Patrick Kicken: Veronica Inside, de nieuwe ochtendshow

[COLUMN] De grote vraag die radioland nu bezig houdt is: wie of wat gaat Giel Beelen toch opvolgen in de ochtend bij Radio Veronica, over twee weken? Alhoewel ik 3 maanden geleden op Lex Gaarthuis (nu in de avond van Radio 10) inzette, zegt de Hilversumse tamtam iets anders: Tóch Wilfred Genee & zijn swingende sidekicks, op het pareltje van de radiotijdvakken.

John de Mol. Die naam hoor je nog wel eens vallen hier en daar. Het is en blijft een TV man. Die zijn TV regels ook toepast op de radio. Hij vindt dat er eigenlijk veel sneller en vaker van programma’s gewisseld kan worden dan wij bij de radio gewend zijn. En ik ben dat eigenlijk wel met hem eens. Over radio wordt altijd gezegd ‘slow business’, maar in een tijd dat je nog maar heel even hebt om indruk te maken, want 101 andere mogelijkheden, is dat niet meer zo. Je moet gewoon met iets goeds komen.

Dus heeft onze Ome John een hoop mogelijkheden beluisterd voor het gat dat Giel achterlaat vanaf maandag 28 september aanstaande. De volgende combinaties zouden een demo hebben opgenomen: Barend van Deelen & Wijnand Speelman, die al eerder een duoprogramma deden bij 3FM: afgekeurd. Martijn Muijs & Marisa Heutink (de ex van Giel): afgekeurd. 3FM’s Mark van der Molen & Rámon namen naar verluidt ook iets op, ook niet. Is ook veel te elitaire radio voor Veronica. Lex Gaarthuis: helaas. Dan kunnen we maar één ding concluderen en dat is dat Uncle John al lang en breed zijn keuze heeft gemaakt: Wilfred Genee, zijn bekendste en meest spraakmakende ster naar de ochtend.

Vanuit Genee gezien zou het ook een verstandige keuze zijn. Ik kan me zo voorstellen dat hij best wel geschrokken is van het tumult rondom zijn TV show. Als die onverhoopt stopt na dit seizoen dan heeft hij ‘in ieder geval de radio nog’. Ook gaan er geruchten dat de radiovariant van Veronica Inside eveneens op TV bij Veronica of SBS uitgezonden gaat worden, als een soort van Hallo Nederland. Het zou kunnen werken, maar dan moet je wel iets aan die studio doen. Een paar scheve webcams gericht op de sterren is daar natuurlijk niet genoeg voor.

Wat dat betreft geven Mattie & Marieke het goede voorbeeld: geen dikke knotsmicrofoons meer voor je neus maar gewoon een klein microfoontje op je wang. Je zou dit nog verder kunnen uitbreiden door niet achter zo’n logge mengtafel te gaan zitten maar gewoon lekker met z’n allen aan een desk te gaan staan. Greenscreen erachter waarop de regisseur foto’s van de mensen kan laten zien waar je het over hebt. Radio 2.0. Visual radio, maar dan écht goed. Maar goed, de TV studio van Hart van Nederland en Shownieuws is er nu ook op de Bergweg, dus gewoon een deurtje verder. Misschien wordt TV wel leading in deze en wordt het naast een van de Talpa TV zenders ‘ook’ op de radio uitgezonden, al dan niet met een andere naam. Waarom niet? Het is 2020! Goedemorgen met Genee, hoppakee. En De Mol is niet vies van TV op de radio, denk aan het integraal uitzenden van The Voice op Radio 538.

Ja, ik begin er steeds enthousiaster over te worden, Genee in de ochtend. Vooral ook omdat het radioprogramma, sinds de tumult van de TV versie voor de zomerstop, ook nauwlettend in de gaten gehouden wordt door het journaille. En dus om de haverklap free publicity scoort met uitspraken die erin gedaan worden, al dan niet door de sidekicks of de host zelf, over actuele zaken. En die urgentiewaarde missen veel ochtendshows. Een grote ‘schouder ophaal’ factor. Gerard Ekdom met zijn ‘leukste hondje van Nederland verkiezing’. Gaap. De 538 ochtendshow die gaat ‘buikschuiven’ met haar luisteraars. Oninteressant voor de krant. Behalve het Nieuwsblad van Ijmuiden.

Ik deed ooit het NK Typemachine werpen bij Veronica in de ochtend, maar wel op Nationale Secretaressedag. Haalde de voorpagina van De Telegraaf. Omdat Radio Veronica eigendom was van TMG? Nee, dat was in 2006 nog niet het geval. Omdat ik het was? Nee omdat ik slim inspeelde op iets wat al leefde, iets wat maar niet in die hoofden van de huidige ochtenddeejays en hun team lijkt te zitten. Speel toch eens in op wat er al gaande is, daarvoor zit je daar! Niet om steeds arrogant zelf proberen het wiel uit te vinden. Daar zou echt munt uit geslagen kunnen worden door Radio Veronica. Wiens stationmanager, Niels van Baarlen, ook nog eens deel uitmaakt van het on-air team van Genee. Lekker ding Celine Huijsmans is ook graag op TV dus die staat nu al in de make-up.

Dus het is wachten op het persbericht waarin dit groots aangekondigd wordt. Bij BNR NieuwsRadio is de hand inmiddels ook volop op de knip dus Genee zal daar dan wel stoppen met zijn The Friday Move. Veronica Inside, de radioshow, vanaf maandag 28 september 2020 iedere werkdag op Radio Veronica? Voor de TV variant ook weer goede promotie, zeker bij structuele kruisbestuiving. De meest logische stap en, op Evers na, ook het enige wat je kunt op korte termijn, zonder grote investeringen in talent van andere stations. Way to go John, slimme beslissing. Zeker als je je radiostation nog wil opleuken voor verkoop. Dennis Ruyer naar de middag, 10-12u nonstop ivm de spraakclausule, kat in ’t bakkie.

Als Talpa’s hoofd radiocowboy Marc Adriani nou helemaal zijn geloofwaardigheid wil verspelen dan neemt hij na de beste vriendin van zijn vrouw ook zijn eigen beste vriend aan: NPO Radio 2 deejee Frank van ’t Hof. Of dat andere warme lid van de Adriani Clan: Wouter van der Goes. Hup naar de ochtend van Radio Veronica, hebben we weer wat te lachen!

Patrick Kicken

48 Comments

  1. Je kunt er alles neerzetten in de ochtend, maar het is allemaal lood om oud ijzer. De radio in Nederland zakt steeds verder weg in het 13 in een dozijn moeras. Zo reed ik gistermiddag (vrijdagmiddag) naar huis. En er was niet 1 fatsoenlijke drive time show op de radio! Normaal zet ik dan Ruud de Wild op. Maar die had een smakeloze uitzending met Nick en Simon. 3e rangs B artiesten op drive time die live gaan (vals) zingen? Dat is gewoon een weg zap moment voor de meeste mensen. Maar dan? 538? Geen Coen & Sander Show maar de hitparade. Daar heb ik na een dag hits op het werk echt geen zin in tijdens het naar huis rijden. Dan maar 3FM checken. Man man. Frank van Ellende en Eva nog iets. Het leek wel lokale omroep niveau. Wat is dat een drama zeg! Dan Veronica, ik viel in een Nederlandstalige feestplaat gevolgd door moppen tappen. Kom op nou! Wat is dit allemaal? Na alle zenders af gegaan te zijn opzoek naar iets van kwaliteit, of iets van een drive time show waarbij je lekker het weekend ingaat maar bij Kink uitgekomen via DAB+. Daar werd in elk geval nog goede muziek gedraaid, en zat er een dj die kwalitatief klonk als een professional. Maar man man. Wat een zooitje die Nederlandse radio. Zoveel zenders, en zoveel kwaliteitsarme poep op een vrijdagmiddag.

      • Wat ik altijd grappig vindt aan jou verhalen je hebt een hele grote mond over iedereen vooral 538 maar je hebt geen last van zelfreflectie want Patrick even eerlijk die radioprogramma’s van jou waren toch tenenkrommend slecht kom op maar nu neem je heel radioland de maat geef je advies hoe dan afbraak geen opbouw hou daar gewoon mee op dat is helemaal niet stoer of wat jij er wel van vind. Ik vind alles wat je schrijft gewoon pure frustratie dus niet relevant. Die mensen doen dr best allemaal helemaal bij 538 hou dan op met dit gezeik gr Jan

        • Hoi Jan, wat heerlijk. Jij je mening, ik mijn mening. Alleen: als mijn radioshows echt zo tenenkrommend slecht waren, hoe kan het dat ze me er zo goed voor betaald hebben?

          Het gaat hier ook niet om stoer doen, het gaat er hier om dat radio in Nederland afglijdt naar een bedenkelijk niveau. En dat komt allemaal omdat er niet goed over nagedacht wordt. Vantevoren, tijdens en na. En er mensen op plekken komen (vooral management) die daar helemaal niks te zoeken hebben.

          • Niet heel raar toch? Dagelijks zijn er TV programma’s te zien, o.a. op de NPO, waar jouw en mijn belastingcenten heen gaan dat gewoon tenenkrommend slecht is. Toch worden ze (presentatoren) goed betaalt. Het zegt dus totaal niets over hoe goed iets of iemand is. Zeker in Hilversum niet! Serieus, dit is los van de kritiek op jou nou juist waar jij vaak voor pleit: meer kwaliteit dan kwantiteit. Zeker bij de NPO. En zeker bij radio 2 waar je vaak op afgeeft (en 3FM niet te vergeten).

            Waar Jan Zweistra wel gelijk in heeft zijn de vaak selectieve reacties. Daar irriteer ik me inmiddels ook aan. Ik heb je al geconfronteerd met die onzin over radio & leeftijden: totale nonsens, geen reactie. Dan mijn reactie over dat cancel geouwehoer op 538, geen reactie (omdat natuurlijk Jantje P. een vriendje van je is, hoe anders, je zal eens iets zeggen hierover. Durf je niet!).

            Voor de rest ben ik de laatste die zal zeggen dat je nog geen deuk in een pakje boter slaat met jouw columns, integendeel. Ik vind je een held. Maar ik merk toch altijd weer bepaalde Hilversumse gedragskenmerken zoals dat selectieve. En wat is die vete tussen jou en Juul Geleick dan telkens? Beide ex TROS collega’s, maar als ik zie hoe Juul met veel minachting op jou reageert?

            En nog een boodschap aan Jan Paparazzi: je loopt naast je schoenen! Verloochen nooit je radio verleden, en jouw achterban. Ik was jarenlang aan de radio gekluisterd, heb geparticipeerd en geleverd aan fansites zoals robertjensenfan.nl qua airchecks, en vele anderen waardoor o.a. Joost nog wat fragmenten kon laten horen in zijn podcast. Het was n.l. MIJN cassettedeck die iets te snel liep waar dat fragment vandaan kwam, LOL!

            Serieus Jan, hoezo ben je ineens gepikeerd dat er gelinkt wordt naar YouTube (niet eens van mij) waar typetjes van jou staan die zich racistisch uitlaten? Jij hebt daar toen toch voor gekozen? We hebben genoten, zien de humor hier van in, doen we nu nog. Maar ineens laf gaan lopen doen? Mij cancellen? Bang voor je “””carrière””” bij sterren.nl Jan? WTF gast! Grote bek over “je moet ergens voor staan”, zoals je riep bij Free Radio Rotterdam en nog wel vaker in de shows bij Jensen. Je bent uit het archief getrokken destijds door diezelfde vriend Robert Jensen! Daar heb jij je carrière aan te danken! Anders had je daar nog gezeten! Af en toe heb je een schop onder je hol nodig, zodat je weer weet wie je bent. Helaas doet Robert dit niet meer, dus dan doe ik het wel. Gauw je Rotterdamse hok in, gek die je bent! (zou Maarten Spanjer dan zeggen).

            Mijn fout ook eigenlijk, zoek nooit contact met je radiohelden, het valt altijd tegen in het echt. Laat het altijd een mysterieus beeld blijven rondom de persoon. De rest van de meelopers heb ik medelijden mee. (Jan rolt nu over de vloer van het lachen, deze aandacht, vindt ‘ie leuk, ik ken hem langer dan vandaag, maar ergens vind ik het wel triest Jan. Hoe diep kun je zinken. Je bent uiteraard niet meer die Jan van toen).

            Die gewilde fragmenten van de Noordzee FM periode kun je steken daar waar het licht niet schijnt Jan. Die flikker ik de digitale prullenbak in, wie weet is er nog wel iemand anders in Nederland die ze wel heeft. Doei!

          • (* Dat bandje wat iets te snel liep met een fragment uit Jensen in de Ochtend was niet bij Joost Strootman, maar bij de koffiepotcast te horen van Franck Veerhuis en Martin Stoker waar Edwin Ouwehand te gast was)

    • Dan zet ik Keizerstad non stop op via internet, ik herken het moment, veel te slap geouwehoer met zeer flauwe grappen. Meer gepraat dan muziek. En dan ben ik weg en ik denk velen met mij.

      • Ja klopt, niet om aan te horen. Wilfred ‘geen idee’ Genee is ook geen radiomaker maar een TV presentator. Die moeten ze gauw van de radio afgooien. Kan ik het beter? Nee, natuurlijk niet. Ik geef slechts mijn mening, zoals Wilfred van Johan al jaren gewend is. Ik ambieer zelf helemaal niets: zum kotsen, dat hele Hillywood! Zet er een papegaai neer, die kan het veel beter.

    • @Juul. Nee niet in Hilversum. Wel bij een mediabedrijf. Maar de radio op de werkvloer staat de hele dag aan op de werkvloer waar je elke top 40 hit al 5x per dag langs hoort komen.

      • @ Ice,

        Ik heb inderdaad medelijden als je de hele dag de Top 40 aan moet horen………………
        Vroeger vond ik het al vreselijk. Wat een armoe. Sterkte !

        • Dan moet het in de zeezender periode van Veronica wel een martelgang zijn geweest toen het daar vanaf halverwege jaren ’60 voorbij kwam, Juul? Of lag dat toch weer anders? Natuurlijk was de muziek ook heel anders dan nu, maar er kwamen ook veel flutnummers voorbij.

  2. als wilfred de ochtend gaat doen met die 2 lach zakken (hahahahah) zoek ik wel iets anders heb dat nu al de heledag staat de radio op veronica maar om 16:00 schakel ik hem uit of op een ander zender

  3. Goeie tip, Patrick ziet het helder!
    Genee met de lachzakken die ook vinger in de pap hebben qua goede muziek, en de camera’s die tegenwoordig ook moeten met de mooie Celine is een hit lijkt me.
    Actuele onderwerpen met een nuchtere kijk en humor op z’n VI’s met af en toe Gijp en Derksen aan de phone om de bende in wereld te relativeren

  4. Heerlijke berichten staan hier weer.
    Het blijkt maar weer dat ieder zijn eigen mening heeft.
    Verder is “luisteren/lezen” voor velen een moeilijk fenomeen.
    Een belangrijk punt bij actie en reactie is: weten wat de ander precies bedoelt.

  5. Wij hebben (net als Marisa) ook geen demo opgenomen voor John de Mol. Dus ik zou niet alles van deze bronnen klakkeloos overnemen 🙂

  6. Jouw bron is niet al te best PK. We lachen er hartelijk om! Maar ik denk dat je vaak onzin voorgeschoteld krijgt want er staan wat instinkers in het eea uit te roken 😉

    • Nog een geluk dat ik dit soort onschuldige dingen opschrijf en niet alles wat me ter oren komt, anders was de hut écht te klein daar, beste radiovriend. Enjoy the show!

      PS jullie hadden natuurlijk al lang met een persbericht moeten komen over de opvolging. Dit is minachting van je luisteraar die op hun beurt zo nog meer vervreemden van het merk Veronica en het werkt speculatie alleen maar in de hand.

  7. Wat een load of bullcrap Kicken… Tuurlijk mag je een mening verkondigen, maar onderbouw die dan fatsoenlijk, anders is het gewoon lachwekkend en helemaal deze keer. Je week in week uit sterk maken voor al die boekjes vol met radiowetten, maar nu John de Mol gelijk geven dat het allemaal wel wat sneller en flexibeler mag omwille van tijdgebrek. Het wordt echt met de week erger man in jouw stukjes en je spreekt jezelf steeds vaker tegen. Want wat is Q toch goed bezig met hun consistente en logische beleid de afgelopen jaren, nietwaar? Ben je in competitie met jezelf of zo, dat het iedere week nog belachelijker moet of zo? En om alvast antwoord te geven op jouw reply: nee ik heb niet al die boekjes gelezen, maar sommige wetten veranderen nu eenmaal niet… tiktaktiktaktiktak..

    • Wat ik veel interessanter vind is: waarom maak je je er zo druk over? Laat mij lekker hardop filosoferen waarom iets een goede beslissing is of niet. En reageer toch eens gewoon onder je eigen naam, hoe kan ik anders weten welk eigenbelang achter jouw antwoord schuilt?

      Misschien spreek ik hier wel Mister ‘ik neem m’n hele vriendenkring aan’ Adriani, een van de vele niet opgeleide producers of een ander bang, onervaren iemand van de Bergweg.

      • Zodat je kunt selecteren wie je wel en geen antwoord geeft: buitenstaanders of insiders. Misschien ben ik wel iemand anders dan jij denkt wie ik ben. Naam en mailadres opgeven is hier niet waterdicht. Geen verificatie.

  8. Dat dus… het zou ook niet moeten uitmaken wie wat schrijft, want daar trek je je toch niks van aan? Vermeld je bronnen dan ook meteen even ok, als openheid een groot goed is? Ik zit niet op de Bergweg of Rietlandpark of waar dan ook bij een exploitant. Wat ik gewoon enorm bijzonder vind, is dat je teveel verschillende zaken roept die tegenstrijdig zijn. Filosofeer lekker hardop, maar doe dat een beetje met een consequent gedachtengoed.

    • Natuurlijk maakt het uit wie het schrijft. Ik kan deze columns schrijven, na 20 jaar landelijke radio en een fortuin aan cursusmateriaal over radio te spenderen. Jij zie tegenstrijdigheid, ik zie logische stappen. Als jij nou de programmaleider van een landelijke radiozender zou zijn, radioconsultant of een radiodeejay met evenveel ervaring dan zou ik je reactie natuurlijk serieus nemen. Nu komt het toch vooral over als zoeken naar iets om te zeuren. Prima hoor, maar denk niet dat ik me er iets van aan trek.

  9. Tjeez, serieus? “Als jij nou de programmaleider van een landelijke radiozender zou zijn, radioconsultant of een radiodeejay met evenveel ervaring dan zou ik je reactie natuurlijk serieus nemen. Nu komt het toch vooral over als zoeken naar iets om te zeuren.”

    Oh, dan reageer ik maar niet meer. Ik heb geen ‘ervaring’. Gelukkig ook maar. Ik wil ook niet als jou eindigen als iemand die in principe gewoon afgekeurd is om nog langer dit werk te mogen doen, en nu gefrustreerd columns gaat schrijven. Dit is exact de reden dat ik Hilversum ook uitkots, dit soort reacties. Het is egocentrisch. Omdat jij er hebt gewerkt als DJ wil nog niet zeggen dat je er verstand van hebt. Je moest eens weten hoeveel van dit soort mensen ik in mijn vakgebied heb gezien, daar lusten de honden geen brood van.

    Filosoferen is ook niets mis mee, maar wat je nu doet is mensen in hokjes plaatsen en uitsluiten. Je zet hiermee aan. Denk je nou werkelijk dat het me interesseert dat je mij negeert en “Dacasa”niet vanwege ik geen ‘ervaring’ heb in de mediawereld? Hahaha! Waarschijnlijk weet ik veel meer waardoor ik goede keuzes heb gemaakt, en ik gelukkig niet ben geëindigd in een slangenkuil dat Hilversum heet. Sterkte Patrick, niets persoonlijks. Jij hebt door jouw levensloop dit helaas moeten ondervinden. Het is juist mooi hoe dit alles zich ontspint en onder de aandacht wordt gebracht door jou, hetgeen een bevestiging is op wat ik net al zei: slangenkuil. Ik sta er nog veel verder van af, waardoor ik meer kan zeggen dan jij zal durven.

    • En zo zie je maar weer dat alles naar jezelf te herleiden is. Ik heb al eens eerder aangegeven dat de videointerviews die ik doe en ook deze columns voor mij bijna een soort therapie zijn. Ik kan er maar niet de vinger op leggen hoe het toch komt dat radio niet gezien wordt als een vakmanschap waar je jezelf iedere dag in kunt verbeteren.

      Er zijn zoveel onlogische dingen die gedaan worden op de radio. Lag vanmiddag in een tandartsstoel verplicht naar Ruud de Wild te luisteren bijvoorbeeld. Heb in de half uur behandeling misschien drie nummers gehoord en voor de rest een hoop slap gelul, reclame en nog meer slap gelul tussen de nieuwslezer en Ruud. En dat is dan de best beluisterde zender. Onbegrijpelijk dat ze bij Talpa daar geen zender tegenover weten te zetten waar wél fatsoenlijk met de luisteraar omgesprongen wordt en waar niet alle radiowetten met voeten getreden worden. Mijn handen jeuken als ik zoiets hoor om iedereen die daar de luisteraar zit te minachten een draai om de oren te geven! En daarom ben ik dus zo fel op ze, in deze en andere columns.

  10. Ja, maar Patrick, nogmaals: wie bepaalt dat het de “best beluisterde zender is”? Als het klopt wat jij zegt, en het klopt dat Radio 2 de best beluisterde zender is, waar zit de logica dan? De luistercijfers zijn een graadmeter voor adverteerders, wat anders? Luistercijfers de AEX van de radio. Status. Waarom zouden luisteraars zichzelf pijnigen met radio wat in jouw ogen beter kan, naast slap gelul van Ruud de Wild en reclame (overigens, dan moet die tandartsbehandeling wel extra pijnlijk zijn geweest. Je moet wel een bikkel zijn als je bent behandeld zonder verdoving én Ruud de Wild in je oor, lol). 😉

    Jij ziet het als therapie, dat schrijven van columns over radio, waarom zien anderen dit enkel als frustratie? Komen die allemaal uit de mediawereld dan? Lijkt me van niet. Waarom kan het niet zo zijn dat jij juist het voorbeeld bent van hoe de mediawereld in elkaar steekt? Het is niet enkel dat je probeert de vinger op de zere plek te leggen, maar ook dat het afschrikwekkend kan zijn voor mensen die daar interesse in hebben. Een plekje op de radio bijvoorbeeld. Waarom zou je na het lezen van een aantal columns nog in Hilversum willen werken? En zeker nadat jij zelf er niet meer kunt werken, vanwege alle zaken die daar plaatsvinden, en waar je zelf onderdeel van uit hebt gemaakt? Waarom denk je dat je daar een burn-out van hebt gekregen dan?

    Lijkt me niet dat dit (als ik dat zo mag opvatten) naar mezelf zou moeten herleiden. Heel simpel: wat mij betreft de knop om en al die gasten eruit flikkeren. Maar zo werkt dat niet, enkel in Noord-Korea en Wit-Rusland. Dan zou ik de Lukachenko van Hilversum zijn. Alles wat mij niet bevalt aan mentaliteit en radio de kop indrukken. Soms zou je willen, omdat “ze toch niet luisteren”. Toch?! Of niet?

    Met columns ga je de mentaliteit in Hilversum niet veranderen. Niet met boeken, niet met cassettebandjes, niets eigenlijk. Waarom zou je dit überhaupt willen Patrick? Als je schrijft dat het zelf therapie is, werkt dit dus enkel voor jou. Niet voor Hilversum, niet voor de radio. Niets. Alsof Dave Minneboo en al die anderen zoals de Mol naar jouw raad en adviezen gaan luisteren omdat jij ervaringsdeskundige bent? Nou en? En dan kom jij met de opmerking dat je iemand niet serieus neemt als degene niet minimaal de ervaring heeft die jij hebt?

    Alsof Johan Derksen in het Nederlandse elftal heeft gezeten? Wilfred Genee is slechts een keepertje geweest in een of andere amateurclub, leidt ondertussen wel een van de beste voetbal praatprogramma’s. M.a.w. het zegt niets over ervaring, of over een status. Maar juist doordat je dit doet, iets ontlenen aan status, zoals hierboven, maar ook in columns, wekt dit bij mij in elk geval weerzin, lok je reactie uit (prima, daar schrijf je ook o.a. die columns voor, iets in beweging zetten door te chargeren) en het “zie je wel, heb je weer dat Hilversumse ego”. Ik praat er vrijuit over, maakt me niets uit. Ik heb geen carrière te verliezen zoals al die anderen die bij een Talpa werken of in de redactie van een Radio 2 van de NPO zitten.

    Weet je, alsof al die shit en bagger nooit voorbij is gekomen in interviews en op de radio & tv hoe Hilversum werkt? Ben ik dan de enige die is opgevallen hoe dat systeem werkt? De verhalen kent (en wat je er van mag geloven). Nooit Stenders of Jensen gehoord op de radio en in de bladen over inside crap daar op de werkvloer in Hilversum? Die slangenkuil? Of andere ingevoerde bronnen, waar jij er veel meer van kent en hebt? Niemand durft daar in het algemeen vrijuit over te praten: bang voor hun plekje. Maar dan nogmaals: wat wil je bereiken met schrijven? Je hebt in principe je kans gehad in de jaren dat je op je top van je kunnen bezig bent geweest. Heb jij toen ooit het idee gevat om maar eens de koe bij de horens te vatten en die gasten eens van repliek te bedienen? Raad & advies qua radio? Of enige kritiek op een programma directeur, of directe collega’s, of mensen met status? Hier en daar zal er heus wel eens een opmerking gevallen zijn, en je eens de waarheid hebt gezegd over een zomerhit die niet werd geaccepteerd als alarmschijf of zo, maar met gestrekt been erin zoals in je columns? Heb je dat toen gedaan?

    Nee.

    Want naast bang voor je plekje: je hebt weinig medestanders. En degenen die tegen de stroom ingaan worden direct onthoofd (spreekwoordelijk gezien, anders wordt het zo’n rotzooitje, haha). Laat ik het bruggetje tussen onthoofdingen en de aankomende nieuwe moslimomroep hier maar niet maken.. oeps, te laat… (kijk, alleen al om deze opmerking zou ik zo van de zender geknikkerd worden bij een NPO radio 2, maar ik zou het zo durven roepen. Laat staan op een zender van de Mol. Mits ik enig status heb, en zoveel weet van bepaalde hooggeplaatste personen, dat ze wel uitkijken). Zo werkt dat. Anders moet (mits Stenders mij een zielig lam vogeltje zou vinden) ik nog wel een nieuwe kans krijgen, zoals Bert van Lent destijds. Om weer te eindigen waar je vandana kwam. Beetje Howard Stern Private Parts all over again dan op zo’n moment. Al die elementen in die film klopt gewoon, wat het dus ook zo herkenbaar maakt en lachwekkend aan landelijke radio! Allemaal bang voor hun plekje, en politiek correct! Double U EN BEE CEE ! (na het rochelen van wat ‘vogelzaad’ (ik moet het netjes houden hier) van de co host, spreek je de stationsnaam perfect uit: WNBC!).

    Nee, de sleutel ligt allang voor je neus: internet. Complete onafhankelijkheid, je kan gaan en staan waar je wil. Je eigen zender opzetten, en een product een echt product maken. Je bent niet meer in Hilversum Patrick. Laat dat nou eens los. Concentreer je op de nieuwe generatie: Dj’s, stations, YouTube kanalen. Laat ze daar letterlijk in de stront zakken met zijn allen. Het is zwart wit, maar dat zijn jouw columns in feite ook. Het lijkt wel alsof je een soort van radio traumatische stress stoornis hebt overgehouden aan jouw periode. De RTSS.

    Natuurlijk ga je een minder groot doelgroep bereiken dan je ooit op de landelijke radio hebt gehad. Maar vind jij dat erg dan? Of deed en doe je het daar alleen voor? Dan is dat exact in de lijn met wat je zegt: ik zie dit als therapie. Voor jezelf dus. Dat is waarom ik hierboven zei dat ik dat egocentrisch vind, o.a.

    Je zou met jouw knowhow en ervaring je moeten richten op de nieuwe generatie radio en mensen. Niet Hilversum PO of CO radio. Dat is verleden tijd. Ze leven daar in een bubbel alsof het nog 1995 is. Jij ook, blijkt. Word wakker a.u.b. Je zou juist veel positiviteit kunnen putten uit de nieuwe generatie. Al is het voor een kleine doelgroep. Het is juist een bepaalde kracht, die kleine dingen. Kleine bedrijven, kleine radiostations: daar waar dat wereldje zo klein is, daar is het niveau qua innovatie en creativiteit het grootst! Omdat je daar alles terug vindt qua creativiteit. Niet in Hilversum.

    Bij de groten is dit niet aanwezig, omdat managers dit onmogelijk maken, en die hele teringbende in een vast stramien van denken zit. Daar heeft Talpa bijvoorbeeld ook last van. Vandaar dat het zo k*t gaat met tv bij ze, en er belachelijke shows worden bedacht. Enkel om op te vallen, en te irriteren. Zo werkt radio & tv reclame ook: irriteren zodat dit blijft hangen, Joy! Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen om nog langer adverteerders te trekken om geld binnen te harken, en die zooi overeind en in de lucht te houden. Zo komt het thans wel over.

    (ja, ik weet dat het eventueel nogal belerend kan overkomen, en het zijn rake en directe woorden aan jou. Maar ik zou zoiets nooit schrijven als ik er echt lak aan zou hebben, en niet met enige empathie in iets en anderen. Natuurlijk is het jammer van banen die op het spel staan bij o.a. Talpa. Maar hé, houden die mensen niet zelf iets in stand?)

  11. Wat een prachtig geschreven stuk tekst van Angelo.
    Internetradio is de toekomst vind ik ook.
    Zoals ik al eerder heb aangegeven , kan ik zonder ergernis niet meer luisteren naar de publieke en commerciële fmzenders.
    De internetzenders bieden mij muziek zonder belangrijkdoende dj’s, sidekicks, nieuwslezers en Bekende Nederlanders.

  12. Nee jongens, ik heb een ander idee. Als het zo doorgaan, waarom presenteert Genee die ochtendshow niet op dinsdag,woensdag en donderdag en maandag en vrijdag Jan Joost van Gangelen. Zou dat geen optie zijn?

  13. Vandaag heel even naar Genee geluisterd, hoorde een Corry Konings jingle en kreeg toen het idee dat ik naar een foute piratenzender zat te luisteren. Dit is niet radio waardig!

    De reden dat NPO2 het momenteel goed doet is eenvoudig te verklaren, de huidige 50 en 60ers zijn opgegroeid met radio, ooit begonnen bij Hilversum 3 en nadat NPO3 zijn imago kwijt begon te raken zijn deze op zoek gegaan naar een vervangend station, daar is NPO2 met bekende namen slim op ingesprongen. Die 50 en 60ers zijn trouwe luisteraars die niet snel naar een commerciële zullen zappen. Maar NPO2 begint langzaam ook deuken te vertonen, het tijdstip 16.00 – 18.00 is bagger en helaas ook bij vele andere. Dat is het moment dat je gaat zappen. Voor mij gaat dan Keizerstad non stop op, de muziek die ik graag hoor en geen flauwe grappen zoals bij De Wild, Somertijd en Genee.

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Patrick Kicken: Corona bij 3FM en ander non-nieuws - Spreekbuis.nl
  2. Patrick Kicken: Het mislukte huwelijk van Veronica en Giel - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*