Patrick Kicken: Hoe de Nederlandse radio de boot mist met TikTok

[BLOG] Dat de Nederlandse radiostations op z’n zachtst gezegd niet heel trendsettend zijn dat is al jaren bekend. Maar dat ze het ook verzuimen om trends te spotten en op tijd te volgen begint nu ook pijnlijk duidelijk te worden. Neem dé hype van dit moment (en al sinds een jaar enorm in opmars) genaamd TikTok. Een social media platform dat momenteel 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers heeft. En de landelijke zenders in Nederland? Die laten het massaal links liggen.

Het is eigenlijk het aloude liedje. Radiostations zitten bovenop de nieuwste hits uit Amerika en Engeland, maar muziek is natuurlijk maar een van de dingen waar jonge mensen zich mee bezighouden. Je zult als landelijke zender ook andere trends op tijd moeten spotten én je ook op die platforms van je moeten laten zien en horen. TikTok is een platform waarop jong (en oud) leuke content deelt die ze zelf maken, meestal in de vorm van korte video’s. Heel veel merken zijn er actief. Zelfs Politie Nederland zit erop. Maar qua radiozenders is het erg summier.

Laten we eens kijken naar de ons omringende landen. BBC Radio One is met zo’n 175k volgers aardig aanwezig. De filmpjes van hun jocks en sterren die langs komen scoren goed. Het Belgische QMusic doet het ook goed, met zo’n 75k volgers en flink wat leuke filmpjes. Zelfde geldt voor Studio Brussel en MnM. Het Nederlandse Radio 538 begint eindelijk ook te zien dat ze niet achter kunnen blijven maar heeft nog maar een schamele 24k volgers. Radio Veronica is niet eens te vinden op het platform, net als Talpa’s Radio 10, Sky Radio, NPO Radio 1 en 2 en RadioCorp’s 100%NL. Ook het Nederlandse QMusic van De Pers Groep begint pas sinds kort te ontdekken dat het ’toch wel hip & happening is dat TikTok’, ze hebben sinds een maand of wat een account en iets van 5000 volgers. Toch zie je dat een simpel filmpje met een zonnebril en Banana van Shaggy al meteen meer dan 40k views oplevert.

Het meest belachelijke is natuurlijk dat jongerenstations Slam! en NPO 3FM niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn. Dat zijn dan de jongerenzenders, die totaal geen aansluiting vinden bij hun jonge doelgroep op dit gebied. Tuurlijk doet Slam! het heel goed op YouTube en zijn er een paar jocks van alle eerder genoemde stations die wel een succesvol TikTok account hebben met veel views, waaronder Bram Krikke. Gerard Ekdom noemt zichzelf maar RealGerardEkdom omdat hij ook veel te laat instapt en er al allerlei fake accounts zijn met zijn naam, maar content wist hij nog niet te plaatsen. Zelfs Giel, Domien en Michiel Veenstra zijn nauwelijks actief op het platform, drie mannen die voorheen toch aardig bovenop de online trends zaten, toen bijvoorbeeld 10 jaar geleden Twitter opkwam.

Wat dat betreft kan ik me wel voorstellen dat bij de laatste bezuinigingsronde bij Talpa Networks er ook gesneden wordt in de social media/visual radio afdelingen. Als je niet eens een half jaar geleden, met Kerst, toen TikTok ook al populair was de energie en tijd hebt om originele content van en voor je zenders op dit platform te plaatsen en maar druk blijft met plaatjes en filmpjes op Facebook en Instagram die maar een schamel aantal likes en deelacties opleveren, dan ben je al gauw overtallig. Wanneer nemen ze bij de marketingafdelingen van alle radiozenders in Nederland nou eens jonge, frisse mensen aan die verstand van zaken hebben en weten wat de nieuwste trends zijn? Neem nou die laatste, foeilelijke postercampagne van Radio 538, met die muzieknootjes.. Is dat nou werkelijk het beste wat je kunt verzinnen? En dan in de tussentijd de rest maar allemaal aan het toeval overlaten.

Nu we het toch over 538 hebben, ze gaan op dit moment via WhatsApp flink viral met een fragment uit de ochtendshow van Frank Dane. Prima, altijd fijn. Het ging hier om een beller die iets leuks vertelde. Keer daarvoor ging Wietze viral, ook met een fragment van een beller die iets leuks vertelde. Zou er bij 538 op de marketingafdeling wel nagedacht worden over wat voor signaal je hiermee afgeeft? Onze jocks zijn maar secundair hoor, de luisteraars zorgen voor het entertainment hier! Je zou dit vergezocht kunnen vinden, maar neem van mij aan dat bij grote zenders in het buitenland wél over dit soort dingen nagedacht wordt. Daarom is het dus ook zo belangrijk dat de jocks (jouw duurbetaalde sterren en hopelijk een reden voor mensen om naar jouw station te luisteren) zich van hun leuke kant laten zien, zeker nu op een platform als TikTok. Ze stijgen daarmee in waarde bij de luisteraar en laten zien dat ze weten wat er populair is en speelt in Nederland. Rob van Someren bijvoorbeeld, die gaat ook viral in audio en video, maar dan wel met grappen die -hij- vertelt. Zie daar het succes van de middagshow Somertijd en de zender Radio 10. Overigens zou deze content ook perfect geschikt zijn voor TikTok en al gauw duizenden likes en volgers opleveren. Maarja, ze zijn bij Talpa Radio waarschijnlijk drukker met excel sheets en vergaderen erover dan het daadwerkelijk in gang zetten.

Iedere dag een foto plaatsen van je harses (hallo Domien, Niek) of je te dure Tesla (hallo Coen) op Instagram is één ding, entertainment maken voor je kostbaarste bezit (de luisteraar) iets veeeeel belangrijkers. We moeten zichtbaar zijn online! hoor je dan uit vele kelen. Wat dacht je van gewoon eens een leuke grap uithalen, iets waar mensen over praten, met jou in de hoofdrol. Nogmaals: je kunt het entertainment niet alleen maar aan je luisteraars over laten. Jij als jock bent op de eerste plaats de aangewezen persoon daarvoor en dan niet op je persoonlijke account, maar op het account van het bedrijf waarop je ook je radiouitzendingen doet. Zo versterk je het merk en help je elkaar. Kom van je eiland en help je station aan meer views, meer zichtbaarheid, meer fans en uiteindelijk dus meer luisteraars. Daarvoor zit je daar. Niet om tegen je vrienden te zeggen ‘kijk eens hoeveel volgers ik heb’.

Patrick Kicken

16 Comments

  1. Iets grappigs op Tiktok gaat een station echt geen meer luisteraars opleveren.

    De laatste keer dat Rob van Someren viral ging is echt lang geleden.

    • Dan zie je het toch twee keer verkeerd lieve Dave 🙂

      Radio is meer dan ooit op de eerste plaats beleving, muziek kun je overal krijgen.
      Als jouw merk geladen wordt met positiviteit dan vertaalt zich dat in een hoger luistercijfer.

      Waarom denk je dat merken uberhaupt adverteren en zo druk zijn op social media?

      • Of jij zie het verkeerd 🙂

        Muziek kan je zeker overal krijgen al is het het algoritme van bijvoorbeeld Spotify niet voldoende.

        Tiktok is nu een hype. En vandaag gaat die tiktok viral en morgen weer een ander. Het levert een station alleen iets op als je meerdere keren in korte tijd viral gaat en dat is moeilijk. 1 goeie tiktok trekt echt geen extra luisteraars.

        Tiktok is toch voor de jongere generatie. Die gaat daardoor echt niet de radio aanzetten.

        Als iets leuks of grappig is komt het toch wel voorbij bij Dumpert of insta en dat is voor jongeren genoeg. die gaan niet luisteren en wachten op iets dat mss grappig is of leuk.

        En je moet radio niet vergelijken met andere bedrijfstakken. Is een hele andere wereld.

        En wanneer is Rob dan voor het laatst viral gegaan?

        • Rob gaat -as we speak- viral. Krijg dagelijks audiobestanden binnen via WhatsApp, soms zelfs nog van een jaar geleden. We moeten veel meer in content gaan denken bij de radio en niet in ‘maar een keer laten horen’. Zo werkt het niet meer.

          • Dat jij het binnenkrijgt zegt niet dat het viral gaat.

            Ben het wel met je eens over content. Als een fragment echt goed is kan ik het vaker horen. Bijvoorbeeld de kannibalen mop die Rob ooit verteld heeft

  2. TikTok is populair onder 6 en 18 jarigen . Ik weet niet of de radioindustrie dit zo’n belangrijke doelgroep vindt.

    • @Dave ik heb een aparte whatsapp telefoon waarop ik met zo’n 8000 luisteraars verbonden ben, in appgroepen en rechtstreeks. Geloof me nou maar dat Rob van Someren regelmatig daar viral gaat in audio. Krijg het van alle kanten binnen en zie het in diverse appgroepen rondgaan.

  3. Ik heb nog nooit iets van Rob van Someren viral horen gaan, zal dus wel alleen in de vrienden groep app zijn van (oud) collega’s. Als er al iets viral gaat dan is het de files van Dingetje, maar dat is juist niet Rob zelf wat volgens jou zo belangrijk is. Dingen van 538 gaan zeker wel vaker viral. Of het afdoende is en niet vader zou kunnen is een tweede. Ik denk dat met name Frank en de ochtendshow hier beter in zouden kunnen scoren.
    Het ophemelen van Rob van Someren begint wel een beetje doorzichtig te worden, terwijl er juist ook een hele grote groep is die de flauwe moppen, banale humeur en slechte muziekjes ook juist verafschuwen.

    • Ik hemel niemand op, het is gewoon zo opvallend dat juist die dingen vaak en veel doorgestuurd worden. Inderdaad de 538 fragmenten ook, maar dan is het zelden een deejay of een sidekick die iets leuks zegt, meestal een beller. En dat is geen goeie reclame voor je on-air staff kan ik je melden 😉

      • Nou PK. Ik zie toch vaak de grapjes voor de sfeer viral gaan en die worden toch meestal door sidekicks gemaakt en bijna nooit door een luisteraar

  4. TikTok is de zoveelste tijdelijke social media hype. Morgen kan net zo snel iedereen dat weer de rug toe keren. En dan komt er weer wat anders. En zo blijven we doorgaan totdat mensen het eindelijk moe zijn om hun leven te delen op social media.
    Want ook die tijd gaat komen. Ik zou ook niet zoveel tijd en geld willen investeren in dit soort tijdelijke hypes eerlijk gezegd.
    Het word ook wel een enorme taak, Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, Website, je zou dat allemaal dagelijks bij moeten houden. Ik word al moe als ik 1x per jaar iets op social media moet zetten. Ik weet ook niet of je wat toevoegt als radiostation in die enorme jungle van social media. Wat boeit mij het verder wat een Ekdom allemaal doet in de ochtend. Buiten het moment dat ik in de auto luister.

  5. Stel nou dat het signaal echt is: “Onze jocks zijn maar secundair hoor, de luisteraars zorgen voor het entertainment hier”. Is dat erg? De belangrijkste boodschap is: ‘Bij 538 hoor je iets leuks’. Of dat nou gemaakt wordt door de deejays, de luisteraars, de artiesten of iets anders, dat hoeft er niet veel toe te doen. De aandacht voor het station is voor 538 het belangrijkste.

    • Dat zou je denken he Marcel? Toch kun je als station nooit de claim leggen op humor van je luisteraars. Het is voor Frank Dane heel belangrijk dat hij om een of twee hele goede dingen bekend komt te staan. Zie het succes van Evers. Toen ik de ochtend deed bij Veronica had het weinig zin om imitaties te (laten) doen of met bekend Nederland te bellen. Hier had Edwin al lang en breed de claim op gelegd en dus de credits voor gekregen.

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Waarom QMusic de wedstrijd aan het winnen is - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*