Patrick Kicken: Sky Radio doet iets waar veel radiozenders wat van kunnen leren en dat is niet alleen discjockeys de mond snoeren

[BLOG] Maakte jouw hart ook een sprongetje toen je hoorde dat Sky Radio dacht ‘hey, het wordt vrijdag pokkenweer dus we stellen onze Sky Summer Top 101 uit’ ? Mijne wel. Het lijkt zoiets simpels en voor de hand liggend, maar hoe vaak volgen radiostations niet gewoon hun eigen agenda in plaats van wat er werkelijke gaande is in Nederland. Het doet me denken aan schoolreisje vroeger: als het regende gingen we niet naar de Efteling maar kregen we activiteiten in de sporthal. Super simpel. We laten onze kinderen niet de hele dag kletsnat regenen ‘omdat dat nou eenmaal zo afgesproken is’. Nee, afbellen die bussen, gymzaal open en improviseren. Bij de meeste radiozenders is de excel sheet leidend. ‘Ja maar we zouden toch..’ Nee, we proberen zo actueel mogelijk te zijn, óók in onze content.

De arrogantie van een radiostation als 538 werd vorig jaar flink afgestraft, toen ze gewoon hun Zomerhit Top 1000 bleven uitzenden terwijl het ook toen met bakken uit de lucht kwam. Ja die lijst was al gestart, maar je had vooruit kunnen kijken óf de lijst op de helft kunnen stoppen, persbericht eruit, iedereen snapt het. Maar bij discjockeys en hun ‘programma’s’ (ook zo 1984) is het vaak nog veel erger: lekker door het draaiboek heen vliegen met iedere dag dezelfde strontvervelende items. Bij NPO Radio 2 hebben ze er helemaal een handje van. En dan moet het ook altijd nog ‘muziekgerelateerd’ zijn want we zouden eens een keer iets verrassends doen. Goede Amerikaanse radiopro’s stellen jou de vraag ‘Could have this been yesterday’s show?’. Als het antwoord JA is dan ben je gewoon zaaddodend bezig en ben je totaal inwisselbaar voor een radiostation. Veel Nederlandse zenders klinken vaak alsof ze vanaf een andere planeet uitzenden, totaal niet klinkend als van vandaag maar gewoon hun eigen ding doen. De tijd dat stations zelf trendsettend waren is voorbij: in muziek, in content en in trends. Het is een VOLG medium geworden.

Iedere week weer, als ik zie dat het luistercijfer van Sky Radio om en nabij hetzelfde is als 538 en 10 denk ik: wat voegen die deejays dan nou eigenlijk toe? Het feit dat er bij de grote zenders iedere twee uur iemand anders komt zeggen hoe laat het is, dat je toch echt moet blijven luisteren want er komt iets leuks aan of zoals in de eerste aankondiging van Gijs Staverman op Radio 10 wel vijf keer roepen ‘dat het een spannende dag is, want het is 8 juli’. Dat mogen dan wel de zenuwen zijn, maar ik geef je hier op een briefje dat als dat het niveau blijft, ondanks zijn vier producers, je ook gewoon 10 non-stop kan maken in de middag. Maakt geen verschil. Is er dan nog iets positiefs wat je kan zeggen Kicken of loop je zelf maar weer de grijsgedraaide ‘plaat’ (nog zo’n jeukterm) uit te hangen? Nou de actie van de Qmusic ochtendshow om wachtende fans bij het concert van Taylor Swift op te pikken, hun plaatsje in de rij vrij te houden en ze in de studio te verwennen met een heerlijk ontbijtbuffet is en was goud.

Jawel, er is hoop. Want ook zoals tijdens de laatste dagen van het EK voetbal bleek weten jocks en radiostations echt wel wat er leeft in Nederland. En daar spelen ze DAN op in. Niet al weken ervoor als nog bijna niemand ermee bezig is. Iedere dag speelt er wel wat in Nederland en bij je publiek, alleen moet je moeite doen om daar achter te komen. En ga daar dan ook mee aan de slag op je station, durf zo actueel mogelijk te zijn. Dat is niet It’s Raining Again van Supertramp draaien of vragen of je luisteraar ‘nog een liedje weet met regen in de titel’ (zucht, gaat weer gebeuren vandaag). Dat is je talent gebruiken om ZELF iets actueels te doen met de waan van de dag. Niet maar klakkeloos je draaiboek volgen en om 19u15 ‘de hitbattle’, ‘maak het of kraak het’ of iets anders waar de luisteraars hun schouders bij ophalen. Daarvoor zit je op de radio, niet om iedere dag te laten horen hoe goed je intro’s kunt vollullen en je doodsaaie items af te vinken. Maak alles actueel en maak het van jou!

Patrick Kicken

Koen Hansen van 100pNL doet een poging actueel te zijn, maar het moet natuurlijk weer over de muziek gaan. Hij gaat wel helemaal los, in een intro dat je toch echt met rust moet laten. Of niet?


Hier twee korte artikelen van radiopro Tracy Johnson die hier mooi op aansluiten. Wees onvoorspelbaar in je content en laat jezelf ‘zien’ op de radio! En dat bereik je niet met een webcam..

Staverman & Gaarthuis, lees deze even: Six Things That Cause Tune In
Volg de beste man op X voor meer top tips over radio

64 Comments

  1. Ik vroeg mij al af waar deze column bleef. Gelukkig zijn er ook genoeg platen die over regen gaan. Dus vandaag had ook de Regenhits Top Heul Veul uitgezonden. Kunnen worden.

      • Als je de titel veranderd en de zomerhit gaat draaien is gek.

        Dat er geen genre ‘regenhits’ bestaat klopt. Maar zoals je zelf al schreef, je kan je aanpassen aan wat er werkelijk speelt. Dan maar geen genre, in elk geval wel een creatieve oplossing en je hoort eens iets anders op de radio.

        Dat geannuleerde waar jij het over had is daarvan een mooi voorbeeld. De onderwijzers hadden een standaard schooldag kunnen inplannen maar, ze kozen voor een dagje spelen in de sporthal.

        Er zullen toch wel 100 platen te vinden zijn die passen bij een regendag? Creativiteit gebruiken en je aanpassen aan hetgeen er werkelijk speelt.

        • Daar snij je wel iets moois aan GJ, veel discjockeys denken dat ze actueel genoeg bezig zijn door ‘iets’ met de muziek te doen rondom de actualiteit. Maar dat is zo’n platgetreden pad dat daar helemaal geen originaliteit meer in zit. En de eerste de beste, makkelijke keuze. Laat de muziek de muziek en wees actueel in je eigen content, items, grappen, telefoongesprekken etc.

          • Met dat verschil dat er op Sky Radio geen dj’s te horen zijn. Toch ben ik blij dat de meeste dj’s kiezen voor een plaat, dan kan ik me onderscheiden met eigen content.

      • Daarom stappen er nu meer mensen over naar een dab+ radio en zetten bijv. 538 nonstop op geen dj meer met zijn gelul maar gewoon muziek
        is dat de toekomst van radio??

      • Dan denk ik toch dat je appels met peren vergelijkt, Patrick. Sky Radio heeft al jarenlang niet voor niets de bijnaam ‘saai radio’ te zijn. Dat heeft een reden. Bovendien: alweer lijstjesradio? Een top whatever met een dun thema? Alsjeblieft zeg… Als je er als radiostation prat op gaat dat je overal als muzikal behang wordt aangezet dan lijkt mij inhoudelijk tóch iets niet te kloppen.

        Je benoemt het negatieve effect van de eeuwige A, B en C rotaties niet, die de DJ’s als muzikaal onderscheidende factor volledig buitenspel hebben gezet. Daarmee is een deel van de radiomarkt aan de streaming audiodiensten cadeau gegeven. Het aanbod van podcasts kwam daar nog eens achteraan. Door technische ontwikkelingen zijn doelgroepen nu dusdanig bediend dat ze de radio helemaal niet meer nodig hebben. Dat wordt alleen nog maar erger met de introductie van beleid door autofabrikanten die standaard de mogelijkheid tot radio luisteren niet meer leveren (BMW) tenzij je daar een bedrag voor neertelt. (Het verbaast mij overigens dat het Commissariaat voor de Media daar niet op ingrijpt, maar dat terzijde.)

        Radio zoals het medium in onze herinnering is bestaat al jaren niet meer. De enige omroep die dat bijzonder goed begreep is wat mij betreft Radio Luxemburg. Zij trokken de stekker er op het juiste moment uit en dat is inmiddels ruim dertig jaar geleden. Alles heeft zijn tijd, het fenomeen discjockey inclusief. De DJ’s van Luxemburg (specifiek de Engelse DJ’s) gingen daar -voorzover ik kon nagaan- volstrekt reeël mee om: als wij zulke lage luistercijfers scoren, dan kun je net zo goed met een koffertje vol grammofoonplaten van deur tot deur gaan.

        Wat mij steeds weer opvalt is dat het geëmmer over de Amerikaanse radiomarkt in jouw visie positief moet uitvallen, terwijl de Fransen het in mijn ogen veel beter doen. Luister n’s een dagje naar één van de kanalen van RFI. Toch even wat meer muzikaal avontuur dan de omroepen die je in je columns bespreekt. Je focust op de Nederlandse situatie, dat snap ik wel, maar constant volggedrag met een kokervisie op de Amerikaanse radiomarkt lijkt me niet op z’n plaats. Dat is precies waar de muziekomroep in Nederland aan ten onder is gegaan: plat Amerikanisme…

        Formatradio volgens rotaties, maximale spreektijden (al twijfel ik daar weleens aan als ik dat oeverloos gelul-over-niets van die praatgroepjes toevallig hoor) en véél te veel reclamespots, afgewisseld met nieuwslezers die niet eens door lijken te hebben wát ze zitten te lezen. Dan is de intrinsieke waarde van ‘inhoud’ wat mij betreft wel gedevalueerd en je benchmark van wat goede radio zou kunnen zijn uit zicht.

        Dat kwaliteit tegenwoordig ver te zoeken is vind ik een gerechtvaardigde klacht. De oplossingen die je (in mijn ogen onvoldoende onderbouwd) aanlevert dienen de zaak niet. De oorzaak van de problemen die je beschrijft liggen dieper. Die los je met verwijzingen naar Amerikaanse voorbeelden en boekjes niet op. Ik waardeer hoe je via YouTube via interviews met (oud-) DJ’s omroephistorie vast probeert te leggen. Waar ik wat minder mee heb is dat je als een ouwe, gefrustreerde zeebonk, periodiek uitgekauwde pruimtabak spugend, vanaf de kade je wijsheden naar scheepslui roept.

        Scheepslui die nooit geleerd hebben om zónder allerlei technische snufjes en procedures de Atlantische Oceaan over te steken. Ik stel voor dat je een voorbeeld neemt aan mevrouw Coldeweijer. Heb je meteen meer tijd om interessante YouTube interviews met (oud-) radiomedewerkers te maken, want daarin zit volgens mij je grootste kracht.

        • Wauw Marcel toch. Tijd voor een eigen column. Chapeau!
          Geef mij maar een zender met een DJ. Sky is een nono voor mij. Ik wil entertainment. Maar die magere op de VS gebaseerde playlists zijn me een doorn in het oor!

        • De reden dat Sky “saai radio” genoemd wordt is simpelweg vanwege de muziek die gedraaid wordt. Plaatjes zonder enige durf, veilige muziek (net als Radio 10, Veronica, Joe, Q). Radio is zichzelf de nek aan het omdraaien omdat het zich volledig is voorbij gelopen en het helemaal niet meer om de muziek gaat.

  2. De meeste dj’s die tegenwoordig op de Nederlandse radio te horen zijn, zijn in wezen gewoon behangplakkers, waarbij de producers de aanreikers zijn van standaard rolletjes behang in gebroken wit, want dat schijnt iedereen wel oke te vinden op de muren.

        • En dat is nog aan de hoge kant. If you pay peanuts, you get monkeys.

          Het erge is dat de echt bekende namen, zoals Staverman en De Wild, wel goed betaald worden maar er alsnog weinig meer van bakken

          • Jezelf overwaarderen en je luisteraars onderwaarderen…het is een gave waarmee veel radiomannetjes behept zijn en een cultus die veel radiostationnetjes in stand houden. Onbegrijpelijk dat Talpa het voortouw daarin neemt terwijl ze uit de Sky Radio casus zoveel lering kunnen trekken. Less is more & will score. Vervang de blaatpraters door soort van MusicMaster AI mogelijkheden en je hebt optimale muziekmix afgestemd op het weer en nieuws, zonder gênante verbale brainfarts door karakterloze aan elkaar praters.

          • Op muzikaal gebied vond ik Gijs niet slecht maar als DJ moet hij gewoon stoppen! De Wild geldt hetzelfde voor! Wie hem ooit heeft aangenomen in Hilversum bij 538 is een wat mij betreft een enorme persoon zonder verstand!

  3. Heeft Gijs ook weer zijn item ”Het Vergeetmeliedje” ook meegenomen naar 10?

    Kleine stukjes gehoord afgelopen week. Dit is toch wel echt wat anders dan de show van Rob van Someren. De show van Gijs voelt als non stop met af en toe vervelende en overbodige telefoongesprekken. Dan kan de zender net zo goed helemaal non stop worden. Best wel een goede optie aangezien Joe toen het nog non stop was best veel goede kritieken kreeg. Dat is nu wel anders met die 2 kleuters in de ochtend.

    • Het is inderdaad een kunst om er één geheel van te maken. Misschien is dat wel het grootste manco van Gijs. In een hitlijst kom je daar wel mee weg, want dan is het framework zo sterk dat je alleen maar de puntjes op de i hoeft te zetten.

      Misschien moet 10 wel het ‘alleen maar hitlijsten’ station worden! Lekker aftellen iedere week

  4. Beste Patrick,
    Dank je wel voor de de vraag,

    ‘Could have this been yesterday’s show?’

    Die vraag zouden meer mensen in de media moeten stellen.

  5. Met Gijs qls behang zou ik de stukadoor bellen.

    Grapje Gijs.

    Het lijkt mij wel lastig. Wat speelt er bij mensen? Bij nationale gebeurtenissen en het weer is dat wel duidelijk maar een doorsnee maandag?

    • Dat is echt makkelijker dan het lijkt. Leg je oor te luister, volg de trends op X, lees de ochtendkrant, waar hebben mensen het over op andere sociale media. Bekijk het door de filter van je doelgroep, je hoeft niet de hele bevolking aan te spreken.

  6. Bert Kranenbarg heeft in de zomervakantie vakantie verslaggevers. Luisteraars die tijdens hun vakantie hun belevenissen vertellen. Heel leuk. Na afloop is er een soort reünie. Een verregende vakantie, daar kan je wat over vertellen.

    Maar Bert zou bij bijzondere actualiteiten het talent hebben om daar wat mee te doen.

    Bert is tussen de veel verdienende dj.s best ondergewaardeerd.

  7. Niks mis om op een dag als vandaag een regenplaatje te draaien, ook het weer is nu een gesprek van de dag en er zijn genoeg regenplaatjes. En ik heb niks tegen een gesproken intro, integendeel, een elegante radiokunst als je dat goed doet.

    • Kijk en daar komt hij weer. “Er is niks mis mee” Jordie bepaald dat wel even. Vervolgens ”ik heb niks tegen” het gaat bij Jordie weer over zichzelf. Jordie vindt en Jordie bepaald wat een ander ook moet vinden. Helemaal niet relevant want wereld draait niet om jou. Deze site gaat over radio, televisie en media in het algemeen. Niet over wat Jordie ergens van vind. Op al die andere sites waar je dit dag in dag uit doet overigens ook niet.

      • Hé Michel, voor wie is SB nou eigenlijk?
        “Het toonaangevende vakplatform voor de mediaprofessional”. Hoor jij daar ook bij?
        Of ben jij een bankzitter met zomaar een mening?

        • SP is er voor iedereen.
          Ik ben zeker geen bankzitter Juul.
          Jordie is zeker geen mediaprofessional. Niet hier op deze site en niet op al die andere sites waar hij dagelijks mensen aan uitdagen is.
          En jij Juul hebt vroeger een baantje bij de radio gehad. Vroeger en dat maakt je nu dus al heel lang geen mediaprofessional meer. Toen was je trouwens ook niet. Het was slechts een baantje zoals zo velen hebben bij radio, tv of andere media. Je was een klein radertje in het grote geheel. Een heel vervelend radartje heb ik me laten vertellen. Beste Juul, heel bijzonder dat je vroeger op het Veronica schip hebt gewerkt en daarna heel (veels) te lang bij de TROS. Dat is lang geleden. De tijd is veranderd. Ga lekker plaatjes draaien in de schuur of lekker vroeg naar bed, kun je morgen lekker in de tuin werken, de krant lezen, boodschapje doen etc.

          • Moet ik het wel even voor Juul opnemen: hij was iemand die sfeer en gezelligheid bracht bij De Grootste Familie van Nederland. Dat er voor de rest een (wat ze nu toxisch zouden noemen) werksfeer hing waarbij je goed moest opletten wat je tegen wie zei dat laten we maar even buiten beschouwing. Maar dat zal bij andere omroepen niet anders zijn geweest. Kwam ook toen al door de rare constructie van omroepen, aparte studio’s en één hoofdstudio / muziekredactie bij 3FM, een constant schaakspel.

        • Oh en Spreekbuis is voor iedereen.
          Het is een open site.

          Kijk ik wil dit helemaal niet hoeven doen tegen Jordie maar, hij doet het zelf hier dagelijks tegen iedereen. Ik wil dat dit stopt en dat Spreekbuis daar maatregelen tegen neemt.

          Niet tegen jou Juul. Ik zat je een beetje pesten net en je bent soms een beetje vervelend maar, heb wel respect voor je hoor.

          • Juul neemt anderen graag de maat, maar kan er niet niet tegen als hij gecorrigeerd wordt…

  8. Ik was altijd fan van Somertijd. Dus de eerste dag van Gijs Staverman toch maar even geluisterd. Op een gegeven moment een telefoongesprek met een of andere deskundige. Dat ging ongeveer zo:
    Deskundige: *houdt interessant verhaal*
    Gijs: “Maar mijn moeder zei altijd wat anders”.
    Deskundige: Dan had je moeder het niet helemaal goed. Misschien moet je dat aan haar vertellen.
    Gijs: Mijn moeder is dood.

    Ik wijk voorlopig wel uit naar Wout & Frank op Veronica.

  9. Goeie column, Patrick. Vooral deze twee zinnen: “Iedere dag speelt er wel wat in Nederland en bij je publiek, alleen moet je moeite doen om daar achter te komen. En ga daar dan ook mee aan de slag op je station, durf zo actueel mogelijk te zijn.”
    Een variant op de aloude Radiorebus-wijsheid, maar nu toegepast op het smeden van een band met je luisterpubliek: “Die krijg je niet zomaar… daar moet je wél wat voor doen!”

    • Nou precies. Laten we nou het beestje gewoon eens bij zijn naam noemen. Ik blijf het fantastisch vinden hoe deejays opbloeien als ze ineens de files mogen voorlezen.. Of een weerbericht! Ze weten dan onbewust dat ze met iets super actueels bezig zijn.

      Om vervolgens maar weer in de verleden tijd te gaan praten over de drummer van Def Leppard, die maar een arm had.

  10. Voltreffer, Patrick. Mooi actueel voorbeeld is de nieuwe zender JOE. Ze begonnen als SKY zonder dj. Mooie zender. Toen toch dj’s. Zap. Ik luister niet meer. De dj’s voegen op die zender totaal niets toe.

    • Ik begrijp dat er vooral gesleuteld wordt aan de ochtendshow. C&S proberen in ieder geval actueel te zijn, maar het is vaak zo truttig, vind je ook niet? Het hele station straalt trouwens truttigheid uit, van het logo tot de spelletjes en het Instagram account

      • De muziek is nog veel truttiger. Als ik de top 500 van de 80s en 90s op shuffle zet, hoor ik geen verschil. Ze kunnen het net zo goed Supertrampradio noemen.

  11. Staverman heeft al jaren een moedercomplex, ook toen ze nog leefde. Dat mag, maar de luisteraars hoeven dat allemaal niet te weten.

    • Als je je afgrknipte paardenstaart aan Beeld en geluid schenkt ben je echt af. Hangt daar naast het Blauwe broekpak van Jerney Kaagman en het teletubiepak van Bart de Graaf een strengetje haar van Gijs.

      Qua Gijs zitten we wel op 1 lijn Klaas.

  12. Van Inkel houdt kost wat kost vast aan z’n keuze op 11 min 55, even een ander radiostation promoten en natuurlijk afsluiten met goodbye 1 uur 56 , want na mij komt niks meer…

    Rinkelscopen, Iritop10 van 40 jaar geleden..

    • Hahaha Rinkelscoop.

      Bart van Leeuwen heeft in het theater van het Sentiment een oud spelletje van Peter van Bruggen uit de mottenballen gehaald, Weeshuis vd Hits, Zeg geen Ja en geen nee en zeker geen euh…

      Maar die heeft wel een iets andere doelgroep dan Inkel. Spelletje die mensen in de auto spelen op weg naar Frankrijk ofzo.

      In 1980 was dat leuk.

      • In het geval van van Leeuwen zou ik een spelletje uitzoeken dat in een bepaald jaar enorm populair was op de radio. Van Inkel moet zodra hij 67 is, gelijk met pensioen! Laat hem weggaan bij 2 en geef ruimte aan Niels Hooglanden in de ochtend wat het weekend betreft of Morad El Ouakili en Beelen in de middag op npo radio 2 I.p.v. de Wild!

        • Klopt ja, het past helemaal in het programma maar ik moest er aan denken wb die Rickelscoop. Zou prima passen in het Theater.

  13. Hebben ze je toch teruggefloten Kickie? Heeft de hoofdredactie van Spreekbuis.nl je Dane schrijfsel verwijderd. Dat is inderdaad het beste, zeker nadat je nadat het nieuws van Dane bekend was geen woord terugnam van je woorden.

    Kansloos Kickie, kansloos.

    Jij denkt radio belangrijk te maken, maar waar het in het leven echt om gaat, heb jij totaal geen verstand van.

    Prima actie van de redactie om je verhaaltje te verwijderen m

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Sky Radio stelt Summer Top 101 uit vanwege slecht weer - Spreekbuis.nl
  2. Sky Radio zendt deze vrijdag alsnog de Summer Top 101 uit - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*