Patrick Kicken: Rumag op de radio

[BLOG] Zo dat was even een mokerslag van Arjen Lubach, richting het adres van Rumag. De hoofdpiet daar is inmiddels moeten vertrekken. Alles had te maken met zogeheten ‘diefstal’ door het bedrijf van content. Ze maken regelmatig, naast hun eigen verzinsels, plaatjes na van Engelse teksten die flink viral gaan en verdienen daar ook geld mee door er merchandise van te maken. Ik bedacht me: doen we dit bij de landelijke radio niet ook massaal?

Ga eens even na: bij de radio draaien we muziek, gemaakt door anderen. Daar worden wel Buma/Stemra rechten over betaald, maar eigenlijk is dit ook gewoon pronken met andermans veren. Wat er tussen de platen gedaan wordt door de discjockeys is regelmatig ook gewoon ‘gejat’ van internet. Hele nieuwsberichten uit de krant worden voorgelezen, een weerbericht van NOS Teletekst en grappen en grollen die ingestuurd zijn door luisteraars gaan gewoon de zender op. Audiofragmenten van YouTube uit het buitenland. Beetje bellen met een BN’er die we al kennen. Gevolgd door een reclameblok. En waar komen de drie Talpa radiozenders van de week mee om de coronacrisis te bezweren: Tegelijkertijd een Top 100 met muzieknummers uitzenden. Uitgezocht door de luisteraars. Aangekondigd door twee discjockeys. Goh wat spraakmakend en innovatief, dat kenden we nog niet. Idee één van de brainstorm. Foeilelijk logootje laten maken door een stagaire en snel de Tesla in.

Nu ben ik zelf ook wel een voorstander van leuke en mooie dingen delen met de mensen, want zo hebben we er allemaal wat aan. Een mooi muzieknummer wil je niet voor jezelf houden, dat wil je laten horen. Maar waarom vallen we met z’n allen dan wel zo over Rumag? Hoeveel mensen hebben zij niet al aan het lachen gemaakt met hun content? Mag ik je er trouwens even aan herinneren dat ‘Ritme van de Regen’ van Rob de Nijs ook gewoon gepikt is uit het Engels? ‘Dromen zijn Bedrog’ uit Italië. En ‘Zoutelande’ van Bløf uit Duitsland. Enzovoort enzovoort. Om maar te zwijgen van allerlei stationsbrede akties die regelrecht gekopieerd worden van radiostations uit Amerika en Engeland.

Je ziet bij de radio dat discjockeys die verder gaan dat het herkauwen van andermans content dan ook vaak meteen heel succesvol worden. Denk aan Edwin Evers die zijn eigen typetjes in het leven riep en zelf muziek uitbrengt. Daar zou wat mij betreft ook bij radiozenders veel meer de focus op moeten liggen: zelf content creëren en daar de markt mee opgaan. Je ziet het buitenlandse stations ook veel doen. En dat is niet voor de zoveelste keer een al bekende artiest in de studio halen, maar je eigen on-air personeel zien als artiest, ze zo behandelen, de mogelijkheden geven en promoten.

Het is jammer dat het Coronalied van Radio 10’s Lex Gaarthuis nét te ver ging en zo onder vuur kwam te liggen, anders was dit een perfect voorbeeld van eigen content die viral gaat. Een station als Sky Radio zou zelfs aan de slag kunnen gaan met het ontdekken van een eigen artiest, daar een mooie cover of eigen werk mee op te nemen en dit op rotatie te zetten. Hoe gaaf is het als concurrent QMusic er dan alsnog niet onderuit kan om het te draaien, in de Top 40 op vrijdagmiddag. Zelfde gold in het verleden voor de asbak versie van I Follow Rivers door Triggerfinger, in de studio bij Beelen op 3FM. Overigens is het nummer van Davina Michelle & Snelle ook een perfect voorbeeld van hoe je als zender zelf hits kunt creëren en claimen.

Zo hadden we in de succesjaren van het commerciële Radio Veronica onze eigen sterren, die nergens anders te horen waren. Denk aan nieuwslezer Arend Langenberg, die de mensen op handen droegen toen hij nog leefde. We hadden ‘de plaat en zijn verhaal’ van Bart van Leeuwen. René van der Gijp begon zijn succesjaren op maandagochtend om 08u15 in mijn ochtendshow. Wat heeft 538 nu, behalve het uitgekauwde Lieve Marianne?

Als radio wil overleven na deze corona crisis moeten zij en hun medewerkers veel meer inzetten op eigen content. Eigen hypes creëren, niet alleen meeliften op wat al gaande is, want daar kun je maar zelden een claim op leggen. Ik zou die man van Rumag, Thijs van der Heide, zsm een baan aanbieden bij Talpa Radio of de NPO. Je hebt zo iemand nodig die lekker creatief en zonder regels durft te denken en te handelen. Want uiteindelijk is álles oude wijn in nieuwe zakken. Iemand die ergens een goede vorm voor kan vinden en daar de claim op kan leggen is goud waard.

Met weemoed denk ik terug aan de tijd van Henk Spaan & Harry Vermeegen, hoe goud was dat duo. Hun TV show bulkte van de eigen typetjes, content en diezelfde typetjes brachten ook singles uit die grote hits in de Top 40 werden en hypes op het schoolplein. Is radio inmiddels een medium geworden dat zo weinig impact heeft dat dit niet meer gebeurt of heeft het andere oorzaken? Vroeger was een zender trendsettend, tegenwoordig lijkt zelfs Radio 538 alleen nog maar trendvolgend. Zoiets als Das Coen und Sander Fest daargelaten. Zouden dit soort zenders niet veel meer eigen evenementen en virals moeten creëren in plaats van het uitzenden van dingen die al overal te krijgen zijn? Wat is de noodzaak voor mij om naar 538 te luisteren, als ik daar nieuws hoor wat ik al online gelezen heb, muziek hoor die ik al overal kan krijgen, grappen die ik al ken en discjockeys die niets durven of mogen?

Patrick Kicken

15 Comments

  1. Weer zo’n column dat vroeger alles beter was. Het is als deejay nu veel moeilijker om viraal te gaan omdat de concurrentie op sociale media heel groot is, nu kan iedereen een actie of grap verzinnen en verspreiden. Een groot verschil tussen Rumag en radiostations is dat de zenders betalen voor hun content, zoals de muziek en het nieuws. Wat Rumag doet is gewoon stelen. En moeten stations inzetten op eigen content in de coronacrisis om te overleven? Juist muziek ien gesproken woor zijn nu waardevoller dan ooit en een zender als NPO Radio 1 besteedt veel aandacht aan de achtergronden van de crisis en heeft een paar keer per dag een coronaspreekuur voor luisteraars. Andere zenders proberen vooral ook de gewone luisteraars met hun verhaal bij de luisteraars te betrekken. En ook de muzikanten krijgen nu veel ruimte met online-initiatieven. Dat is ook wat mensen willen. Hypes zijn echt niet nodig om succesvol te zijn, wel een persoonlijkheid als deejay, wat schaars is. En het werkt ook zonder hypes, want het aantal luisteraars en de luistertijd van radio is in deze coronatijd flink gestegen.

    NB. Spaan en Vermeegen waren populair in de jaren 80 onder jongeren vanwege tv, net als Arjan Lubach nu. Maar wat heeft dat met radio te maken?

  2. Hoi Dirkjan,

    Vroeger was niet alles beter, door het kleinere aantal zenders en kanalen moest je wel echt iets kunnen brengen voordat je zendtijd kreeg. Nu moeten al die kanalen toch gevuld worden, met gevolg dat er veel nietszeggende rommel wordt uitgezonden. De concurrentie mag misschien wel groter zijn op social media, het is je plicht als jock van een radiozender dat jij de dingen doet die alleen jij kunt omdat je zulk bereik tot je beschikking hebt. Veel jocks denken ‘ja maar ik ben toch op de radio en dat is de reden dat mensen wel luisteren’. Fout. Mensen luisteren omdat jij nou nét het verschil maakt, zie het succes van bijvoorbeeld Rob van Someren die met zijn hele team zo’n beetje Radio 10 uit het slop heeft getrokken. De luisteraar maar steeds optrommelen om je programmering te vullen vind ik een zwaktebod. Tuurlijk moet je ze erbij betrekken, maar kijk inderdaad naar het succes van een Arjen Lubach. Daar wordt met veel energie en moeite leuke content verzonnen om aan de kijker te presenteren en die weet dat massaal te vinden en te waarderen.

    Spaan en Vermeegen zouden het schoolvoorbeeld moeten zijn voor veel contentcreators van nu. Het heeft álles met radio te maken, zo creatief en impactvol kun jij ook zijn, anno 2020. Helaas is er geen degelijke radio opleiding in Nederland, wel veel ijdelheid en daarmee ga je het echt niet meer redden. Dat er nu langer en meer naar de radio geluisterd wil nog niet zeggen dat het aanbod kwalitatief beter is geworden. Er wordt namelijk ook veel meer geNetflixt, geYouTubet en geSpotifyt.

    Het grootste aanbod op de Nederlandse radio is zeer middelmatig, vandaar dat we er niet eens meer van opkijken. Kijk maar eens naar Duitse radiozenders, hoe zij bijvoorbeeld de coronacrisis aanpakken. Op een hele originele, eigen, publieksvriendelijke en impactvolle manier. Ik moest een paar columns geleden de NPO eraan herinneren dat er geen Corona podcast was. Hup, een dag later werd De Dag gauw omgevormd tot Corona podcast en ontving ik een bericht van Chef Podcasts daar ‘hij staat er nu op hoor’. Prima, hebben deze columns toch nog iets goeds tot gevolg. Maar het is eigenlijk jouw werk dit te bedenken en (snel) te realiseren.

  3. Hé Patrick, je schrijft;
    “Mag ik je er trouwens even aan herinneren dat ‘Ritme van de Regen’ van Rob de Nijs ook gewoon gepikt is uit het Engels? ‘Dromen zijn Bedrog’ uit Italië. En ‘Zoutelande’ van Bløf uit Duitsland. Enzovoort enzovoort.”

    “Jatten” staat in mijn ogen voor iets je wederrechtelijk toe eigenen.

    In bovengenoemde gevallen geeft de muziekuitgever toestemming om er een “cover” van te maken.
    Voor je zoiets schrijft je eerst effe op de hoogte stellen hé?

    Te lang binnen gezeten soms ? Ga anders een rondje tuin doen , als je die hebt………………………..

    • Kom kom Juul, niet zo cynisch. Of heeft Jurre je gebeld 😉

      Alleen de freaks weten dat het allemaal covers zijn. En dat is prima. Bij Rumag moeten we er ook niet zo zwaar aan tillen, ze vermaken miljoenen mensen.

          • “ Is gewoon slim inspelen op een hype. Bij Slam zitten ze sowieso te slapen als het om Bram Krikke gaat. Hun grootste talent en waar zit ie? In de avond..”

            Gast, jij moet toch ook wel snappen dat een jongerenzender geprogrammeerd is op een andere doelgroep. En dat is niet Werkend Nederland die vaker wel dan niet de vrijheid heeft om de radio aan te zetten.

            Jongeren luisteren al niet zo makkelijk radio tegenwoordig, maar welke middelbare scholier kan het maken om tijdens de les tussen 2 en 4 oordoppen in te doen en van hun beperkte internetbundel (want echt niet dat elke 16-jarige een onbeperkte bundel heeft) radio gaat streamen. Als je spijbelt misschien.

            Juist in de avond beleeft een jongere zijn ‘vrije tijd’, als die al niet opgeslokt is door huiswerk. Dat is primetime voor jongerenradio.

  4. Patrick bedoelt met gepikt waarschijnlijk, overgenomen, al dan niet met toestemming, in plaats van zelf bedacht.
    Was het niet: beter goed gejat dan slecht gecomponeerd.

    • Hé Ruud, ga jij Patrick effe zitten “uitleggen?”.
      Kan ie makkelijk zelf volgens mij.
      Je laatste regel slaat nergens op. (was trouwens een uitspraak van Peter Koelewijn)

  5. idd Pat, doe je een lijst dan zoek je een wreg van kort en bondig. Je eigen tijdslot, lekker sosiaal em geen shift worden, geef het meer inhoud.

  6. Je kan het radiostations toch niet kwalijk nemen dat ze muziek van anderen uitzenden ?
    Kroegen verdelen toch meestal ook de brouwsels van anderen, een enkele uitzondering genre Slot Oostende of Lupulus-Bar niet te na gesproken.
    Muzikanten zouden het trouwens ook niet zo leuk vinden mochten we vooral eigen nummers op de playlist zetten. In mijn geval zouden ook luisteraars dat niet appreciëren 🙂

    • Ik neem het ze niet kwalijk maar we gaan naar een model toe dat radiozenders veel meer op eigen content moeten gaan inzetten. Muziek is overal te krijgen. Ik maakte deze vergelijking om aan te tonen dat het helemaal niet zo gek is wat Rumag deed en doet.

  7. @Dirk Jan Die Thijs van Rumag is natuurlijk een flapdrol. Bijna alles jatten. Het gedoe met die mondkapjes en de t-shirts vanwege corona waarvan zogenaamd de opbrengst naar het rode kruis gaat. Yeah right! Dan komt er kritiek op n dan heeft meneer eerst een grote bek en vervolgens stapt hij op. Met waarschijnlijk zijn zakken gevuld maar dat zegt ie er niet bij.

    Vreemd ook dat niemand behalve Jan Dijkgraaff het heeft over de financiële betrokkenheid van Humberto Tan bij Rumag.

    Je hebt hierboven over Bram Krikke met zijn Joe Joe. Kun je dan Rumag aanzetten tot jatwerk? Het woordje Joe heeft Bram Krikke (overigens ook een groot non-talent) natuurlijk ook niet bedacht. Als iemand het al bedacht heeft dan was het Wim T. Schippers n de jaren 80 bij Ronflonflon. Die zei nooit u of jij maar joe tegen al zijn gasten.

  8. @Leon Ik ben niet een van die oudjes maar als je zo gaat bekijken dan kun je alles in het leven zo zien. Slaat dus nergens op. Er word nog steeds geld verdiend met radio en daarom zijn er zoveel zenders. Geld ook voor televisie. Het probleem is alleen dat het ooit ging om kwaliteit en daarnaast geld verdienen. Tegenwoordig alleen nog maar dat laatste. Dat zie overigens ook overal terug. De kijker/luisteraar heeft vrij snel door als iets voor een appel en ei gemaakt is en laat het vaak links liggen. Zie de tv zenders van Talpa bijvoorbeeld.

    • Dat is het ook he. Dan krijgen we op Netflix de mogelijkheid tot spectaculaire, originele series met groot budget te kijken en dan denken ze ons nog te kunnen vermaken met slappe B films uit 2002.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*