Patrick Kicken: Is het nieuwe luisteronderzoek echt zo’n puinhoop als het lijkt?

[BLOG] We zijn nu zo’n dikke 3 maanden onderweg met de nieuwe luistercijfermeetmethode, waarbij door het NMO (Nationaal Media Onderzoek) in de vorm van het NLO (Nationaal Luister Onderzoek) wekelijks luistercijfers gepubliceerd worden in plaats van maandelijks. En iedere week worden die cijfers ongeloofwaardiger. Grote verschuivingen en veranderingen in marktaandeel en vooral weekbereik, soms wel met miljoenen tegelijk. Is dit nou eenmaal de nieuwe realiteit en zijn luisteraars zo wispelturig of is er iets anders aan de hand? Laten we er eens induiken.

Laten we beginnen bij het begin. De oude luistercijfermeetmethode, met dagboekjes en potloodjes waarbij luisteraars achteraf moesten invullen waar ze naar geluisterd hebben was al jaren achterhaald. Een veelgehoorde klacht was dat marketingmachines de zaak veel te veel konden beïnvloeden, als je maar vaak genoeg in de bushokjes hing met een poster van je radiostation dan dachten veel luisteraars ‘oh ik zal wel naar die zender geluisterd hebben’ en vulden dat dus in in hun luistercijferdagboekje. Qmusic is er groot mee geworden. Een ander ding wat meespeelde in de Edwin Evers tijd is dat deze man zó een grote claim gelegd had op het fenomeen ochtendradio, persiflages, parodieliedjes en niet te vergeten de juiste BN’er op het juiste moment aan de telefoon dat ook al was het bij een andere zender te horen ’s ochtends, Evers er toch de credits (en het vinkje in het dagboekje) voor kreeg omdat hij er zo om bekend stond. Valt hem niet te verwijten, alleen maar slim en loon naar hard en consistent werken.

In Amerika stapten ze al vrij vroeg over op iets met de naam P.P.M. (Personal People Meter). Een heel slimme uitvinding, namelijk een horloge die bijhoudt waar je naar luistert. Nederland zou Nederland niet zijn als we het weer op onze eigen manier moesten doen: een (zware) app op je telefoon die vrij snel je batterij leegtrekt, want de hele godganse dag moet de microfoon van je telefoon aanstaan om te horen waar je naar luistert. Het regende dan ook klachten in de appstores van Apple en Android, al in de testfase. Het N.M.O. ‘loste het op’ door gratis powerbanks te verstrekken. Ook het aantal deelnemers aan de nieuwe vorm van luistercijfer meten werd al gauw getipt als potentieel probleem en met name het aantal representatieve respondenten voor de specifieke doelgroepen, man/vrouw, leeftijd, opleidingsniveau etc. De oh zo belangrijke cijfers voor reclame inkopers.

Het grootste euvel met de nieuwe MediaCell app en N.M.O. luistermeting werd blootgelegd door de collega’s van Radiowereld: wat al werd vermoed is doodleuk bevestigd door de organisatie: als een TV zender hetzelfde uitzendt als de radiozender dan telt dat gewoon mee voor het luistercijfer. Wat in het geval van kijkradio natuurlijk wel logisch is, maar niet zoals afgelopen week bij NPO Radio 2 en het Eurovisie Songfestival. No way dat de zender ineens bijna 2 miljoen (!) extra luisteraars in een week erbij krijgt, dat waren gewoon TV kijkers. Hetzelfde gekke is al maanden aan de hand met Grand Prix Radio, dat niet eens meer in Nederland het Formule 1 verslag mág uitzenden: in weekenden van de race hebben ze ineens ‘3 miljoen luisteraars’, een week later nul. Wat ook gek is en waar ze bij jongerenstations als 3FM en SLAM! terecht over klagen: het luisteren via oordopjes op een telefoon kan niet gemeten worden.

Er was ons beloofd dat er met ‘unieke fingerprints’ gewerkt ging worden, waardoor alleen specifiek één signaal dat door een station uitgezonden wordt telt voor het aantal luisteraars en hoe lang ze luisteren. Dit blijkt dus gewoon niet het geval te zijn, de app werkt blijkbaar met het ouderwetse ‘audiomatching’: met andere woorden, het geluid wat te horen is telt en niet een onderliggend, onhoorbaar digitaal signaal (watermerk). Dit maakt de N.M.O. tot een foporganisatie en ik snap niet dat adverteerders nog meegaan in dit verhaal. Maar wat nu? Teruggaan naar de oude meetmethode kan niet meer, de kinderziektes uit deze meetmethode slopen daarvoor lijken ze niet te beschikken over de juiste tools bij het Nationaal Media Onderzoek. Ze geven namelijk wel toe dat er dingen niet kloppen, maar oplossen ho maar. Tot die tijd de luistercijfermetingen maar met een grote korrel zout nemen en de online cijfers zoals deze maar serieuzer nemen. De zoveelste klap in het gezicht van een bedrijfstak die al zo onder druk staat, door veilingen, overnames en concurrentie van alle digitale kanten.

Patrick Kicken

52 Comments

  1. Jaren zijn ze met dit onderzoek bezig geweest en alsnog gaat het mis. Wat mij overigens ook opvalt is dat er echt werd verwacht dat het nieuwe onderzoek hele andere resultaten zou opleveren. Dat is echter niet het geval. Met het online onderzoek Het ILO https://www.internetluisteronderzoek.nl/top50.php?env=fm gebaseerd op de data van het grote NederlandFM platform geeft eigenlijk al jaren eenzelfde beeld.

  2. De marketing/salespersoon, die z’n product natuurlijk door en door kent en door ervaring ook een goed gevoel voor klanten en publiek heeft ontwikkeld, zou zelf eens wat vaker naar de radio kunnen luisteren en op basis van gevoel, niet op getallen, kiezen voor advertenties op de juiste zender. Bedrijf en station kunnen elkaar versterken.

  3. Patrick is eindelijk wakker geworden en belicht dit onderwerp. Jammer dat het alleen allemaal bij elkaar geraapt is uit publicaties van anderen. Is net zo creatief en minachtend naar je publiek als het voicetracken van je radioshow.

    • Ik vind toch menig gevoicetrackte show stukken beter klinken dan al dat live gebrabbel waarbij we het vooral gezellig moeten hebben in de studio 🙂 Hoe gaat ie bij Radio 5 Henk? Ik wil je dat voicetracken best een keer leren hoor.

      PS: Hier een downloadlink naar de show van morgen, benieuwd of je nog steeds zo geniet van mijn enthousiasme als bij de Tros: https://we.tl/t-ibaF3YRvMG

        • Ja ik hoor ook wel een beetje dat ik het op de automatische piloot doe, maar dat is ook omdat ik een koude start maak iedere week. Nul wedstrijdritme in de benen. Radio is toch echt iets dat je moet trainen en bijhouden, met minimaal twee/drie shows. Of zou ik er écht geen zin meer in hebben? 😉

      • Patrick, enig idee of Bart gepasseerd is om het van Bert over te nemen ?
        En………is Ron Brandsteder er vanavond ? Of is er meer aan de hand ?

    • ik heb geen hekel aan voicetrack programma’s van patrick k
      ik ben de echte
      veronica, radio 2, 5 en 10 is ouwe mannnen radio

      ole

    • #Freek de Eerste, Ik vraag mij af waarom research ‘creatief’ zou moeten zijn. Het vergelijken van openlijk beschikbare cijfers is bureau-werk, daar is niets creatiefs aan. Creatieve boekhouders bestaan wel maar die staan erom bekend de cijfers niet zo nauw te nemen. Vandaar de term creatief-boekhouden.

      • @HadieDave die freek de eerste is een nepper. neemt steeds namen aan van iemand anders

        groeten freek

      • Dave! Jij hier! Freek is de baas van Omroep Max Radio, maar dan under koffer. Stuur hem eens een demo anders, ik hoor jou wel op Radio 5 hoor. Beetje die saaie stoflaag er vanaf blazen met je grappen en grollen!

        • Ik weet niet of Omroep Max iemand als ik zou kunnen gebruiken.Ik ben namelijk een on-uitgebluste 50 plusser maar misschien dat ze wat aan mijn stem hebben. Zou mooi zijn want over 6 weken zit ik zonder werk. Ik ga er wat mee doen.

          • Ze hebben toch Jurgen van den Berg met zijn villa die daar de diepte in gaat ipv de waan vd dag bij de NOS?

            Nb.
            Hoor ik niemand over. Was dat het lozen van Toine van Peperstraten en Mischa waard?

    • @Freek Wel een beetje laf om niet gewoon als Henk te reageren. Als je dan zoveel kritiek op Patrick hebt, stuur het dan ook gewoon onder je eigen naam….

  4. @Daan, denk dat wachten tot najaar niet meer nodig is.
    eindelijk lees ik de laatste week wat meer van dit soort vaststellingen. Blijkbaar zat ik er niet heel veel naast.

    • Dat kan niet meer. Er is geen weg meer terug want de oude methode bestaat niet meer en dat zal dan helemaal opnieuw moeten worden opgezet. Er zal dus gewoon doorgepakt moeten worden en ‘on the fly’ aangepast en verbeterd moeten worden. Het is wat het is.

  5. Eerder hield ik luister-algorithmen bij Youtube-muziekstreaming (wat niet mag ivm de rechten) voor de aardigheid voor de gek door het simpelweg stijf te processen, zodat de golfvormen een rechte lijn werden. Nu zijn veel stations vandaag de dag ook niet zuinig met processing op FM: kan het systeem dit werkelijk foutloos onderscheiden via een in de binnenzak gestoken telefoonmicrofoontje? In dat geval, groot respect.
    Maar als twee radiostations tegelijk dezelfde plaat draaien, wie krijgt dan de punten? Of in de situatie van een winkelcentrum-muzieksysteem met een eigen lijstje, waar een nummer uit komt dat op dat moment ook door een radiostation wordt gedraaid?
    Heel veel mensen luisteren inderdaad met oortjes en hun smartphone, en als die zo buiten het onderzoek vallen, is dat verre van goed.
    Niet alleen zijn de nu wekelijkse grote verschillen ongeloofwaardig, ze zijn ook niet goed voor de stations. Een PD is geneigd direct in te grijpen in de programmering, en op een wankele basis is dat gevaarlijk. Zowiezo is een steady koers altijd belangrijk bij radio.
    Kortom, het oude systeem was niet perfect, en toegegeven met promotiecampagnes beinvloedbaar qua invullen, maar het gaf dan toch een indicatie welk station het meest ’top of mind’ was.
    Kortom, goede intenties en mooi geprobeerd, maar soms moet je gewoon concluderen dat iets niet goed werkt. En dan terugstappen naar het oude, als dat iedereen beter bevalt, is echt geen schande.

    • In de VS werken ze met een ID signaal dat wordt meegezonden, ook op AM.

      Ontslag als je schuld ig bent aan ontbreken van dit signaal, dat weet iedere (zender)technicus en medewerker van een station.

      • Ik kan me niet voorstellen dat dit in dit geval werkt via een luidspreker die ergens aanstaat, en een telefoonmicrofoontje in de binnenzak die dat voor de app moet opvangen. Het zou dan buiten het gehoorspectrum moeten vallen (sublaag bijvoorbeeld, zeg 25 Hz) en dat kan gewoon niet werken op deze manier, tenzij je radio luisteren verplicht stelt via uitsluitend nog PA-systemen goedgekeurd door Armin van Buuren? 🙂

    • Kan nooit lang meer duren! Misschien maken ze wel een event manager van haar en komt er iemand met radioverstand op de PD plek. Of zit ze al achter bij Dekker op de brommer!

  6. Sterke column Kicken, eindelijk lees je dit ergens. Kijk eens naar welke personen bij NMO/Audify commercieel belang bij invoering hebben gehad voor je deel 2. Je gebruikt het bij het vissen 😉

  7. Er komt een ai luistercijfer applicatie, later meer. En ook dat zal niet perfect zijn, maar zal wel een helder beeld geven van de realiteit.
    Terug naar oude methode want er komen stations en mensen in de problemen en er worden onterechte bonussen uitgekeerd…
    Oude systeem is er niet meer? opnieuw optuigen en tijd die tijd met rode potlood.

      • Er zijn voldoende mogelijkheden, van rood potlood tot horloge, AI-aplicatie, Maurice de Hond, en nog veel meer. Maar deze NLO app moet echt heel snel offline tot de techniek watermerk wel op orde is.En misschien is dat wel nooit, want door alle AGV regelgeving is het onmogelijk om het gebruiksvriendelijk op je telefoon te laten draaien. En met 2 telefoons lopen is ook geen optie. Dus je suggestie met horloge is helemaal zo gek nog niet. Maar wie gaat de klokjes betalen…
        En het NLO is zo’n onvriendelijk en ontastbaar orgaan, daar kan niemand meer omheen.

      • Horloge (eventueel met eigen datasim) lijkt mij ook een prima oplossing. Als je dan een applicatie kiest die batterij of data vreet, dan heb je daar als organisatie last van, maar benadeel je degene die het voor je bij wil houden niet. Je lost alleen het probleem van het meeluisteren niet op, dus je privacy is nog niet gegarandeerd.

        Ook een horloge kan geen oordopjes afluisteren. Daarvoor zou je simpelweg een logappje (geen boekje, wel simpel aanklikken welke zender je zat) kunnen aanbieden.

  8. Je kunt natuurlijk altijd doorontwikkeling maar terug naar af lijkt me niet de juiste manier. Natuurlijk hadden we net zoals in Amerika horloges moeten hebben, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk want zoals alles uit Amerika v.w.b. radio ook, dat komt ooit hier heen. Doorpakken dus en niet terug grijpen op wat was.

    • Of eerst terug naar een goed systeem, vervolgens het Amerikaanse systeem gaan implementeren en dan dat gebruiken.

      • Terug niet, vooruit. Tot die tijd moeten we het doen met wat er is. Het is niet anders, ze wilde ‘live’ met die app en dachten dat alles goed zou functioneren maar dat doet het niet, dan is de prijs die je moet betalen dat dit het voorlopig even is tot er wat beters is.

  9. Ok, je kan dus radiogebruik meten met n ‘horloge’. Maar hoe zit dat dan precies en t woord horloge lijkt al wat misplaatst, want t gaat om n soort semafoon, n ‘pager’ in t Engels en die je dan om je pols kan dragen. N horloge verwijst toch echt naar n instrument om de tijd aan te geven. Zo’n pager heet dan inderdaad n PPM, n Personal People Meter.

    Maar hoe werkt bij Nielsen Ratings de PPM-pager? Bij ieder radiosignaal wordt n subliminaal geluid meegezonden dat door de pager wordt opgepikt en daar zit de naam van zender in verwerkt, t tijdstip van zenden en ook wat r te horen is kwa muziek. En de pager zendt direct via wifi de controle-data naar Nielsen terug. Ideaal dus?

    Ja, maar t is geen waterdicht systeem want t is zo dat bij diverse soorten muziek t meegezonden signaal niet wordt herkend en onder meer omstandigheden en je moet de pager dus altijd bij je hebben en hoe dan met oortjes in? Und so weiter … En dus maakt Nielsen ook nog steeds gebruik van n bescheiden representatieve steekproef met n dagboekje …

    Dus tel uit je winst als dit hier wordt ingevoerd.

    • Dat meegezonden signaal bij die PPM meting wordt door een kastje meegezonden, de Voltaire. Nu zitten daar ook nadelen aan heb ik gelezen want het tast je onair processing aan waardoor het niet meer geweldig klinkt. Maar weet niet of daar inmiddels al wat op gevonden is.

  10. Maar het Songfestival was zaterdag zowel integraal bij Radio2 als bij Radio1 te horen. Waarom zakt radio 1 dan als TV wordt meegeteld als Radio?

  11. Ze hebben het hier veel te snel doorgedrukt. Het is nog niet af. In de UK zijn ze er al heel lang mee aan het testen, maar gebruiken ze nog Rajar (dagboekjes). Alleen BBC neemt het wel af maar als extra voor intern gebruik.

    • !00% eens en dat schrijf ik al vanaf begin dit daar. enorm geschrokken van de onderzoek app op IOS. Ik dacht meteen, dit kan je toch niet nu al vrijgeven! Je kan werkelijk niets meer op je telefoon bij gebruik van deze app. En de support van deze app? Je moet voor de grap eens bellen naar het NLO en vragen naar een technisch medewerker… Die waren altijd flap uit en vonden de app ook nog echt niet geschikt om live te zetten. Inmiddels kom je niet verder dan een commercieel medewerker om de ellende binnen te houden…

  12. Klok en klepel, zoals we dat gewend zijn van Kicken.

    Coco Hermans vliegt er deze week uit. Maand later: kritische geluiden, geen ontslag.

    Ruud de Wild eruit gegooid bij KRO-NCRV. Blijkt: Ruud is zelf opgestapt. En ging zeker niet naar NPO 3FM zoals Kicken beweerde op basis van 1 gesprek van halfuurtje.

    En nu ook weer: er zijn inderdaad problemen maar hij weet niet (wil niet weten) dat er hard gewerkt wordt aan een oplossing. NMO allerlei verwijten maken doet ook geen recht aan het krachtenveld dat er speelt als je een organisatie met 3 medewerkers moet laten samenwerken met allerlei gigantische organisaties die bovendien de financiering ervoor regelen.

    Ik wacht op je volgende treffer Kicken, het is alweer een tijdje geleden.

  13. Ik gebruikt de app, het is echt een drama, dat resulteert erin dat ik de app steeds minder gaat gebruiken. Ik heb een beroep waar ik veel telefoon verkeer heb op een dag, en veel in de auto zit, dan is het echt een probleem, na elk gesprek moet ik de app weer opnieuw opstarten handmatig, als ik mijn parkeer app aanzet dan lijkt hij het te doen tot er een bobo voor mijn auto stond en wilden gaan schrijven, ik zei ik heb mijn parkeer app aan hij zij dat er niets binnen kwam ik liet het zien, en inderdaad ik had hem aanstaan, echter gaf hij de data niet door, ik zette de VPN uit van de NMO app en verdomd hij gaf de data door hoor, kreeg geen prent gelukkig. Omdat ik veel in de auto zit koppel ik mijn telefoon altijd aan Apple Carplay, maar dan moet ik de NMO app wel uitzetten anders heb ik geen geluid zowel radio als navigatie als Spotify, dus ja de app staat nog op mijn telefoon, maar gebruik hem niet veel, ook als ik het zou willen het is niet werkbaar, dit geven ze ook toe, en NMO heeft ook een oplossing, dat is stoppen met de App en alles van je telefoon verwijderen, wat de app betreft

    • het erge is, dit weten ze al heel lang. gewoon stoppen met die rommel en een systeem gaan gebruiken die bewezen wel werkt of desnoods terug naar hoe het was of. en ja, dat kan prima. potloden en boekjes kun je gewoon kopen

  14. Van ‘onzuivere’ weekcijfers kun je nog altijd een gemiddeld maandoverzicht maken en de ‘hypes’ er zoveel mogelijk uithalen. Stoppen met die weekcijfers. Terug naar het maandoverzicht.

    • ik denk dat dat ook een te beperkte groep is. het zijn er wel veel maar enkel de radioportals van nederland.fm, radio.nl en onlineradio.nl

  15. Wel grappig, zijn er nu radio stations de mega betaald krijgen voor de reclameblokken? Zijn er adverteerders de sjaak omdat ze veel te veel betalen voor bepaalde reclame blokken? Of zijn die zo slim om nu goedkoop lange termijn in te komen op basis van de huidige cijfers MNO luister onderzoek? lekker shoppen bij 3FM, Slam, 538…
    Wie is hier aansprakelijk voor?

3 Trackbacks / Pingbacks

  1. Luistercijfers week 19: NPO Radio 2 naar ongekende hoogte - Spreekbuis.nl
  2. Luistercijfers week 20: Alle Talpa radiozenders zakken, NPO Radio 5 flink omhoog - Spreekbuis.nl
  3. Patrick Kicken: Op deze manier heeft Grand Prix Radio ineens zogenaamd miljoenen luisteraars - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*