[BLOG] Van de week was het dan zover. De langverwachte ontslagronde bij Talpa kreeg vorm en sloeg in als een bom. Het leek wel alsof iedereen in medialand in rep en roer was. Velen vonden het sneu, zielig en onterecht. John de Mol kreeg de zwarte piet toegespeeld want ‘iemand met zoveel geld zou toch gewoon iedereen kunnen betalen?!’. Ja wat denk je zelf?
Vooropgesteld dat ook ik natuurlijk iedereen z’n baantje in Hilversum gun, riepen insiders al langer dat er eigenlijk gewoon teveel mensen rondliepen op de Bergweg. Allerlei functies waarvan je dacht ‘hmm, nog nooit van gehoord, maar het zal wel ergens toe dienen’. Discjockeys die al jaren hetzelfde op de radio zaten te doen, met weinig impact. Een talentenopleiding waar nog nooit iemand van naam- en faam of met enige originaliteit vandaan was gekomen. Waarom zou dit dan allemaal in de lucht gehouden moeten worden? Het is geen sociale werkplaats, het is een commercieel bedrijf met maar één doel: winst maken. Nog meer winst maken. En dan op het laatst nog eens een keer winst maken en het bedrijf dus meer waard maken. Jij hebt misschien wel een relatie met je werk, maar je werkgever heeft geen relatie met jou, hoelang je er ook werkt. Wel een transactie: dit is wat we je betalen, dat is wat we er voor terugverwachten. Zolang we het nodig achten. En anders is daar de deur.
Dat is natuurlijk wat het wel extra zuur maakt, als deze coronacrisis eigenlijk stiekem gebruikt wordt om iets in gang te zetten wat al eerder op de planning stond. Zou me echt niks verbazen. Je ziet het overal gebeuren.. Managers die hun minst favoriete werknemers de deur wijzen. Lange wachtrijen bij telefonische helpdesks ineens (want ja, corona). Gekkigheid in winkels waar je nog net niet weggesnauwd wordt (ja meneer, corona he). Terrasjes waar we voor moeten reserveren, restaurants waar je gesommeerd wordt binnen 3 kwartier je bord leeg te eten en allerlei ambtenaren die hun kans schoon zien om jou toch echt even het gevoel te geven dat zij het voor het zeggen hebben en dat je heel erg moet oppassen want anders…
Terug naar Talpa: zoals ik in de vorige blog al beschreef gaat het daar toch ook gewoon niet goed? Worden er toch ook volop fouten gemaakt? Waarom dan niet eens even schoon schip maken en kijken of je er wellicht in de toekomst met een andere vorm of organisatie inrichting wél een succesvollere onderneming van kan maken. Natuurlijk hebben we het hier over mensen en niet alleen over functies en voor die mensen is het zuur. Maar toch denk ik dat er ook iets positiefs voor je in zit, als je nu ontslagen bent. Ik denk zelf terug aan het moment dat ik na 12 jaar ‘in goed overleg’ mijn contract beëindigde met en bij Radio Veronica. Dat was ook de enige uitweg. Ik zat er niet meer op m’n plek, kon niet meer met zoveel passie en energie datgene doen wat de eerste 10 jaar me wel goed af ging.
We gaan er altijd maar vanuit dat het bedrijf geholpen is als je ergens wordt ontslagen, maar stiekem word jij er ook mee geholpen. Want soms heb je gewoon even die schop onder je kont nodig om jezelf opnieuw uit te vinden. Had ik ook nodig. En wat betreft radio- en beleidsmakers die op straat komen te staan, waar dan ook, vind ik dat je op z’n minst jezelf eens deze vraag mag stellen: heb ik er werkelijk alles uitgehaald wat erin zat? Heb ik mezelf genoeg bijgeschoold? Heb ik genoeg nieuwe dingen durven uitproberen? Of heb ik ieder jaar of uitzending maar weer op safe gespeeld en hetzelfde riedeltje afgedraaid. Heb ik mezelf met allerlei duur taalgebruik in een functie gemanoeuvreerd waar ik toch eigenlijk niet zo geschikt voor was? Of voelde ik stiekem ook wel dat die functie eigenlijk toch gewoon niet zoveel toevoegde, maar hield ik braaf m’n mond en deed ik leuk mee in vergaderingen, want tsja ik vind het toch wel lekker hier met dat salaris enzo. Een gouden regel in medialand, bij wat voor functie dan ook is: maak jezelf onmisbaar. Zorg dat ze niet zonder je kúnnen. Blijf in beweging, wordt steeds beter in wat je doet en tik je contract zo af dat je niet zomaar bij het grof vuil gezet kunt worden.
Misschien is het te vroeg om dit allemaal zo te zeggen tegen je en je mag jezelf best even zielig vinden en alles zwaar onterecht, of mij voor rotte vis uitmaken dat ik dit zo tegen je zeg, maar onthou dat het voor jou eigenlijk nog de makkelijkste uitweg is. Het moeilijkste wordt het nu voor de mensen die wél nog bij Talpa Radio/Media/Networks/Hutsefluts werken, met nog minder mensen hetzelfde moeten gaan doen en iedere dag denken ‘dadelijk ben ik de volgende’. Killing natuurlijk voor je creativiteit, angst. En voor de werksfeer, onderlinge relaties en ‘alle neuzen dezelfde kant op’. Ik wens dan vooral ook de mensen die (nog) niet te horen hebben gekregen dat ze niet meer welkom zijn op de Bergweg in Hilversum sterkte, met de rest komt het echt wel goed. Als je tenminste wel uit de slachtofferrol en je comfortzone kruipt. Je kunt veel meer en andere dingen dan je tot dusver deed. En stel jezelf de vraag: ‘wil ik ergens werken waar wat ik doe zo weinig gewaardeerd wordt dat ze me eruit mieteren?’.
Ik denk ook dat er door de coronacrisis en naderende recessie een versnelde transitie gaande is van oude naar nieuwe media. Meer lean & mean. Content voor zowel tv als radio blijft gemaakt worden, maar niet meer 30 man redactie die aan één tv-programma werken of salarissen voor radio-dj’s van bijna 1 miljoen per jaar. De mogelijke besparingen zullen groter zijn dan het kwaliteitsverlies. Mits een reorganisatie secuur wordt uitgevoerd en er durf ipv angst is om te vernieuwen. Nu zie je nog te vaak dat er op oude successen wordt teruggevallen.
De huidige technologie laat zien dat het anders kan. En de coronarecessie laat zien dat het anders moet.
Beste Richard,
Daar zijn wij het mee eens, maar we hopen een ding dat Radio Veronica niet wordt gekocht door Qmusic/DPG Media.
Waarom niet?
Ik verwacht niet dat Veronica wordt verkocht aan DPG om er vervolgens Joe van te maken. Dan zou Talpa een concurrent voor Radio 10 in het zadel helpen. Dan maken ze bin Talpa er liever nog een non-stop muziek zender met weinig kosten van.. Ik verwacht sowieso niet dat De Mol de radiozenders los gaat verkopen. In deze tijd zijn er ook maar weinig partijen die zo’n hele tak aan radiozenders kunnen kopen. Wellicht DPG, Global, NRJ Group of RTL Group. Maar met afnemende advertentie-inkomsten en een coronarecessie is het nog maar de vraag of deze partijen interesse hebben in voornamelijk liniaire zenders.
Uiteindelijke doel van DPG is sowieso om Joe in Nederland op FM te krijgen. Daar zetten ze vol op in. Als het niet via de frequenties van Veronica is, dan wel via een ander kavel. Die concurrentie komt er dus toch wel. Ook gezien de opkomst van DAB+. John de Mol zou er daarom ook gewoon voor kunnen kiezen het geld te pakken voor het verliesgevende Veronica, dat behoorlijk wat geld kost om in de lucht te houden.
Klopt wat Patrick schrijft. Men maakt misbruik van de Corona crisis. Het komt sommige bedrijven en overheden goed uit om Corona als excuus te gebruiken om een aantal lastige beslissingen door te voeren die al langer op de planning stonden.
@Mediasite.tv: Ik hoop wel dat Veronica opgekocht gaat worden door DPG. Dat zou een zegen zijn voor het Nederlandse radiolandschap. Het is niet goed dat zoveel zenders onder de vlag van 1 bedrijf vallen. Bovendien ben ik van mening dat de Belgen de laatste jaren erg sterk zijn in het neerzetten van goede radiomerken. Joe zou een verfrissing zijn ten opzichte van het oude stoffige Veronica. Wat haar vroegere image allang verloren heeft.
merci voor ’t compliment
Een paar maanden terug was er nog even sprake van dat ze onze stream gingen doorgeven……………
Maar ja degene die dat wilde werkt niet meer bij Talpa.
@Juul: Radio 192 bedoel je? Zou niet eens zo’n verkeerd idee zijn eigenlijk. Kijk eens hoe goed radio 5 het doet zonder FM frequenties. Daar is een grotere doelgroep voor dan waar Veronica zich momenteel op richt. Ze vallen nu gewoon overal tussenin.
Wie was dat Juul?
Ik denk dat hij Florent bedoelde.
Ik gok onze oud Tros collega Charley M
@Ice Het wil niet zeggen dat het vroegere imago van Veronica terug kan komen. Het is wel een oer Nederlandse merk met een lange geschiedenis. Dat moeten we koesteren en behouden. Het zou mooi zijn dat een nieuwe eigenaar de waarde er wel van in ziet.
Radio 192 samen met Radio Extra Gold op de kavel van Veronica.
Dan heb je heerlijke muziek uit de jaren 50 tot en met 80.
Niet alleen Engelstalige bekende golden oldies, maar ook Duitse, Franse, Italiaanse, Nederlandse en Spaanse muziek.
Heerlijke onbekende gouwe ouwen die toch fantastisch mooi zijn,
Dat doet NPO Radio 5 toch al.