Patrick Kicken: Op deze manier heeft Grand Prix Radio ineens zogenaamd miljoenen luisteraars

[BLOG] Het is al een tijdje het gesprek van de dag: de nieuwe luistercijfermeetmethode en wat er allemaal mis mee zou zijn. Dat we van die papieren dagboekjes af moesten was iedereen het wel mee eens maar wat we ervoor teruggekregen hebben, meten met een app die nog in de kinderschoenen staat met ouderwetse techniek als audiomatching zónder fingerprint, lijkt schrikbarend makkelijk te manipuleren. NPO Radio 2 zendt hetzelfde geluid als de TV registratie van The Passion uit en hup: miljoenen meer luisteraars, zogenaamd. Maar hoe flikt de zender van Olav Mol, Grand Prix Radio, dat eigenlijk, aangezien hij de race niet meer in Nederland mag uitzenden doordat ook de F1 radiorechten door Viaplay gekocht zijn? Het mysterie lijkt ontrafelt.

Afgelopen woensdag was het weer zover, in de wekelijkse luistercijfermeting had Grand Prix Radio ineens bijna zoveel luisteraars als de nummer 2 van Nederland, Radio 10: 2,5 miljoen in totaal. Maar hoe kan dat voor een zender die niet op FM te ontvangen is en belangrijker: niet eens het Formule 1 verslag met commentaar van Olav Mol meer mág uitzenden in Nederland? Wat ze slim doen is de Vlaamse en Nederlandse stream identiek laten zijn, behalve in de Formule 1 weekenden.. Nu lijkt daar iemand achter gekomen te zijn, zie de disclaimer onder de nieuwe luistercijfers, maar: waarom dan toch gewoon dat belachelijk hoge weekbereik van 2.572.000 luisteraars laten staan met 1,1% marktaandeel? Ook weer zeer bijzonder aan de laatste meting: het lijkt Qmusic -1,6% op te leveren en de Talpa radiogroep in raceweekenden bij alle vier hun zenders ook veel marktaandeel te kosten: -0,5% voor 10, -1% voor Sky, -0,4% voor 538 en -0,2% voor Veronica maakt -2,1% in totaal, wat op zich al ongeloofwaardig is. Hebben mensen ineens geen zin meer in hits op de radio als Max Verstappen rondjes rijdt?!

Het verhaal gaat nu dat Grand Prix Radio in de weekenden van een race aan het NMO luisteronderzoek de Belgische stream aanlevert zodat de TV kijkers meetellen. En dan krijg je het effect wat bij NPO Radio 2 optrad met o.a. het Songfestival: enorme stijging van de aantallen luisteraars. De stations zijn zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van een livestream, er wordt door NMO niet gecontroleerd of dat -op dat moment- de juiste stream is. Op basis van (het ouderwetse) audiomatching wordt door de NMO app gekeken naar wie of wat je luistert. Dit verklaart het hoge aantal ‘luisteraars’ in de Formule 1 weekenden, terwijl het dus hoogstwaarschijnlijk gewoon TV kijkers zijn. Het aantal luisteraars via de Belgische stream tijdens de race is rond de 40k zegt een technische bron mij, naar de Nederlandse stream en DAB luistert bijna niemand, dit verklaart dan weer de niet te meten aantal luisteraars in andere weken. De website van GrandPrixRadio leert ons dat je met een betaalde versie van hun app ook in Nederland naar het F1 commentaar van Olav en Jack kunt luisteren, maar da’s nog steeds gewoon de Vlaamse stream mét race, niet de Nederlandse die zou moeten meetellen voor het Nederlandse luisteronderzoek. Die (betaalde, premium) versie van de app hebben echt geen miljoenen mensen gedownload, anders zou deze bovenaan de app charts staan.

Nu zou je kunnen denken: nou lekker slim toch van Olav Mol en zijn kompanen áls ze dit zo doen? Ja, respect, maar ze snoepen op deze manier marktaandeel af van de grote stations. En die zijn al niet zo blij met alle verschuivingen in de markt op dit moment. Zeker niet een station dat niet eens op FM te ontvangen is wat in de laatste meting 1,1% marktaandeel wegkaapt bij de andere zenders, terwijl het weinig met ‘radio’ te maken heeft, het zijn merendeel TV kijkers. En het niet eens om de Nederlandse versie gaat, het gaat om een verslag van een sportwedstrijd met racegeluiden die ook nog eens niet openbaar in Nederland te ontvangen is, alleen via een u-bocht constructie uit Vlaanderen. En dus telt het geluid van de TV kijkers mee als luisteraars naar de Vlaamse, niet eens Nederlandse stream, waar op het hoogtepunt dus zo’n 40.000 mensen naar luisteren, geen 2,5 miljoen zoals het NMO luisteronderzoek beweert. Conclusie: het onderzoek in deze vorm is niet serieus te nemen en kan de prullenbak in, zelfs met de disclaimer dat het soms om ‘simulcasts’ gaat van TV en radio uitzendingen. De enige oplossing is: fingerprinting. Geen gesjoemel met andere bronnen dan alleen maar dát unieke geluid van die (Nederlandse!) radiozender.

Patrick Kicken

15 Comments

  1. Anonieme reacties via Facebook:

    Fingerprint is ook geen oplossing… Want als je zo slim bent om de verkeerde stream aan te leveren op een bepaald resultaat bewust te genereren, ben je ook slim genoeg om tijdens de race je vingerprintmachine toevallig in een ander audiopad te steken/routen…

    Fraude is fraude, NMO zou gewoon moeten uitsluiten dat je een andere stream aanbied dan je hoofdkanaal.

    —————————————————————

    Ha Patrick, zijn nog legio mogelijkheden om hun te beluisteren, en dat is niet voor €0.99ct VPN Nederland 😉

    A joh, leven en laten leven. Met een beetje onfortuin liggen alle rechten binnenkort weer bij Ziggo, gelukkig maar want Viaplay commentaar is kut 😉

    ————————————————————-

    Als 3FM nu echt wil stunten dan sturen ze die TV journaals iedere dag door de komende maanden. Wat kan het schelen? Dan springen ze gelijk van 1,9 naar iets van 7%!

  2. Ach de Mol en Jack is het ook niet meer wat het moet zijn… Als je zo lang op hetzelfde stoeltje zit roest je ook vast.

  3. Is wel een idee voor voicetrack Patrick zelf. Dan moet het toch wel echt lukken om na jaren weer eens luisteraars volgens het onderzoek te hebben.

  4. het is vanaf het begin al niet meer serieus te nemen. waardeloze app die alleen mensen die hun telefoon amper gebruiken (ouderen dus) vrijwillig op hun telefoon zetten en ook nog eens tv zenders meten. de prullenbak in met die rommel

  5. Eigenlijk is het een schande: Er is jaren gewerkt een een degelijk onderzoek en nog steeds is dat niet gelukt, terwijl er bijna een kwart miljard (!) euro omzet aan reclamegelden in omgaat. Adverteerders zouden veel meer op hun strepen moeten staan en een goede meet methodiek moeten eisen, voordat ze weer budgetten in dit medium schieten.

    • er zijn al lang landen waar een goed werkend systeem is nederland wilde echter zelf het wiel uitvinden en meer dan alleen radio meten

  6. Radio M Utrecht . Daar wordt 1 Programma van te voren opgenomen. En Patrick, was het voor Bert haandrikman een gedwongen iets dat hij zijn tijdslot 12:00 14:00 kwijt raakte ? Zonder enige inspraak ? Nu is het afzien voor Bert elke morgen . Ger v.d brink heeft dat vroege opstaan meer dan 15 jaar vol gehouden.

  7. 100% met stelling Kicken eens, lekker voordelig en slim reclameblokken inkopen… Wie is er eigenlijk aansprakelijk voor evt financiële schade of mislopen van reclame omzet?

  8. Zou dat tijdslot niet uit de meting gehaald moeten worden. Op DAB zenden ze iets anders uit en online kan prima op andere manier gemeten worden.

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Luistercijfers week 23: Radio 538 maakt megasprong met nieuwe ochtendshow - Spreekbuis.nl
  2. Hoe Kan Je Olav Mol Luisteren: Een Gids Voor Formule 1 Fans

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*