[BLOG] De stembussen zijn geopend. Het grootste promotiespektakel van de Nederlandse Publieke Omroep komt tot leven: De Top 2000 op NPO Radio 2. Niks is te gek, alles is geoorloofd. TV programma’s, commercials, de hele pot met publiek geld moet nog even op voor het einde van het jaar. Maar daar krijgt de luisteraar dan ook een mooi kadootje voor terug, tussen kerst en oud op nieuw. Zoals al eerder besproken hier: sterdiscjockey Rob Stenders doet niet mee dit jaar. Maar er zijn meer ongeregeldheden. Begin van het einde?
Ik moest wel even lachen toen ik gisteren dit bericht zag verschijnen, nota bene zelfs op NOS Teletekst: de NPO Radio 2 Top 2000 begint dit jaar acht uur eerder, zodat we ook af en toe een albumversie of een langere versie van een nummer kunnen laten horen. Yeah right. Dat doe je natuurlijk omdat er voorheen nummers afgekapt werden of overgeslagen omdat de presentator of deejay in kwestie zichzelf belangrijker vindt dan de muziek. Een hitlijst presenteren is een ambacht, dat moet je kunnen. En als ik het lijstje met de presentatoren van de Top 2000 dit jaar er zo eens bij pak, gaat het een hoop gestuntel worden op belangrijke uren.
00.00 – 02.00 uur Jeroen van Inkel (BNN/VARA)
02.00 – 04.00 uur Frank van ’t Hof (BNN/VARA)
04.00 – 06.00 uur Giel Beelen (BNN/VARA)
06.00 – 08.00 uur Carolien Borgers (WNL/AVRO/TROS)
08.00 – 10.00 uur Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte (BNN/VARA)
10.00 – 12.00 uur Bart Arens (AVRO/TROS)
12.00 – 14.00 uur Gijs Staverman (KRO/NCRV)
14.00 – 16.00 uur Annemieke Schollaardt (AVRO/TROS)
16.00 – 18.00 uur Ruud de Wild (KRO/NCRV)
18.00 – 20.00 uur Wouter van der Goes (KRO/NCRV)
20.00 – 22.00 uur Emmely de Wilt (KRO/NCRV)
22.00 – 00.00 uur Paul Rabbering (AVRO/TROS)
De omroepen kunnen weer allemaal gerust ademhalen: vier keer BNN/VARA, vier keer KRO/NCRV, vier keer AVRO/TROS. Powned moet bezuinigen. De EO doet iets anders met Kerst.
NPO opperbaas Jurre Bosman is van zijn kerstbonus verzekerd, want aan diversiteit is gedacht. Ik mis alleen nog een transgender en een bipolaire non-binaire ‘het’ tijdens de lijst. Maar voor een swingende, goed beluisterbare hitlijst heb je natuurlijk gewoon strakke discjockeys nodig. Dat Stenders er niet bij is, na het debacle vorig jaar, is begrijpelijk. Hij wilde vorig jaar al niet meedoen, maar toen hij hoorde dat Annemieke het dan ging doen heeft hij gauw alsnog ja gezegd. Maar waar is iemand als Rick van Velthuysen? Die mag ineens niet meedoen, met zijn 60 jaar aan radioervaring. Corné Klijn had je ook prima kunnen gebruiken, die weet ook wel tempo te maken.
Ik vond het altijd het mooiste moment van het jaar, de Top 1000 Allertijden bij Radio Veronica presenteren. Je wist gewoon dat er een boel extra mensen zaten te luisteren, je deed niet veel tussendoor maar zorgde wel dat wat je tussendoor deed impact had. Dat is overigens niet van Wikipedia voor de zoveelste keer voorlezen van welk album het is, wie de basgitaar speelde en dat Eternal Flame van The Bangles naakt ingezongen is. Een geluk is dat we dit jaar niet weer naar het gestuntel van popprofessor Leo Blokhuis hoeven te luisteren. De man heeft best verstand van muziek, maar niet van radiomaken.
Van Inkel had je natuurlijk op de plek van Stenders moeten laten rammen, niet op de daluren. Maar misschien denk ik veel te veel vanuit hoe een hitlijst zou moeten klinken: snel, strak, hoog tempo en de muziek in ere houden. Als je dan toch sfeermakers wil toevoegen, kies dan voor publiekslieveling Stefan Stasse: ook niet in de line-up dit jaar. Ja hij lust graag een borreltje maar mensen zijn gewend om met Kerst naar dronken familieleden te luisteren. Hij blijkt zelfs uit onderzoek de meest gewaardeerde Top 2000 jock. De kaartjes voor zijn tijdstip in het Top 2000 café waren niet aan te slepen.
Waarom ik denk dat dit wel eens het laatste jaar van de Top 2000 kan zijn? Diverse redenen. Ze staan er bij NPO Radio om bekend dat ze hun succesnummers vakkundig om zeep helpen. Denk aan het uiterst succesvolle Glazen Huis van 3FM wat ook weer zonodig veranderd moest worden. Bij de Top 2000 is dat eigenlijk niet anders. Er zijn stemmen geweest om het evenement in de zomer te laten plaatsvinden. Of de hele hitlijst naar 3FM te verhuizen, ‘omdat die zender het zo hard nodig heeft’. Verder gaan er al jaren stemmen op bij jocks én management dat het nu toch wel weer eens tijd wordt voor iets anders, het draagvlak voor de Top 2000 neemt intern af. Niet slim: het zou ze 50% marktaandeel kosten die dagen. Een op de twee Nederlandse radioluisteraars stemt tussen Kerst en Oud & Nieuw af op NPO Radio 2. Bij Veronica hadden we in die dagen het gezegde ‘je kunt onze zenders net zo goed uitzetten’.
Er wordt ook gefluisterd dat NPO opperindiaan Bosman helemaal niet zo blij is met zo’n enorm scorend, marktverschuivend marketingvehikel genaamd de Top 2000. Het speelt criticasters als Erik de Zwart in de kaart die terecht tegen Den Haag roepen dat dit marktvervalsing is want véél te commercieel. Met publiek geld je commerciële tegenstanders kapot concurreren. Alsof een gesubsidieerd restaurant ineens naast McDonald’s ook hamburgers gaat staan verkopen. Maar als je met de programmering gaat zitten klooien omdat je je dan zo lekker divers kunt presenteren in politiek Den Haag is dat natuurlijk ook een voorbode voor weinig goeds: zet gewoon mensen die dat het beste kunnen op de beste plek. Een cabaretière ’s ochtends vroeg met een hitlijst? ‘Ohh wat dolletjes, hier is op nummertje 1764 dat keileuke liedje van The Beatles! Weet je hoe ze trouwens The Beatles in Frankrijk noemen? Les Beatles! Hihihi’. Carolien Borgers, naar verluidt een lievelingetje van NPO audiobaas Jurre Bosman. Hij gaat graag met deze jongedame naar prestigieuze feestjes als Het Boekenbal en de Televizierring. Ze deed een nachtprogrammaatje van 24-02u voor WNL op NPO Radio 2, wat 200k per jaar kostte. Tel uit je winst.
Nu zou je kunnen zeggen ‘daar gaat nieuwbakken zendermanager van NPO Radio 2 Peter de Vries toch over?’. Klopt, maar die zit nog niet zo heel stevig in het zadel daar met een jaarcontract. Dan is het vooral ‘ja en amen’ zeggen tegen de man die het eigenlijk voor het zeggen heeft, JB. Dat Stenders er niet bij is kun je gerust uitleggen als een voorteken dat hij binnenkort helemaal niet meer te horen is bij de NPO maar bij Talpa radio. Niet alleen met zijn podcasts maar ook met de Platenbonanza. De enige move die ze op korte termijn nog kunnen maken bij Radio Veronica en Talpa om de boel nog een beetje vlot te trekken en de baan van radiobaas Marc Adriani te redden. Het succes van de Top 2000 was toch altijd het sfeertje eromheen, met z’n allen. Zonder of met weinig publiek zal een hele aderlating worden. Benieuwd of de lijst, met een mix van presentatoren en discjockeys, niet een ratjetoe of lappendeken gaat worden waardoor je het gevoel krijgt iedere twee uur naar een andere radiozender te luisteren. Het zichtbare publiek in het café is en was toch de verbindende factor.
Update 7 december: Nou, de stemmen zijn geteld. En er is een nieuwe nummer een. Danny Vera met een slechte rip-off van de klassieker Dust In The Wind van Kansas. Rollercoaster. Een bruiloften- begrafenissen- en partijen nummer op de plek van het meesterwerk Bohemian Rhapsody. Ik ben toch niet de enige die ziet dat dit óók weer iets politieks is? ‘Kijk hoe wij van Radio 2 ons inzetten voor de Nederlandse artiesten!’. Een nummer nota bene dat al jaren de NPO Radio 2 Troetelschijf is. Wij van WC eend. Franse radiozenders worden verplicht om 40% van hun playlist uit Franse artiesten te laten bestaan. NPO Radio 2 kan hiermee deze regel weer mooi de kast injagen. Juist slecht voor de Nederlandse artiesten dit, een wassen neus. Maar ik zal weer een zeurpiet zijn!
Overduidelijk dat dit het laatste jaar wordt voor Stender bij NPO2, het voelt ondertussen al niet meer alsof hij onderdeel is van het team, al was hij natuurlijk altijd al de loner die het meest wist van radio en muziek. Dat ze dan een van Inkel niet neerzetten op dat tijdstip en kiezen voor Annemieke, daar is vrij weinig van te begrijpen.
Stasse, hoe graag hij het ook zou willen, zal het vanwege zijn gezondheid nog niet aankunnen, maar dat was de sfeermaker waar de echte liefhebber naar zou hebben uitgekeken.
JW&Jeroen ben ik zelf nog wel een fan van, maar naast hun, wat al vrij links is, kan het bij de andere DJ’s niet linkser worden. Hopelijk heeft Bartje niet stiekem de gekozen platen tijdens zijn uren vervangen voor Suzan en Freek.
Beste Patrick gedeeltelijk eens met jou verhaal, maar met Leo & Rob had je gewoon dj’s met een heel grote muziekkenis, nu moeten we het doen met Beelen, Borgers, van ’t hof en Schollaart. Maar dat eeuwige gezeik van jou over Rob naar Veronica wordt een beetje vermoeiend
Wat een onzin de laatste TOP 2000 jij weet wel beter.
Al die onzin is gebaseerd op jaloezie!
De NPO is still number one!
Eens
Patrick kicken. Was dat vroeger zelf geen DJ? Beetje zuur reageren omdat je zelf niet meer aan de bak komt? Waailap!
Mooi woord, waailap, die onthou ik ff maestro 🙂
Ik snap niet wat jullie zo geweldig vinden aan Jeroen Van Inkel.
Sorry mensen de jaren 90 zijn om, probeer nu te leven. Samen met Gijs en het nieuwe programma van Frank gewoon heel slecht. Overacting in de overtreffende trap.
De TOP 2000 gaat natuurlijk helemaal niet weg. Wat een speculatie toch weer? Wel zou het anders kunnen en meer het land in gaan met een glazen studio i.p.v. bij Beeld & Geluid. De week daarvoor kunnen ze dan ook het Glazen huis (voorheen Serious Request) vanaf die locatie doen op Radio 2.
Waarom stortte Serious Request in? Niet omdat de luisteraars het zat waren of vanwege de veranderingen (dat kwam pas later) het kwam omdat men dacht dat zo’n event voor een goed doel ook wel even gedragen kon worden door jonkies als Domien Verschuren, Sander Hoogendoorn en Frank van Ellende. Dat was het begin van het einde.
Een over Rob Stenders (die had er zeker bij moeten zijn of hij nou wilde of niet) en over Jeroen van Inkel (die hoort gewoon overdag). Stenders naar Veronica, je blijft het zeggen. Het blijft wel erg lang stil vanaf die kant. Het zou kunnen maar zelf hoop ik het niet.
Oh en cabaretière met veel te veel haar die hoort helemaal niet op Radio 2 en al helemaal niet de TOP 2000 te presenteren.
Fijn dat we het toch (gedeeltelijk) eens zijn, Michel
We zijn het best vaak eens hoor
Top 2000 heeft nu 7 dagen voor 2000 platen.
Veronica’s top 1000 aller tijden heeft 12 dagen voor 1000 platen.
Wat maakt dan 8 uur extra dan uit?
Veronica herhaalt (terecht) stukken uit de lijst, voor mensen die niet alles kunnen horen. En om natuurlijk het effect op de luistercijfers te vergroten. Het is een commercieel station, dus helemaal goed. Bij NPO Radio 2 gaan ze aan één stuk door met de lijst. Waardoor vaak pareltjes midden in de nacht op onbeluisterbare tijdstippen voorbij komen.
Kunt de lijst volledig terug luisteren wanneer je maar wilt als podcast via Tunein.
Of op de internetside van radio 2
Afgegelden van Falcon Radio naar een website met lollige afbeelding. Om dan te eidigen met het typen van verzuurde boomercolumns waarin afgegeven wordt op alles en iedereen met als rode draad: hoe het had kunnen zijn voor je. Op diverse besloten fora ben jij die het hardst uitgelachen wordt, Kicken.
@Patrick Daarom blijven veel mensen hele nacht wakker om te luisteren en te kijken om zo veel mogelijk van de lijst te kunnen mee maken. De tv zender waarom de TOP 2000 uitgezonden word staat hier die hele week als behang aan. Behalve als we slapen.
Ah jong kikker fien tiet is weest
Waarom naar Veronica een zender met weinig luisteraars.
Ik betwijfel het
Ik ben klaar met de top 2000. Hoeveel invloed hebben de stemmers nou werkelijk?! Luisteren doe ik alleen als mijn wekkerradio afgaat. Teveel muziek van voor 1970. Rara, hoe kan dat?! Er is ook al eens toegegeven, dat de hele top 2000 niet samengesteld is naar alle stemmen van de luisteraars. Zoveel nummers uit begin jaren 60, zelfs ’50. Je kan me echt niet wijsmaken dat er zoveel mensen, geboren in jaren 40 of ’30 gaan stemmen op de top 2000. Althans niet zoveel, dat al die nummers in de de top 2000 kunnen komen. Wie zou de muziek uit die tijd toch zo mooi vinden.
Nee, die top 2000 is, naar mijn mening, geen lang leven meer beschoren.
Naar de top 2000 à gogo kijk ik, omdat ik de quiz leuk vind. De rest vind ik veelal oude grijsgedraaide zooi. Natuurlijk staan er gelukkig ook mooie nummers in, maar het is jaar in jaar uit zóveel van hetzelfde. Vorig jaar was schrikken, Daryl Hall and John Oates stonden ineens na jaren weer eens in de lijst. Natuurlijk dit jaar weer verdwenen. Je zou bijna denken, dat ze geboycot worden. Ach, ik heb het al vaker aangegeven, verspilde energie. Erg, erg jammer. Die zien we dus ook niet meer terug. Als je het dan over een goed duo hebt, mag je hen echt niet vergeten, vind ik. Vertel daar eens iets over in de top 2000 à gogo. Ik denk dat ik kan wachten tot St juttemis. Ik maak voor mezelf wel een top 2000, wel zo leuk.
En dan hebben we het nog niet over Gijs Staverman gehad die mag voor mijn direct weg ik kan niet meer luisteren naar die man en dan Carolien Borgers tja die moet in het theater gaan staan en niet op de radio. En ja een enorm gemis dat Stasse en Stenders er niet bij zijn en van Inkel geen betere uren krijgt . Gemiste kansen weer voor radio 2
Die top2000 blijft echt nog wel even bij radio2. Je hebt gelijk met de verdeling van de dj’s, snap sommige tijden en namen ook niet. Maar het is natuurlijk niet alleen maar een strakke lijst afdraaien..dat kin je een paar uur doen, maar geen week lang zonder saai te worden. De top 2000 op locatie als vervanger van SR zou m.i. een super plan zijn! En dan geen ‘goede doelen’ gedoe, maar gewoon als stemmingmaker in de decembermaand.. niet meer en niet minder. Ik zeg doen!
De top 2000 is niet meer wat her ooit was vind ik maar idd van Inkel Beelen hadden in de dag programmering moeten zitten beide weten veel van muziek maar ook natuurlijk Stenders Blokhuis .
De mooiste Top 2000 vond ik persoonlijk die van 1999, met veel jaren 60+70 nummers.
Maar goed de huidige lijst is ook erg mooi. De Top 2000 naar een commercieel station
zou het einde van deze lijst betekenen. Ome John maakt nl. meer kapot dan drank kan goed maken. Ik denk toch dat de Top 2000 gewoon op Radio 2 blijft. Wat Stenders betreft, hij heeft al vaker aangegeven niet van lijstjes te houden en dus liever niet mee doet. Hij wordt ook een beetje arrogant op Radio 2. Hij weet als enige wat goede muziek is. Van mij mag hij naar Radio 10 of Veronica. Ook Ruud de Wild kan weg. Dit zijn beide mensen die zich zelf erg belangrijk vinden terwijl het juist vooral om de muziek gaat. Bart Arens is een van de weinige dj’s die dit goed aanvoelt.
Annemieke kan gewoon Platenbonanza presenteren ipv Rob en Jeroen kan het programma van Ruud overnemen. Frist de boel lekker op. Oh ja en Corné mag inderdaad ook meer op NPO 2
@ERwin , Stenders houdt niet van lijstjes ?? En de Verrukkelijke 15 dan ? Laten we zeggen dat hij van eigenzinnige lijstjes houdt. De ABTT bijvoorbeeld.
Ik zit helemaal niet te wachten op lange album versies, als je niets hebt met een liedje dan is een versie van 12 minuten toch een hele zit, die album-versies gewoon lekker zelf luisteren op Spotify. Doe mij maar gewoon de single/radio-edits. Hoppa, snelheid houden!
Ik wil best wel wat voor je knippen William, ergens de rap uit ofzo 😉
Het is helemaal niet erg als dit het laatste jaar van de Top 2000 zou zijn. Zo’n groot commercieel luisterspektakel, is niet iets waar de publieke omroep ooit voor ontworpen is. Andere hitlijsten op commerciële radiostations, krijgen dankzij de Top 2000 de kans niet om een succes te worden. Verder is de Top 2000 overbodig, omdat Radio 10 met de Top 4000 de meest complete lijst van Nederland uitzendt.
Maar niet non stop aan één stuk en niet in de juiste periode, dat moet rond de kersttijd. En Commerciële radio zal voor mij altijd een nadeel houden t.o. publieke radio, om het kwartier commercials…
2x per uur reclame van 10 minuten of 4x reclame vsn 5 minuten. Wat is het verschil? Daarbij kan reclame handig zijn om ff naar de wc te gaan of andere dingen te doen. Het gaat niet om de reclame, maar om de inhoud van het programma.
Wil je geen reclame, moet je een abonnement nemen op nonstop zenders. Dan heb je er geen last vsn.
@Patrick Alleen is de TOP 4000 wel beperkt in waar je op kan stemmen. Het zijn eigenlijk gewoon de 4000 nummer die ze normaal ook al draaien alleen dan in een lijst.
Het Glazenhuis stortte in elkaar toen niemand de DJs meer kende. Men keek voor Ekdom in t wild.
De top2000 gaat zonder publiek nog populairder worden want ze weten edn verbindende sfeer te creëren.
Het gaat hier minder om DJs in t wild zien. Ja Stasse is een sfeermaker maar hij wordt oud en broos en Emmely de Wilt is een prima vervanger. Annemieke hoort gewoon op haar eigen uren. Van Inkels Choice is een van de beste nieuwe Radio2 programmas en op dat tijdstip is Van Inkel prima op zn plek. Intieme sfeer en radio.
Dat Rick er niet bij is is jammer. Hoezo bezuiniging? Moet je als omroep extra betalen als je meedoet?
Borgers vind ik een prima keus al zou ik haar tijd hebben omgeruild met Frank. Martine ten Klooster was nog een betere keus geweest maar helaas doet de EO al jaren niet meer mee
Verder is het vooral de sfeer die de top2000 maakt. Ik ben er van overtuigd dat ze flink schuiven met liedjes en ze soms negeren. Prima wmb.
De Top2000 was er al een soort van deze zomer met de KWF week. Ik zie dit nog niet zo snel verdwijnen. Dat Rob niet mee wil doen is prima. Hij kan niets met 20 sec spreektijd tussen de platen. Hij vertelde vanmiddag nog over dat er dan een negatieve klok terugtelt hoever je achterloopt. Dan kun je weinig info kwijt. Maar dat hij niet meedoet is geen verrassing. Hij zit al maanden op zn zolder.
Zelf hoop ik dat Staverman eindelijk eens stopt met praten NA het intro.
Overigens dat de presentatie een ratjetoe is en dat dit het succes gaat dwarszitten durf ik wel te weerspreken
Kijk naar de volledige lijst van 22 jaar presentatoren. Van de helft weet de gemiddelde luisteraar niet meer wie diegene is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Top_2000_(Nederland)
De line up is nu echt wel sterk hoor. In het verleden deed Cielke het solo en Evelyne de Bruin.
Ik gun het Carolien Borgers wel.
En tot slot. het blijft kort aan en afkondigen met voorgeschreven tekstjes.Het belangrijkst is als de dj sfeer kan creëren
Wordt idd steeds minder leuk. Vanaf nu moet je geen radio2 meer luisteren tot het begin van de top2000 omdat tot die tijd de gehele lijst al in shuffle modus wordt gedraaid. Maar he, zat onlangs top1000 op veronica te luisteren en dat was een aanfluiting zeg… “how to totally destroy a cool concept for dummies”
Jullie weten toch wel dat er heeeeel veel top 2000
Verslaafde zijn en ik zou die maar koesteren anders kost dat de zorg weer veel geld.😉😋
Ik blijf het een vreemde redenatie vinden dat publieke omroep niet succesvol mag zijn. Je wilt toch waar voor je geld? Ipv geld verbranden met kuttige verantwoorde niche radio waar geen hond naar luistert.
Helemaal mee eens!
Als columnist schrijf je met een vork over onderwerpen waarmee je een discussie op gang brengt.Patrick Kicken weet dit als geen ander en speelt hier handig op in voor zijn broodwinning.
(met gebaseerde of ongebaseerde columns)
Zie het als de beste columnisten staan aan wal en spinnen garen bij jullie reacties.
Ieder zijn meuk 🙉🙈🙊
Vanaf het moment dat ze zonodig de kroegsfeer opzochten vind ik het minder. Ja, ik ga luisteren en ja ook een lijstje maken.. Ze mogen een voorbeeld nemen aan de Evergreen to 1000. Gewoon uit de studio met de vaste dj’s op hun eigen tijd met niet teveel gezwets.
De toenmalige zenderbaas, Kees Toering, pochtte dat het zijn idee was. Vergat te vertellen dat het idee in Nederland werd geintroduceerd door Willem van Kooten en Lex Harding in de periode 1968 t/m 1974. Toen heette het achtereenvolgens Top 100 allertijden en de Top 1000.
Maar sommige mensen hebben een kort geheugen zullen we maar zeggen.
Eens Juul, ze durven het zelfs ‘de lijst der lijsten’ te noemen. Jatwerk a gogo. Terwijl de publieke omroep zo graag pocht dat bij hun de nieuwe talenten en de nieuwe bekende bands geboren worden. Wat dacht je van eens een origineel concept de wereld inslingeren in plaats van publiek doen met een commercieel idee
Ik vind het sowieso raar en overdreven dat er vanwege de coronacrisis helemaal geen publiek en kroeg wordt opgevoerd. Zelfs binnen de bestaande beperkingen van bewegingsvrijheid en contactmogelijkheden had er best iets live georganiseerd kunnen worden. Ik vrees dat motieven en argumenten van zakelijke, omroeppolitieke en zelfs persoonlijke aard hier stokken tussen de spaken van het wiel hebben gestoken. Ik vond de eerste jaren van de Top 2000 eigenlijk het meest fascinerend. In de eerste plaats natuurlijk kwantitatief: a) een megalijst van 2000 plaatjes; b)miljoenen respondenten; c)een historisch perspectief van nu tot soms bijna begin 20e eeuw. Ik heb het altijd wel raar gevonden, dat hits uit het lopende jaar meetelden. Die producten profiteerden extreem van het z.g. “actualiteits- of recentheidseffect.”. Nummers, die nog zo vers in het geheugen liggen, zodat ze bovenaan in de aandacht rangorde staan. Zo gebeurde het regelmatig dat een hit uit het lopende jaar gigantisch hoog in de Top 2000 binnen kwam om in het jaar daarop een vrije val richting dal of bodem te maken. Ik zou het laatste jaar uitgesloten hebben van deelname. Ook de invloed van publieke campagnes om bepaalde nummers omhoog te stuwen zou ik buiten de deur willen houden. Enorm vertekenend vanuit pop geschiedkundig oogpunt gezien. Kwalitatief zie je natuurlijk ook wel verschuivingen. Die hangen samen met veranderingen in stijl en muziekcultuur, die zich allengs natuurlijk eveneens in de popwereld voordoen. Dat vind ik cultuurhistorisch juist wel interessant. Belangrijkste bestanddelen van de Top 2000 blijven uiteraard de herinneringen aan episodes uit je eigen leven, die vele hits en songs oproepen. Zwelgen in nostalgie, verloren of behouden liefdes, kortom: belevenissen met dierbaren, familie, vrienden, kennissen, vakanties, hoogte- en dieptepunten in je schooltijd of loopbaan enz., enz. Er zijn edities geweest, waarin ik vaak en lang heb zitten huilen, maar er waren ook jaargangen bij, waarin ik bijna niet luisterde of weinig interesse had. Regelmatig beleefde ik gelukkig tevens “het feest der herkenning en geestelijke of sociale reanimatie… De Top 2000 mag van mij wel blijven, maar we weten het: elke formule, ieder format, alle fasen zijn aan slijtage onderhevig en vragen om actualisering en ‘updates’. Ik durf niet te voorspellen of de Top 2000 de jaren ’20 van deze eeuw gaat overleven. In 2030 ben ik 75 of dood. We zullen wel zien….
Ik wil graag toevoegen, dat zowel inhoud, vorm als sfeer belangrijk zijn. Het is wel een gecombineerde, gezamenlijke onderneming. Dat betekent dus automatisch verscheidenheid en variatie. Wat ik de laatste jaren een beetje vervelend begin te vinden, is dat de Top 2000 een platform begint te worden voor ideologische strijd en identiteitspolitiek. B.v. muzikale acties van boeren, feministen en antiracisten. Natuurlijk staat ook de popcultuur niet los van mens en maatschappij. Op zich houd ik van nummers met een persoonlijke, sociale, maatschappelijke of culturele boodschap. Ik erger me er echter een beetje aan dat allerlei activisten campagnes gaan organiseren om bepaalde songs omhoog te duwen, niet om artistieke maar om politieke redenen. Ik vind dat eerlijk gezegd vervuiling, vertekening en verraad van het oorspronkelijke, publieke, cultuurhistorische doel.
De publieke omroep is in mijn ogen inmiddels voor 80% door de linkse kerk gegijzeld. Dat is best wel prettig, dan weet ik in elk geval dat ik daar niet meer naar hoef te luisteren of kijken. Dat scheelt me een berg tijd :o)
Ik zou dat activisme niet eenzijdig aan links toeschrijven. Kijk eens naar de campagne van de boeren in 2019. Opeens werd de top 2000 overspoeld met “agrarische ” hits, waarin de groep Normaal natuurlijk de hoofdrol speelde. Volgens mij kwam dit offensief niet uit de linker flank.
He Patrick dat jij nergens meer aan de bak komt is jou probleem. Stop is met zeiken op alles. Als jij vroeger zo goed was geweest had je nu ook nog toekomst ipv op alles en iedereen te lopen zeiken of het nu npo of de commerciële omroep is.
Maak je geen zorgen Jan, ik doe wat ik leuk vind. Heb genoeg reserves. Denk je nou werkelijk dat ik voor een publieke omroep wil werken waar Jurre Bosman de baas is? De man die zijn eigen schoonmoeder nog zou verkopen als dat zijn positie zou verbeteren. Nee dank je 😉
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het gebrek aan vernieuwing die dit soort angsthazen op belangrijke posities teweeg brengen. Lang leve het internet waar je jezelf wél opnieuw kunt uitvinden in plaats van naar de pijpen van zo’n raddraaier te dansen. Aan de commerciële kant is het al niet veel beter. Eieren voor je geld kiezen, heb je daar wel eens van gehoord?
Ik vind je een zure, oude man Patrick.
Elke keer als iemand hier kritisch reageert op jou ga je proberen jezelf nóg belangrijker te vinden.
Zijdelings moet je melden dat jij een geweldig leven hebt … alleen maar dingen doet die je leuk vindt….genoeg reserves hebt etc.
Terwijl we allemaal weten dat dat best wel meevalt.
Top2000 is een instituut , een schitterende traditie waar nog steeds miljoenen mensen naar luisteren. Complete gezinnen , jong & oud. Muziek wordt doorgegeven aan nieuwe generatie.
Hoe graag jij ook zou willen dat het gaat stoppen en je bijna complottheorieën gaat verzinnen rondom dit muziek/radio spektakel, zal de Top2000 gewoon nog veel jaren doorgaan.
Hoe graag jij dat ook anders zou willen.
Wacht, kun jij op m’n bankrekening kijken Sven? Ik kocht vorige maand m’n tweede huis van spaargeld. Dus ja. Ik leid een héérlijk leven én ben blij dat ik niet voor die hypocriete baasjes met weinig verstand van radio hoef te werken..!
Haha 2e tuinhuisje zeker.
Man. Je verdrinkt in je eigen zure woorden op je blog.
Om het aantal reacties überhaupt boven de 50 te krijgen , reageer je te pas en te onpas. Anders zouden er nog 20 mensen de moeite nemen om je blog te lezen.
En dan is het de vraag wie jou serieus neemt.
Hoe komt het toch dat werkelijk geen enkel radiostation jou wilt hebben. Je oud-collega’s lachen je uit.
En we kunnen op dit trieste blog-website nu al jaren lezen dat jij het allemaal wel weer en ons meldt dat Rob Stenders nu écht naar Veronica gaat. In november wist je nog te vertellen dat het binnen een week zou gebeuren.
Medelijden is het het enige wat in mij opkomt als ik je blogs lees.
Dankjewel Sven, je weet je jaloezie aardig om te buigen naar medelijden haha. PS het is een twee-onder-een-kap. Fijne Kerst nog vriend!
Het feit dat je mogelijkheid om op je (laatste) reactie te beantwoorden zegt wel veel.
Je bent duidelijk NPO aan het bashen en probeert Veronica te pleasen. Beetje opzichtig , vindt je ook niet ?
Maar goed: je voorspellingen staan maar voorlopig heeft Top2000 ook dit jaar weer bizarre kijk- en luistercijfers.
En heb ik nog nergens bevestigd gezien dat Rob Stenders weg is bij NPO2.
Blijf voorspellen Patrick. Het gaat je goed af…
De Top 2000 is al jaren een mindere lijst aan het worden. Vooral de top 50 van de 2000 nummers is voor mij een kwelling. De top 4000 is leuker, commerciëler dat wel maar meer een feest der herkenning.
Ik zou juist een wat origineler en gedurfder keuze van de luisteraar op prijs stellen. Of wil je ook beweren dat de top 50 ’te moeilijk” of “te vergezocht” is ? Dat verbaast me, want alle bekende tophits uit de tweede helft van de 20e eeuw en die van het begin van het millennium komen voorbij.
Ik ben juist blij met Van Inkel in de nacht. Dan hoef ik die radio-dino niet te horen. Van Inkel doet sinds midden jaren 90 al hetzelfde kunstje.
En is Stefan Stasse niet al maanden zo half/half aanwezig ivm een hart-aandoening? Prima reden om hem rust te gunnen toch?
Ik snap één ding niet zo goed. Je loopt er altijd op te hameren dat goede radio iets is met publieksparticipatie, anders gezegd radio voor de luisteraar. geef je de luisteraar inspraak om een lijst samen te stellen, is het weer niet goed. Voor mij is de Top 2000 het hoogtepunt van het jaar en dat mag het nog heel lang blijven wat mij betreft.
Ho wacht Sven nu haal je twee dingen door elkaar. Ja, radio moet altijd inclusief zijn, maar ondertussen is het een belediging voor je luisteraar als je grotendeels het B elftal opstelt voor de uitvoering.
@Je@n Eens wat betreft die laatste 50. Het is jammer dat er zoveel mensen er niet even voor gaan zitten om echt even 35 nummers onder elkaar te zetten die ze zelf echt helemaal geweldig vinden. In plaats daarvan gaan ze op standaard nummers stemmen omdat ze of omdat ze zelf niets kunnen verzinnen of ze zeggen ja maar dat is traditie. (Kuddegedrag) Je hoeft bijvoorbeeld niet op Queen met Bohemain Rhapsody te stemmen want die komt toch wel in de lijst (en waarschijnlijk ook op 1) In plaats daarvan kun je beter op een nummer stemmen welke je leuk vindt om deze hoger of juist in de lijst te krijgen. Als iedereen echt op zijn eigen 35 favoriete nummers zou stemmen dan krijg je hele andere en ik denk leukere lijst.
De TOP 4000 is leuk maar het is en blijft een slap aftreksel van de TOP 2000. Het is ook een sfeerloze lijst. En zoals ik hierboven al hebt gezegd, een lijst van die bestaat uit de 4000 nummers die ze normaal ook al draaien. Radio 10 kan de TOP 4000 beter verplaatsen naar het voorjaar of de zomer en dan vanaf een zomerse locatie uitzenden. Dan krijgt de lijst meer sfeer en het moment van het doen van de lijst past beter bij Radio 10 dan de eerste weken van December.
Van inkel is m.i echt over.datxwas in de jaren 80 en 90 leuk…nu niet meer.snap niet dat ze hem gehaald hebben. Jammer van stenders.en de top 2000 is volgens mij niet op de weg terug…vorig jaar nog meer stemmen dan ooit…het is en blijft een instituut de top 4000 van 10 is pas triest….
De Top 2000 kan tot en met vorig jaar succesvol zijn geweest, maar in het verleden behaalde successen bieden geen garantie voor de toekomst. Terecht, dat Patrick Kicken kritisch naar de toekomst van de Top 2000 kijkt.
Dit is geen column, maar een roddelrubriek met onbewezen achterklap. Op dit moment wordt op alle NPO-radiozenders reclame gemaakt om te gaan stemmen op de Top 2000. Dit succesnunner van Radio 2 gaat zeker niet verdwijnen, of verkassen waarom zou het ook? En te lichte deejays? Het draait om de muziek en de pop-evergreens die de meeste luisteraars weer eens horen omdat ze normaal nooit naar de radio luisteren. Die kennen ook echt Rob Stenders niet en horen zeker niet dat hij nu zo’n bijzondere deejay zou zijn. En er is geen Top 2000-café dus meer rust in de uitzending en meer ruimte voor appjes en opmerkingen van luisteraars. En natuurlijk bestond er al de Top 100 Aller tijden, maar dat was toch wel even heel wat anders dat wat de Top 2000 is, een non-stop-lijst die is samengesteld door de luisteraars en niet door de Stichting Veronica Top 40, tel uit je winst.
En Rob Stenders vertrekt naar Veronica? Daggutniet. Die hoeft niet weg, zeker niet voor het geld, heeft ie genoeg en veel heeft ie niet nodig in zijn doorzonwoning in Almere met zijn vriendinnetje, en hij kan, mag nu zes(!) dagen in de week radio maken, deels vanuit zijn zolderkamertje, wat hij het liefste doet. Hij kan elders meer verdienen, maar zoveel luisteraars zoals hij nu heeft bij Radio 2 krijgt hij nergens anders ooit. Dus. Dus dan zie ik Robbie eerder nog vader worden dan naar Talpa verhuizen.
Nee appjes voorlezen dat is leuke radio zeg Luuk 😉
Geduld wat betreft Robbie
En anders kan je altijd nog in bv 2045 zeggen “Dat voorspelde ik al 25 jaar geleden”
Ben het volledig met Patrick Kicken eens. De top 2000 is al lang over de houdbaarheidsdatum heen. Als de top 2000 zou verdwijnen zou ik geen moeite mee hebben, ik luister de laatste jaren er nog maar amper naar. Je kan het eerder een flop 2000 gaan noemen dan een top 2000,immers de lijst word per jaar slechter heel veel goeie bands en artiesten gaan eruit en er komt over het algemeen rotzooi voor terug. Vermoedelijk doordat veel radio 53**** luisteraars de lijst hebben ontdekt en dan ook gaan stemmen en dan komt er hoofdzakelijk ‘muziek’ in die het hele jaar door op radio 53**** word gedraaid. Maar dat is niet het enige, de top 100 is vanaf het begin altijd al min of meer hetzelfde. Ook zitten er bands in die het etiket “dat ene nummer” krijgen opgeplakt. Bijvoorbeeld De Cult met She sells sanctuary dat nummer kwam niet verder dan de tipparade, Love removal machine een ander nummer van de Cult heeft WEL de hitparade gehaald maar het nummer wordt vrijwel nooit meer gedraaid. Black Sabbath, Motorhead, Gary Moore idem dito deze bands en gitarist hebben nog veel meer materiaal gemaakt evenals de Cult. In de tijd dat ik nog stemde vulde ik altijd nummers van die bands in in de vrije keuze. Maar ik heb het vermoeden dat die vrije keuzes helemaal niks toevoegt aan de lijst volgens mij wordt er helemaal niks mee gedaan. Ook het tv programma Top 2000 A GOGO is ook een programma wat nagenoeg niks toevoegt. Als ze nou eens geen muziekstukjes en tekst uitzenden maar het hele nummer dan zou het al een verbetering zijn. Top 2000 begint 8 uur eerder vermoedelijk dat de “DJ’s” nog meer kunnen ouwehoeren dan we normaal altijd al horen.Je had naast Rick van Velthuysen, Rob Stenders en Corne Klijn ook Johan Derksen er bij kunnen zetten. Johan Derksen heeft geen side kicks doet het helemaal alleen en kondigt alleen de band en het nummer aan en meer niet. En naar mijn mening hoort dat ook zo. Wat kan mij het schelen wat een ander van een bepaald nummer vind in de top 2000, appies voorlezen doen ze maar thuis. Al dat geouwehoer is allemaal overbodige informatie en dat haalt de vaart uit het programma.
Inderdaad de Top 2000 verandert en voor veel oudere luisteraars niet ten goede met meer recente nummers die ze niet kennen, ik ook niet, en zeker niet waarderen. Dat is een minpunt, maar het is geen echt groot geheim dat de samenstellers van de lijst de exacte noteringen zo finetunen dat veel lastige nummers ’s nachts zijn te horen. Het is een beetje sjoemelen natuurlijk (en de top 100 zal wel intact worden gehouden), maar daar is iedereen mee gediend, vooral de luisteraar. En aan dit soort radio met lijstjes komt altijd wat handwerk te pas, dat wisten ze bij de Top 40 vijftig jaar geleden ook al en nu nog steeds.
En over die appjes, het gaat ook om gesproken appjes en die hoeven, mogen niet lang duren en kan een leuke aanvulling zijn als interactie. Maar bij de Top 2000 zal er denk ik ook live met luisteraars worden gebeld.
(BTW: Rick van Velthuysen maakt ’s nachts op Radio 2 heel veel gebruik van de gesproken appjes (veelal van vrachtwagenchauffeurs). Ik heb er niet vaak naar geluisterd, maar als binnenkort, of nu al?, dominante side-kick en ongeleide smaakmaker Erik-Jan Rosendahl vertrekt, dan stort dat nachtprogramma helemaal in.)
Voor de rest hebben we het best leuk zo toch? Het houdt je van de straat in coronatijd. Zal maar toegeven dat ik gesponsord wordt door het RIVM, die willen je graag achter je computer houden tot minimaal de lente volgend jaar. Dus verwacht van mijn kant vooral nog veel knuppels in hoenderhokken!
Worden zo langzamerhand wel een beetje zielige verhalen van meneer Kicken. Er zit veel wrok en jaloezie in.
Jij mag dat daar in lezen hoor. Klopt dat er frustratie uit spreekt, maar niet op persoonlijk vlak. Ik heb mijn leuke jaren bij de radio gehad. Het is wél frustrerend om te zien dat er geen ruimte voor innovatie (vernieuwing) is door stokoude omroepsystemen en machtsstructuren gebaseerd op hiërarchie in plaats van talent en frisse, nieuwe initiatieven. Steeds maar weer hetzelfde. Zo kun je de titel van deze blog ook lezen: hoop op eindelijk iets op de radio wat we nog niet gehoord hebben in die vorm.
Hoi Patrick je schrijft:
” Steeds maar weer hetzelfde.”
Wordt het niet eens tijd dan dat je ook eens over andere stations-zenders schrijft dan steeds maar weer die “plaatje op plaatje af en veel z.g. bijzitters en lachers” zenders?
Kicken heeft wél gelijk Juul !!!! Het is toch te ergelijk voor woorden dat ’n behoorlijke plaat 1 X wordt gedraaid en daarna nooit meer , maar dat’ie wél door 4 man wordt aangekondigd en begeleidt . 1 Presentator , 2 giechelbekken én ’n meisje van het nieuws, vaak onverstaanbaar, gillen, schreeuwen, lachen en zinloos geluid maken. Soms probeer ik Genee weer, maar gelukkig haak ik weer héél snel af. Dan denk ik , waar is de nieuwe Harding, Meurders, van Kooten , Lagarde , Stokkink , Kroeske , en ga zo maar door . Om over het dames aanbod maar te zwijgen !!!!!
Danny Vera met Roller Coaster op nummer 1 dit jaar! De inflatie slaat toch wel toe. Ik vind het geen slecht nummer, maar zeker niet origineel, creatief, expressief, grensverleggend en briljant genoeg om die toppositie te rechtvaardigen. Nummer 100 had mij voldoende hoog en eervol geleken. Er zijn zoveel nummers met aanzienlijk meer diepgang en betekenis.
Helemaal mee eens! Het concept van de Top 2000 klopt gewoon niet. Zo’n nietszeggend nummer van die Voetbal Inside huiszanger zou nooit zo hoog komen als iedere stemmer maximaal 5-10 nummers mocht kiezen en deze ook nog eens moest rangschikken van 1-5/10…
Hallo Paul Plaizier ,,,De Top 2000 is ’n lijstje dat wordt gemaakt én dus bepaald door Radio 2 medewerkers.
Danny Vera is ’n goeie rock’n billy-roll muzikant die lekker zingt en behoorlijk guitaar speelt. Roller Coaster ’n goeie song maar deze mag natuurlijk NOOIT de nummers 2-3- of 4 passeren. De lijst blijft ’n troetelspeeltje van radio 2 en blijkt geen kwaliteit weergave te zijn !! Neemt niet weg dat Danny de aandacht krijgt die hij verdiend !!
Ah, kijk. Dankzij dit Blog val ik met mijn neus in een ander column van vorig jaar over Rob Stenders die een plaat afkapte vorig jaar tijdens de Top2000. Held natuurlijk, ik zou dat ook doen en een Turks nummer opzetten voor de grap. Lekker tegendraads, hoppa! Maar daar gaat het even niet om. (Heintje Simons als tegendraadse Top2000 suggestie kan ook, aangevraagd door Geert Wilders: “Ik hou van Holland!”).
Er werd laatst in een ander column geschreven waarom Stenders nou echt naar Veronica van de Mol zou moeten gaan.
Oké?
In Patrick’s column van vorig jaar staat exact de reden waarom het niet werkt, ik citeer:
“Een autoriteitsprobleem is Stenders niet vreemd, iets wat ongetwijfeld zijn oorsprong in zijn jeugd zal hebben. Dat krijg je er toch niet meer uit en dat is ook de reden dat Rob nooit goed zal functioneren onder De Mol’s paraplu.”
Dus.
Was getekend, Patrick Kicken.
Wat schreef Patrick een paar weken terug? “Stenders IS de REDDING!1!!! van de Mol’s Veronica!!” blablabla.
Stenders is geen zakkenvuller, en er is geen enkele reden dat hij overstapt naar de Mol. Maar sinds er tussen jullie iets is voorgevallen, naar ik begreep zonder toestemming een interview is geplaatst, doe je er alles aan om onzin te verkondigen over “de man die mij toen ik nog puisten had zo geholpen heeft aan een carrière in Hillywood”.
Wtf? (en dan afgeven op diezelfde Hillywood. Mag best, maar je hebt eerst een aantal studio’s uitgewoond voordat je die bij het grof vuil zette).
Voor de rest ben je een held hoor Patrick (even een veer in je reet ter compensatie, dit is tenslotte jouw platform). Dit Noord Korea systeem van NPO Radio 2 met nummers die alleen de redactie erin heeft gezet met zogenaamd (‘om niet op te vallen’) een eigen keuze systeem erbij heeft gezet die alleen wordt gebruikt door de extremisten van Farmers Defence Force. Voor de rest heeft het weinig met vrijheid te maken. Dus dat is ook de reden dat Stenders is afgehaakt.
In plaats van hem telkens af te vallen en als een oude beledigde nicht valse sneren uit te delen (stiekem ben je jaloers op de carrière van de man die volgens jouw zeggen je aan een baantje bij de radio heeft geholpen), zou je eens kunnen beginnen met schrijven hoe het anders kan. Je bent creatief genoeg.
Zo, nu nog een verse roddel uit het circuit de wereld in helpen: omroep zwart is vernoemd naar de man die achter de schermen aan de touwtjes trekt bij deze gloednieuwe omroep. Deze man is vorig jaar de zak ingegaan naar Spanje nadat enkele pieten hem zat waren, waar hij na genezing terug kwam op aarde, en eens iets terug wilde doen. Anders kwam Petrus hem alsnog halen. Hij heeft veel spijt van zijn racistische typetjes op de radio, en heeft daarom besloten om omroep “zwart” op te richten. Het zou gaan om Jan Zwart, beter bekend als Jan paparazzi.
Wie is in godsnaam Patrick Kicken??
Hij zou in ieder geval zenderbaas van all stations moeten worden.
Hij weet echt alles.
Na enkele dagen luisteren valt op dat de spoeling wel erg dun is geworden: héél, héél veel meuk die altijd al op de radio wordt gedraaid. Is dit nu het resultaat van managers die greep willen krijgen op het succesvolle fenomeen Top 2000 om het nog succesvoller te maken, maar het daarmee om zeep helpen? Het lijkt er wel op. Het feit is wel dat er bij de stemprocedure allerlei “Booking.com” nudging technieken uit de kast worden getrokken en wellicht ook wordt geschoven in de lijst om de zgn. “radiovriendelijke” platen op de beter beluisterde tijdstippen te krijgen. Ben wel benieuwd naar het werkelijke aantal stemmen per plaat, maar die worden niet gepubliceerd?
Zouden ze de “oude” top2000 luisteraar niet langzaam sturen naar de Evergreen top1000 op Radio5? Hoe populairder iets wordt hoe slechter de muziek ook wordt naar mijn mening dan. Vind het hier en daar wel behoorlijk negatief verhaal maar goed zit in sommige dingen zeker wel een kern van waarheid ;-). Mijn vader zelf 40 jaar werkzaam geweest bij de publieke omroepen meerdere reorganisaties meegemaakt kon bevestigen dat elke “opperbaas “uiteindelijk zijn eigen plasje erover wilt doen c.q. het roer omgooien. Dus of de Top2000 blijft bestaan? Inderdaad je weet het maar nooit, er zit in ieder geval best wat meer troep in dan 10 jaar geleden.
Maar goed muziek blijft smaak en ook slechte smaak is smaak. Platen als Cold Little Heart die dan toch redelijk nieuw zijn en hoog genoteerd staan geeft me dan weer vertrouwen in de stemmers (Thanks Rob Stenders).
Rollercoaster afschrijven als een slechte Rip-off van een matige band als Kansas vind ik wat ver gaan. Is het beter dan Queen, nee natuurlijk niet. Maar goed dat was “Avond” van Boudewijn de Groot ook niet als je het mij vraagt. Keer wat anders is ook wel lachen toch zo lang er niks van “De Beste Zangers” op 1 komt te staan blijf ik wel luisteren
De Top 2000 zit er weer op. Trouw stem ik ieder jaar weer op deze lijst. Mijn stemlijst is door de jaren heen wel wat aangepast. De platen die ik echt leuk vind halen de Top 2000 eigenlijk nooit. Mijn stemlijst is de laatste jaren wat meer ‘TOP2000 proof’. Dan nog haalt meer dan de helft van mijn keuzes de lijst niet. Ik betrap mij erop dat ik wel een trouwe Top 2000 stemmer ben, maar geen trouwe Top 2000 luisteraar. Hoe dat komt, heb ik even geanalyseerd. Ik ben het type radioluisteraar die graag verrast wil worden. En als er nu één moment in het jaar is dat je op de radio niet verrast wordt, is het bij de Top 2000. Ik luister normaliter regelmatig naar Radio2, maar juist tussen Kerst en Nieuwjaar luister ik amper. De lijst is immers al in zijn geheel gepubliceerd, 90-95% van de platen stonden vorig jaar ook in de lijst en een zelfde percentage platen zou ik normaal zelf thuis ook niet draaien. De enkele platen uit mijn stemlijstje die wel de Top 2000 hebben gehaald komen in het ongunstigste geval ook nog eens voorbij in het holst van de nacht. Dus waarom zou ik luisteren? Ik vraag mezelf hardop af, of ik überhaupt nog moet stemmen. Mijn leukste momenten van de Top 2000 zijn eigenlijk al voorbij voordat de lijst uitgezonden gaat worden. In aanloop naar de uitzending kun je online checken of jouw keuzes de Top 2000 gehaald hebben. Ik word ook meestal nooit verrast met de uitkomst. De platen die ik verwacht had dat ze de lijst zouden halen, staan er inderdaad in. Mijn wat minder mainstream keuzes vallen ook dit jaar – zoals verwacht – weer buiten de boot. Enige verassing op welke plek mijn ‘favorieten’ dan staan wordt een paar dagen voor aanvang van de uitzending ook al teniet gedaan vanwege de eerder genoemde publicatie van de lijst. De enige verrassing die overblijft is de opening. Radio2 DJ Bart Arens weet immers ieder jaar weer een spectaculaire mash-up te maken van tracks die in de Top 2000 staan. Die opening was dit jaar ook nog eens in de nacht, omdat Radio2 op het idee gekomen was om de Top 2000 8 uur eerder te beginnen. Gelukkig was de video van de opening de volgende morgen gewoon online op te sporen. Had ik toch nog even mijn hoogtepunt van de Top 2000 te pakken. Misschien dat de zendermanager van Radio2 zich eens af moet gaan vragen of de Top 2000 niet over zijn hoogtepunt heen is. Zeker nu het zonder interactie in een leeg café wel een hele saaie Top 2000 was. Wellicht is dit het moment om iets nieuws te lanceren rond de feestdagen en hopelijk weet Radio2 mij dit jaar wel 52 weken te boeien. Verras me!
De Top 2000 is een voetbal waarmee wordt gespeeld. Na verloop van tijd wordt de bal zachter en zachter en niemand die de tijd neemt hem even op te pompen. Iedereen wil wel spelen maar niet pompen.
Het spel gaat door maar de bal is leeg.
Als je niet iets doet dan doe je eigenlijk dus niks.
Wat ze bij de NPO hadden moeten doen is het volgende: Als je echt een divers DJ-team zou willen hebben, dan zouden ze voor die week toch ook mensen kunnen vragen die bij andere zenders werken?
Ik stel dan voor voor volgend jaar:
00:00-02:00: Rick van Velthuysen
02:00-04:00: Frank van t’ Hof
04:00-06:00: Annemieke Schollaardt
06:00-08:00: Giel Beelen
08:00-10:00: Edwin Evers
10:00-12:00: Erik de Zwart of Daniel Dekker
12:00-14:00: Frits Spits
14:00-16:00: Paul Rabbering of Tineke de Nooij
16:00-18:00: Bert Kranenbarg of Marieke Elsinga
18:00-20:00: Wouter van der Goes
20:00-22:00: Stefan Stasse
22:00-00:00: Hans Schiffers
Patrick, jij hebt je contacten binnen de NPO, zou jij niks kunnen regelen daar dat deze mensen misschien deze lijst presenteren?