[BLOG] Ook zo geschrokken van de meest recente luistercijfers, waarbij het gat tussen QMusic en Talpa’s 538 maar liefst 3 volle procentpunten bedraagt op 10 plus? Op de Bergweg in Hilversum schijnt het totale paniek te zijn. En terecht. Hoe kun je een radiozender zo verkwanselen zeg. Dan kun je wel gauw een persbericht de deur uit doen over het 538 Koninginnedagfeest of zeggen dat je online de best beluisterde bent, deze cijfers liegen niet. De dagen van 538 baas Coco van ’t Hof / Hermans / Jamboo lijken geteld. Of valt het tij nog te keren?
Het is mooi dat het moederbedrijf van Radio 538, Talpa, gisteren aankondigde dat een extern bureau onderzoek gaat doen naar de bedrijfscultuur binnen het bedrijf. Laten we dan eens beginnen bij de radiotak, waar de afgelopen jaren managers naar hartenlust hun eigen vriendenkring naar binnen konden hengelen, ongeacht of ze nou geschikt waren voor de functie of de juiste ervaring hadden. Dan is dit de logische uitkomst toch? Met het vertrek van eerst de meest succesvolle ochtendjock óóit Edwin Evers en daarna programmabaas Dave Minneboo naar de directe concurrent QMusic, met alle onderzoeksmappen naar het 538 publiek onder de arm. En op die plek zetten we dan de uiterst charmante, maar zeer onervaren Coco. Die, zoals ik al eerder schreef, beslissingen neemt op basis van gevoel in plaats van kennis. En dat met een marketingbudget waar de andere Talpa radiozenders 10, Sky en Veronica alleen maar van kunnen dromen. Ze mag dan bij NPO Radio 2 onder Jurre Bosman een heerlijk sfeertje hebben neergezet en goed samengewerkt met de jocks als contentmanager, daarmee trek je een commerciële radiozender in zwaar weer echt niet uit het slop. Je laat het vlaggenschip eerder verder zinken.
Nu gaan we hier niet louter en alleen op de man spelen, maar ik noem wat namen om de bedrijfscultuur binnen 538 te typeren. Zoals ik begrijp bemoeien de discjockeys zich volop met het muziekbeleid, met Niek van der Bruggen voorop, die ook daadwerkelijk in de muziekredactie zit. Fout nummer een. Muziek programmeren is een VAK. Dus dat laat je over aan muziekredacteuren. Die de juiste onderzoekscijfers kennen, weten wat de concurrentie doet, weten wat de doelgroep wil etc. Discjockeys (ik ken ze, want ik ben er zelf ook een) denken op een andere, vaak eigenzinnigere manier over wat er gedraaid moet worden. Neem nou zo’n Niek. Die wil gewoon iedere dag drive in showtje spelen op de radio. Lekker veel dancekneiters draaien. Pompen op die bak! Heerlijk, Simulated van Marco V. Of Superstring van Cygnus X. Waar zijn die handjes!! Maar je staat hier geen drive-in show te doen Niek, je maakt radio. Voor een bepaalde doelgroep. Als je de jonge dertigers wil bereiken laat je geen uitgekauwde dancetroep van Sensation White horen, je draait wat de doelgroep wil horen.
Die Niek schijnt mooi op een lijn te liggen met Coco. Nou daar ga je dus al. Je laat je (muziek)beleid beïnvloeden door een discjockey. Die best wel verstand van radio zal hebben, hij doet het immers al een flink aantal jaren, maar hij is niet de music director of stationmanager toch? Er schijnen een half jaar geleden al mensen gewaarschuwd te hebben dat als je er muzikaal zo’n troep van blijft maken 538 in het nieuwe jaar onder de 8 procent marktaandeel zou duiken. En zie daar: 7,6%. Voor ooit de nummer 1 van Nederland. Ook in het kader van de fusie met RTL is de waarde van deze zender flink gedaald, het moet binnenshuis Radio 10 én Sky Radio boven zich dulden, dat misschien 1/10e van het hele personeels- en marketingbudget kost als 538. Zonder ochtendshow, zonder discjockeys, met een kleine club mensen die overigens wél de radioschool hebben afgemaakt. Je ziet wat het je als bedrijf scheelt!
Wat natuurlijk ook totaal niet slim was van 538 is tegenover alle off-format programma’s bij de concurrenten in december zelf ook veel te breed te gaan in de muziek. Missie 538. Leuk hoor, goeie sfeer op de vloer, de jocks hadden het naar hun zin want konden ineens lekker veel praten en George Baker draaien op een hitstation. Wat veel slimmer was geweest om tegenover al die rare muziek op andere zenders zelf zo strak mogelijk hits te pompen, minimaal 3 weken lang. Zodat iedereen die geen zin had in de Top 2000, de Foute 1500 of kerstmuziek gewoon bij ‘één station, alle hits’ terecht kon. Je betaalt als Talpa een godsvermogen voor dat FM pakket van 538 en dan ga er zo mee om?! Wanbeleid.
En dan vergeten we gemakshalve nog maar even het treinongeluk genaamd de wisseling van de wacht in de ochtend bij 538. Ineens Frank Dane weg. Ineens Wietze & Klaas die als vervangers mogen blijven zitten. Zonder fatsoenlijk nieuw jinglepakket, zonder een ‘buzz’ vantevoren. En die jongens dan ook nog eens laten beginnen in de maanden waarin 538 het steevast moeilijk heeft, waardoor ook zij met een 0-3 achterstand van start gaan, met alle rumoer en commentaar daar weer omheen. Dit verdient niet de schoonheidsprijs, maar wel de award van onkunde. Zoveel programmatische fouten achterelkaar, ik ken mensen die voor minder ontslagen zijn. De enige oplossing die nu voorhanden is is na de fusie met RTL: meteen Dave Minneboo teruglokken van Q naar de Bergweg. Desnoods met een Tesla en 6 ton.
Het is een amateuristisch hobbyclubje aan het worden. Lindo had tussen 10 en 12 moeten zitten maar Barend wilde wel eens bij zijn gezin zijn s avonds, daarom zijn die twee gewisseld. Ook een blunder van de bovenste plank. En ze hadden beter Niek in de ochtend kunnen zetten dan Wietze. Die gaan in rap tempo ook nog wel onder de 7% zakken
Was dat echt de reden voor Barend? Ik begreep dat hij dit tijdstip magisch vindt en er altijd al op gehoopt heeft, al sinds zijn 3FM tijd.
Niek in de ochtend was bij Veronica al niet zo’n succes. In de middag bij Q ook niet. Dus ik begrijp dat hij gewoon music driven uren doet.
Ik vind Nick een geweldige DJ alsof hij bij je thuis aan het draaien is.waar ik mij zeer aan erger is die Barend .alsof er een kind van elf achter de microfoon zit met totaal geen radioster en kinderachtig gebral verder vind ik het station wel meevallen kijk een Edwin en Frank komt niet meer terug
Wat een onzin man. Iedereen zit er pas twee maanden. Wietze probeert er op zijn manier iets van te maken en de toekomst zal uitzwijzen of dat werkt ja of de nee. Barend of Lindo? Dat Lindo in de avond zit is belachelijk maar Barend is gewoon een goede jock. De meest veelzijdige van 538. Kan heel strak zijn, met Dyantha en Sander Lantinga hele goede personality slots vullen. Wat je nu merkt is dat ie onwennig is. Heeft ook geen steady format. Veel te weinig classics. Dit soort jongens roepen vaak aversie op omdat het mannetjes zijn. Hele grote bek. D
Het ligt ook niet zozeer aan de jocks of poppetjes op de radio hoor, wel aan het feit dat ze zoveel invloed op het zwalkende muziekbeleid hebben.
Aangaande barend ben ik het volledig met je eens. Soms denk ik dat hijzijn medicijnen vergeten is. Jezus wat is die soms hyper.
Ik luister niet meer naar de ochtendshow, Coen en Sander is het beste wat ze nog hebben. De rest is niks meer. Stekker nog heb een beetje een afkeer tegen Talpa gekregen.
Die Patrick Kicken weet het allemaal zo goed. Maar voorlopig komt hij zelf nergens aan de bak. En maar commentaar geven op andere. Riekt naar jalousie.
Het is jaloezie en maak je geen zorgen, hier kan ik niet jaloers op zijn zoveel amateurisme.
Flinke vent hoor. Weer commentaar geven op 1 woord wat fout geschreven is. Wat een zielig figuur ben jij joh.
Ook dat valt wel mee Lasgo. Ga anders eens inhoudelijk in op het stuk hierboven, wat denk jij dan wat de oorzaak is van het alsmaar dalende luistercijfer van 538?
Het is ook wel heel erg stom.
Kicken het is waar wat je schrijft.
Naar wat??
naar een rolluik
Ik dacht al, waar blijft die 538 afzeik column.
Minder luisteraars voor 538, betekent méér luisteraars voor andere zenders. Da’s knap van die andere zenders!
Schrijf eens wat die andere zenders góed doen. Dat zou je sieren.
Wordt ook al vaak aan gerefereerd, o.a. waarom QMusic zo’n succes is, Somertijd zo goed is, Het succes van Sky Radio met kerst, Wat er zo goed is aan Giel Beelen en Wat we kunnen leren van Z100. Check anders eens het archief Peter, via https://www.spreekbuis.nl/?s=patrick+kicken
Het is overigens mede het wanbeleid bij 538 dat QMusic zo de wind in de zeilen geeft. De een zijn dood, etc.
Het probleem is dat de grootste groep luisteraars zich niet meer kunnen vinden in de muziek keuze van 538. Veronica is een alternatief maar draait te zware popmuziek. Ik luister momenteel naar radio10. Iets meer gevarieerde muziek. Ik ben altijd dj. Geweest en met de muziek mee gegaan maar het huidige muziek kan mij niet bekoren. Misschien ben ik er te oud voor. (63)
Wat ook uit de Z100 documentaire bleek: een goed radiostation heeft een ziel, we noemen dat ook wel ‘stationality’. De persoonlijkheid van het station. En die klopt bij Radio 10, die spreekt jou aan. 538 heeft die duidelijke positionering niet en spreekt dus niet duidelijk één groep mensen aan. Het is de alom gemaakte fout, zelfs door een veteraan als Erik de Zwart toen hij de baas was bij Veronica: als je alles voor iedereen probeert te zijn, ben je niets voor niemand.
Verassende column, bij welke lokale omroep doe jij het blijkbaar niet zo goed dat ze je landelijk over het hoofd zien?
Haha maak je over mij maar geen zorgen Sjors, ik heb mijn sporen en geld ruimschoots verdiend met 22 jaar landelijke radio. 10 jaar publiek, 12 jaar commercieel. Ik was er vroeg bij, vanaf mijn 21e tot mijn 43e. Wat doe jij zo voor de lol?
Hier is toch Frank dane ook beetje schuldig aan die kreeg nog te tijd tot 31/01/2022 om zijn ochtend show netjes afronden hij wou per direct weg waarom wietze niet echt de tijd kreeg om iets voorbereiden.Desondanks ben ik geen vaste luisteraar van 538 maar luister wel graag naar wietze in de ochtend. en Lindo had gewoon 10/12 moeten doen of mark daar laten zitten
Waarom erger je je zo aan Barend, Bart. Kun je dat duiden? Is het zijn stemgeluid, snelle manier van presenteren, hoe hij met bellers om gaat, intro’s pakt? Just curious.
Het is zijn stem geluid leuk voor de avond maar niet voor de ochtend soms net iets te lange talks
@Bart; makkelijk praten! Ik vraag mij af of jij bij je werkgever nog even 4 weken blijft zitten terwijl je werkgever niet tevreden is en eigenlijk direct van je af wil. Ik was geen fan van de 538 ochtendshow met Frank Dane. Ik vond het met teveel mensen, Roelof Hemmen was een miscast als nieuwslezer en ga zo maar door. Ook had Frank Dane ook niet een leuk iets van hem zelf.
Dat hij echter niet nog niet doodleuk 4 weken doorgaat terwijl alle luisteraars weten dat hij weg moet omdat John de Mol boos is omdat hij met de directeur van Qmusic een oriënterend etentje gehad heeft kan ik wel begrijpen! Wie zou daar nog voor gemotiveerd zijn?
Voor iedereen die opmerkingen maakt van dat Patrick Kicken 538 weer loopt af te zeiken, ik ben het met hem eens! 538 is ooit een trendsetter, pionier op radiogebied geweest. Dat is het probleem, 538 onderscheid zich nergens meer in. De enige leuke actie is nog hier met je rekening. Ook deel ik de kritiek hier van sommigen dat de meeste 538 dj’s klonen van elkaar zijn. Barend van Deeken, Ivo van Breukelen, Mart Meijer, Mark Labrand, Bas Menting om eens een paar op te noemen lijken allemaal qua stijl allemaal op elkaar. Alsof zij van een lopende band komen waar 538 dj’s worden geproduceerd!
Ook dit is ooit anders geweest. Voor deze lichting had je dj’s die qua stijl echt onderscheidender zijn dat bovengenoemde dj’s. En dan ook nog een directeur die door vriendjespolitiek is aangesteld. Logisch dat de luistercijfers in een duikvlucht omlaag gaan. Zoals Patrick Kicken terecht concludeert!
Ik ben blij met je bijval natuurlijk Hendrik, maar je hebt ook nog eens een punt met wat je zegt over de ochtendshow met Frank. Die dertien-in-een-dozijn jocks heb je ook nodig als ‘waterdragers’, maar dat de balans daarin nu zoek is lijkt me ook evident.
Was CoCo maar wat meer fan van JoJo (Kincaid)
maar serieus, ik denk dat bnr nog levendiger is dan 538…
Haar voornaam geeft voer voor een hoop lol, maar ik hoop zo dat ze zich gewoon snel laat bijstaan door mensen met jarenlange ervaring in het programmeren van een radiostation. Of zelf gewoon eieren voor haar geld kiest en een soort floormanager wordt en de tactische beslissingen over laat aan de vakmensen.
538 is al jaren 538 niet meer. Men heeft domweg te lang op hun lauweren gerust en konden dat omdat Evers in de ochtend zat. Nu hij weg is, wordt langzaam aan duidelijk wat er allemaal mis daar en dat zie je terug aan de luistercijfers.
Zelf ben ik van mening dat de beste periode van 538, de periode was toen ze nog een kabelstation waren. Dat was pas goede radio! Een strak format, goede jocks en voor die tijd goede muziek waarvan een aantal inmiddels wel ‘fout’ zijn geworden. Het kabelstation 538 was een zender waar je naar *wou* luisteren. Waar ik toen woonde, werden diverse “initiatieven” opgezet, zodat je op de slaapkamer naar 538 kon luisteren met een simple FM-radio met sprietantenne. Zo populair was het.
Wat mij bereft begon de teloorgang in 1995, nadat ze de 103 MHz kregen. Dat was echt het begin van het einde van ‘mijn’ geliefde zender. Ik hoorde het terug in de muziek, in de jocks, in het format. De scherpte was eraf en alles werd langzaam aan gericht op het binnen harken van geld voor de FM-kosten. Eeuwig zonde en een reden voor mij om naar het toenmalige Kink FM over te stappen en over Kink gesproken: wat ben ik blij dat zij nooit maar dan ook nooit een FM frequentie hebben gehad (en nee Michiel, een analoge FM frequentie: dat moet je echt niet meer willen). Ik denk echt dat dezelfde teloorgang ook bij Kink was ingezet als dat het toen bij 538 deed . . .
Eens. Met het bekende ‘klokformat’ wat men heel lang had en in de kabelradiotijd ze zich met name richten op de luisteraars van het oude Veronica op ‘Hilversum 2’ in de ochtend tot 14.00 in de middag, en in de namiddag de luisteraars van het oude Veronica ‘Hilversum 3’ (volle vrijdag gevoel).
Dat klokformat hebben ze nog een tijdje volgehouden zelfs in de tijd dat dit eigenlijk niet meer kon, maar toen zat Evers nog in de ochtend en die stuwde het station naar de nr. 1 positie. Nu is hij weg, en nu zie je de teloorgang. Men teert nog steeds op een klokformat met in de ochtend duidelijk meer classics dan in de middag. Ik denk dat ze gewoon een helder consequent format moeten gebruiken wat 24/7 hetzelfde klinkt, gewoon strakke hitradio met een beperkte playlist en géén classics ouder dan 2015. De muziek moet helemaal van NU zijn dus en niets eigen inbreng van de DJ’s, niets free choices. Dat is bij Z100 NYC, NRJ Frankrijk en Capital FM Londen ook niet en waar ook ter wereld bij de grote CHR stations. Alle koppen dezelfde kant op en een goede muzieksamensteller. En geen Niek van der Bruggen of all people. Dan begrijp ik nu wel waarom het klinkt zoals het nu klinkt.
Helemaal mee eens. Allemaal zo gezapig geworden, zoals PK ook al zei je kunt gewoon horen dat ze zittend presenteren. Ik heb er lang over nagedacht wat het nou is, maar je kunt allerlei dingen noemen, maar er is kortweg gewoon niks piraterigs/opstandig/fris meer aan. De jonge meid van toen heeft haar jeugdigheid niet vast kunnen houden en is een moeder op leeftijd geworden.
Ik heb dat gevoel ook altijd bij het zien van Corne. Tekenend voor de huidige tijd; Strakke shows in de begintijd, nu zittend op een bureaustoel met de ene hand als turf onder z’n hoofd en met de andere hand muziek instarten. De passie is er wel af tegenwoordig.
Lees dat coach Pierre pappa veel werk heeft te verzetten
Eens met wat je schrijft Patrick! Het gaat nog heel lang duren voordat de ommekeer is ingezet bij 538, radio is immers slow business. Om met Z100 te spreken, wordt het voor 538 straks ‘from worst to first!’
Begin met een goede ochtend dj, strak muziekformat en mooie acties. Nu is het los zand…
Hier zie je in mijn ogen de aloude wet van de remmende voorsprong.
Radio 538 was de eerste echt succesvolle commerciële zender en dan ben je trendsetter. Anderen gaan je trucje imiteren en komen langzaam in je spoor, als dan je top ochtend jock, je lead in voor de rest van de dag, er mee kapt heb je een probleem.
De switch van de ochtendshow met Tim Klijn naar 538 is mijns inziens een goede actie, hij weet wel een beetje, zeker met Rick en Niels dat sfeertje neer te zetten. Wat Evers als enorm pluspunt had waren de imitaties en de column van Peter Heerschop, lieve Marianne. Dat waren echt items waar de rest van het programma om heen gebouwd was.