Patrick Kicken: Waarom Slam! een prijs verdient

[BLOG] Dat we in Nederland niet hoeven te verwachten dat de grootste radiozenders voorop lopen met de meest originele radio dat is inmiddels wel duidelijk. Er wordt vooral teruggegrepen naar succesnummers uit een vorige eeuw, als verzoekplaatjes of een hitparade. Gelukkig is daar nog Slam! waar dankzij een recente actie eindelijk mijn radiohart weer eens sneller ging kloppen. Er is hoop!

Hebben ze bij Slam! een coole ‘mashup’ van twee nummers uitgezonden? Eh nee, dat kan een kind van acht tegenwoordig al maken op z’n telefoon, niks nieuws. Hebben ze dan een gaaf mixuurtje op vrijdag, draaien ze verzoekplaten, houden ze mensen aan de telefoon voor de gek of moeten mensen raden wie de stem op de band is? Bn’ers in de studio die hun nieuwe album, boek, kledinglijn of hoopje poep komen promoten? Nee, nee, nee.

Bij Slam! hebben ze door dat radio ‘larger than life’ is. Je hoort dingen te doen die tot de verbeelding spreken. Geen gezapige platgetreden paden maar je zendtijd en merk laden met spannende dingen waar mensen over praten, als ambassadeurs voor je merk.

Hou ons niet langer in spanning Patrick.. Is het de snipperhit? Alarmschijf? De tiende beller? Een top 5 over 5? Nee. Bij Slam! verdienen ze een dikke veer in hun reet omdat ze een superactie verzonnen hebben die a) helemaal in deze gekke tijd past en b) meteen tot de verbeelding spreekt: een luisteraar maakt kans om helemaal in z’n eentje in pretpark Walibi te zijn. Zonder andere bezoekers! Het park gaat speciaal voor hem of haar open. Inclusief alle attracties. Wat een topidee. Wat is dit goed, uniek & once in a lifetime.

Verder maakt iemand nog kans om exclusief zonder anderen in een beroemd sterrenrestaurant te gaan dineren. Naam van de actie: ‘Alleen op de wereld’. Toegegeven, de actie van 538 om zangeres Davina Michelle alleen op te laten treden in Ahoy is/was ook goed en haar daar een nummer 1 hit mee laten scoren, maar dit is next level, aangezien het de luisteraar op de eerste plaats stelt. Iedereen kan er zich iets bij voorstellen hoe gaaf het is als een pretpark of sterrenrestaurant alleen voor jou opengaat. Hulde Slam! en/of het marketingteam dat dit bedacht heeft, jullie snappen wat radio nodig heeft om relevant, sexy en stoer te blijven.

Dit is hoogstwaarschijnlijk niet het eerste idee van de brainstorm. Want dan waren het gewoon kaartjes voor Walibi geworden als ze weer open zijn. Of dat album wat de platenmaatschappij zo graag gepromote ziet de hele week. Zo hebben we bij Radio Veronica ooit zelfs een rol behang weggegeven, in een prijzenpakket. Om je kapot te schamen en daarna ging het al heel gauw bergafwaarts. Gelukkig kreeg ik ooit in de ochtendshow de toestemming van hogerhand om zakjes wiet weg te geven op de 25e sterfdag van Bob Marley. Zelfs het Belgische Radio 1 journaal mee gehaald, het ANP en bijna alle kranten. Idem met de actie ‘Radio Veronica betaalt jouw snelheidsbekeuring’.

Al die lullige spelletjes met nog lulligere prijzen, saaier kun je het niet krijgen en terecht dat John de Mol dit op een gegeven moment een halt toegeroepen heeft bij zijn radiozenders. Alhoewel Talpa ook niet vies is van de hele week een Batavus fiets, Miele koelkast of mooie groene suffe kamerplant weg te laten geven op 538, als dat maar genoeg geld in het laatje brengt. Ook lang voor de coronacrisis. Je merk in de uitverkoop gooien, als ware het een hoer waar iedereen overheen mag. Je luisteraars allemaal trakteren op bedorven slagroomgebak. Tell Sell radio. Bel als je Robert Plant hoort en je wint een plant, dat werk.

Diezelfde De Mol wordt nu verguisd omdat hij op het punt staat producers, jocks en ander personeel bij Talpa radio de deur te wijzen omdat de reclame inkomsten fors teruglopen door de coronacrisis. Wellicht uren, dagdelen of zelfs hele dagen non-stop gaat maken uit bezuiniging. Omdat ze voor de rest toch niet zoveel opleveren behalve een glanzend ego van de discjockeys en producers van dienst. Geef hem eens ongelijk? Had je maar eens een studie van je vak radio gemaakt, dan was je óók niet tevreden met dat eerste idee, die saaie quiz of stomme ‘prijsvraag’ en nu dus inwisselbaar geweest. Eigen schuld, dikke bult zou ik bijna willen zeggen, maar dan kom ik net zo saai uit de hoek als de gemiddelde 3FM of 538 jock. Durf toch eens origineel te zijn! En nee, je bent niet bijzonder omdat je nu vanuit je eigen huis uitzendt. Boeien.

Patrick Kicken

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*