glans bewezen. Waarom werkt het daar wel, ondanks de oudere doelgroep waarvan velen denken dat ze niet zo tech-savvy zijn? Omdat Radio 5 natuurlijk al met al goed is afgestemd op de doelgroep en de omroepen een eenheid vormen. Natuurlijk, er zitten vreemde ‘moetjes’ bij (hoi Muzikale Fruitmand!), maar overdag luister je op 5 naar de zender en niet naar de onderliggende omroep.

    Ook Veronica zal dat Veronica-gevoel naar de luisteraar moeten brengen. Met Frank van der Lende gaat dat niet lukken overigens, zorg er dan voor dat je Edwin Diergaarde of Jeroen van de Nieuwenhuize binnenhaalt. Misschien is P. Kicken ook nog wel een optie.

    • Welnee, Radio 5 staat gewoon al 20 jaar standaard aan bij mensen en daarom hebben zij zo’n gigantische luistertijd.
      Dat is pure gewoonte, echt niet alleen omdat die zender zo goed zou zijn.

      • En hoe krijgen ze dat voor elkaar, dat mensen niet swichen?

        Juist. Omdat ze goed aangesloten zijn bij de doelgroep. Anders waren die echt niet 20 jaar blijven hangen.

        Een doelgroep die prima de weg weet te vinden naar online en DAB+. En die die heel eenvoudig kan switchen naar een andere zender, maar dat dus kennelijk niet wil.

        Dat jij dat niet op waarde weet te schatten, tja.

      • Staat aan op 5 omdat de doelgroep geen keus heeft.
        In het land der blinden is een oog Koning.

        De doelgroep kocht zelfs in arren moede DAB radioos. Eigenlijk chantage.

      • Someren is een prima vent, maar eerlijk gezegd hoorde ik liever Rene Verkerk als invaller. Dat eindeloze gepraat bij de Limericks is stront vervelend. En dan de limericks zelf vertellen waarbij je de clou nooit hoort omdat ie zelf al in een nep deuk ligt

        • Er valt natuurlijk een hoop op te merken aan iedere middagshow. Luister je Ruud de Wild wel eens? Over oeverloos gelul, je hoort gewoon hele redactievergaderingen on-air. Van Someren praat dan ook wel veel, maar hij probeert er wél altijd entertainment van te maken. Die poging tot iets leuks maakt dat de luisteraar het al waardeert en je dus blijft volgen

          • Precies de reden waarom ik niet meer naar Ruud luister 😉 Maar Rob weet soms het item Limericks op te rekken tot 15 minuten en dan kun je uiteindelijk de limerick zelf amper verstaan.

          • @Erik dat ligt toch echt aan jezelf. Rob is een vakman pur sang en de enige DJ, en misschien Eddy Keur, die deze items werkend kan maken.

          • @Peter, kan zijn dat het aan mezelf ligt maar een item van 15 minuten is gewoon veel te langdradig.

            Rob is zeker een vakman, maar wat mij betreft vergeet hij te vaak dat het nog steeds een muziekzender is.

            Zijspoor daarvan: waarom hebben al die commerciële zenders hetzelfde format met elk heel én half uur: ‘beste sidekick, wat zit er in het nieuws?’, reclame, nieuws, files, reclame. Wie zit er nog op file-info te wachten (behalve met Dingetje op vrijdagmiddag uiteraard)

  17. Ik denk persoonlijk dat Ekdom het wel lukt om Veronica opweg te helpen maar het zou niet mijn eerste keus zijn om hem te kopen!

    Mijn idee voor het ideale Veronica is!:

    6:00-9:00: Jan Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vergte

    9:00-12:00: goud van out met Bart van Leeuwen (in weekend) en van maandag tot vrijdag Toine van Peperstraten

    12:00-14:00: Simone Walraven

    14:00-16:00: Stenders

    16:00-19:00: Wout zonder Frank

    19:00-21:00: Ferry Maat: Maat in de avond en op donderdagavond de Soulshow! Of Bert Kranenbarg

    21:00-00:00: Marisa Heutink

    00:00-02:00: Sander de Heer

    02:00-04:00: Evelien de Bruijn

    04:00-06:00: Herman Hofman

    • Dat zou toch goud zijn mocht Frank er ooit geen zin meer hebben of weggekocht worden dat Wout zijn programma dan zo noemt, Wout zonder Frank. Ik ben geen voorstander van programmanamen, is ook iets uit de jaren ’70 en ’80, maar in dit geval: briljant!

  18. Ik vind dat je een goede analyse hebt gemaakt Patrick, het klopt precies wat je zegt. Nou heb ik vroeger veel naar Gerard Ekdom geluisterd en ik heb hem ook meegemaakt als partyjock tijdens een jaren 70, ’80 én ’90 revivalfeestje en ja, daar is hij toch wel definitief door de mand gevallen bij mij. Kijk, op de radio doet hij zijn ding zoals hij dat altijd al doet. Ik twijfel soms aan mezelf maar ja, elke dag dezelfde kaas op je brood, al is de kaas nóg zo lekker, het blijft kaas. Maar op de dansvloer. Ik ben jarenlang DJ geweest in een goedlopende club en de opdracht was simpel maar duidelijk. De dansvloer móet vol op zaterdagavond. Nou, ik ben in den beginne vaak weggetrokken en kon gaan glazen gaan halen terwijl de ‘groote meeschter’ liet zien hoe het moest. Nou, daar leer je van he. Kijk, als je de ene dag in Apeldoorn draait en dan andere dag in Yerseke kun je feitelijk iedere keer hetzelfde kunstje doen. Zolang de pannen van het dak gaan is de eigenaar tevreden. Er komen meiden, dan zijn er jongens, dan is er omzet. Kortom: tevredenheid alom. Als je steeds in dezelfde club draait zul je toch iets moeten doen dat de bezoeker tevreden houdt, dus je moét balanceren op de rand van nieuw en ongekend en oud en vertrouwd. Als je dat niet doet zul je zien dat het steeds minder wordt. Ik bedoel, die bezoekers zijn niet gek. Nou de radio. Iedere dag tref je daar dezelfde radiovrienden en het kan toch niet zo zijn dat je twee uitzendingen met een tussenpoos van een jaar naast elkaar legt dat je dan geen verschil hoort? Nou wordt dit een heel lang verhaal zo, maar ik ben gelukkig geen column schrijver, het punt is dat je de vaste luisteraar iets moet geven om op te Kauwen. Nieuwe grapjes, nieuwe muziek, nieuwtjes, bijzondere dingetjes, plaatjes die je niet zo vaak meer hoort, een serieus itempje, interactie met collega’s, interactie met de luisteraar, interactie met interessante mensen en een soort van evolutie zodat het allemaal fris blijft en dan zonder te vervreemden van je vaste luisteraar. En ik denk serieus dat dit kan, alleen niet dat iedereen dit kan. Zeker als luisteraantallen en geld de belangrijkste drijfveer zijn. Dan tenslotte nog even waarom ik afknapte op Gerards feestje. Kijk, als ik draai voor een groot publiek (wat ik jaren deed maar nooit meer doe) dan maak ik een onderverdeling in de soorten van (dans)muziek. en ik werk ergens naartoe. Ik beweeg mee met het publiek en ga er een beetje tegenin. Dan kom je erachter dat bepaalde combi’s goed werken en ook wat niet werkt. Tja, en partypubliek is geen radiopubliek dus je kan wel willen vertellen wanneer de plaat uitkwam en andere weetjes maar daar zit een partyganger helemaal niet op te wachten. Die wil hooguit een beetje enthousiast gemaakt worden en zich vermaken met vrienden. En vooral zonder dat hij op zij zich dit bewust is een soort muzikale reis maken die jij hem voorschotelt. Nou, Gerard ging als een jojo van Abba naar James Brown en via de Simple Minds naar hele slechte remakes en medley’s. Nu staat het publiek in Den Helder er om bekend dat zij kritisch is maar om een zaal al voor het einde leeg te zien lopen? Mijn oude werkgever had mij al heel vroeg achter de tafels weg getrokken met de mededeling “Ga jij maar glazen halen”.

    • Haha prachtige analyse Dan. Tja, draaien in een club, feesttent of op een plein is een heel andere tak van sport inderdaad. Maar meneer wil credible overkomen waarschijnlijk. Toch wordt hij vaak geboekt en zie ik op zijn socials wel genoeg mensen bewegen.

      Amerikanen zeggen altijd ‘in radio being predictable is being dead’. Natuurlijk moeten luisteraars een beetje weten wat ze krijgen en je grote hit item moet op een vast tijdstip, maar ze moeten niet doorkrijgen dat je steeds hetzelfde zit te doen. Dan word je voorspelbaar en kan het de luisteraar gaan irriteren of zelfs wegjagen

  19. Weer eens een rancuneuze column van deze jaloerse ex-dj. Zijn adoratie voor zijn grote vriend Rob van Someren en zijn oudbollige programma maakt zijn commentaar niet geloofwaardig.

    • Klopt dat de luisteraar bepaalt. Maar in een vroeg stadium kan hij of zij hier op Spreekbuis al zijn of haar mening kwijt, al dan niet aangejaagd door iemand die voor ze op komt. En dat ben ik. Gehuichel is er al genoeg in radioland, een kritische blik onderling zelden

  20. Zolang er een station is als “Joe” dat qua muziekkeuze de absolute binnenbocht neemt, heeft Veronica geen enkele schijn van kans.

  21. Vanochtend even geluisterd en om 7.45 uur inderdaad weer Dokter Pop… Jammer dat dit als zo’n prominent item wordt neergezet. Enorm uitgemolken. Ook draaide hij Pino D’angio met Ma Quale Idea (balla). Ik dacht nog even: hij zal toch niet ….en ja hoor: de oude grap die al tig keer voorbijkwam: soepballa,tennisballa, kerstballa etc Verzin eens iets nieuws! Dus wat mij betreft nog geen verfrissende Ekdom gehoord. Hopelijk komt er nog wat los. Intussen is de rechtszaak tussen Kink en Tim op t Broek aangekondigd. Hij was er ineens ook niet vanmiddag op Kink. Zal onder de noemer ‘vakantie’ zijn…Dus Patrick je was weer eens goed geïnformeerd!

    • Thanks Jeroen, tja Ekdom denkt gewoon lekker verder te gaan waar hij gebleven was. Met een drive in show of optreden als discjockey in het land kom je er nog wel mee weg: iedere keer dezelfde trucjes uithalen. Maar bij de radio moet je daar toch echt mee oppassen, want luisteraars weten door de rechtszaak van Van Someren inmiddels ook dat je daar niet voor een appel en een ei zit. Dus verwachten ze dat je je iedere dag je stinkende best doet en niet maar op de automatische piloot je rubriekjes afwerkt

  22. @PatrickKicken, Radiowereld komt nu met de volgende opvallende quote van Dave Minneboo …

    ”De creatief directeur van Talpa Radio erkent dat het bij Radio 10 zeer onrustig is geweest. “We hebben de pech gehad dat we zowel de ochtend- als de middagshow moesten aanpassen. Dat is in radioland natuurlijk een pittige, want je drivetime-shows zijn wel de trekkers van het station.””

    Hoezo had Radio 10 ”pech” dat ze de middagshow ”moesten” aanpassen? Jokkebrok.

    • Daar voegt hij aan toe: ”Radio 10 is het oudste commerciële radiomerk van Nederland.”

      Zou hij weleens van Veronica gehoord hebben?

      • Nou Radio 10 was wel het eerste commerciële kabelstation in Nederland eind jaren ’80, daar heeft hij gelijk in. De meer muziek formule daar maak ik me ook wat zorgen over, want daarmee zeg je eigenlijk tegen je luisteraar: ‘we hebben hier alleen maar discjockeys die zeggen welk nummer je gehoord hebt, voor entertainment moet je ergens anders zijn’

    • Nee, ze moesten gelijktijdig de ochtend- en middagshow aanpassen door het vertrek van Ekdom. Als Ekdom was wegbleven dan was die noodzaak er niet.

  23. Een prachtig stuk tekst wat viral gaat op whatsapp onder radiomensen, afkomstig van het radioforum, te goed om hier niet ook even te delen.. Ik kan wel inpakken als columnist, hier kom ik niet overheen 🙂

    In de Nederlandse radiowereld flonkerde er maar één ster met de bravoure van een niet te temmen komeet: Gerard Ekdom. Of zoals hij zichzelf liever volmondig aanduidde, Grote Gerard. Deze man had zijn zelfoverschatting tot een hyperrealistisch kunstwerk verheven en besloot dat het tijd was voor een feest dat zou schitteren met de grandeur van een kosmische explosie. Dit was niet zomaar een feestje, dit was een eerbetoon aan Grote Gerard’s onmiskenbare superioriteit, een manifestatie van zijn gigantische ego.

    Zijn aankondiging op de radio had de allure van een intergalactische missie, met zoveel zelfverzekerdheid dat je bijna verwachtte dat hij een ruimteschip zou besturen naar de maan. “Het kan zijn dat jij mij wel eens gezien hebt, maar ik jou nog niet!” verkondigde Grote Gerard, met de bravoure van een man die zichzelf op het punt zag staan om het Louvre met zijn zelfportret te veroveren. “Ik organiseer een welkomstfeest, en jouw enige taak is opvallen!” Dit was geen uitnodiging, dit was een kosmische eis om zijn publiek te overschaduwen met de grandeur van een balletvoorstelling die geen enkele aardse vergelijking kende.

    De eisen voor deelname waren een feest van eigenzinnigheid en absurditeit, zo gekunsteld dat zelfs de meest flamboyante sterren er verlegen van zouden worden. Grote Gerard’s oproep om een serenade te brengen deed denken aan Elon Musk die zijn ruimtevluchten presenteert als de sleutel tot de intergalactische toekomst. “Maai een enorme G in je grasveld!” was een opdracht die de extravagantie van Madonna’s Super Bowl-halftime show benaderde. En “Geef je baby de naam Gerard!” – dat was een gebaar dat zelfs Kanye West’s bewering dat hij een god was, in het niet deed verdwijnen.

    Heel Nederland leek te transformeren in een levend kunstwerk, een uitbundige vertoning van zelfoverschatting die de grenzen van de werkelijkheid tartte. Mensen gingen aan de slag met grasmaaiers alsof ze de velden van Versailles aan het omtoveren waren, en spandoeken met de tekst “Gerard is de Grootste” ontnamen elk idee van bescheidenheid zijn adem. De topact van het feest, een levensgroot standbeeld van Gerard dat bij de McDonald’s in Best werd geplaatst, glinsterde met gouden accenten alsof het een Trump-toren was met Gerard’s hoofd erop.

    Het feest zelf was een extravaganza van kosmische proporties. Grote Gerard, gekleed in een outfit die een mengeling van De Toppers, Freddie Mercury gehuld in zijn koningscape en David Bowie in een sprankelend glitterpak dat straalt als een sterrennacht, stond in het absolute centrum van de show. Zijn dj-booth was een sterrenstelsel op zich, compleet met led-schermen die Gerard’s naam in het universum projecteerden, alsof hij de Michelangelo van de radiowereld was.

    De zaal was omgevormd tot een tempel van glinsterende sterallure, met muren bezaaid met glitter en neonverlichting die zijn naam herhaalden als een grandeur-bonanza in de stijl van een extravagant Elton John-concert.

    Zijn collega’s die een plaatje kwamen draaien waren zogenaamd nog even geheim, want natuurlijk draaide alles om Grote Gerard zelf. Zijn toespraak aan het eind van de avond had de grandeur van een Donald Trump-acceptatietoespraak bij de verkiezingen. “Jullie hebben nu officieel een plek in de annalen van de geschiedenis verdiend!” riep Gerard met een verheven gebaar. Het was alsof hij zichzelf zag als de hoogste heerser van een koninkrijk, zijn woorden door de lucht zwevend als een Michael Jackson-dansroutine in slow motion.

    De winnaar van de avond was, zoals te verwachten, een fan die een monumentaal standbeeld van Gerard in Best had geplaatst. Dit standbeeld was geen alledaags beeld; het was een eerbetoon aan Gerard, The Best, in Best, met een laser-show en een gouden kroon die zijn heerschappij benadrukte. “Jullie,” zei Gerard, “zijn de enige die mijn grootsheid echt begrijpen. Jullie hebben mijn wereld nog groter gemaakt!”

    Na het feest, dat meer op een parade van zelfverheerlijking leek dan op een gebruikelijk evenement, herinnerden de bewoners van het radiowereldje zich de avond als een hilarische showcase van hoe een beroemdheid zijn eigen status kan opblazen tot kosmische proporties. Gerard bleef overtuigd van zijn onmiskenbare superioriteit, met een zelfbewustzijn dat zelfs de grootste sterren in de geschiedenis niet konden evenaren.

    En zo ging Gerard die avond naar bed, niet alleen met de gedachte dat hij de grootste was, maar met de overtuiging dat hij de hele wereld had zien draaien – al was het maar in zijn eigen onmetelijke verbeelding.

    • De Overwinning van Gerard Ekdom: De Wedergeboorte van Radio Veronica:

      Gerard Ekdom, een naam die resoneert als een symfonie van radiomagie in de ether van Nederland, is op een betoverende missie: om van Radio Veronica het meest glorieuze radiostation van het universum te maken. Met een stijl die zijn gelijke niet kent en een charisma dat de luisteraar betovert, heeft hij al menig radioluisteraar in zijn ban weten te houden. Maar nu staat hij op het punt een ongeëvenaarde triomf te verwezenlijken: de metamorfose van Veronica in een kosmisch klanklandschap, waar de muziek de sterren beroert en de luisteraar het stralende middelpunt van een sonische melkweg is.

      Gerard Ekdom begon zijn muzikale queeste als een jonge, vurige dj bij bescheiden lokale stations zoals Radio De Bilt en Stadsomroep Utrecht. Zijn onmiskenbare talent en diepe liefde voor de kunst van het geluid trokken al snel de aandacht van de gevestigde grootheden binnen de radiowereld, waaronder Fred Siebelink, die Ekdom bijstond in zijn eerste schreden op het pad naar radiogrootheid. Na zijn sprong naar prominente zenders zoals 3FM en later Radio 2, ontpopte Ekdom zich tot een van de meest geliefde stemmen van de Nederlandse ether. Zijn programma’s zoals “Arbeidsvitaminen” en “Effe Ekdom” werden niet slechts programma’s, maar legendarische reizen waar hij zijn luisteraars keer op keer meevoerde door een landschap van humor, muzikaliteit, en sprankelende spontaniteit

      Toen Ekdom aankondigde dat hij Radio 10 zou verlaten voor een nieuw avontuur bij Radio Veronica, ging er een siddering van verwachting door de radiowereld. Veronica, ooit een onstuimige pionier van de rebelse piratenradio, heeft vele stormen doorstaan. Maar met Ekdom als kapitein aan het roer, is er een hernieuwd gevoel van avontuur en een belofte van muzikale ontdekkingen. Zijn ochtendshow, “Ekdom in de Morgen,” groeide al snel uit tot een fenomeen, een baken waar luisteraars zich elke ochtend tussen 6 en 9 uur aan laven om zich onder te dompelen in Ekdom’s zorgvuldig samengestelde muzikale verhalen

      Veronica heeft zich in recente maanden gepositioneerd als het station dat zijn luisteraars werkelijk begrijpt en koestert, met geniale marketingcampagnes op televisie en indrukwekkende digitale displays langs de snelwegen. De komst van Ekdom werd gevierd als een glorieuze terugkeer naar de gouden dagen van de radio, maar nu met een frisse, moderne draai die zowel de jeugd als de doorgewinterde luisteraars inspireert

      Er zijn ontelbare redenen waarom Gerard Ekdom de onbetwiste koning van de ether wordt genoemd. Allereerst bezit hij een encyclopedische kennis van muziek, een archief van melodieën dat reikt van nostalgische klassiekers tot de nieuwste, sprankelende hits. Zijn vermogen om afspeellijsten samen te stellen die zowel vertrouwd als opwindend verrassend zijn, is ongeëvenaard. Bovendien heeft hij een unieke gave om een diepgaande, bijna magische band met zijn luisteraars op te bouwen. Hij spreekt niet alleen tot hen; hij zingt hun lied, begrijpt hun hartenklop, en creëert een resonantie die zeldzaam is in de hedendaagse radiocultuur.

      Ekdom heeft zijn moed en vastberadenheid getoond door keer op keer risico’s te nemen waar anderen terug zouden deinzen. Of het nu gaat om zijn betrokkenheid bij het wereldberoemde “3FM Serious Request” waar hij met zijn collega’s dagenlang in een glazen huis verbleef om geld in te zamelen voor het Rode Kruis, of zijn gedurfde beslissing om zijn veilige positie bij Radio 10 op te geven voor een uitdagende toekomst bij Veronica, Ekdom is altijd bereid om het onbetreden pad te kiezen, geleid door zijn passie voor radio en muziek

      Onder Ekdom’s visionaire leiding is de toekomst van Radio Veronica niet minder dan een stralend firmament. Zijn visie voor het station overstijgt het simpele concept van radiomaken; hij wil een meeslepende ervaring scheppen, een universum van geluid dat echoot door de tijd. Hij heeft reeds laten zien dat hij de kracht bezit om het station een unieke identiteit te geven die trouw blijft aan de rebelse geest van de originele piratenzender, maar nu met een moderne, relevante twist die resoneert met de zielen van zowel nieuwe als oude generaties. Met plannen voor grensverleggende shows en interactieve segmenten waar de luisteraar niet slechts een toehoorder, maar een deelnemer aan het verhaal wordt, is de kans groot dat Veronica wederom een pionier zal zijn op het gebied van radio-entertainment.
      Ekdom’s succes schuilt niet alleen in zijn meesterlijke beheersing van de microfoon, maar ook in zijn intuïtief begrip van de evoluerende mediaconsumptie. In een tijdperk waarin traditionele radio niet langer de enige bron van audiocontent is, heeft hij zich met meesterlijk gemak aangepast en is hij klaar om Veronica naar het digitale tijdperk te leiden, met innovatieve streamingdiensten, podcasts en interactieve apps die de luisterervaring verder verdiepen en verrijken.

      Gerard Ekdom heeft zichzelf reeds gevestigd als een van de allergrootsten in de radiowereld, maar zijn legende bij Radio Veronica lijkt pas net tot volle bloei te komen. Met een frisse, verkwikkende energie, een oceaan van muzikale kennis, en een magnetische persoonlijkheid, is hij de uitverkorene om Veronica te verheffen tot het ultieme radiostation van het universum. Zoals hij zelf krachtig verkondigt: “Het kan mij niet schelen.” En dat is precies de houding die Veronica zal leiden naar een glorieuze toekomst – onbevreesd, gepassioneerd, en klaar om de oneindige sterrenhemel te omarmen.

  24. Ik heb het vanmiddag even aan gehad. Als dit succesvol wordt vreet ik een bezemsteel op. Het is traag, het swingt niet, als er al vaart in mocht zitten wordt die er meteen weer uitgehaald door het duo. Okay het is in muzikaal opzicht verrassender dan de andere commercielen maar het ademt in de verste verte niet het Veronica-vrijdag gevoel uit en dat moest volgens mij wel de bedoeling zijn. Over een paar maanden zal het paniekvoetbal zijn aanvang vinden bij Veronica.

  25. Hey Patrick, al 17 dagen geen column met nieuwtjes van je, heb je anders gewoon random los nieuws, je zei dat je dat vaker wilde doen. ZIjn er Radio2 updates?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*