Patrick Kicken: Wat als Erik de Zwart je een eikel vindt?

[BLOG] Het duurt even, zo’n zes jaar, maar uiteindelijk vertelt Erik de Zwart dan toch wat hij ervan vindt dat het in 2016 niet meer zo boterde tussen hem en mij. Ik dacht dat we allebei iets ondertekend hadden waarin we de afspraak maakten er niets over te zeggen, maar goed, Erik zou Erik niet zijn als hij dat vergeten is. Hij loopt ook al op een leeftijd waarop hier en daar gaten in het geheugen komen (hij wordt deze zomer 65) dus ik vergeef het hem. En eigenlijk zie ik het stiekem als compliment wat hij in de LOMP podcast over me zei, ik zal uitleggen waarom.

Laat ik vooropstellen dat ik Erik als mens altijd heel erg gemogen heb. Nu nog. Zelden zulke liefde voor radio en enthousiasme over het medium meegemaakt bij iemand. En die stem, daar kunnen we allemaal alleen maar jaloers op zijn. Nederland Muziekland, zijn gevecht in de jaren negentig om commerciële radio ook op FM te krijgen, de meesterzet om Evers van 3FM naar 538 te halen: chapeau. Onder hem als station manager werken is een heel ander verhaal. Het adagium toen hij eind 2014 Niels Hoogland opvolgde als baas van Radio Veronica werd voor mij al snel: als Erik A zegt, dan doe je B. Dus daarom vat ik het ook maar op als compliment dat hij me een eikel vindt, hij mag me graag maar vindt dat een beetje lastig om te zeggen dus zegt hij het tegenovergestelde.

Sterker nog: Erik heeft gelijk. Ik gedraag me ook regelmatig als eikel hier in deze columns. Dat is ook mijn functie, in een radiolandschap dat aan elkaar hangt van vriendjespolitiek, mensen met een mooi smoeltje op posities die ze niet aankunnen of beroemde deejays die denken dat ze ook kunnen managen. Jocks die al jaren hetzelfde zitten te doen, zichzelf en hun show niet vernieuwen. Zich door een boel geslijm en netwerken handig op een positie manoeuvreren om daar vervolgens maar iemand anders te gaan zitten na doen en dus onderpresteren. Of niet willen dat een goede jock hun vervangt tijdens hun afwezigheid, zoals Ruud de Wild nu liever die twee cliniclowns Wouter & Frank wil in plaats van vakman Eddy Keur. In de tussentijd bloedt ons mooie medium radio beetje bij beetje verder dood.

Erik zegt in de podcast dat ik nog nooit wat gepresteerd heb. Maar waarom hoef ik dan de rest van m’n leven niet meer te werken? Dan zal ik toch wel iets goed gedaan hebben in mijn twintig jaar bij de landelijke radio. Of hadden zij die me zo dik betaald hebben en constant om vervangingen vroegen naast mijn eigen shows allemaal poep in hun oren? Ook vroegen twee van de drie managers ná Erik me meerdere malen terug bij Veronica (Uunco en Rob), hoe verklaar je dat dan maestro? Je lult maar wat. Op de radio kom je daar mee weg maar als het om de feiten gaat heb je echt een uiterst vernauwde blik. Maar goed, laat ik ook eens in mijn grijze massa duiken over hoe ik die tijd ervaren heb toen:

De veranderingen die Erik doorvoerde bij de lancering van het nieuwe Radio Veronica daar werd door mij gematigd op gereageerd. Een uuropener van een minuut met meeuwen en allerlei oud Veronica sentiment. Terwijl het tot kort daarvoor bij eerdere station managers Uunco & Niels uitdrukkelijk verboden was al die ouwe troep aan vormgeving weer te gebruiken. Het was een hele cultuurshock. En natuurlijk is het leuk om de muziekdatabase uit te breiden van 800 naar 4.000 titels, maar of de luisteraar daar op zit te wachten is nog maar de vraag. Idem voor de ‘romp’ programmering, met ineens blokken van 4 uur overdag. De dagprogrammering bestond uit 05-07 Muijs & Alex, 07-10 Van Inkel, 10-12 De Zwart. 12-16u Dennis Hoebee en 16-20u ene Patrick Kicken. Ik zei op voorhand al tegen Erik dat me dat veel te lang was, vijf dagen in de week vier uur live. Stenders appte me zelfs ‘Waaaat, moet jij de middag- én de avondshow achter elkaar doen?’

Een van de opmerkingen die Erik maakte tegen me destijds, na een paar maanden middagshow, was dat hij vond dat er té weinig content in het programma zat. Dus ging ik nog minder praten. Want na de eerste week middagshows kwam een niet nader te noemen assistent van hem naar me toe en zei ‘dit is precies hoe je het moet doen, het klinkt als een klok’. En die man nam ik vanwege zijn uitgebreide radio kennis en langere band samen wat serieuzer dan Mr. Top 40. Erik was leuk voor de bühne maar zijn advies kon een week later ook weer precies het tegenovergestelde zijn; als twee mensen op de gang hadden gezegd dat ze mijn middagshow lekker vonden wegluisteren dan ging het ineens perfect.

Ik had dat al eerder meegemaakt in mijn tijd bij 3FM, met zendercoördinator Paul van der Lugt. Niet voor niets zijn die twee dikke vrienden. Hou ik niet van, management uit de oudheid, zonder duidelijke lange termijn visie. Erik liet zelf zijn eigen show van twee uur woord voor woord uitschrijven door een producer, terwijl ik vier uur in m’n eentje moest doen, zonder hulp. Niet eerlijk toch? Het begon me op z’n zachtst gezegd flink te irriteren. Wat we hier ook van leren is dat station managers eigenlijk niet zelf ook op de zender te horen moeten zijn, Krijg je alleen maar dit soort rare situaties van, adviezen die je krijgt terwijl je denkt ‘ja doe jij dat zelf ook dan als je te horen bent!’.

Hoe zeer ik ook m’n best deed, het lukte me niet om hem als manager serieus te nemen. Dan mag je Erik de Zwart heten, ik beoordeel je niet op je legendarische trackrecord, wel op je huidige aanpak. En die vond ik verre van modern. Veel te hap snap. We zaten midden in de Album Top 750, op RTL4 liepen spots met ‘luister dit weekend naar de beste 100 albums’ maar Erik bedacht ineens dat we live vanaf ParkPop te horen moesten zijn die zondag. Ik snapte zijn enthousiasme er iets van te maken wel, valt ook te prijzen, maar hier zat geen lijn in. Het was voor mij allemaal al niet te volgen, laat staan voor de luisteraar. Less is more!

Het had ook iets te maken met de bezuinigingen die de toenmalige eigenaar TMG al jaren wilde doorvoeren waardoor ik onder zijn voorganger Niels Hoogland ook al 24 uur (!) per week op de zender zat. Dus ik was eigenlijk al opgebrand voordat ik aan die monster middagshift begon. Wat dat betreft: niet de schuld van De Zwart. Met veel pijn en moeite heb ik het toen nog naar vier dagen per week 16-20u kunnen terugbrengen, ten koste van 20% salaris, maar ik had eigenlijk gewoon nee moeten zeggen. Toch doe je dat niet als je al 11 jaar ergens werkt. Je gaat het proberen voor je cluppie, het merk is onderdeel van je identiteit geworden. Je wil je station helpen. En Erik niet teleurstellen, dat kon later altijd nog. In tegenstelling tot wat De Zwart denkt en roept in de LOMP podcast, ik hou van verzorgde radio waar is over nagedacht. Ik ga niet zomaar vier uur per dag daar zitten en op z’n boerenfluitjes wat classics aan- en afkondigen. Daar hebben we al Radio 10 voor.

Wat ik ook niet begreep destijds is dat hij twee mensen waar ik goed mee samenwerkte en die ik hoog had zitten niet meer liet terugkeren bij de nieuwe programmering. Top Producer John Molenaar kon vertrekken en dat gold ook voor dj Lindo Duvall, de man die tot dusver 09-12 deed en waarmee ik altijd hele mooie een-tweetjes had over de moderne manier van radiomaken. Allebei zich het schompes hadden gewerkt de jaren ervoor maar hun contract liep af en werd niet verlengd. Wie wel weer terugkwam was good old Bart van Leeuwen, natuurlijk een icoon, maar niet iemand waarmee je eens lekker een boompje kan opzetten over een goede tease, ‘voice slip’ in de voxpro of content rotatie.

Vooral dat laatste was Erik blijkbaar een doorn in het oog/oor. Ik had voor mezelf een schema gemaakt met een item dat bijvoorbeeld op maandag om 16u10 te horen was, makkelijk op donderdagavond om 19u50 nog een keer kon. Social media style, waar herhaling de kracht is van ieder sterk merk. Geen luisteraar die er een probleem van maakte, Erik wel. Het was voor mij ook nog eens de enige manier waarop ik die 4 keer 4 uur live radio alleen nog volhield en nota bene een idee destijds van ex-Veronica en toen Sky station manager Uunco Cerfontaine, die zei ‘concentreer je nou gewoon op 16-18u en herhaal wat dingen tussen 18 en 20u’. Erik legt het tot op de dag van vandaag nog altijd uit als luiheid.

Lang verhaal kort: het was duidelijk een clash tussen oud en jong, modern en ouderwets radiomaken wat Erik en mij is opgebroken. Als je ooit zo’n akkefietje met hem gehad hebt, dan kun je ook nooit meer iets goed doen, lijkt wel. En dat wil hij dan ook graag ventileren aan jan-en-alleman, bijvoorbeeld in zo’n podcast. Als je de Grote Erik de Zwart tegen je hebt, zijn je dagen geteld in radioland. Hij is niet voor niets The Godfather! Vraag Rick van Velthuysen maar eens. Olifanten vergeven en vergeten niks, Erik al helemáál niet. So be it. Iedereen met een afwijkende mening, een origineel geluid of andere manier van werken tot gek verklaren, tja, het zegt iets over je eigen bekrompenheid en onwil om dingen eens anders te proberen.

Het gekke is dat hij me zelf, nadat het allemaal achter de rug was, die rommelige scheiding met Veronica in 2016, nog uitgenodigd heeft om een pannenkoek te gaan eten samen. Hebben we ook netjes gedaan en hij gaf me zelfs nog wat adviezen om poen te verdienen, o.a. een online cabaret platform wat ik volgens hem zou moeten lanceren omdat ik daar zoveel verstand van had. Nu, zes jaar later en een hoop columns verder snap ik wel dat Erik een gezonde hekel aan me gekregen heeft. Het zegt me dat ik op de goede weg ben en de juiste pijnpunten bloot leg over een miljoenenindustrie met een hoop mankementen.

Al dat gedoe is er voor mij mede debet aan dat live radio maken me totaal niet meer trekt, een andere belangrijke reden dat ik ook zo fel van leer trek in deze columns zodat ze me nooit maar dan ook nooit meer terugvragen. Je moet van goede huize komen en mij heel veel vertrouwen geven wil ik dat ooit nog gaan doen. En dan nog alleen maar met de juiste mensen om me heen die met hun tijd meegegaan zijn. Geen zin meer om aan oudgedienden, krantenjongens of no brainers keer op keer uit te moeten leggen waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe. Managers die niet vragen waarom je iets op een bepaalde manier aanpakt maar het gewoon verbieden, zonder uitleg, John de Mol style. Er zijn er maar héél weinig in radioland die het vak van creatief talent managen verstaan, die zichzelf ieder jaar keer op keer bijspijkeren met de laatste wetenschap over ons mooie medium. Zodra zo iemand zich meldt ben ik weer van de partij. Anders maar lekker niet. En Erik, ik hou wél van jou en vind je verre van een eikel. Eng he?

Patrick Kicken

Vanaf 50m13s gaat Erik los

49 Comments

  1. Dus als ik goed begrepen heb, zeggen jullie allebei het zelfde! Onder JdM valt niet te werken! Enige puntje wat me opvalt is dat onze Erikteur het niet leuk vind dat alle veren in jouw …. gaan. Hij wilt ze liever zelf. Vind het wel jammer dat je er gelijk op ingaat. Soms moet je gewoon lachen en denken” have fun”.
    Ik ben met jullie eens dat talpa radio gaat bloeien zodra het onder de rtl groep gaat vallen.

    • De overname door John de Mol (voor een habbekrats) van Radio Veronica en Sky Radio was inderdaad de laatste druppel die de emmer deed overlopen bij mij. Vlak voor de fusie ging er een zweem van angst door het pand, want het gerucht ging dat iedereen op zijn of haar eigen functie moest gaan solliciteren. Erik’s eigen positie was ook ten dode opgeschreven. Intimi riepen tegen mij ‘blijf nou nog even, dan komt alles weer goed’. Maar ik kon het niet meer opbrengen.

  2. De Zwart deed ook wel heel populair in de podcast. Ging steeds ‘stoerder’ vertellen tegen het tweetal (niveau vriendelijke hobbyisten) die aan zijn lippen hingen. Bij zijn uitspraak over Kicken heeft die zich duidelijk vergaloppeert.

    Deze man is heel vol van zich zelf. En er is zelfs grens als je Erik de Zwart bent. Na het luisteren van deze podcast is die wel op mijn persoonlijke ranking van radiohelden gezakt.

    De ‘vroeger was alles beter tijd’ kennen we nu wel. En dooooooorrrrr!

    • Hoi Marco, ik snap dat enigszins ook nog wel. Moet je je voorstellen dat je zó bekend bent geweest als Erik de Zwart in de jaren ’80 en ’90, met maar een handjevol zenders in Nederland. Dat wordt onderdeel van je identiteit. En dat vertroebelt ook je kijk op zaken, je waant jezelf King of all media (copyright Howard Stern)

      • Cor Galis:

        Toen hij tegen zijn pensioen liep, bedacht programma-maker Peter Flik dat Cor Galis aankondigingen voor radioprogramma’s kon gaan doen. Hij deed dit op zo’n onnavolgbare wijze dat al snel iedereen een typische Galis-aankondiging voorafgaand aan z’n programma wilde. Samen met Flik trad hij in 1976 (als Cornelis Interieur) op in het programma De Hoogwerkers, waarin zij per hoogwerker nietsvermoedende mensen bezochten. Door zijn vaak ongezouten opmerkingen over het beoordeelde interieur kwam hij af en toe in aanvaring met de bewoners. In één geval dreigde het tot een handgemeen te komen omdat Galis aan het interieur meende af te lezen dat de vrouw des huizes “een gat in de hand” had.

      • dat waren de mooiste jaren van het radio tijdperk hier en in Engeland met de zeezenders Juul de jaren er na waren ook mooi maar anders voor mij en vele van onze leeftijd .

  3. Ja Patrick,
    Nu merk je eens hoe het voelt als iemand, met verstand van jou “soort plaatjes radio” iets over jou kwaliteiten zegt.
    Dat doet zeer hé. Jij neemt hier vaak anderen de maat nu ben jij aan de beurt.
    En ik vind dat Erik een punt heeft.
    Want in mijn radiotijd toen je bij ons werkte was je ook al geen hoogvlieger.

    • Naar mijn mening ging het over de kijk op radio. Je hoeft geen top dj te zijn om te zien of iets goed of fout gaat! Ben zelf dj met een prog waarvan ik zelf zeg dat het beter non-stop kan zijn! Maar kennis over hoe het moet weet ik wel! Ja zeg maar dat ik een loser ben, maar je hoeft niet iets top te kunnen om te zien hoe het niet moet😉

    • Er is ook zoiets van “perse het laatste woord willen hebben”
      Typische Nederlandse gewoonte…. 😉
      Prettige dag iedereen!

      Gegroet uit vlaanderen

    • Juul en anderen,
      hier sluit ik me geheel bij aan!!
      Wat een blaaskaak die Kicken. Met z’n columnpjes wat vinden van de grootheden. Het niveau wat hij zelf nooit gehaald heeft.
      En nu De Zwart daar ook eindelijk iets over verteld, schrijft Kicken opeens column na column.
      ‘Ik hoef niet meer te werken’.
      Die columns die altijd bol staan van commentaar op anderen, leveren je niets op hé?!
      Nee tuurlijk hoef (kun! Wil!) jij na al die boehoe burn-outs niet meer te werken. Is trouwens een werkwoord. Heb je ook nooit begrepen.
      Ook niet toen je ruim 30 jaar geleden nog in België rondliep. Alsof je het al gemaakt had.
      En nu een stressloos leven pretenderen. Hou dan op met dit behoorlijk stressvolle commentaar op alles en iedereen.
      Get a life.

    • Hoi Juul, dan heb jij ook last van gaten in je geheugen. Dekker en Van Someren liepen met me weg. Ik kreeg binnen no time de Havermoutshow in plaats van het uurtje op vrijdagavond. Mocht Van Someren vervangen, De Mega Top 50 presenteren, noemmaarop.

      Het ging mis toen ze ook vanuit 3FM aan me gingen trekken, ik vier dagen per week ook een nachtshow ging doen naast mijn werk voor de TROS. Toen ik in de muziekredactie kwam was het voor Dekker klaar, hij trok het niet dat platenpluggers eerst naar mij toe kwamen en dan pas naar hem.

      Rook je nog veel sigaartjes? Slecht voor die grijze massa daarboven vriendelijke vriend 😉

  4. Denk dat ze het nu allebei mooi hebben gezegd en het mag nu stoppen. Al eens naar het interview van Ben Bode geluisterd? Zondag de laatste aflevering van 3 luister maar even als je even wilt lachen en toch met héél wat vragen wilt overblijven. Och ja het heeft niks met dit onderwerp te maken. Nu het de laatste dagen toch al fel heeft geregend mag er en kan er best wel wat met modder worden gegooid zou ik zeggen. Het BB interview in kwestie kan je beluisteren bij KL85 zondagmiddag van 4 tot 5. Tot zover…

  5. Erik de Zwart onderbouwde in de verschenen column, de kritiek op Patrick Kicken, in elk geval niet inhoudelijk. Ik heb ook het idee dat de mening van Erik de Zwart, zo veranderlijk is als de wind.

    Het Radio Veronica onder Erik de Zwart in 2015, 2016 was niet toekomstbestendig. Jeroen van Inkel moest de ochtendshow gaan presenteren, terwijl hij liever in de middag bleef zitten. De ochtendshow startte pas om 07:00 uur, zodat Jeroen van Inkel niet te vroeg op hoefde te staan.

    Achteraf gezien, is het opmerkelijk dat Patrick Kicken werd doorgeschoven naar het tijdslot 16:00 – 20:00 uur. Dat Patrick Kicken hierop terechtkwam geeft aan dat Erik de Zwart, Patrick Kicken een hoge positie toeschreef.

    Als iemand dan vervolgens overspannen raakt en als ‘lui’ wordt weggezet, vind ik dat raar. Het lijkt erop dat mensen worden afgerekend op hun geestelijke gezondheid. Alleen voorgeprogrammeerde robots kunnen extreem hoge prestaties leveren. Bij mensen is het heel normaal dat verwachtingen soms naar beneden moeten worden bijgesteld.

    • Ik had er gewoon nooit aan moeten beginnen, die middag. Ik zat me daarvoor al op 13-16u te vervelen. Het was gewoon klaar voor mij bij Veronica, maar wilde er niet aan toegeven. Was wel al begonnen met podcasten, wat me meer plezier gaf en wat ik nu nog steeds doe. Ik heb zelf voorgesteld om Rick 16-20u te laten doen op vrij-zat-zon en heb al snel voorgesteld om de rollen om te draaien, Rick ma t/m do en ik vrij-zat-zon. Erik liet dat niet gebeuren, ik moest m’n best maar doen. Tja, als je dat soort signalen negeert dan is dit de uitkomst.

  6. Erik de Zwart was in 1992 een van de oprichters van Radio 538. Destijds was 538 echt een trendsetter met vernieuwende commerciële radio! Daarnaast was hij zelf jarenlang presentator van de top 40 vandaar de bijnaam mister top 40.

    Echter heeft Patrick Kicken gewoon gelijk dat de periode dat meneer de Zwart het bij Radio Veronica voor het zeggen had niet bijster succesvol is geweest! Ik weet nog de slogan; zwaar leunen op het verleden. Welk verleden en welk Veronica hij bedoelde werd nooit duidelijk? Ik luisterde wel eens naar dat Radio Veronica en kan mij herinneren dat in de periode dat meneer de Zwart aan het roer was veel wisselingen van dj’s en programma’s is geweest.

    Hij geeft aan dat radiomaken als het bewerken van een moestuintje is(vanwege de bemoeienis van John de Mol). In de periode dat hij bij radio Veronica het voor het zeggen had heeft hij hier zelf zich niet aan gehouden. En dat nog in een tijd dat John de Mol hier nog niets over te zeggen had. Kun je dat nu nog voorstellen?

    Patrick Kicken heeft ook een punt dat wanneer je er niks van bakt het heel opmerkelijk is dat je hier dan toch vorstelijk voor betaald word! Dat rijmt niet met elkaar. Voor iedereen die hier Patrick Kicken afkraakt; ik denk dat de meeste mensen die hier commentaar leveren bij hun werkgever een hongerloontje opstrijken en alleen maar kunnen dromen van het salaris dat hij bij radio Veronica opstreek.

    En ook hulde voor Patrick Kicken dat hij in de veertig het al voor elkaar heeft gekregen dat hij financieel onafhankelijk is. Ik ben van dezelfde generatie(ik heb even Patrick Kicken zijn leeftijd via Google opgezocht)en dat is bij mij niet het geval! Ik vind het hoe dan ook wonderlijk dat er mensen zijn die roepen dat radio een aflopende zaak is maar dat bepaalde dj’s daar nog steeds vorstelijk voor betaald worden.

    Ik wil dat ook wel; commentaar krijgen van mijn werkgever dat ik er niks van bak maar ondertussen wel vorstelijk betaald worden. Die werkgever ben ik nog niet tegengekomen?

    • Het probleem blijft dat als je jezelf bijspijkert in het radiovak dat niet toegejuicht wordt maar juist door vele managers als gevaarlijk gezien wordt. Ik heb tot dusver alleen bij Cerfontaine en Kraakman meegemaakt dat ze het een goede zaak vonden dat ik zelf vroeg om mee te gaan naar Radio Days Europe, de NAB en anders op eigen kosten alle opnames bestelde. Bange managers voelen dat gewoon als concurrentie, sterke managers niet.

  7. much ado about nothing – even geluisterd en dit is toch maar een anekdotisch steekje onder water. Gewoon effe relativeren jong.

    En je hebt gelijk dat een jock van die allure beter niet in het mgmt zit.
    Gelijk welke ‘onderdaan’ haalt dan sowieso de chef z’n niveau niet. En iemand die het kunstje beter kent denkt dan gauw dat ie alles beter kan, lastig om onder zo’n beleid te moeten werken.

    Hoedanook is radio zo’n ongelooflijke ego-magneet.
    Of het nou om een publieke zender als AVRO of MNM ging/gaat, een piraat als Caroline, een stadszender als SIS, een lokaal radiootje in het Brusselse, of zelfs een fake radio uit Luxemburg – overal werd/word je geconfronteerd met ego’s en overemotionele reacties.

    Bij TV heb je dat eigenlijk niet, dat valt echt op.

    Maar het maakt wel dat radiostations in Nederland en België nooit het niveau halen dat ze zouden kunnen halen met de neuzen in dezelfde richting en een beetje (zelf)relativering, met het oog op het beter willen doen ipv op gelijk willen hebben en krijgen.

  8. Veronica was iets op zee en publiek t/m begin jaren 90. Daarna was het een slap aftreksel voor mannen die in vroegere tijden zijn blijven hangen. Met of zonder Kicken, met of zonder de Zwart. O ja, en nu is het een slap aftreksel van de VARA. Nog steeds niks.

      • Veronica heeft mij niet meer kunnen boeien sinds het een gouwe ouwe zender is geworden. Reuring of geen reuring, een gouwe ouwe zender vind ik helemaal niks ook niet toen jij er bij zat beste Patrick.

        Daarom ook mijn mening: Veronica was iets op zee en publiek t/m begin jaren 90. Daarna was het een slap aftreksel voor mannen die in vroegere tijden zijn blijven hangen. Met of zonder Kicken, met of zonder de Zwart.

  9. Erik de Zwart heeft ook een mening over Patrick Kicken
    Mooi, dat mag-ie natuurlijk ook hebben. Zeker omdat Patrick Kicken een mening over alles en iedereen heeft.

    Als DJ waardeer ik Erik de Zwart. Als radiokenner waardeer ik Erik de Zwart. Echter als “baas” (wat hij in de periode waar hij het hier over Patrick Kicken heeft) vind ik-m hier een indruk maken van een (ik druk me voorzichtig uit) niet prettig persoon.

    Toendertijd is er gecommuniceerd dat Kicken en Veronica onderling besloten hadden uit elkaar te gaan. Nu zegt De Zwart dat-ie hem heeft ontslagen. En dat terwijl Kicken toendertijd in de ziektewet zat zover ik weet: wettelijk gezien kan dat dus niet zomaar, en daar kun je als werkgever op aangepakt worden. Dat er een gesprek geweest is waarin Veronica aangegeven heeft na de ziekteperiode niet verder met Kicken te willen gaan en dat er toen onderling besloten is om het af te tikken en elk eigen weg te gaan – dat kan en gebeurd zo vaak. Maar als werkgever kun je niet zeggen “de persoon in kwestie is ontslagen”. Het komt nu een beetje over als “kijk mij eens de baas zijn”.

    Bovendien heeft De Zwart het erover dat er “niets uit de vingers van Kicken” kwam… de helft van de periode zat Kicken dus in de ziektewet, en ik weet uit ervaring dat een burn-out niet “zomaar” komt. En wat is 1 van de kenmerken van een burn-out? Juist, dat er niets uit je vingers komt. De Zwart maakt hier een klassieke fout van een baas: het ligt aan de werknemer, niet aan de werkgever. Terwijl het eigenlijk nooit zo is dat een werkgever geen rol in het burn-out proces van een werknemer heeft – al is het alleen maar dat een werkgever moet opmerken dat dingen niet goed gaan. Als De Zwart dezelfde houding heeft gehad in de aanloop naar het uitvallen van Kicken, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hij wel degelijk een rol in dat proces heeft gehad. En dat is in mijn ogen schandalig en daar zouden werkgevers hard op aangepakt mogen worden.

    • Bedankt voor je begrip en ja: burn-out wordt door vele managers onderschat en alleen uitgelegd als ‘lastig gedoe’ of ‘hij heeft er gewoon geen zin meer in’. Wat dat betreft kan je nog beter allebei je benen breken bij een ongeluk, dan zien ze tenminste dat je niet liegt.

    • Welnee, kwestie van energie en creativiteit op de juiste manier verdelen. Maar dat staat waarschijnlijk in geen enkel boekje.

      • Ik ben met je eens dat ik het nog wel vol had gehouden als ik niet zo last had van perfectionisme. Maar als je langer dan 10 jaar werkt bij een bedrijf en je ziet dat het slecht gaat, dan is de kans groot dat je je té veel betrokken voelt bij alles. Het is een soort familie geworden die je wil redden.

        Als de creativiteit niet meer vanzelf komt dan is de koek gewoon op en moet je het niet meer doen. Als de organisatie dan zegt: ‘je gaat het toch maar proberen’ dan tja, is dit scenario de meest logische uitkomst

    • Radiomaken is net als Lesgeven. Je Bent effectief maar 5×4 uur te beluisteren maar het redactionale werk wat eraan vooraf gaat. Daar gaat de tijd in zitten. Je bent met gemak hetzelfde aan tijd kwijt aan voorbereiding. ALs je mazzel hebt is er een muziekredactie die de muziek uitzoekt.

  10. Ik ben geen radioman maar een luisteraar en als de dj iets zinnigs zegt en daar ook af en toe humor in doet. Dan ben ik om. Nogmaals ik ben een luisteraar…een luisteraar van muziek. Patrick, je hebt een keuze gemaakt en weg te gaan bij Veronica. Ik zeg een verstandige keuze door voor jezelf te kiezen. Een overname door nieuw gezag brengt altijd verandering, gedrag en zienswijze. Daar ga je in mee of je zwemt tegen de stroom in. Juist met je spreekbuis breng je ons in verwondering en geeft stof tot nadenken.

    • Hoi Jan, tja je kunt het een keuze noemen maar op een bepaald niveau gebeurde het ook gewoon. Maar inderdaad, als het bedrijf niet meer bij je past en vice versa moet je wegwezen. Dankjewel voor je compliment, Spreekbuis vervult inderdaad een mooie rol binnen het omroepbestel! Het is overigens niet van mij, ik lever alleen bijdragen.

  11. Erik doet toch iets met treintjes en Patrick iets met een Podcast. Leven zonder stress, vandaag mee beginnen en niet 6 jaar terug leven.

    • Soms moeten dingen uit het verleden toch nog even een plek krijgen. Heb Erik regelmatig benaderd om een podcast op te nemen voor de RadioHelden reeks, hij reageerde er helaas niet op. Was vuurwerk geworden, we hadden het mooi uit kunnen praten wat ons allebei nog dwars zat. Nu dan maar op deze manier, ook therapeutisch 😉

  12. ach, 2 voormalige radiomakers nemen elkaar de maat, de een columnschijver en financieel onafhankelijk, de ander met grastrottoirs in Laren en een treintjessite, boeien.
    Ik neem jullie (en alle oudgedienden) kwalijk voor waar naar radio heden is geëvolueerd, schriele hipster stemmetjes die vanuit een steriele kantoorstudio achter schermpjes radio maken met een playlist gebaseerd op buitenlands luisteronderzoek. Een recept voor sfeerloze radio. Het merk veronica is verkwanseld, radio is verkwanseld.

  13. Ik ga er met Bas in mee – als reclameverkoper van Veronica in ‘95 / ‘99 in mee dat het radiomerk Veronica is verkwanseld… nee verknald, maar vind het echt te ver gaan om in deze discussie een totaal niet geslaagde deejay als Patrick te vergelijken met Erik. Waar Patrick zich er ook nog – uit lijfsbehoud voor een eventuele toekomst in de radiobranche – zich er bij Erik nog een paar keer heel diep inlikt….bbbrrrr. Want als je echt iiets bent in de radiowereld heb je geen tijd om zoveel nonsens te typen als wat er bij Patrick uit zijn toetsenbord vloeit. Ga wat nuttigs doen man.

  14. Jezusmina,,,,,wat ’n gezeur en gezever over één momentje in n radioprogramma, of waar Erik dit over Kicken heeft gezegd. Patrick moet in de eerste plaats zijn columns voor de helft inkorten. Het lijkt wel ’n boek, dit wordt niet of voor de helft gelezen en toch hebben veel luisteraars er ’n mening over. de Zwart is gewoon ’n hele goeie radioman. Klaar, dit is niets bijzonders , iedereen moet ’n goeie radioman-of vrouw zijn als je tenminste bij de radio wilt werken. Als je niet goed bent zou je gewoon ontslagen moeten worden of eigenlijk al eerder,,,,,,nooit aangenomen worden !

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*