Patrick Kicken: Geld voor airplay, waarom niet?

[BLOG] Ook al blijven we het allemaal massaal ontkennen, we zitten aan de vooravond van de grootste recessie in Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog. Met dank aan dat verdomde Coronavirus, wat nog lang niet weg is. Dit gaat natuurlijk ook enorme gevolgen hebben voor de radioindustrie, nog veel meer dan nu het geval is. En nood breekt wetten. Laten we eens onderzoeken hoe radiostations in 2021 overeind kunnen blijven.

Regionale commerciële radio. Er is in veel provincies weinig van terecht gekomen. Leuke initiatieven als Star FM in Limburg, 8FM en Puur FM in Brabant: inmiddels allemaal opgekocht door landelijke zenders als QMusic en Radio 10 die daarmee kunstmatig hun marktaandeel de hoogte in duwen met ‘regionale edties’. De regiozenders die ieder dubbeltje zelf moeten verdienen en wel nog het hoofd boven water houden moeten al jaren kunst- en vliegwerk uithalen om uberhaupt nog te kunnen uitzenden.

Wat heb ik me toch ook vergist in september 2016, toen ik vertrok bij Veronica en dacht wel te landen bij een leuke regioclub. Nergens geld. Ja je mag radio komen maken, maar dan moet je je eigen sponsor meebrengen. En dat was nog lang voordat Nederland in de rode cijfers dook door corona. Maar er is hoop! Er kwam mij een verhaal ter oren dat het commerciële RadioNL (beginnende) Nederlandse artiesten een plekje op hun playlist biedt tegen betaling. Als het klopt: Briljant! Waarom doen niet meer stations dat? TV Oranje op de kabel schijnt zo’n zelfde systeem te hanteren.

De zendtijd van Mental Theo op Slam FM een jaartje of vijftien terug, op primetime 16-18u, was naar verluidt ook ingekocht door hemzelf, in ruil voor volledige vrijheid in zijn show en ter promotie van zijn optredens. Bij BNR NieuwsRadio kopen bedrijven zich ook in bij diverse uren radio en bij iedere Nederlandse radiozender is er natuurlijk reclame in de vorm van commercials. Waarom niet een stapje verder gaan daarmee? Jong (rap/r&b) talent dat wil doorbreken kan, al dan niet gesponsord door rijke ouders, een plekje kopen op de playlist bij Wild FM Hitradio. Het idee wordt helaas (nog) niet breed gedragen bij de club waar ik twee uurtjes in de week op vrijdagavond m’n ding doe maar eigenlijk is dat raar. Radiozenders betalen een godsvermogen om uberhaupt uit te kúnnen zenden, waarom wordt die zendtijd dan niet op álle mogelijke manier verkocht?

We kennen allemaal het gerucht van ‘die ene gekochte alarmschijf’. Iets met een zanger uit Volendam met een baard die naar huis aan het zeilen was. Als lid van de 3FM muziekredactie heb ik ook genoeg reisjes aangeboden gekregen als ik m’n best maar deed om die ene track 3FM MegaHit te laten worden. En hoeveel hits zijn er niet geboren terwijl de deejay en muzieksamensteller samen met de platenplugger in z’n blootje bij seksclub Boccaccio in Laren aan het buikschuiven waren. Waarom dit niet in de openbaarheid halen en gewoon 30 plays van een bepaalde track aan te bieden voor een X bedrag. Je wil dat de artiest ook langskomt in de ochtendshow? Prima, komt er een bedrag bovenop.

Een mens houdt niet van verandering. Maar de wereld verandert in rap tempo, zeker als dadelijk de werkloosheid omhoog schiet en bedrijven hun reclamebudget inkrimpen. We zullen moeten kijken naar nieuwe inkomstenbronnen. Je zoon is radiodeejay en wil een uurtje (landelijke) radio maken? Prima, vrijdagnacht 02-03u, 15.000 euro. Bij festivals betalen de ouders ook grote bedragen om hun zoon op de mainstage te krijgen. Zo betaalden de pa en ma van Hardwell ooit de TV campagne voor zijn bubbling mix cd’s, zodat Free Record Shop ze inkocht. Heeft zich toch wel terugbetaald later of niet?

Misschien moet het Commissariaat voor de Media ook maar eens met zijn tijd meegaan en in-program advertorials toestaan, waarbij de jock gewoon, net als in een podcast in zijn eigen stijl linercards voorleest van de sponsors, al dan niet afgepingeld. Bij influencers op instagram en youtube kan het állemaal, in TV series zit volop product placement, op TikTok kopen platenmaatschappijen virals, bij de radio: neeeeee.

Locatieuitzendingen tegen betaling vanuit die nieuwe Hornbach om de hoek, een uurtje requests op de zender die tegen opbod aan een bedrijf verkocht worden, veel meer stationsmerchandise online te koop: in Amerika is het al jaren gemeengoed. Maar in Nederland lijkt er bijna iets vies aan écht commercieel te worden als radiozender. De publieke omroep is half commercieel en de commerciële omroep half publiek. Laat het nou maar gewoon eens gebeuren: ga ervoor, wordt écht commercieel nu het broodnodig is. RTL4 verkoopt ook haar zendtijd op zondagmiddag, de hele RadioFabriek van YPCA is een online verkoopmodel, nu de Nederlandse landelijke- en regionale commerciële radio nog. Gooi die kassa verder open en ga meer geld verdienen! De tijd van ‘dat moeten we niet willen’ is voorbij. Cashen in plaats van verder bezuinigen met extra ontslagen om eerdere winsten wederom te behalen.

Patrick Kicken

11 Comments

  1. Als dit zou kunnen dan gaat de kwaliteit van muziek geheel naar beneden, zie maar eens aan muziek van bijvoorbeeld ene Lucas en Gea, niet om aan te horen, een echtpaar dat een studiootje huurt en er vervolgens een loonpersing van hun liedje gaat maken en het gaat verkopen aan hun “fans” en met de “winst” airplay gaat kopen op radio zenders die bijna aan de klippen hangen, echtpaar blij radio zender blij, maar de luisteraars…… denk dat dit een totaal verkeerd signaal is, talent heb je of niet, maar kun je niet kopen door je plaatje betaald op een zender te laten draaien.

  2. Patrick, je slaat de plank mis. Komt ook omdat je niet verder kijkt dan Wild FM. Wild FM heeft altijd op de rand van de afgrond gestaan, is nooit goed gegaan bij die zender. Niet voor je er zat toen het economisch in NL fantastisch was en nu gaat het ook niet goed. Logisch ook. Het station klopt gewoon niet en wordt al jaren gerund door verkeerde onbekwaamde mensen.

    Landelijk is er geen enkel financieel probleem. Het geld wat wordt verdiend bij de stations kan anno 2020 nog steeds niet op. Even wat simpele feiten op een rij:

    Qmusic heeft 2 zeer dure krachten ALLEEN AL in de ochtend. De ene verdiend 6 ton en een Tesla (sinds 2017, dus is inmiddels miljonair geworden door die onzin die hij elke ochtend loopt te verkondigen op de 100.7 en 100.4 FM). De ander schijnt ook 4 ton te verdienen. Daarnaast hebben ze recent de dure Domien en Bram Krikken binnen gehaald. Ohja, er zit ook nog een dikke ongezonde man uit Hoorn directeurtje te spelen, want dat doet hij graag bij gebrek aan zelf diskjockey kunnen zijn, en die verdiend ook een DIK salaris. Hij luistert naar de naam Dave Minneboo. Geen goedkope kracht.

    Bij 538 dan wel financiele problemen? Uhmmm, bij 538 lopen ook zeer dure krachten rond. Paar directeuren, marketingafdelingen en vergeet Frank Dane, Jelte vd Groot, Hanalore, Wietze de Jager, Coen & Sander, Barend en Niek niet. Verdienen allemaal tonnen per jaar. Net als de kersverse nieuwslezer in de ochtend, die grijze van BNR… ook hup een tonnetje per jaar.

    Bij Radio 10 dan wel goedkoop? Nee, ook niet (Gerard, Nieuwenhuizen, Diergaarde, Rob van Someren) en bij Radio Veronica ook zeer dure krachten (oke Giel is weg, maar Ruyer en Tim pakken al jaren zo’n 140.000 eurootjes per jaar.

    Goed tot zover de Bergweg… dan hebben we nog Radio2. De gehele dagprogrammering bestaat uit jocks die tussen de 100.000 en 189.000 euro per jaar verdienen. En ja, die krijgen er dit jaar weer een paar procent bij.

    Dus het verhaal dat het slecht gaat bij de zenders en dat er zendtijd verkocht moet worden klopt voor geen kant. Er wordt ontzettend veel geld verdiend met radio. Alleen niet bij Wild FM… dat klopt.

    • Ik heb het dan ook voornamelijk over de regionale commerciele zenders, op FM en DAB+. Goed lezen is ook een kunst lieve Jan 🙂

      En mijn punt is: er valt op veel meer manieren geld te verdienen, ook bij de landelijke radio. Niet eens omdat het moet, maar omdat het kan!

      Beetje vlees op de botten, bijvoorbeeld om de verliesgevende stations mee op te vangen. Want ja, die zijn er ook. Ook op De Bergweg en ook op het Mediapark.

      En denk je nou werkelijk dat Ome John en Tante Ster het maar klakkeloos aan gaan zien hoe winsten halveren in 2021? Nope, nog meer draconische maatregelen.

      Dat kunnen we op z’n minst proberen voor te zijn door nieuwe verdienmodellen te verzinnen. Jij nog een lucratief idee? Kom maar door! Is het niet voor jezelf dan voor die bange collega’s die de bui nu al zien hangen.

  3. @Jan34

    Ik denk dat je gelijk hebt. Wel ben ik zo vrij om op te merken dat die duur betaalde “jocks” er niks bij krijgen. Als je bedoeld dat ze onder Omroep CAO vallen heb je het mis. Verdienen ze al(veel) te veel voor.

    Maar ja, ik ben nog uit de tijd dat de Bergweg stond voor “de NCRV”

  4. Waarom zou je medelijden moeten hebben met radiostations die zo gaan omvallen? We roepen hier met zijn allen dat we de eenheidsworst zat zijn, en nu dat het eindelijk zover is, en de stekker uit stations gaan die enkel in de lucht zijn voor de adverteerder en niet voor de luisteraar, moeten we ineens geld voor airplay erin gooien?

    Weet je waarom ik hoop dat die stations omvallen? Omdat mensen dan vanzelf creatiever gaan worden. Juist daar waar er minder geld in omgaat, ga je terug naar de basis, waar je het voor doet, de luisteraar, maar met name ook de creatieve geest. Mensen worden er creatiever door, als er minder of weinig te besteden is.

    Dat is ook echt de kunst: met zo min mogelijk dure middelen radio maken. Dat kan leuke radio zijn! Je krijgt veel meer een hecht team, dan een team dat voor miljoenen bij elkaar is gekocht, inclusief te dure managers en “dj’s” die zich net zo laf en lui gedragen als Memphis Depay, en denken dat ze wat voorstellen omdat ze op dezelfde dag zijn ingepland als hun voorbeeld. Net zoals dat Memphis denkt dat hij wat voorstelt omdat ‘ie naast Messi voetbalt. Walgelijk volk.

    Dat bepaalde regionaaltjes het niet gelukt is en opgekocht zijn door QutMusic, is ook omdat ze zelf teveel wilde lijken op hun landelijke soortgenoten. Kopieergedrag. Eigen schuld, ik kan er geen traan om laten.

    Terug naar de basis. Weg met dit erplee-voor-geld-idee! Om met het Agentschap Telecom te spreken: u wilt zo graag radiootje spelen, start lekker op internet en meld je aan bij de Sena/Buma. Succes!

    Maar, er is nog iets….

    Radio mag wat mij betreft helemaal uitgeroeid worden in zijn huidige vorm. Gelukkig dat daar Corona is om dit proces te versnellen. Want we leven in een andere tijdperk, niet meer (al zouden sommige dinosaurussen die hier rondlopen en schrijven dat nog zo graag willen) in de tijd van enkelzijdige media. Dat is echt voorbij. Alle stations die nu lopen te blazen in de FM ether en DAB compressie prut, mogen als een echte etherpiraat per direct met veel mankracht en geweld uit de lucht worden getrokken. Weg ermee! De natte droom van elke ‘Loekasjenko’ en ‘Erdogan’: tanks een terrein oprijden, met veel machtsvertoon laten zien wie hier de baas is: de luisteraar!

    Die is het zat. En die is ook allang afgehaakt. Ruimte voor een nieuwe tijdperk, een nieuwe stroming, en het definitief einde van enkelzijdige media. Het is klaar, over en uit.

    De dood van de radio anno 2020 is een nieuw begin van de radio.

    • Beste Patrick,
      Je doet geen recht aan het merk BNR door te zeggen dat er uitzenduren verkocht worden.
      Dat is ook niet zo.
      De sponsoring van programma’s gebeurt door bedrijven die rondom een thema (gezondheid, innovatie, energie, economie, mobiliteit, etc) hun naam of product wensen te promoten.
      Nooit kunnen ze een uur kopen als je daarmee de suggestie wekt dat ze invloed op de inhoud kunnen uitoefenen.
      Dat bewaakt BNR zeer goed.
      Als dat niet zo zou zijn en anders zou worden is de objectiviteit voor de luisteraar en het bestaansrecht van een commerciele nieuwszender weg…

      • @ Peter.

        Inderdaad. Maar ja, Patrick ging weer uit van “het slechtste van de mens”.
        En BNR heeft net als alle fatsoenlijke zenders een redactiestatuut.

        Maar onze Patrick heeft alleen maar “verstand” ? van plaatjesdraai zenders.

  5. Beste Patrick,
    Als iemand een uurtje zendtijd van mijn zender wil kopen? Geen probleem. En vroeger werd bij deze zeezenders ook zendtijd verkocht aan Maasbach. En als Unilever een ochtend show zou willen waar nieuwe producten worden geïntroduceerd, geen probleem. Zo is ooit de ochtend tv begonnen naar idee van Unilever op de commerciële zender.
    We moeten durven veranderen, en wil je alleen maar muziek horen? Dan neem je een abonnement op Spotify. Het leven kan soms zo simpel zijn met een Zebra op je radio.

  6. Ach niets nieuws onder de zon. In de periode ‘71 – ‘74 kon je voor Fl.1000.- bij Radio Noordzee Internationaal de “plugplaat” kopen. Werd die plaat een week lang dagelijks in ieder programma gedraaid. We hebben als dj’s wel een stokje gestoken voor wat wij wanproduct vonden. Het moest niet te gek worden en teveel buiten het format vallen, zover je van format kon spreken in die dagen😉. De plugplaat werd gekocht met instemming van de ploeg. Bizarre voorbeelden zijn Rumba Tamba van Martin Wulms en een flink aantal Dureco (o.a. Piere Kartner) producten die zonder steun anders nergens te horen geweest waren. Ik kan er nu alleen nog maar om lachen, het was tenslotte commerciële radio en iedereen wist ervan….. behalve de luistraars natuurlijk🤪

  7. Inderdaad Fer,

    Wij hadden ook een uitgeverij “Veronica music editions”. Maar bij ons werden die platen die in een apart bakje in de studio stonden altijd met argusogen bekeken. M.a.w. ze werden nauwelijks gedraaid. Behalve George Baker en Shocking Blue.

    Jullie bij Noordzee hadden natuurlijk een wat groter probleem. Noordzee was natuurlijk ook erg gelieerd aan uitgever Strengholt. Dat was toch eigenlijk de “moeder” van Noordzee.

    En bij Luxemburg kocht DECCA in de jaren 60 en 70 bijna alle plug zendtijd op.
    Zo lang het openlijk gebeurd is er niks mis mee.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*