Patrick Kicken: Nederland slaat een pleefiguur met het gedrag van Joost Klein op het Eurovisiesongfestival

[BLOG] Met het schrijven van dit stukkie is het nog niet bevestigd, maar in Duitsland weten ze het al zeker: de Duitse krant BILD bericht dat Joost Klein zaterdagavond niet meer mee mag doen met het Eurovisie Songfestival. Er zou een confrontatie geweest zijn tussen hem en een medewerkster van het liedjesfestijn. Als dit waar is, is het natuurlijk schandelijk, ongedacht de gespannen sfeer die er toch al hing door alle protesten tegen de deelname van Israël. Maar realiseert Joost zich eigenlijk wel dat hij hiermee een heel ander land te kakken zet? Namelijk Nederland.

Zeg Kicken, jij hield je toch vooral bezig met het kritisch volgen van de radio? Hou je daar dan bij. Nou indirect heeft dit natuurlijk ook gevolgen voor de NPO zenders Radio 2 en 3FM, zij zitten daar in Malmö verslag te doen en sfeer te maken. Maar het ergste vind ik het nog wel voor al die kinderen die zich zo verheugd hebben op hun TikTok held op zo’n groot podium. Zaterdagavond lekker lang opblijven om te kijken naar de puntentelling, wie heeft het vroeger als kind niet meegemaakt. Nou zoals het er nu naar uitziet is het met de wangen vol met tranen naar bed. Zelfs al mag hij nog meedoen, de kans op als laatste eindigen is ineens een stuk groter geworden.

Ook voor de Nederlandse muziekscene is dit natuurlijk desastreus. We betalen enorm veel mee aan dit politieke ‘muziekfeest’ en zouden er toch graag wat exposure voor terugkrijgen. En wat denk je van de adverteerder die behoorlijk wat publiek gaat mislopen tijdens de finale als Nederland alsnog niet mag meedoen. Dit wordt een fiasco van de grootste orde en wat Klein ook gedaan heeft, hij fuckt zo miljoenen van zijn landgenoten met zijn buitensporige gedrag. Ongeacht wat je ergens van vindt, blijf dan zelf thuis als je een statement wil maken, ook niet bij een persconferentie. En als je er naartoe gaat, gedraag je dan. Je weet dat er allemaal productie hotemetoten rondlopen die aan micromanagen doen, de een voelt zich nog belangrijker dan de ander. En die Zweden hebben al helemaal niks op met diva gedrag van mensen die te gast zijn in hun land, hoe lekker gek of bekend je ook bent.

De grote vraag is of AVROTROS dit had kunnen voorzien met zo’n artistiek type dat maling heeft aan regels, op festivals grote moshpits creeërt waarbij mensen als een gek te keer gaan en er vooral om bekend staat dat hij lekker anders wil zijn. Dus geef ik eigenlijk al het antwoord hier: Ja, AVROTROS had dit kunnen voorzien en had zich vantevoren in deze explosieve geopolitieke tijden minder risico op de hals moeten halen. Ook al heeft hij maar een schouderduw uitgedeeld of iets anders ‘kleins’, je weet dat het in deze gespannen tijden allemaal enorm opgeblazen wordt. Alleen al zijn gedrag met die vlag op de persconferentie. Europapats boem, einde oefening? Of zou het jonge heerschap dit allemaal al vantevoren bedacht hebben, zich ter plekke misdragen, als bom onder het songfestival.. Dát zou pas een artistieke punk performance act zijn, waar de UvA studenten nog lang over napraten.

Patrick Kicken

177 Comments

    • Gadverdamme wat een naar mens ben jij. Dit was Joost zijn levensambitie, en toegewijd aan zijn overleden vader, hoe kun je praten alsof hij iets expres heeft gedaan? We hebben ook helemaal geen idee wat er precies is gebeurd. Je zou je echt diep moeten schamen Patrick…

        • Hoi Danny,weet jij dan wat er gebeurt is??? Was je erbij dan? Niet gelijk oordelen voordat bekend is hoe het gegaan is en wat er premies gebeurd is

        • Geluid aan

          LIVE. Joost Klein gediskwalificeerd: Nederland mag niet deelnemen aan Songfestival na “incident”
          Het Eurosongfestival is volledig in de ban van de Nederlandse inzending Joost Klein, na een incident waar nu ook de Zweedse politie een onderzoek naar voert. Zaterdagmiddag maakte de organisatie bekend dat Joost Klein niet zal deelnemen aan de finale. Volg alle ontwikkelingen hier live!
          eadp, jvh
          Vandaag om 10:29
          18 minuten geleden
          Gustaph reageert op heisa rond Eurovisiesongfestival: “Holle uitspraak”
          Gustaph, die voor ons land afgelopen jaar naar het Eurovisiesongfestival ging, heeft op Facebook gereageerd op de heisa die er dit jaar ontstaan is. “Artiesten die een vredesboodschap willen uitdragen worden monddood gemaakt, gepest en gecensureerd.
          En het ergste van alles is dat ze worden weggevaagd als een stem van hoop en veerkracht”, schrijft hij. “‘Verenigd door muziek’ is helaas een holle uitspraak geworden.”
          Gustaph
          Gustaph
          Exactly A year ago I made it through semifinal 2 , going into the finals of Eurovision 2023 . It was one of those…

          Externe inhoud
          Bij het weergeven van externe inhoud worden gegevens aan derden doorgegeven.
          20 minuten geleden
          AvroTros tekent protest aan tegen diskwalificatie Joost Klein
          Taco Zimmerman, directeur van AvroTros, de zender die de Nederlandse inzending organiseert, heeft bij het tv-programma EenVandaag gereageerd op de diskwalificatie van Joost Klein. Hij zei dat Klein verdrietig is. “Hij wilde zo graag optreden, hij zit in zak en as momenteel. Ik vind de straf buiten proportioneel, we hadden als volwassen mensen om tafel kunnen gaan. Ik was er zelf niet bij, maar dit gaat veel te ver”, zegt Zimmerman. Er loopt vanuit AvroTros al een protest tegen het besluit van EBU dat Joost Klein niet mee mag doen aan de finale van het songfestival. “Dat is te laat, want we wilden gewoon dat Joost zou gaan optreden.”
          Vandaag
          18:10
          EBU-directeur blijft achter beslissing staan om Israël toe te laten
          EBU directeur-generaal Noel Curran is ervan overtuigd dat de beslissing om Israël mee te laten doen de juiste was. “Ik kan niet terugkijken en zeggen dat de EBU een verkeerde beslissing heeft genomen”, zegt hij in een interview met de Zweedse omroep SVT. “We zagen dat de Israëlische omroep geen van de van de EBU-regels met betrekking tot de wedstrijd had overtreden”, zegt hij. “Ik heb er vertrouwen in dat het soepel zal verlopen en maak me geen zorgen over de veiligheid.”

          Over de diskwalificatie van Joost Klein blijft Curran kort. “Ik had liever gehad dat het niet was gebeurd. Maar ik hoop dat mensen begrijpen dat wanneer je een politieonderzoek hebt, het belangrijk is dat ik niet vooruitloop op de resultaten daarvan”, zegt hij. Wanneer er sprake is van ongepast gedrag dat tegen de regels van de EBU ingaat, wordt er van de organisatie verwacht dat ze actie onderneemt, zegt Curran.
          Vandaag
          18:03
          Songfestivalbaas Martin Österdahl slaat weer repetitie over
          Martin Österdahl, executive supervisor van het Eurovisie Songfestival, heeft zaterdag de laatste repetitie voor de finale overgeslagen. De songfestivalbaas was vrijdagmiddag ook al niet bij de eerste repetitie.
          Bij de tweede doorloop op vrijdagavond werd Österdahl getrakteerd op een enorm fluitconcert van het aanwezige publiek. Ook was er veel boegeroep.

          Met Österdahl wordt aan het eind van de finale normaal altijd een gesprekje gevoerd om te vragen of er een geldig resultaat is behaald. Opvallend genoeg zeiden de presentatrices tijdens de repetitie op het moment van schakeling dat ze overschakelen naar ‘onze eigen Europapa Martin Österdahl’. Of die tekst zaterdagavond nog in het script zit, is onduidelijk nu Joost Klein is gediskwalificeerd.
          Vandaag
          18:01
          Israëlische premier steunt Israëlische deelneemster in filmpje
          Benjamin Netanyahu heeft Eden Golan, de Israëlische inzending voor het Songfestival, een hart onder de riem gestoken voor de finale van zaterdagavond. “Weet dat wanneer zij boe-roepen, wij juichen voor jou”, zei hij.
          Twitter
          Alex Barnicoat on Twitter / X
          🚨🇮🇱NETANYAHU SPEAKS ON EUROVISION”When they are Booing you, we are cheering you on”Netanyahu sent a video to Eden Golan, the Israeli representing Israel at EurovisionWhat do you think of this? pic.twitter.com/iDZ5wffsdp— Alex Barnicoat (@mrbarnicoat) May 10, 2024

          Externe inhoud
          Bij het weergeven van externe inhoud worden gegevens aan derden doorgegeven.
          Vandaag
          17:59
          Duizenden pro-Palestijnse demonstranten op straat in Malmö
          In Malmö in Zweden is een grote pro-Palestijnse demonstratie gaande kort voor de aanvang van het Eurovisiesongfestival zaterdagavond. Volgens de Zweedse krant Aftonbladet lopen 5.000 mensen mee, volgens een andere schatting zijn het er nog 1.000 meer.
          De eerste van twee manifestaties begon zaterdagmiddag op Stortorget, een plein in het centrum van de stad. De betoging verloopt volgens de politie, die massaal op de been is, tot dusver rustig. De demonstratie gaat wel gepaard met veel lawaai en in de omgeving hangt de geur van vuurwerk.
          Demonstranten dragen Palestijnse vlaggen met zich mee en worden begeleid door tromgeroffel en doedelzakken. Op beelden zijn spandoeken te zien met teksten als “Welkom bij het genocide songfestival” en “Nee tegen volkerenmoord”. Ook worden foto’s getoond van de gruwelijkheden in Gaza en van omgekomen kinderen.
          De Zweedse autoriteiten gaven in de aanloop naar de finale van het Eurovisiesongfestival toestemming voor twee demonstraties in Malmö. De laatste, die begon bij het Dagvattenparken naast de Malmö-arena in Hyllie, moet om 22.00 uur afgelopen zijn.
          De organisatoren hebben de politie verteld in totaal 25.000 deelnemers te verwachten. Donderdag kwamen bij een vergelijkbaar protest tegen het optreden van het Israëlisch leger in Gaza en de deelname van Israël aan het songfestival in Malmö tussen de 10.000 en 12.000 mensen opdagen. Dat waren er toen veel minder dan verwacht.

          Vandaag
          17:40
          Nederlandse omroep: “Joost maakte dreigende beweging naar de cameravrouw omdat hij niet gefilmd wou worden”
          AvroTros, de omroep die de Nederlandse inzending organiseert, heeft een verklaring gedeeld op Instagram over het incident met Joost Klein en zijn daarop volgende diskwalificatie.

      • Overdrijf eens even niet zo. Patrick analyseert en geeft zijn visie wat op wat er gebeurd. Gelukkig mag dat nog steeds hier in Nederland. Lees lekker zijn stukjes niet heb je er ook geen last van.

      • Een beetje bakkeleien over deze mislukking.Die dingen gebeuren het is nu een Rotzooitje.!!Volgende keer Beter en dan geen Hoempapa.!!!

      • Je acties hebben consequenties. Moet je maar zelfcontrole hebben en niet meteen handjes wapperen. Joost is zeker Klein, ego trippertje.

      • Zielig. Die jongen heeft zijn ziel en zaligheid in dit nummer gestoken en heeft nog weinig ervaring met de pers.

    • Ben jij de maat de dingen dan ,hoop t niet wordt het wel erg saai allemaal als en masse “normaal “gaan doen.

    • Patrick, hartelijk dank voor je ongezouten reactie op non feiten, wat moet het heerlijk zijn om in een wereld te leven waarin iedereen die een statement wil maken thuisblijft, en alle ‘artistieke types’ zich aan de regels houden.

      • Oh ik ben voor het breken van de regels en je te uiten zoals je wil, maar doe dat dan op je eigen podium en tijdens je eigen optredens. ESF is van het publiek, van het land, van de kijkers.

        • Hou toch op, het songfestival is nog nooit van get pubkiek geweest maar altijd al van de politiek.
          Ik zou er niet eens raar van opkijken als die zogenaamde bedreiging nergens over gaat. Misschien gaat het zelfs zo ver dat na de laatste repetitie de organisatie zag dat wel heel veel mensen het leuk vonden en bang waren dat israel niet ging winnen. Ik denk dat ze door dit dingetje hun kans zagen om hem eruit te werken. Dus zolang joost klein nog niet gereageerd heeft geloof ik niks van deze beschuldiging. Maar goed, ieder heeft recht op zijn eigen mening en mijn mening is dat dit hele zaakje stinkt!

        • Op dat punt spreek je jezelf tegen: als het songfestival van het publiek, het land en van de kijkers was geweest, dan had Joost wel terdege op dat podium gestaan. Dit is precies waar het om draait: het Eurovisie Songfestival is gekaapt door politieke schreeuwers waar een publiek dat alleen maar een mooie amusementsavond wil hebben absoluut niet van gediend is. Een ander punt dat je volkomen over het hoofd ziet is wie tegenwoordig de hoogste baas van de EBU is: Delphine Ernotte. Deze dame presteerde het om bij telecomprovider Orange in Frankrijk zo’n rigide bedrijfscultuur te vestigen, dat medewerkers compleet doorgedraaid raakten en zelfs zelfmoord pleegden.

          Ernotte heeft nogal wat kritiek gekregen. Zij staat in Frankrijk bekend als een keiharde feministe met zeer rigide ideeën. Wie rigide ideeën -om het even op welke wijze- wil doordrukken bedrijft naar mijn mening politiek. Deze mevrouw hoort niet thuis aan de top van een organisatie die zogenaamd Europese eenheid via broadcastkanalen tot stand wil brengen. Ik meen haar gedachtengoed te signaleren in de beoordeling van dit incident, waarin de cameravrouw een héél ander verhaal vertelt dan haar beeldmateriaal waarschijnlijk kan laten zien en getuigen verklaren. Daar moet 100% bewijs nog voor worden geleverd, maar opvallend is het wat mij betreft wel. Waar zijn die beelden? Niemand die je die vraag hoort stellen. Ik vind dat onterecht…

          Wie is de vice-president van de EBU?
          Dat is mevrouw Cilla Benkö sinds november vorig jaar; directeur-generaal van de Zweedse omroep SR. In één van haar statements beroept mevrouw Benkö zich erop dat zij er wel even voor zal zorgen dat gendergelijkheid binnen de omroep de norm zal worden. Daarmee verklaart ze zich impliciet solidair met het gedachtengoed van mevrouw Ernotte, naar wier pijpen Benkö sowieso zal moeten dansen. Mevrouw Benkö zal dus haar mond wel houden als onterecht partij wordt getrokken voor een cameravrouw die doet alsof ze aangerand werd door een Nederlands jochie dat alleen maar komt entertainen en misschien met een prijs naar huis mag omdat hem dat werd gegund.

          En wat een gendergelijkheid in dat songfestival zeg… Nauwelijks een man in de presentatie gezien; vrijwel uitsluitend vrouwen. Mevrouw Benkö heeft dus nog wel een lange weg te gaan als ze die gendergelijkheid wil realiseren.

          Zweden hield er een nogal doorgeslagen cultuur op na waar het socialistisch gedachtengoed betrof. Vraag dat maar eens aan de dochter van Stig Anderson; ironisch genoeg de drijvende kracht achter de doorbraak van ABBA via het Eurovisie Songfestival in ’74. Contacten die ik in Zweden heb vertellen mij dat de cultuur op het gebied van interseksuele verhoudingen inmiddels ook al aardig doorgeslagen is.

          Dan verbaast het mij niet dat ‘ineens’ een cameravrouw in eerste instantie geloofd wordt omdat ze zo enorm ‘bedreigd’ zou zijn geworden door een Nederlandse artiest die tot op het bot geërgerd gebaart dat ze op moet houden met draaien. Het zou mij niet verbazen als in de toekomst duidelijk wordt, dat de EBU onder leiding van mevrouw Ernotte om feministische redenen partij kiest voor de lezing van een vrouw, simpelweg omdat deze CEO er een doorgeslagen feministische ideologie op nahoudt. Had je daar weleens aan gedacht?

          Ernotte heeft op dat punt haar geschiedenis tegen: ze heeft bij telecomprovider Orange lelijk huisgehouden. Zodanig zelfs dat haar vakgenoten ernstig protest aantekenden tegen haar praktijken. Dat houdt de schijn op dat ze hetzelfde gedachtengoed bij de EBU denkt te moeten implementeren. En áls de EBU zo voor een veilige werkomgeving is: waar blijven de rechten van de artiesten -die je als je waardevolste kapitaal op zo’n evenement moet beschouwen- op die veilige werkomgeving dan?

          Ook een aardig punt van aandacht: luister naar het commentaar van de politievoorlichter van Malmö. Niet naar haar woorden, maar naar de klank van haar stem. Daar klinkt duidelijk een zekere gelatenheid in door. Op dit soort details let niemand, lijkt het wel: de hele manier waarop ze verslag doet deed eigenlijk al vermoeden dat het incident een storm in een glas water was; later ook via de media bevestigd. Maar ja.. jij had je column toen al gepubliceerd. Dat is het risico van er meteen bovenop springen, beste Patrick. Dan kán het weleens gebeuren dat je verkeerde conclusies trekt. Uit je verweer maak ik op dat je dat niet in wilt zien. Dat vind ik een columnist onwaardig.

          De Zweden hebben niets op met divagedrag, schrijf je…

          Als één artiest er de balen van heeft dat hij constant met een camera wordt gevolgd, dat meermaals duidelijk maakt en een cameravrouw dan nóg denkt haar zin door te kunnen drijven dan is hier sprake van inbreuk op persoonlijke levenssfeer wat mij betreft. Wie vertoont hier nu divagedrag? Joost Klein of een cameravrouw die wel eens even zal laten zien hoe ze haar werk kan doen? Hoe ver mag een cameraman/-vrouw gaan? Wie stuurt dit aan? Wie corrigeert als dit soort praktijken uit de hand dreigen te lopen? Er is op dit punt maar één partij verantwoordelijk en dat is niet Joost Klein.

          Joost had die vlag niet over z’n hoofd moeten trekken; dat was een beetje kinderachtig. Hij had zich wat volwassener mogen gedragen en er zal ongetwijfeld door zijn begeleiders iets van zijn gezegd. Mag ik dat even afzetten tegen het aanstellerig, ronduit egocentrische gedrag van zo’n beetje de hele meute artiesten en presentatoren dat mij de hele avond lang tot op het bot heeft geïrriteerd? Dat hij reageerde op de opmerking van de persvoorlichter van de Israëlische zangers vond ik eerlijk gezegd een schot in de roos; uit puur journalistiek oogpunt overigens.

          Als een persvoorlichter, onder toeziend oog van de EBU, met de opmerking komt dat Eden Golan niet op de vraag van de Poolse journalist hoeft te reageren, dan bedrijf je in principe al politiek. Joost gaf in reactie daarop z’n bek een douw. Ik vond die reactie niet zo slim, maar wel volwassen. Die reactie gaf hij niet op een moment dat hij voor een microfoon ergens over werd bevraagd. Het is wel erg flauw om een in de verte opgenomen soundbyte met +24 dB op te pompen en daar een issue van te maken. De EBU had dat moeten relativeren en dat heeft de organisatie niet gedaan. Mijn vraag is dan: waarom niet en met welk belang? Die zogenaamde ‘veilige werkomgeving’ betreft hier ook het beschermen van artiesten tegen zichzelf. Dat hoeft niet in overdreven mate. En botweg onder drogredenen diskwalificeren? Kom op zeg!

          Als een hele zaal boegeroep laat horen in de context van uitsluiting van Nederlandse deelname, over wie hebben wij het hier dan? Het publiek: de mensen die kilometers hebben gereisd, hun portemonnee hebben getrokken voor amusement en die door een de EBU-organisatie onder de drogreden ‘regels zijn regels’ een taart in hun gezicht gegooid krijgen. Dit is een regelrechte belediging van de Eurovisie Songfestivalliefhebber. Als je zoiets aandurft, dan heb je een behoorlijke plaat voor je kop en meet je met meerdere maten. Daarmee legt de EBU een bom onder eigen ‘veiligheidsbeleid’. De organisatie heeft zich zaterdag onsterfelijk belachelijk gemaakt en van dat probleem zijn ze voorlopig nog niet af.

          Vox populi vox dei, beste Patrick. En naar het volk (nota bene de belastingbetalers op wier kosten dit evenement tot stand komt en salarissen van een nogal feministische, Franse CEO wordt betaald) wordt dus niet geluisterd. Waar denk je het dan over te hebben als je beweert dat EBU en songfestival er ‘voor het volk’ dienen te zijn? Onderbouw die bewering beter of laat dat onderwerp met rust.

          Ook opvallend: juist op een Europees evenement is ineens de Europese vlag niet toegestaan. Met welke reden niet? Omdat over een week of vier, vijf Europese verkiezingen plaatsvinden? Dat zal toch wel niet zeg… Wat heeft het Eurovisiepubliek in godsvredesnaam met die verkiezingen te schaften? Ze komen voor simpel amusement. Niemand, maar dan ook werkelijk niemand, die op zo’n avond de Europese vlag in de context van die verkiezingen zal plaatsen. Daarvoor is het Eurovisie Songfestival (misschien helaas) een inhoudelijk te plat evenement geworden. De EBU begaat de capitale blunder door juist zelf een politiek probleem te creëren. Dan ben je als organisatie naar mijn mening niet competent genoeg om in woelige tijden een songfestival te organiseren. Sterker nog: waarom liet de EBU een land toe dat wij als oorlogvoerende partij kenmerken en de veiligheidssituatie in Malmö compromitteert? Is het in dat licht niet logisch dat Joost zich hardop afvroeg waarom de vraag van de Poolse journalist niet beantwoord zou moeten worden?

          In de brede context die ik hier neerzet zie ik de foutjes die Joost maakte als peanuts. Als de EBU slim was geweest, dan had het die gebeurtenisjes (want meer dan dat was het allemaal niet) gerelativeerd. Over tot de orde van de dag: de organisatie van een Europese liedjesfeest en niet meer dan dat.

          AVROTROS had misschien kunnen voorzien dat dit een politiek beladen editie van het ESF zou zijn, maar dat ze zich niet de wet moet laten voorschrijven door de EBU lijkt mij common sense. Niet voor niets dient de NPO als overkoepelende organisatie protest in tegen de manier waarop Joost door de EBU is behandeld. Niet voor niets werd ineens de noodzaak van crisisberaad gezien, nota bene geïnitieerd door andere, buitenlandse omroepen die tegen dit buitenproportionele wanbeleid van de EBU in gingen.

          Denk jij dan de wijsheid in pacht te hebben en met zo’n simpel oordeel te kunnen komen dat AVROTROS het wel had kunnen weten… had kunnen voorkomen misschien? Dat een jongen als Joost Klein in functie heeft gefaald? Als zelfs buitenlandse omroepen zich met (eigenlijk een strikt Nederlands-EBU gerelateerde) kwestie bemoeien, zou er dan niet iets meer aan de hand zijn in dit geval? Ik zie dit als een kenmerkend geval van ‘a butterfly on a wheel…’. Niet Joost maar de EBU moet zich rotschamen. Dat standpunt lees ik in jouw column onvoldoende terug.

          Met alle waardering voor je schrijfbereidheid en oral history-interviews die je op YouTube plaatst: hier sla je wat mij betreft de plank op meters mis. Je maakt in mijn ogen dezelfde fout die constant in de media wordt gemaakt: té gehaast reageren, speculeren, uitvergroten en uitspelen, blijkbaar in de verwachting daarmee de handen op elkaar te krijgen. Als je je uit persoonlijke frustratie tegen de publieke omroep wilt afzetten zou ik het wat doordachter doen. Mijn rapportcijfer voor jouw column: een één voor de moeite en that’s it. Ik vind het schandalig dat je je over de rug van een individu probeert als de alwetende mediagoeroe te profileren. En als ik de commentaren op je proza zo lees ben ik niet de enige die dat vindt.

          • Patrick, Aran Bade en u vanavond in een van de talkshows? Ik ben voor.

          • Zeer goede reactie, ook al krijgt het verhaal vandaag weer een andere wending na de onthulling door de Zweedse politie dat er “sterk bewijs” tegen Joost zou zijn en dat hij waarschijnlijk vervolgd wordt. En dat de verklaring van AVROTROS niet overeenkomt met verklaringen waarover de EBU zou beschikken. Tenzij Patrick op het moment van het schrijven van zijn column al over meer informatie beschikte dan in de verklaring van AVROTROS van zaterdagmiddag stond, is zijn column volslagen idioot en misplaatst.

      • Dat willen ze toch, ik begrijp het woord “Songfestival ” niet meer goed.
        Het is een “rariteitenkabinet” geworden.
        Als je normaal doet, en er normaal uitziet,
        Heb je geen schijn van kans.

    • Inderdaad een trieste zaak om een 27 jarige onder hoogspanning staande artiest te cancelen op basis van verondersteld en niet bewezen ontoelaatbaar gedrag. Stop alsjeblieft die cancelcultuur en heb begrip voor onze menselijkheid. Hij/zij die zonder zondne is werpe de eerste steen!

    • Het hele songfestival vanuit NL boycotten. Dit gaat nergens over. Nikki de Jager trek je ook terug om geen punten voor NL uit te delen.
      Daarnaast moeten we ons afvragen of we met deze flauwekul nog wel mee moeten doen.
      Joost ik hoop dat je vandaag op morgen in NL optreed en dat wij dat op TV kunnen zien. Wij zullen je ondersteunen

    • Bijn jou thuis stond de azijn zeker weer voor de wijn met je zure opmerking Patrick ..Lees je eerst eens goed in voor je iets schrijft man .

    • Iedereen moet zich veilig voelen aldus de organisatie. Als na het optreden van Joost toch tegen afspraken in hij wordt gevolgd door een camara-team of opdringerige verslaggever die stiekem doorgaat met opnemen zal juist Joost zich bedreigd hebben gevoeld terwijl hij nog vol emoties zit om het verlies van zijn ouders c.q. beschermers. EBU kijk naar jezelf, jullie hadden er voor moeten zorgen dat Joost zich niet veilig voelde en deze dame van het podium moeten weren.

  1. Loop je niet een KLEIN (woordgrap) beetje op de feiten vooruit? Zolang je niet weet wie wat gedaan heeft een waarom?

    • Buitenlandse kranten, waaronder een Zweedse, berichten hierover. Ik ga niet zitten wachten totdat de Nederlandse journalisten iets extra’s hierover naar buiten brengen, die zitten nog lekker chique te dineren daar. ‘Eerst effe m’n toetje en dan ben je de eerste’ hoor ik ze al zeggen als ze gebeld worden.

      • Hopelijk sla je niet zelf nu een plee figuur door op geruchten zo te reageren. Misschien wat te veel sensatie zucht

      • Dus als ik het goed begrijp moeten we maar in het gelid lopen, zeker niet anders zijn en doe je iedereen te kort.vooral niet je eigen mening hebben anders doe je landgenoten te kort….. Flauwekul hij is hij en iedereen is anders en moet kunnen zijn wie hij of zij is en dit stomme artikel komt met speculatie en niet met feiten, het zou zijn , het zou kunnen dat is niet …het is -hij heeft dat gedaan zolang Joost Kleine zelf niet heeft gezegd geloof ik er niks van!

        • Of je anders bent of niet, dan moet je jezelf nog steeds gedragen, doe je dat niet komen er acties, dus nee, je mag zijn wie je wilt, maar gedraag je.
          Dat is alles, en laat hij dat net niet kunnen, hij heeft het zelf gedaan hoor, niet Patrick Kicken die ook gewoon zichzelf mag zijn net als u.

          • Leren beheersen heet dat. Zijn vader zit op zijn roze wolk boven Joost Klein uit te schelden: “Jongen, had je nou beheerst!”

      • je vergeet echter erbij te vermelden dat de bronnen van de door jou aangehaalde media ANONIEME bronnen zijn..Ik voorzie een ‘van Rijn’-rapportje of de start van een nieuw roddelkanaal hier.

  2. Je weet niet wat er gebeurt is
    je kan ook afvragen waarom moeten er 2 npo zenders naar het songfestival ? terwijl ze moeten bezuinigingen

  3. Aasgier Kicken. “Zo’n artistiek type”. Wat een nare oetlul ben jij om even te willen egotrippen over de rug van Klein. Gelukkig hebben we je door.

      • Joh Patrick, je weet dat je fout zit. Hoe jij iemand kunt neersabelen bij geruchten die niet bevestigd zijn, dat zegt heel veel over jou. Was je soms al jaloers op hem en zie je nu je kans waar? Zou je zelf “zo’n artistiek type” willen zijn?

          • Het woord “zo’n”. En doe nu niet net alsof je neus bloedt. Dramaqueen.

          • Wat is dat nou Patrick? Je ‘weet toch dat je fout zit’?
            Dat is de kern, jij bent schuldig en dat moet jij erkennen. Of zoiets.

            Judith, ga ergens anders hysterisch lopen doen. Joost Klein is een kermisact die een k u t semi-gabberliedje heeft gemaakt en nu door wangedrag van het narcistische rariteitenkabinet genaamd Songfestival is gegooid. Daarmee is niets belangrijks gebeurd, niets van waarde is verloren gegaan. Over een week maak je je over iets anders druk.

          • hahaha en je zo heerlijk mengen in discussies in de comments, genieten dit. Heerlijk laag

  4. Joost heeft met een van zijn schoudervullingen
    Per ongeluk een van de borsten van de Zweedse presentatrice aangemaakt.
    Tja dan wordt je tegenwoordig gecancelt

  5. Kicken put nu uit Duitse bronnen. Allemaal even onbetrouwbaar. Het is nu 20:55 en bekend is dat Joost niet aan de juryfinale mag meedoen, maar nog onzeker is over definitieve uitsluiting. De jury zou op vorige optredens hun punten geven. Paar uur geleden ging het gerucht dat Joost al uit Malmo was vertrokken.

    Afwachten. En wat een hoop grote woorden over deze zogenaamde catastrofe als Joost niet mag deelnemen. De enige die door de mand valt is Kicken weer.

        • Wat een aannames, niemand weet wat er aan de hand is of was.
          Als je niets te doen hebt ga je dan verdiepen in wat er echt in deze wereld afspeelt.
          Een wereld vol geweld die vele levens kost, daar is dit ws opstootje niets bij
          Joost maakt kinderen blij die allen nog kunnen lachen en niet lopen janken om helemaal niets

  6. Uit je eigen intrto “Als dit waar is, …”. Daarmee is alles wat je daarna schrijft niet relevant en overbodig, tot we met elkaar WETEN wat waar is.

  7. Die Joost is gewoon een complete aanfluiting voor de Nederlandse muziekwereld. We hebben hier super goeie artiesten rondlopen en dan mag zo’n jochie dat net komt kijken NL vertegenwoordigen op het Songfest? Het heeft zogenaamd niks met politiek te maken, maar het is een grote vriendjespolitiek. Nee er is nog niks bewezen en officieel naar buiten over het incident, maar En wel Joost met een NL vlag voor z’n hoofd als de Israëlische zangeres (die wél echt kan zingen) een antwoord geeft op de persconferentie. Schandelijk. Waardeloos figuur die Joost.

    • Die ‘super goeie artiesten’ willen helemaal nieteens op het Songfestival gezien worden……En geef ze eens ongelijk.

    • Mijn mening…
      Die Joost is een regelrechte aanfluiting voor ons land.
      Ik schaam me kapot voor zo’n flapdrol en keuze die men maakt om em daar naar toe te sturen.
      Ok..het liedje valt bij velen in de goede smaak.
      Maar als ik naar de clip kijk en ik zie op het einde ervan de Nederlandse molens branden dan krijg ik de rillingen over mijn rug.
      Terug komend op vele optredens waar men zich niet schaamt of schuwt om duivelse dingen te laten zien of zelfs het LGHTBQ gebeuren zwaar promoot.
      Er zijn maar echt weinig liedjes die redelijk normaal zijn.
      En ja zijn lied over zijn ouders…erg natuurlijk maar bij hoeveel mensen of kinderen is dat ook gebeurd in dit land?
      Europa maar ook geheel Nederland gaat naar de filistijnen doordat iedereen maar wat roept en meeloopt met de dingen die men hun voorschoteld.
      Of wil je zeggen dat het hier echt puik gaat in dit land?
      We kunnen er heel wat a 4 tjes mee volschrijven.
      Mijn mening en is en blijft dat ze zo’n dolle dries niet naar dit songfestival hadden moeten sturen.
      Dit vroeg om problemen en die heeft men nu ook.
      Een plus punt voor ons land dat sowieso al op nummer 1 in de lijst staat in Europa met de slechtste en gevaarlijkste regering ooit.
      Ga zo door en stuur de volgende keer iemand die zingt….Euwokepapa

          • De kans is groot dat dat ook gebeurd is door de NL delegatie, dat-ie daardoor nog gepikeerder was, en dat mede daardoor een (mogelijk enorm uitvergroot) incident heeft plaatsgevonden.

            Ben het met je eens, begrijp me goed, dat ik het qua persoonlijkheid geen goede vertegenwoordiging van Nederland vind. Muzikaal een mening geven ga ik me helemaal niet aan branden, ik hang wat dat betreft nog teveel in de vorige eeuw en snap de hedendaagse muziekscene niet meer.

            Maar ik vind ook dat er wel heel makkelijk ge/veroordeeld wordt zonder te weten wat er gebeurd is. Ik zie ook beelden voorbij komen van flinke provocaties richting o.a. Klein – we waren er niet bij, we weten niet wat er gebeurd is. Het kan van alles zijn, van een moedwillige vechtpartij zonder aanleiding, tot het min of meer per ongeluk aantikken wat “op z’n voetbals” uitvergroot wordt tot een enorm drame…

      • Als je de situatie goed uitzoekt, zul je begrijpen dat het om veel grotere politieke kwesties (zo jammer!) gaat. Het lijkt er sterk op dat Patrick Israël-georiënteerd is. Want hoe kun je iets tegen “zo’n artistiek type” hebben? Daar moet een stok achter de deur zitten. Wees transparant!

  8. Vond de Herrey’s gisterenavond dan wel weer leuk om te zien. Herrie in de tent is er zeker dus ik zie een complot…

  9. Wat zijn die mensen hier allemaal pro Joost Klein. Ik vind het een waardeloos kut nummer. Een aanfluiting voor Nederland. Stuur Son Mieux, Sera de Bruin naar het Songfestival. Of boer Harm 😅!

  10. Ik zou het onwijs jammer vinden als Klein, en dus wij als nl niet mee zouden mogen doen. Na alle dames in glitterbadpak was hij echt een feestje. En terecht… fysiek geweld, al is het een duw is fout. Ik begrijp de spanning maar ik mag aan nemen dat Klein een professionele artiest is. Dacht nog effe heeft hij iets “gebruikt”.
    Hoe langer dit duurt hoe minder positief ik ben als het gaat om “ons” meedoen.

    Maar ik hoop van wel…

  11. Als ik met mijn conclusie kom zit ik niet ver van de oorzaak,de dame in dit geval de camera vrouw heeft achter de schermen Joost op de vingers getikt. bij het moment waar hij zich liet horen onder de vlag ,en hij doet gewoon mee zaterdag anders is er een catastrove op zaterdag.Let maar op.

  12. Denk dat het met een sisser afloopt allemaal, anders had je hem gelijk wel kunnen diskwalificeren. Ik vind het allemaal wel erg uit zijn verband gerukt hoor. Maar goed, dat is die wokeness wereld; je mag niets, en je moet alles.

          • Beste Patrick, hoewel ik vrijdag nog wat vraagtekens zette bij je column, kan ik me inmiddels goed vinden in je beschreven analyse. Joost Klein had zich moeten inhouden of aan de vrouw in kwestie duidelijker moeten uitleggen waarom hij na zijn optreden liever even met rust gelaten wil worden. Dan kweek je meer begrip en had dit ‘kleine geval’ verder niet hoeven te escaleren in iets groots. Ook opvallend: heb nog nergens gezien of gemerkt dat Joost excuses heeft aangeboden aan de betreffende vrouw. Dat is toch het minste wat je kunt doen? Of heeft hij dit wel gedaan, maar was het al te laat omdat de vrouw in kwestie al een aanklacht had ingediend? En waarom voelde zij zich toch genoodzaakt om het hoger op te spelen? En voor de EBU lijkt het me ook geen makkelijke beslissing om toch nog een kandidaat uit te sluiten die zich inmiddels gekwalificeerd heeft voor de finale. Dan heb je het als kandidaat mogelijk wel erg bont gemaakt. Kan het zijn dat dan ook andere factoren of eerdere voorgevallen zijn meegewogen in de uiteindelijke beslissing? Want we weten en wisten ook dat Joost het songfestival als instituut graag op de hak neemt en tegelijkertijd ook enorm serieus neemt. Daar had hij in zijn gedrag veel meer rekening mee moeten houden…

    • Linksom of rechtsom, het gaat niet met een sisser aflopen. Misschien richting deelname, maar daarna zal het publieke stemgedrag in elk geval anders zijn dan zonder dit hele verhaal. En ik kan me ook niet voorstellen dat dat al niet voor het jury stemgedrag geldt.

      Daarover gesproken: ik kan me zomaar voorstellen dat alle jurys nu 1 land meer hebben moeten doorgeven: stel dat Klein daadwerkelijk niet mee mag doen kun je moeilijk die punten laten vervallen. Dan moet alles opschuiven en heb je dus 1 land extra in puntenlijstjes nodig…

  13. @Patrick Kicken: Je vergeet dat AVROTROS extra kosten maakt, door ook nog eens een podium te bouwen in, en mensen af te laten reizen naar Leeuwarden. Allemaal voor maar 1 minuut tot hooguit 3 minuteb rondom de puntentelling met Nikki de Jager op tv te doen.

    Om vervolgens na die 3 minuten live tv alles weer af te breken en naar huis te sturen. Gekkenwerk!

    Gebruik nu, na al dit slechte nieuws, de kleinste tv studio in Hilversum… bijvoorbeeld een toilet!

  14. Ah joh, hou toch op met “ons”. Zie door de ruis heen. Joost is een onafhankelijke performer en alles moet onder één (commerciële! Want oorlog is tegenwoordig ook commercieel) noemer these days. Jezus!! Ik dacht dat er wel meer ontwaakt waren!!

  15. Als ze de achterhoekse band Normaal hadden gestuurt,dan was dat een niveau van uitzonderlijke klasse.Maar de bekende Grachten-Gordel die al vele jaren kunnen beslissen in hun wansmakelijke muziek-keuze.Er zijn in Nederland zovele Muziek-bands,maar worden niet uitgenodigd.Die oa heel populair zijn al vele jaren,in Duitsland via:youtube.nl Hermes House Band en de Explosion Rockers Rock& Roll Band,ongekend populair in Duitsland,deze Nederlandse Band.Maar ook uit de INDO muziekwereld,zijn er vele vele kwaliteit goede zang en muziek bands.INDO ROCK muziek,die je oren blijven strelen.wat nu al een blunder van uitzondere klasse is!.Ik zal weer niet kijken,omdat ik via al dat idiote gesprongen,en een muzieksoort die bedoelt is,voor die groep Europese kijkers,die een IQ bezitten van een blauwe vogel.Om een bipolaire geheugen-complex te voorkomen,zet ik de TV uit.Dan doet ik ook aan de energie-besparing.

    • Je projecteert er een eind op los. Het leven werkt niet zo dat alles wat jij niet leuk vindt, dus ook niet leuk is. Er wonen 8 miljard mensen op deze aardbol, die allemaal op hun eigen manier iets vinden. En dat zou moeten mogen, ieder zou zijn mening mogen hebben zonder meteen voor dom uitgemaakt te worden en ja, dat zegt echt iets over jezelf. Normaal op het podium moet ik ook niet aan denken, zeker die Benny niet, dat is totaal niet mijn cup of tea. Maar als Nederland het zou kiezen, soit, denk ik dan.
      Europapa slaat wereldwijd enorm aan, dus blijkbaar vinden veel mensen het dan toch een goed nummer, goede act en goede artiest. Het buzzt al maanden in veel landen rondom Joost.
      Laat je toch niet zo zuur maken. Je kan beter de energie in jezelf steken ipv het negatief te projecteren op een ander. Dat is pas zonde van je tijd.

  16. #freejoost

    Patrick loop niet zo te stressen, pak een wijntje, is goed voor je op zo’n avond. Laptop lekker in de kast laten liggen. Dat is je gids naar geluk.

  17. Hij had waarschijnlijk een opstootje met de Europaparazzi. Is trouwens weer wat gestegen bij de bookies.

  18. Allemaal geruchten en wij reageren erop of het feiten zijn . Terwijl de betrokkene hun kaken op elkaar houden. Dus in feite is er niets bekend en ook dus nog geen feiten.
    De Eurosong festival is altijd al een politiek spelletje geweest.
    Eigenlijk zou je er gewoon niet aan mee willen doen.
    Maar dat is mijn mening.
    En over dat liedje van Joost Klein betreft smaken verschillen ieder zijn mening hierover dat mag.
    Ik denk dat het voor jongeren wel aanspreekt.
    Ieder mens heeft zijn gebrek zo ook hij .

  19. Ik hoop dat het onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag bij de Europese Publieke omroep sneller gaat als bij de npo.

    Bij Avrotros zagen ze het probleem niet. O mag je niet iemand over tafel trekken?

    Geintje mensen

  20. Is dit niet een actie van Poetin.
    Hij wil juist chaos creëren en dit is een uitgelezen kans
    En de ebu weet zich geen raad, er zit iemand heel hard te lachen in het kremlin.

  21. Mijn bericht hier eerder blijkt te kloppen ,dat het een soort uitlokking is geweest naar
    Joost en toch er on getrapt is ,maar de koek os nog niet op ,ik voorspel dat Het mogen helemaal afgeblazen word .De koppen in de kranten over heel Europa
    Songfestival 2024 Finale gaat niet door . Hetis nu zaterdag morgen dus nacht 1uur20.

    Dit is bij volle verstand de conclusie.Joop Bredewold Zwolle Baai baai.alias John Bred
    U weet wel van Het Vissersmeisje.1982 You Tube .

    • Het doet mij nog het meest denken aan die actie van David Beckham waardoor hij rood kreeg en Engeland de finale verloor, dat heeft die man ook nog jaren moeten horen. Zie zijn docu op Netflix, lekker kijkvoer!

  22. Joost Klein is gewoon een artiest die in het spanningsveld nog goed is weggekomen, als hij een paar vragende woorden zegt die media ontlokt hebben. Dus wie zijn er dan zo belust op het uitlokken van dit soort Europaparazzi spanningen.

  23. Wat een zielig stuk geschreven… dus eigenlijk weet je er niets van, maar je weet zeker dat hij de schuld heeft van dit alles. Je bent een verdrietig persoon en je moet stoppen met het verspreiden van je onzin. Stop alsjeblieft met schrijven!

  24. Hoi Patrick,In grote lijnen eens met je stelling. Echter ik begrijp dat er geen aangifte ligt en politie toch onderzoek doet “of er een misdrijf is gepleegd”. Dit is zeer ongebruikelijk en vreemd. Lijkt of anderen belang hebben dat Klein onderzocht en/of misschien vervolgt gaat worden. Bij dit politieke event en in deze gepolariseerde wereld zijn de spelregels heel anders. Ik kan ook andere scenario’s bedenken en denk dat we dus nog even moeten afwachten. Ook al vind ik dat diva gedrag met die vlag en weigering om met de Israelische artiest op de foto te gaan ook helemaal niks.

  25. Helemaal prima afschrijven NL van de lijst af halen nummer overal verbieden pure propaganda

    1 joost klein is een clown(kijk zijn outfit)
    2 het nummer is van de 1ste seconden tot de laatste seconden kwalitatief uitermate teleurstellend
    3 het is puur propaganda
    4 de josti band maakt nog mooiere muziek

    • Wat een enorm slecht artikel. Arrogant, misplaatst en gebaseerd op horen en zeggen. Een slecht geschreven ook nog om over de rug van een ander de populariteitsprijs binnen te halen. Helaas verbloemen al die pretentieuze aannames beroerde schrijfstijl niet
      #fail

  26. Gover Meit / Stefano Keizers als creatief leider songfestival-act Joost Klei, wat verwacht je dan? De man heeft z’n hele carrière gebouwd op chaos en zal waarschijnlijk gezegd hebben” Doe maar lekker gek en je ding,..hoe gekker hoe meer aandacht” Wellicht zijn ze doorgeschoten daarin? we wachten het af

  27. Jammer dat Joost niet meer mee mag doen.
    Kon eigenlijk dit liedje niet meer horen maar hij had een grote kans om te winnen denk ik.
    Nu heeft hij wel 100 keer meer aandacht door dit relletje en als ik mijn alu hoedje op zet dan kan het zijn dat hij dit zo gepland heeft.
    Ben wel nog benieuwd wat hij gezegd heeft tegen deze Zweedse juffrouw

  28. Zo! Kickie! 88 reacties! Wat zal je blij zijn! (Ookal is de helft van de reacties van jezelf, dat maakt niet uit).

    Ga zo door!

    Toch leuk dat je Coen en Sander helemaal afzeikt voor ze begonnen zijn in plaats van eerst goed naar ze te luisteren. En nu weer zo’n ongenuanceerd schrijfseltje. Goed hoor!

    • We hebben jaren lang naar C&S kunnen luisteren. Waren een aantal jaartjes bij BNN wel aardig maar daarna werd het een constante herhaling van zetten. Dat zal het hier ook worden. Overigens in de BNN tijd waren de uitzendingen het leukst als Coen afwezig was en er iemand anders voor hem in de plaats naast Sander zat. Dom dat baasjes zich altijd zo blind gestaard hebben op C&S in duo vorm en daar nooit eens een beetje omheen gekeken hebben.

  29. EBU overtreed hun eigen gemaakte regels is nu zojuist naar buiten gekomen in een statement. Echt wat een lachertje dit. Nooit meer mee doen aan deze schertsvertoning!

  30. Nu duidelijk is geworden dat JK heeft gezegd NIET gefilmd te willen worden na zijn performance en een cameravrouw dit, ook na herhaalde verzoeken, tóch doet, zou ook ik een ‘gebaar’ naar die vrouw hebben gemaakt.
    Zielig typje om daar stennis over te maken, terwijl zij in de fout ging.
    Joost moet haar aanklagen voor inbreuk op zijn privacy!
    Of is het gewoon een complot…?

  31. Dadelijk mag hij alsnog misschien en dan als die dan wint lach ik me kapot…. ben helemaal niet van dit festijn… wel ff donderdag gekeken, maar wat me vooral opviel waarom schreeuwen die andere artiesten zo hard onder het zingen wat je dan zingen noemt?

  32. @Patrick: Ik ben oprecht benieuwd hoe je nu naar de situatie kijkt.

    Wat mij betreft is zijn gedrag onverstandig en onwenselijk, maar niet echt buitensporig; eerder de reactie van de EBU!

    • Vrijwel geheel Nederland steunt Joost, zeker na de verklaring van AVROTROS over het incident, maar Kicken had weer eens de voorbarige mening van een gestreste fazant. Neemt niet weg dat voor mij het verhaal nog steeds niet compleet is. Een klein incident, maar wel een waar politie bij aan te pas is gekomen, het verhaal wordt pas rond als ook de cameravrouw /haar/ verhaal heeft verteld.

  33. Je wist niet wat er gebeurd was, maar je had je (voor)oordeel al klaar. Gaat het wel helemaal goed met je, want je komt nogal verbitterd over. Sterkte ermee!

    • Dat kennen we toch van Kickie. Hij heeft zijn mening klaar voor er ook maar iets bekend is. Hij polariseert graag.

      Dat hij dat bij radioprogramma’s doet is niet zo schadelijk (bv Coen en Sander afkraken voor ze begonnen zijn).
      Maar dat hij dat nu ook bij andere thema’s doet vind ik zorgelijk.

      Zijn mening die achteraf gebaseerd blijkt op halve waarheden is zorgelijk.

  34. Heel goede analyse!
    Verschrikkelijk hoe wangedrag gebagatelliseerd wordt!
    Nederland is gewoon te kakken gezet.
    Lekker anders?
    Inderdaad: goed gelukt.

  35. Natuurlijk blijft het zuur hoe het gegaan is en ook voor Joost. Het is gewoon een inschattingsfout geweest iemand die nog zo hoog in zijn emotie zit over wat hem allemaal overkomen is de eerste 26 jaar van zijn leven naar zoiets stressvols als het ESF te sturen. Dat is heel wat anders dan Lowlands waar je zo het publiek in kunt duiken om mee te moshen. Alle kunst is een vorm van verwerking, deze kwam blijkbaar iets te vroeg of te groot.

    Weer een flater van de NPO en ons achterhaalde omroepensysteem om lekker anders, lekker jeugdig te willen verschijnen op een podium dat onder een énorm vergrootglas ligt. Ik denk dat de reden om Joost te cancelen óók door zijn gedrag op de persconferentie is gekomen, dit was de druppel.

    Ze zijn bij het ESF véél te bang dat iemand tijdens de grote finale nog iets onvoorspelbaars of geks op het podium gaat doen waardoor de boel helemaal ontploft, noem een vlag in de fik steken, van het podium rennen, zijn broek laten zakken. Tuurlijk kun je zo’n jonge jongen vantevoren wel waarschuwen ‘dat hij zich in moet houden’ maar wat denk je dat optreden op zo’n groot podium en met zo’n grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt? Juist, stress, angst, spanning. En dat moet er dan toch uit. De een schopt een gat in zijn kleedkamerdeur, de ander uit het op een opdringerige camera.

    • Mee eens, Joost Klein was niet de meest geschikte kandidaat voor het grote Eurovisiesongfestival. Er waren aanwijzingen dat hij misschien geen grote verantwoordelijkheid kan dragen, naar aanleiding van het incident.

      Ik vind het terecht dat de leiding van het Eurovisiesongfestival heel streng is. Want inderdaad, anders loopt er straks nog een kandidaat bijvoorbeeld in de blote piemel op het podium, terwijl er thuis minderjarigen op de bank naar de televisie zitten te kijken. Dit soort risico’s kunnen niet genomen worden.

      Ik merk dat de reacties vanuit Nederland op de diskwalificatie van Joost Klein, bewijzen dat Nederland weinig zelfreflectie toepast. Nederland moet zich in de oren knopen dat het de volgende keer wat serieuzere kandidaten gaat aanleveren op het Eurovisiesongfestival.

      En bovendien lijkt Nederland met twee maten te meten, als het gaat over het onderwerp grensoverschrijdend gedrag: Een songfestival-kandidaat hoeft zich niet te gedragen. Een doorsnee normale burger moet direct worden aangepakt, veroordeeld bij kleine misdragingen.

      Je zou eerder denken dat de teleurstelling en verontwaardiging vanuit Nederland iets heeft te maken met belangen van geld. Het kan zijn dat er adverteerders of bedrijven zijn die wat geld mislopen door de diskwalificatie van Nederland op het Eurovisiesongfestival. Het gaat in dat geval om eigenbelang en dan is te betwijfelen of de verontwaardiging en het persoonlijk medeleven met Joost Klein oprecht is.

      • Wie gisteren X had gevolgd dan was er alleen maar een sfeer van verontwaardiging over de diskwalificatie en grote steun voor Joost Klein. Opmerkelijk dat al die woke-bashers hier ineens de moraalridder gaan uithangen. En dat terwijl we nog steeds niet weten wat er precies is gebeurd.

          • Ik hou m’n oordeel nog steeds in beraad zolang ik niet precies weet wat er is gebeurd. Nu nieuwe informatie uit een anonieme bron en het AD berichtte al van eerdere kleine incidenten. En als er posities wankelen, dan zal dat straks zijn als blijkt dat AVROTROS (en Cornald Maas!) bewust zaterdag geen openheid van zaken hebben gegeven. Dan nog maar zien hoe groot de steun is.

            Ik heb altijd geleerd om niet te speculeren. Zinloos en de werkelijkheid is altijd anders dan je denkt of fantaseert. Nu ook.

            To be continued.

          • PS. En als Joost een camera uit handen heeft geslagen, dan heeft ie inderdaad niemand aangeraakt. Duh.

          • Vandaag weer een hoofdstuk openbaar gemaakt door AVROTROS. Ze hadden twee meldingen gedaan van een onveilige situatie. Over de precieze inhoud doen ze geen mededelingen. Ongelofelijk dat AVROTROS nog steeds geen openheid van zaken geeft wat er allemaal is gebeurd.

            Wordt vervolgd.

      • Goed stuk.
        Wat mij ook stoorde is dar in menig huiskamer kinderen getroost moesten worden. Veel nonsens waren boos of verdrietig. En Joost gaat naar een afterparty.
        Geen sorry of zo naar de Nederlandse fans.
        Want als Joost zich had gedragen was er geen discussie geweest. Zo denk ik er nu over. En de begeleiding van Joost had beter gekunt door de ervaren avro Tros.

        De vraag is wel…is Joost te begeleiden…

        Joost. Ga je even weer naar Arjen zlubach en zeg je sorry Nederland. Ik heb jullie songfestival feestje verknalt.

  36. tjonge kicken die graag wil dat mensen in de pas lopen, dat ik dat nog een keer mag lezen zeg. je zou bijna denken dat kicken opzoek is naar een baan bij qmusic, joe of radio 2

  37. Patrick, heb je na alles wat er in het nieuws is gekomen nog steeds dezelfde mening? Of ben je van mening dat je wellicht wat snel tot een bepaald oordeel bent gekomen? Is het niet fair dat als wordt afgesproken dat je na je optreden niet gefilmd wil worden, men hiermee akkoord gaat, en toch filmt, je daar iets van wil zeggen? Vooral vanwege de emotie rond het laatste stukje van het nummer, wat over zijn overleden pa gaat? Ik ben het wel met je eens dat hij dat ook op een andere manier kenbaar had kunnen maken, maar dat is achteraf kletsen. In het heetst van de strijd kan ik me zijn reactie prima voorstellen. Is dat professioneel? Daar kun je over twisten inderdaad. Maar je statement is mijns inziens wel erg zwart-wit.

    • Ik ken mijn pappenheimers bij de NPO en weet dat er genoeg gebeurd is wat deze diskwalificatie rechtvaardigt. Dat het allemaal stilgehouden wordt wil nog niet zeggen dat wij ons ook allemaal maar achter het ‘oh wat zielig’ narratief moeten scharen.

      Daarom heb ik ook meteen vrijdagavond dit stuk geschreven. Als jij een vrouw haar (foto)camera uit handen slaat dan ben je gewoon agressief bezig. Nogmaals: het gedrag op die persconferentie plus dit is een optelsom, het heeft hem gewoon onbetrouwbaar gemaakt voor de finale en ze zijn bij de EBU en het ESF veel te bang dat het weer escaleerde.

      Dat het stilgehouden wordt is natuurlijk des NPO’s, er zal pas mondjesmaat als de stoom van de ketel is bekend worden wat er nog meer gebeurd is, zodat niemand’s kop eraf gaat en er weer geen verantwoordelijkheid wordt genomen, zoals zo vaak bij ’s lands duurste stichting.

      • Nu ga je je eigen frustratie over de NPO als bewijs opvoeren. Dat van die camera die uit de handen van die vrouw is geslagen, daarvan heb ik nog steeds geen bevestiging gezien. En als dat verhaal wel klopt, dan ga je er al van uit dat AVROTROS die informatie bewust heeft achtergehouden. Niemand kan jouw mening controleren, dus lekker veilig en makkelijk.

      • Ik ben het wel eens. Ik ben er ook van overtuigd dat EBU meteen heel duidelijk was. Zero tolerantie beleid. Avrotros wierp rookgordijn op met het was maar een dreigende beweging. En dat de Nederlandse vlag was weg gehaald betekent niet dat Joost is gediskwalificeerd. Van hun kant begrijp ik Wel dat ze er alles aan doen om Joost er in te houden.
        Wat is een beetje dreigende beweging?
        Vinger langs nek als onthoofd beweging?

        Daarom zero tolerantie. Lekker duidelijk.

        • Wat een onzin. Waar zijn de rechten van een artiest? Jij wilt alleen maar een kant van het verhaal zien. Dat zero tolerance vond ik meteen al een onsympathiek argument, omdat er sprake leek van provoceren door de Israëlische delegatie na dat interview. Het verhaal was, zoals later bleek uit de verklaring van AVROTROS, heel anders en de EBU kon dat argument toen ook niet meer gebruiken. Gisteren kwamen ze met stevige taal; dat Joost waarschijnlijk vervolgd wordt omdat er “sterk bewijs” zou zijn. En dat de verklaringen waarover zij beschikken anders zijn dat die van AVROTROS. Maar opnieuw niet duidelijk maken op welke punten. De NOS duidde deze fellere toon van de EBU ook als een reactie op de storm van kritiek. AVROTROS lijkt er niet zenuwachtig van te worden en ik kan ook niet bedenken hoe de EBU een stevige zaak kan hebben.

          • Dat Israël hier helemaal los van staat, valt trouwens nog te bezien. Er ging een filmpje rond op sociale media waarin een Israëlische man de Nederlandse delegatie zat te provoceren. Het is mij niet helemaal duidelijk welke functie die man had, maar het anti-Nederlandse sentiment was zeer waarschijnlijk ingegeven door de persconferentie waarin Joost “Why not?” zei. En de hoofdsponsor van het Songfestival is Moroccanoil, wat een misleidende naam is voor een Israëlisch bedrijf.

          • Beledig ik jou? Waarom jij mij. Dat je het niet eens ben is prima. Ook de versie van Avrotros niet bewezen he. Hoeveel dreiging moet er zijn om een diskwalificatie te rechtvaardigen? Daarom is zero veel duidelijker. Of je accepteerd grensoverschrijdend gedrag of niet Als avro tros dus. En klaarblijkelijk zijn de medewerkers van Avrotros ook niet blij met, het was maar ren dreigende beweging. Beetje gedogen en door vingers zien want het is Joost Klein. En war denk je,gaat een Zweedse politie serieus werk maken van maar een vuist?

            O en Israel staat hier helemaal los van. Dat vond ik ook zo raar bij Cornald Maas.. elke keer sneren naar Israël.

          • “Ook de versie van Avrotros niet bewezen he.”
            En dus er maar driftig op los speculeren met je tendentieze ‘vinger langs nek’. Waarom zou AVROTROS een uiterst dubieuze verklaring afleggen als later blijkt dat het anders is? Dan staan ze behoorlijk in hun hemd. When a women says no, she means no, en dat geldt ook voor mannen. Maar die vrouw kende haar grenzen niet en bleef doorgaan.

  38. Wat ik me afvraag: was er niemand van het NL team die Joost opving, toen hij donderdag van het podium kwam? Die had dit hele gedoe kunnen voorkomen.

  39. Mijn punt was dar een beetje dreiging discutabel is en zorg wel duidelijk. Daarom gaf ik een ander dreigende beweging aan als vb. om het verschil te illustreren.
    Fijne middag verder

  40. He Kickie!

    Waar blijft je verhaaltje over Rob van Someren? Je kunt hem natuurlijk wegzetten als geldwolf!

    Oh nee, wacht. Het is een vriendje van je. Dus Radio 10 afzeiken dat het het “beetje” extra geld dat ze niet wilden betalen, hen nu heel veel negatieve PR heeft opgeleverd. Bovendien kan je melden dat de kans nu groot is dat hij vertrekt. “Je moet immers geen ruzie met Ome John maken!”

    Hahaha. Vermaak ons met je verhaaltjes! Kunnen wij weer lekker reageren! 😀

    Ik kijk uit naar je schrijfseltje!

  41. Ik heb de afgelopen dagen geen nieuws over deze kwestie gehoord (kan aan mij liggen), terwijl het voor mij een raadsel is wat nu het werkelijke verhaal is. De enige versie die ik nu kan bedenken is dat het gerucht van die kapot geslagen camera toch klopt. Terwijl Joost daarover tegen de Zweedse politie en AVROTROS niet eerlijk is geweest. Al blijf ik dit onwaarschijnlijk vinden, want Joost weet ook dat er in dat geval bewijs van bestaat. Maar ik hoop maar dat de vork zo in de steel zit en dat het niet om iets ergers gaat, want dan vind ik het nog steeds een zeer kwalijke gang van zaken van de kant van de EBU. Dat ‘zero tolerance’ argument waarmee die bobo’s willen benadrukken hoe fatsoenlijk ze zelf wel niet zijn, daar heb ik me vanaf minuut 1 aan geërgerd.

1 Trackback / Pingback

  1. Het Eurovisiesongfestival 2024: een terugblik - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*