Patrick Kicken: Gaat dat nou nog wat worden met dat radiostation van Giel Beelen of sterft het een vroegtijdige dood?

[BLOG] Giel Beelen zegt in een van de eerste interviews die hij gaf over zijn concept ‘Radio4all’: ‘we moeten terug naar een tijd dat je allemaal verschillende radioprogramma’s op een zender hoorde’. Hier werd ik al een beetje onpasselijk van, we moeten niet terug maar vooruit met de radio. Wel valt het toe te juichen dat in ieder geval iemand probeert het medium weer sexy en van nu te maken, in plaats van hitlijsten met oldies uit te zenden. Een geluk is dat Giel in 2024 niet verder gaat met de naam Radio4all, die toch vooral doet terug denken aan de jaren negentig en internetprovider XS4all. In radioland wordt er vooral geroepen dat het allemaal wel erg amateuristisch klinkt en overkomt, dit radioexperiment. Laten we eens bekijken of het in 2024 kans van slagen heeft of dat er over een jaar alweer een andere, bestaande zender op deze frequenties te horen is.

Het is veel radiodiscjockeys niet vreemd: hoogmoed. Ik ga dat varkentje wel eens even wassen en ze voordoen hoe het echt moet. Ik weet die jongeren wel te bereiken! Nou we hebben gezien wat Rob Stenders ervan gebakken heeft met Radio Veronica twee jaar lang, het station is op sterven na dood. Een deejay een radiostation laten programmeren heeft zelden een succesvolle afloop, ze denken veel te veel als radioliefhebber. Dus hoor je de ene na de andere ‘lekkere plaat’ en krijgt, in het geval van Stenders, de ene na de andere buurman en oud collega die flopte bij een andere zender een radioprogramma. Giel gooit er nog een schepje bovenop: hij wil natuurlijk de ontdekker zijn van de volgende Edwin Evers dus geeft hij (onbetaald) Piet Friet en andere lokale omroepwedewerkers of podcastmakers wat zendtijd. En daarmee gaan we ‘Gen Z’ bereiken, roept hij in interviews. Ja twintigers zitten echt te wachten op een paar nerds op de radio. Je kunt wel zeggen dat het een soort ‘radiofestival’ wordt met allemaal verschillende tentjes, maar de bezoekers komen daar niet voor de tent maar voor wie er in optreedt. Dus: zoek dan ook aansprekende types voor die generatie die zich al lang en breed bewezen hebben. Maar die komen natuurlijk niet voor nop of voor een deel van de (denkbeeldige, toekomstige) winst. Giel zegt overigens in een interview ‘dat hij liever mensen heeft die nog nooit radio hebben gemaakt’. Net als ze bij Ajax liever mensen op het veld opstellen die nog nooit tegen een bal hebben getrapt, daar win je zo lekker de wedstrijd mee!

De muziek op Radio4all is uiterst amusant: het begon met liftmuziek, die Giel op zijn beurt ‘focusmuziek’ noemt. Rechtenvrije muziek, die geen geld kost! Maar nu komt hij met het volgende pareltje: het format ‘happy beats’. Want mensen willen in de wintermaanden juist zomerse muziek horen! Het is me een speeltuin waarin onze Beelen lekker mag freaken, ware het de hele dag zijn eigen nachtprogramma. Je zou bijna denken dat Giel zijn eigen Dope Show houdt thuis en dan na een flinke hijs van het een of ander denkt ‘dit is briljant!’. Of hij heeft weer van de moederkoek gesnoept. En dat terwijl hij ooit zo’n beetje álle radioboeken van me overgekocht heeft. Daarin heb je toch wel gelezen Giel dat het vooral gaat om de 3 M’en. Music, mornings and marketing! Dus: ga gewoon zsm zelf die ochtend doen op die frequenties, draai gewoon hits en zorg dat je wat marketingbudget lospeutert bij die Zuurbier. Op het zenderpark is al bespaard dus er moet nog wel wat in het potje zitten. We vergeten gewoon even hoe krakkemikkig die ‘radioshow’ van Prem klonk, met microfoons van de Action. Is er dan niks positiefs wat je kan schrijven hierover PK? Nou Giel scoort als vanouds weer aardig wat free publicity hiermee, zelfs weer met het aloude trucje ‘er is ingebroken in m’n auto!’. Alle liftmuziek weg!

Het probleem van veel radiodeejays is dat ze ADHD hebben of op z’n minst verschijnselen vertonen door een opgelazen ego. En voor een ADHD’er klinkt het ene idee nog briljanter dan het andere en ze hebben er minsten tien op een dag. Die zo snel mogelijk de zender op moeten. Zelden wordt er nagedacht over een plan voor de toekomst, wat in het geval van Beelen ook blijkt uit zijn financiën. Ik zou dan ook willen voorstellen dat we Radio4all per 1 januari omdopen in ADHD FM. Met als slogan ‘kom gewoon lekker doen waar je zin in hebt!’. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het heerlijk dat het allemaal zomaar kan en mag wat Giel zit te doen. Het kost mij geen geld en vind het alleen maar vermakelijk. Maar met professioneel een radiostation programmeren in de hoop dat het ooit nog eens de miljoeneninvestering gaat terugverdienen of uberhaupt iets gaat opleveren heeft dit natuurlijk niks van doen. Lang leve de durfinvesteerder die hier in meegaat! En Giel: lekker blijven spelen, kan jou het schelen. Van ballet, tot hardrock en comedy zegt ie bij Dit Was De Radio. Ook een leuke slogan. Fuck the format! Die radioluisteraar wil niet weten wat hij krijgt, hij wil iedere dag een ander verrassingsgerecht.

Patrick Kicken

Meer over Giel Beelen en zijn nieuwste radiosprookje hoor je in ‘Dit Was De Radio’ waarin hij te gast is:

46 Comments

    • Denk dat Kicken ze zelf ook al een tijd niet gelezen heeft als je zijn show hoort. Logisch toch dat er letterlijk al jaren zelfs geen hond naar zijn gevoictrackte show luistert. Loopt inmiddels ook steeds meer achter persberichten aan dan andersom. Wordt steeds meer een Wannabe.

    • Laat ik is heel eerlijk zeggen ik ken Giel beelen al jaren ja zelfs toen het nog een onbekende dj was ik heb met hem gewerkt

      Is het dan netjes om te zeggen maak maar een demo die we dan eventueel kunnen uitzenden

      En als je dan leest ja ik wil geen mensen die bij de radio hebben gewerkt
      Dan neem je dus iemand in de zeik je laat dan iemand kosten maken voor niets want iemand huurt een studio voor niks af

      Dit kan zo niet als je zender baas bent dus Giel moet doen waar ie goed in is weer radio gaan maken bij npo radio 2 maar zender baas is geen goed idee daar heeft hij talent en de kwaliteiten niet voor.

  1. Giel Beelen kan nog zo’n grote DJ zijn geweest (jaren geleden), maar een station runnen kan hij niet. Met uitspraken als ”ik wil geen DJ’s, maar mensen die het vak nog moeten leren”, ”wij bouwen een radiostudio zonder mengtafel” en ”we zoeken vrijwilligers die 50% van de (gedroomde) omzet krijgen” helpt hij het vak om zeep. Radiomaken is een vak. Maar blijkbaar wordt zo niet meer gedacht. Laat een miljonair een kavel kopen voor 12 jaar en daarna lekker aanklooijen met z’n allen. Wat een waardeloze puinhoop is alleen al de muziek. Daar komt die verschrikkelijke ”programmering” nog overheen.

    Het is niet voor niets dat veel radiomakers het medium de rug toe keren en iets anders gaan doen. Je kan er werkelijk geen droog brood meer in verdienen en mensen die het niet kunnen of het gratis of voor bijna niets doen worden op alle radiostations voorgetrokken. Niet gek dat er bijna niemand meer luistert, toch?

    En of Beelen de uitzondering is met zijn station? Ehm nee. Heb je wel eens naar 538 geluisterd? Wat een waardeloze inhoudsloze jonge DJ’s lopen daar tegenwoordig rond. Ze zitten er alleen maar omdat ze goedkoop zijn. Het heeft niks met radio te maken.

    Q hetzelfde… ook jonge goedkope ”DJ’s”. En JOE… de hele dag half non-stop met suffe ZZP DJ’s die om de 3 plaatjes zeggen welke plaatjes zijn geweest en welke plaatjes eraan komen.

    Radio is bijna dood. Het gaat ook niet meer goed komen. Radio4all zal het eerste station zijn die omvalt, maar er zullen de komende 4-5 jaar nog vele volgen. Zonde.

    • In grote lijnen eens met je verhaal. Toch ben ik van mening dat een radiostation waar met hart en ziel aan gewerkt wordt een plekje in het hart van luisteraars kan veroveren.

      Dan heb ik het niet over luisteraars, jonger dan 45 jaar. Dat zijn inmiddels totaal andere mediaconsumenten geworden die vaak niet eens meer weten hoe je een radio bedient.

    • Daan, wanneer je nu zelf eerst aangeeft wat je eigenlijk graag op de radio zou willen horen of aangeeft wat er in elk geval ontbreekt, dan scheelt dat een hoop typewerk.

  2. Heeft onze beste Patrick weleens van Free Form radio gehoord, vraag ik mij af. (Denk ’t wel.)

    Ik ben het wel met ‘m eens dat nogal wat radio-ideeën (online/ether) hyper-enthousiast worden opgestart om vervolgens weer tegen de vlakte gaan. Ik vermoed dat een gebrek aan discipline, te hoge verwachtingen en vaak ook te weinig kennis van zaken de oorzaak daarvan zijn.

    Ter illustratie: KilRock heeft vanaf het begin af aan ingezet op een zorgvuldig bedacht stappenplan dat gedisciplineerd stap voor stap wordt uitgevoerd. De reden is simpel: een radiostation draaien (zeker als je volledig in eigen faciliteiten voorziet) is niet bepaald een van negen tot vijf klusje. Bovendien moet je mensen met expertise bij de hand hebben en niet teveel zelf gaan experimenteren.

    Ik zeg dan ook altijd dat radio ‘a way of life’ is. Je bent er altijd mee bezig en je moet een bepaalde visie hebben en die visie voor luisteraars herkenbaar en met discipline realiseren. Of dat volgens al die zogenaamde kenners een goede of slechte visie is interesseert me eerlijk gezegd niet. Daar zijn de meningen namelijk zo over verdeeld dat ik het me niet kan permitteren om die allemaal bij te houden.

    (Wellicht dat ik ter onderbouwing van die desinteresse mag opmerken dat ik de Nederlandse radio voor 99% één grote, volstrekt oninteressante kopie van zichzelf vind…)

    Verschillende programma’s op één zender zou op zich geen probleem mogen zijn. De huidige generatie luisteraars beluistert toch ook podcasts met verschillende thema’s? Niet iedereen zit op een horizontale programmering te wachten. Een beetje meer variatie zou geen kwaad kunnen.

    De berichtgeving rond Giel gevolgd krijg ik steeds meer de indruk dat hij het lastig vindt om zijn carrière een vervolg te geven. Hij is niet echt een commerciële radioman en ik heb in alle oprechtheid geen idee hoeveel creativiteit en muziekkennis hij in huis heeft. Als je een onderscheidend radiokanaal in de markt wilt zetten dan zul je dat naar mijn mening met inzet van kennis en context moeten doen. Anders kun je net zo goed niets doen, aangezien in gekloonde tight-formatradio in dit land al ruimschoots is voorzien.

  3. Dit is de frequentie waar binnenkort gewoon KINK op te horen zal zijn en dan is dit nieuwe station van Beelen al pijnlijk gestorven aan de dood.

      • Nee, gaat niet gebeuren. Mediahuis gaat geen geld meer steken in jongerenradio in deze tijd en bovendien zitten ze al behoorlijk op FM in de randstad.

        • Dat kavel in randstad gaat voor 1 september 2025 ook geveild worden worden is leuk voor mensen die daar wonen maar buiten de randstad heb je hier niks aan

          • Dan nog, Mediahuis ziet niets in jongerenradio via FM dat is veel te kostbaar en valt geen geld meer mee te verdienen daarom wennen ze de luisteraars dat ze digitaal via DAB moeten gaan luisteren. Dat doen ze al op hun FM frequenties. Dat ze nu via die frequenties nog te horen zijn is gewoon een overgangsfase tot dat ze geheel en alleen op DAB+ zitten. Wen er dus maar aan.

    • Dat mag ik hopen. En mag dit zomaar wat die Zuurbier doet? Zijn er geen voorwaarden meer om zo’n kavel te mogen gebruiken, zoals vroeger elk uur een nieuwsbulletin verplicht was.

      • R4all zendt elk uur een nieuwsbulletin uit, nou ja, de headlines.
        Er staat nergens hoe lang of kort of hoe goed of slecht een nieuwsbulletin moet zijn.
        Dit is waarschijnlijk weer goedkoper, want het mag allemaal niks kosten.

    • Ik ben uitgejuiced. Bracht op deze plek meerdere keren nieuws als eerste en een halve week later gaat die Dennis Jansen van het AD gewoon vrolijk doen alsof hij de primeur had. Ga gewoon lekker een beetje reflecteren op wat er aan de hand is, misschien schudt het een of twee radiomakers wakker dat er veel meer met radio kan dan alleen maar Wikipedia feitjes oplepelen, dan is mijn doel al bereikt.

  4. Afgezien of het voor de adverteerder interessant is of niet, dat antwoord weet ieder zakelijk weldenkend mens.

    Kan ik het Giel toch prijzen dat hij off format durft te gaan. Gewoon het Radio 3 van 1985 en het Radio 10 van 1988 een nieuw leven inblazen.

    Lekker de ene dag dit genre en de andere dag het andere.

  5. Dat Veronica sterven na dood is kicken dat kun je Stenders niet alleen verwijten Talpa heeft immers Veronica voor de overname door mediahuis leeggetrokken

    • Ik bedoel het ook meer in het algemeen: radiomakers die ineens ook radiobaas worden pakt zelden goed uit. Ja in het verleden toen er nog geen fatsoenlijke commerciële radio was en ze de eerste waren, toen alles nog kan. Maar het is echt een vak apart hoor, een radiozender starten, leiden en succesvol maken, dat blijkt keer op keer.

  6. Wederom weer veel frustraties en rancunes van Kicken t.a.v. Rob Stenders. Het wordt eentonig van deze voormalige zeer middelmatige dj., die niet aan het niveau van Stenders kan tippen.

    • Als een voetballer slecht presteert tijdens een wedstrijd krijgt ie dat dezelfde avond nog op zijn bordje. Iemand aanspreken op zijn prestaties is niet altijd meteen rancune. Heb je het publiek of de voetbal-pers wel eens gezien wanneer een dure spits een paar wedstrijden achter elkaar niet weet te scoren en maar zeer matig speelt?

    • Stenders heeft wel een vrij goede muzieksmaak, maar ook hij is niet in staat om eens gewoon 2 platen direct achter elkaar te draaien in plaats van er tóch weer tussendoor te moeten ouwehoeren. Zo goed is die man als DJ helemaal niet, flink overschat zelfs.

      • Laten we nou eens heel eerlijk zijn: Rob doet al jaren iedere middag hetzelfde trucje op de radio, tot vervelens aan toe. Is nog maar een schim van wat hij ooit was op de radio. Komt ermee weg omdat er weinig tot geen concurrentie is en iedereen om hem heen hem tot een soort radiogod heeft verklaard. Lekker weer veilig terug naar NPO Radio 2 waar nog een clubje Stenders vereerders de touwtjes in handen heeft. Hij is de Paul de Leeuw van de radio geworden, we komen van die types nooit meer af. En maar dwepen met muziekkennis. Ja dat is belangrijk voor een jock maar het is fuckin’ 2024 waarin radio veel meer nodig heeft dan dat. En dit staat los van wat ik van Rob als persoon vind, een hele aimabele man, dit gaat puur over wat hij op de radio presteert. Maar dat zijn we in Nederland niet gewend, dat iemand iets over je prestaties op de radio durft te zeggen, dan denk je meteen dat het op de persoon is.

  7. He Kickie! Wat een gaaf plan van Beelen!

    Hij kan natuurlijk de zoveelste 2, 10, 538, Q of Joe beginnen, maar daar zijn er al genoeg van. Bovendien: die worden langzaam vervangen door Spotify.

    De grootste vindingen uit de geschiedenis werden eerst verguist. Het internet zou niets worden, de eerste auto’s vond men niets, podcasts waren gedoemd te mislukken en wat dacht je van de vliegtuig pioniers… De mens kan toch niet vliegen!

    Maar de pioniers gingen door. Ondanks de kritiek van de gevestigd orde. Met fantastische resultaten.

    Beelen gaat radio écht anders doen. Door aan te sluiten bij succesvolle youtube-ers en influencers, zou het zomaar een succes kunnen worden. De radio opnieuw uitgevonden.

    Want zeg nou eerlijk: de bestaande zenders gaan de jongeren sowieso niet bereiken.

    Dus Kickie, ook jij hoort nu bij de oude garde die het zo goed weet. De oude garde die goed weet hoe het vroeger was en blijft verwijzen naar de regels die vroeger golden. Bij echt grote innovaties gelden oude regels opeens niet meer.

    Jij zegt dat je zo innovatief bent, maar je komt niet verder dan te wijzen naar het verleden.

    En Giel: hoe meer weerstand van de radiomakers uit de vorige eeuw, hoe groter de kans op succes! Ga ervoor! Ik luister!

    • En er zijn nog véél meer “fantastische ideeën” die eerst ook verguisd werden en daarna inderdaad genadeloos flopten. Daar hoorde je dan ook nooit meer wat van. Zet je roze bril eens af en stop met die wishful thinking. Dit geneuzel over formats gaat namelijk volledig voorbij aan het onderliggende probleem: dat luisteraars onder de 40 sowieso niet meer geïnteresseerd zijn in lineaire radio. Tieners weten zelfs niet eens meer wat FM is. Daar gaat Giel Beelen echt niets aan veranderen.

  8. Die Youtube-ers en zichzelf benoemd ‘influencers’ zitten niet voor niets op de socials en niet via de lineaire FM. Daar zit hun publiek, niet op FM dus die gaan ze daar dan ook nooit en te nimmer naar toe ‘jagen’, die blijven waar ze zitten. Dus dit is een moedige actie van Giel, maar totaal kansloos in the end…

    • Precies dit, bij 538 en Q hebben ze het ook keer op keer geprobeerd, iemand met een grote following op de radio te zetten. In het geval van Bram Krikke is het misschien een beetje gelukt, maar voor de rest?

      Je mist bij radio beeld dus het is een kunst als je sfeervolle radio kunt maken. Dat is niet op te lossen door maar wat camera’s in de studio te hangen.

      • Maar Kickie, zeg nou eerlijk, jij komt ook niet met vernieuwing. Je blijft teruggrijpen naar het verleden. We weten één ding zeker: dat komt nooit meer terug.

        Je kraakt nieuwe initiatieven af door ze te vergelijken met het verleden. Hoe moet het dan wel?

        • Och God ‘Peter’, heb je even? Je kunt wel roepen dat er geen ‘basisregels’ voor radio zijn maar die zijn er wel degelijk. Mensen willen vermaakt en geïnformeerd worden maar vooral: dat ze naar een echt mens zitten te luisteren in plaats van een wikipedia feitjes oplepelende stem, die je zoveel hoort op de landelijke radio tegenwoordig.

          Dit heeft niks met ouderwets te maken maar met de menselijk aard. Waarom zijn sommige podcasters en vloggers populair? Omdat ze zichzelf zijn en van nature het talent hebben om te entertainen. Het heeft geen zin om te denken dat we het ‘medium radio’ maar moeten vernieuwen, we moeten makers op het hart drukken zichzelf te zijn op de radio en op een vermakelijke manier dit te verweven met de muziek die ze draaien. MAAR daarbij niet de basisregels uit het oog verliezen.

          Dit is gewoon lekker experimenteren on-air, waar Giel al jaren goed in is. Alleen is hij even vergeten dat hij twintig jaar geleden meeliftte op het succes van 3FM. Tuurlijk was hij daar een onderdeel van, maar nu we twee decennia verder zijn en er veel meer concurrentie bijgekomen is in de vorm van online media je meteen met iets goeds voor de dag moet komen wil je de aandacht pakken van de luisteraar. Hij of zij is gewend om al binnen 10 seconden vermaakt te worden op TikTok.

          Tot slot van dit alweer veel te lange betoog: waarom denk je dat er bij series en films eerst vantevoren goed getest wordt op een publiek of het ‘pakt’. Zelfs hele eindes worden herschreven als het testpubliek het einde slecht beoordeelt. En wij maar denken dat we zomaar vanalles kunnen uitzenden en de luisteraar het toch wel slikt. Think again, het is 2024! De tijd van zomaar wat proberen is definitief voorbij.

          Ja we kennen het fenomeen ‘start ups’ maar ook daar wordt vantevoren eerst heel goed onderzoek gedaan naar welke behoefte er is, welk probleem opgelost moet worden voor de consument. Kijk voor de grap eens de docureeks ‘Big Vape’ op Netflix, leer je een en ander over het lanceren van een nieuw product en hoe het wel/niet kan aanslaan of juist bij een niet beoogde doelgroep terecht komt.

          • Ik heb het vaker geschreven, voor mij is moderne en betrokken radio de persoonlijke inbreng van een deejay die van alles van z’n eigen leven op het spel zet. Zoals Marieke en Mattie doen en ze hebben ’t succesvolste ochtendprogramma met deze insteek.

            Radio maken als TikTok leidt alleen maar tot tenenkrommende manieren om leuk te zijn, denk aan Kicken zelf met z’n flauwe en nare grappen, dan nog liever Eddy Keur met z’n flair. Iemand die overigens wars is van feitjes noemen, maar wel weer iets is dat uitstekend past bij een muzieknerd als Rob Stenders. En het meeste op TikTok is natuurlijk helemaal niks.

            Ieder vogeltje is hoe die gebekt is en daarom luisteren mensen. Maar ze luisteren vooral naar een bepaald station voor de soort muziek en dan wat kabbelend gebabbel tussendoor als gezellig behang, ook met het nieuws en in de vooravond filemeldingen. Dat is van alle tijden en gaat nooit verdwijnen omdat t werkt, ook zonder onderzoek door Ipsos. La die da. Personality, karakter, de juiste humor, interactie met de luisteraar. Het is zo makkelijk.

            Komt een man bij de dokter: “Dokter, ik laat de laatste tijd zoveel
            last van winderigheid!” En prompt knettert er een flinke scheet door de
            spreekkamer. “Goed” zegt de arts “we zullen daar eens even goed naar gaan
            kijken.” Hij staat op en haalt een grote ijzeren haak uit de hoek van de kamer. Verschrikt kijkt de man de dokter aan: “Maar wat gaat u nu doen!?” Antwoordt de arts: “Om te beginnen ga ik eerst even ’t bovenraampje open zetten!”

            Tzoday radio, tzomorrow thze world!

          • “Mensen willen vermaakt en geïnformeerd worden maar vooral: dat ze naar een echt mens zitten te luisteren in plaats van een wikipedia feitjes oplepelende stem, die je zoveel hoort op de landelijke radio tegenwoordig.”

            In deze beschrijving herken ik Sky Radio niet Patrick. Als we de luistercijfers van Sky onder de loep nemen, dan meen ik daar toch een ander profiel van luisteraars in te herkennen dan dat jij beschrijft.

          • Klopt, daarom heeft Sky Radio ook weinig P1’s, vakterm voor Preference One, mensen die fan zijn van het station en het als eerste aanzetten als ze radio gaan luisteren. Ze voelen zich niet heel verwant met Sky Radio door het ontbreken van mensen on-air die een plekje in hun hart en hoofd veroveren. Sky Radio heeft vooral veel P2’s, mensen die het station aanzetten als het bij hun eerste keuze niet bevalt. Behalve in de decembermaand, dan is die emotionele band met het station er wel. Zie dit grafiekje:

            Sky Radio Google Trends

    • Daarom. There’s no such thing as bad publicity (Donald Trump). Hoe feller ik/we hier afgeven op wat Giel aan het doen is op zijn radiozender, hoe meer mensen denken ‘nou dat wil ik eens horen en mijn eigen mening vormen’.

      Deze quote is ook mooi in deze: Praise or blame, it’s all the same (Osho)

      • O, maar dan gaan velen sowieso wel doen, maar blijven ze luisteren? Ramptoerisme is van alle tijden.

        Tune in, turn on, drop out.
        Timothy Leary

      • Ik ben bang dat het grote publiek de Spreekbuis niet leest.
        Die komen R4all alleen tegen als ze de zenderzoekknop indrukken.
        En of ze dan ook blijven luisteren?

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Wat gaat Wouter van der Goes toch doen bij een van de drie Talpa radiostations? - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*