[BLOG] Het wordt al sinds jaar en dag geroepen in Amerikaanse vakliteratuur over ons mooie medium radio: ‘be larger than life’. Radiostations die dingen doen die de luisteraar zelf ook wel kan fixen, dat is zonde van de zendtijd. Dus geven ze bij Sky Radio ‘een jaar lang gratis leven’ weg. Bij Slam! aan het begin van de coronacrisis ‘een dag als enige in een pretpark’. En bij Qmusic tillen ze het nog even next level: je eigen standbeeld bij Madame Tussauds!
Wat ben je positief de laatste tijd PK, ben je soms aan de drugs? Nee hoor, als ik iets zie of hoor wat de magie van radio weer tot leven wekt ben ik áltijd blij en opgewekt. Mijn hart maakte werkelijk een sprongetje toen ik las wat Qmusic ging doen. Of ik dan niks te zeuren heb over deze actie? Dat wel natuurlijk: hij duurt veel te kort. Van maandag 24 mei tot vrijdag 28 mei. Als het aan mij lag had ik deze actie minimaal over een maand uitgesmeerd. Het schijnt 200k te kosten om zo’n beeld met de hand te maken, dus de prijs is er naar. Waarschijnlijk heeft de marketingafdeling van Madame Tussauds er de hand in gehad hoelang de actie ging duren, maar een midweekje is wel erg kort. Je wil er luistercijfertechnisch toch ook het meeste profijt van hebben, dus je luistertijd verlengen.
Dan het spelmechanisme. Dat is dan wel weer cool. Je moet iedere dag aan de hand van aanwijzingen raden welke ster uit de collectie van Tussauds er in de studio staat. Past mooi in de lijn van Het Geluid, waarmee Q op ‘raden’ wederom een claim legt. Waar ik me als marketingteam van Qmusic wel een beetje zorgen over zou maken is wie de prijs uiteindelijk gaat winnen. Waarschijnlijk (en anders moet dit alsnog geregeld worden) komt er in Madame Tussauds een mooi rood bordje met het Qmusic logo bij het wassen beeld te staan. En dan wil je natuurlijk niet dat het Mien uut Assen van 58 is, met kapotgepermanent haar en shopper van de Aldi. Dat moet een jong, hip, fris iemand zijn die deze prijs gaat winnen, linksom of rechtsom. En dat is heus wel te sturen zonder dat je daarmee de regels overtreedt.
Wat ook zo goed aan deze actie is, is dat de luisteraar centraal staat. Hoevaak hoor je ze op de radio niet druk zijn met BN’ers, artiesten en Tino Martin. Uiteindelijk is de luisteraar die in de uitzending komt en/of deze prijs wint een afgevaardigde van alle andere luisteraars. Dus voelen ze met hem of haar mee en is de manier waarop je hem/haar/het behandelt in de uitzending een-op-een te herleiden naar hoe het gros van de luisteraars jou als jock en station waardeert. Leuk is ook hoe de actie gelanceerd werd, met Domien achter een desk op een heuse persconferentie. Wat natuurlijk ook goud is aan deze ‘Win je eigen beeld bij Madame Tussauds’ actie is dat het je veel free publicity en word-of-mouth oplevert als station. Ik zou ze overigens de kost niet willen geven welke deejays dachten dat het wel een leuk idee zou zijn als er van hun een beeld in Madame Tussauds kwam en daar dan een actie voor opstarten..
Dit is wat ik geleerd heb van mensen als Jan Paparazzi (echte naam Jan Zwart) en radiogoeroe Dan O’Day: je zit in de entertainmentbusiness. Dus maak het zo groot als je kan. Ik heb al vaker in podcasts het voorbeeld genoemd van een brainstormsessie over een prijs. Je begint natuurlijk met een ‘reis naar de maan’ weggeven. Als dat niet lukt wordt het een reis om de wereld. Als je met een reis om de wereld was begonnen, werd het waarschijnlijk een trip naar Las Vegas. Als je tijdens de brainstorm was begonnen met ‘zullen we een reis naar Las Vegas weggeven’ werd het waarschijnlijk een weekendje Centerparcs. Nee, door deze actie van Qmusic heb ik weer hoop voor de radio. Alles komt goed.
En laat dit weer een les zijn voor de radiostations die het moeilijk hebben: spreek tot de verbeelding met de acties die je doet. Beller 12 wint een T-shirt maakt je een dodelijk saai radiostation. Let ook op dat de actie die je doet leuk is voor de 99,99% van de mensen die wel luistert en niks wint. Het lijken allemaal open deuren die ik hier intrap, maar let maar eens op hoeveel lullige spelletjes er gedaan worden op zenders waarbij het er alleen maar om gaat zoveel mogelijk appjes binnen te krijgen zodat de deejay en producer er een erectie van krijgen. Verschrikkelijk. Draai dan maar gewoon muziek, dan weet je in ieder geval zeker dat je je luisteraar er een plezier mee doet.
Wat is er mis met mij en mijn big shopper van de aldi? Pk😃😃😃
zalige reactie
SLAM doet ook iets tofs voor hun doelgroep: die geven een Bitcoin weg. Echt een wanna have en een unieke actie.
je hebt het in je column over doodsaaie radio.
Een paar weken geleden hoorde ik een dj een mop uit de jaren 90 vertellen (wat al saai is), die dj kon ook niet goed een mop vertellen (ook een vak apart). Mijn nekharen gingen overeind staan en krijg bijna tranen in mijn ogen van hoe slecht het was. En toen ging ik ff op de socials van die dj kijken, bleek dat die oude mop ook nog getweet had. Toen had ik nog maar 1 gedachte: zonde van de zendtijd
Gerard ekdom misschien?
Volgens mij was dat ene Patrick Kicken
Madame Taussauds kan we wat publiek gebruiken voor als de tent zometeen weer open mag. Erg creatief vind ik dat nou ook weer niet. Marketing technisch misschien wel maar ik ga daar niet voor van zender switchen. Het mes snijdt vooral aan de kant van Toussauds. Slechts één luisteraar komt uiteindelijk als standbeeld te staan, de rest van het publiek zal het verder een worst wezen. Het is een leuke actie die verder weinig tot niets zal gaan opleveren voor Q Music. Het is misschien creatief maar zeker niet met een hoofdletter C, naar mijn idee.
Ik zou eerder denken aan het weggeven van een Boeing 737, die jij mag vullen met vrienden, naar een zonnige badplaats in Turkije. Dan heb je 3 partijen aan de tafel. Het Turks bureau voor tourisme (die kunnen wel wat promotie gebruiken)Een luchtvaart maatschappij, en je radiostation. 3 partijen die allemaal op hun eigen manier garen spinnen bij zo’n actie. Kost wat maar de kosten worden gedeeld.
Dat zou ook echt een actie van SLAM kunnen zijn. Een privejet voor jou en je vrienden en dan een hotel voor je vriendengroep. All-in natuurlijk.
Je hebt het over doodsaaie radio terwijl je juist dat zelf maakt met je mopjes uit het jaar kruik
Gave actie van Q-Music. Had het een weekje langer gedaan. Het is een leuke stunt voor het radiostation. Voor Madam Tussauds zal het geen extra bezoekers opleveren, behalve de gene die wint met zijn familie en vrienden. Voor de rest gaat niemand speciaal naar Masam Tussauds om het beeld van een Q-music luisteraar te gaan bekijken. Al zullen zij de komende tijd blij zijn met tenminste wat bezoekers na die belachelijke lockdown.
Eén dag was lang genoeg geweest…..wat een flauw gedoe.
De allerlaatste zin klopt.
En als niemand raadt welk beeld er in de studio staat?
Scheelt weer 200k…..