[BLOG] Het was de ’talk of the town’ vroeger. Wat is Alarmschijf geworden? Nu de Top 40 van 538 naar Qmusic is verhuisd, is de Alarmschijf meegegaan. Sindsdien is het maar afwachten of het nog een hit wordt, die Alarmschijf. Toegegeven, er zitten een aantal ‘sure shots’ tussen die de statuur van de schijf weer wat omhoog trekken, maar voor de rest zijn het, vooral de laatste maanden, toch de net-niet-nummers waar je vraagtekens bij kunt zetten. Hoe komt dat?
Vroeger kon je er vanuit gaan dat een nummer wat Alarmschijf werd, bij Veronica en later bij 538, steevast op nummer 1 in de Tipparade terecht kwam. En een week later de Top 40 binnenkwam. Tegenwoordig is dat niet meer het geval en gebeurt het zelfs dat de Alarmschijf op 27 binnenkomt in de Tipparade en een week later maar mondjesmaat doorstijgt, naar nummer 16 in de tip, zoals nu het geval met dat liedje van Becky Hill & David Guetta. Terwijl Q toch echt veel luisteraars heeft. En dit schrijven ze erover op hun website: De Alarmschijf is een nieuwe track waarvan wij bij Qmusic denken dat de track een grote Top 40 toekomst voor zich heeft liggen. Daarom hoor je deze track de hele week extra vaak zodat iedereen kennis kan maken met deze potentiële hit!
Een verklaring zou kunnen zijn dat concurrent 538 nauwlettend in de gaten houdt wat Qmusic Alarmschijf maakt en het dan juist -niet- gaat draaien om haar grootste tegenstander een hak te zetten. Kinderachtig, maar het gebeurt in iedere bedrijfstak. Wat natuurlijk ook een verklaring zou kunnen zijn is dat Q een nummer kiest wat het best past bij hun happy-de-peppy niets-aan-de-hand format. Zo zullen ze niet snel voor een band kiezen waar écht iets mee aan de hand is (Maneskin, winnaar van het Songfestival). Hun cover van Beggin’ van Madcon is op weg om een hele grote hit te worden. 538 had het nog wel aangedurfd om er Alarmschijf van te maken, maar Q niet.
Noem het ouderwets maar ik vind dat de Alarmschijf gewoon het nummer moet zijn waar het meest mee aan de hand is en wat de grootste kans maakt om een échte hit te worden. En we leven in een tijd waarin dat heel makkelijk aan te voelen is. Zie de toplijsten van Spotify en Shazam, kijk wat trending is op YouTube. Als je de Nederlandse hiphop er even tussenuit filtert heb je zo de hits te pakken, op voorhand. De tijd dat radiostations leidend en bepalend zijn wat een hit wordt ligt definitief achter ons, we zijn volgend. Misschien is dat wel de denkfout die ze bij Qmusic nog steeds maken, als we iets Alarmschijf maken dan wordt het vanzelf een hit. Vorig jaar tipte ik je nog over Jerusalema, dat werd geen hit door mijn blog of doordat ze het daarna Alarmschijf maakten bij Q, nee, dat was al een hit en we pikten het op. Over zomerhits gesproken, daar hebben de heren/dames muzieksamenstellers (en discjockeys al helemaal!) een handje van: als de zon schijnt, móet er iets met sunshine op de playlist of zelfs Alarmschijf worden.. Zucht, dat is ook weer zo’n lokale omroep gedachte. Draai gewoon hits! Die klinken in de zon allemaal lekkerder, zelfs November Rain.
Als we de eerste 27 Alarmschijven van 2021 erbij pakken, zien we het volgende: ik laat de sureshots even achterwege (de Justin Biebers, Boney M, Ed Sheerans etc). Het gaat vooral om de platen die ze ‘gemist’ hebben bij Q, als Alarmschijf. Chef Special – Afraid of the Dark. Top drie hit, geen Alarmschijf. Early in the Morning van Kris Kross Amsterdam, top vier hit, geen Alarmschijf, terwijl als je de eerste tonen van dit nummer hoort je meteen weet dat het raak is. Lil Nas X, Afrojack & David Guetta, Doja Cat, Antoon, Astronaut in the Ocean, Blijven Slapen en zo kan ik nog een rijtje met échte hits opnoemen die allemaal over het hoofd zijn gezien, terwijl ze ook nog eens perfect in het Q format passen. In plaats daarvan wordt ‘Iko Iko’ Alarmschijf die met moeite nummer 33 haalt in de Top 40. Idem voor de recente Alarmschijven van John Mayer, Coldplay en Marshmello, geen echte (top tien) hits. Zou daar intern ook wel eens over gediscussieerd worden, vraag ik me dan af. Waarom hebben we die en die hit gemist en die flop wel Alarmschijf gemaakt? Hoort óók bij de uitstraling en professionaliteit van je station en als je dan zo hard op weg bent om nummer 1 van Nederland te worden dan hoort ook de Alarmschijf met onderzoek en hitkennis gekozen te worden, niet op basis van smaak.
Nu moeten we de invloed van platenpluggers natuurlijk ook niet onderschatten, volgens hun is álles de eerstvolgende wereldhit, maar als muzieksamensteller moet je dat tegenwoordig toch echt wel kunnen weerleggen. Je hebt met een beetje moeite alle charts en playlists van over heel de wereld en als je een beetje een neusje voor hits hebt dan kies je niet voor de verkeerde maar voor de echte hit. Laatste wat ik nog zou kunnen verzinnen waarom ze er bij Q de laatste tijd zo vaak naast zitten met de Alarmschijf is belangen met andere zaken. Hoe vaak is niet iets, ook in het verleden, Alarsmchijf of 3FM megahit geworden ‘omdat we anders die en die artiest niet op ons feestje of in de studio krijgen’. Het zou ook kunnen dat de Alarmschijf, zoals vroeger, gekozen wordt door een clubje discjockeys bijelkaar maar dat is natuurlijk nooit een goed idee. Dan krijg je helemaal voorkeur-op-voorkeur, terwijl het om de grootste hit zou moeten gaan. Dus kom op Q, even dat instituut Alarmschijf in ere herstellen. Je bent het verplicht aan je merk en luisteraar. En al helemaal aan de Top 40, die je zelf uitzendt.
Patrick Kicken
Voor de cijferneukers onder ons.. de hoogste noteringennnnnn. Kunnen we hier precies de (school)vakanties van zenderbaas Dave Minneboo in zien? 😉
Juli 2021
Becky Hill & David Guetta – ‘Remember’ 27 naar 16 in tipparade
Juni 2021, drie niet zulke grote hits
Ed Sheeran – “Bad Habits’ nummer 15, maar net pas binnen
Justin Wellington & Small Jam – ‘Iko Iko’ nummer 28
John Mayer – ‘Last Train Home’ nummer 18
Calvin Harris & Tom Grennan – ‘By Your Side’ nummer 14
Mei 2021, twee top drie hits, twee niet in top tien
Marshmello & Jonas Brothers – ‘Leave Before You Love Me’ nummer 25
Olivia Rodrigo – ‘Good 4 You’ nummer 1
Martin Garrix & Bono & The Edge – ‘We Are The People’ nummer 2
Coldplay – ‘Higher Power’ nummer 11
April 2021, drie flops achterelkaar, twee top tien hits
Regard & Troye Sivan & Tate Mcrae – ‘You’ nummer 17
Mimi Webb – ‘Good Without’ nummer 23
Tieks & Dan Harkna – ‘Sunshine’ nummer 38 (!)
Majestic & Boney M. – ‘Rasputin’ nummer 5
Justin Bieber – ‘Peaches’ nummer 2
Maart 2021, iets minder scherp, twee flops achterlkaar, twee top tien hits
Lucas & Steve – ‘No Diggity’ nummer 21
Miley Cyrus – ‘Angels Like You’ nummer 21
Imagine Dragons – ‘Follow You’ nummer 7
Suzan & Freek – ‘Goud’ nummer 2
Februari 2021, niks aan de hand, vier top tien hits!
Joel Corry & Raye & David Guetta – ‘Bed’ nummer 4
P!nk & Willow Sage Hart – ‘Cover Me In Sunshine’ nummer 4
Riton & Nightcrawlers & Mufasa & Hypeman – ‘Friday’ nummer 3
Sia & David Guetta – ‘Floating Through Space’ nummer 8
Januari 2021, niks aan de hand, vier top tien hits, één misser
Nathan Evans – ‘Wellerman (220 KID & Billen Ted Remix)’ nummer 1
Jason Derulo & Adam Levine – ‘Lifestyle’ nummer 17
Olivia Rodrigo – ‘Drivers License’ nummer 1
The Kid Laroi – ‘Without you’ nummer 2
Justin Bieber – ‘Anyone’ nummer 6
De Alarmschrijf zou eigenlijk een plaat moeten zijn, die je nog niet eerder hebt gehoord. Dat is nu vaak niet het geval. Een te laat alarm dus 🙂
Ik wist overigens niet dat het beroep platenplugger nog bestond.
Patrick,
Voor jouw vragen is het van belang hoe de Alarmschijf tegenwoordig gekozen wordt. Blijkbaar door iemand bij Q-Music?
Een muziekliefhebber? Eentje?
Bij de zeezender Veronica kozen de gezamenlijke DJ’s elke week de Alarmschijf. Veel muziekliefhebbers dus. Dat dit soms tot discussies leidde, weten we allemaal. Maar er kwamen heel vaak onbekende platen in de belangstelling.
Niet zomaar dat RNI en bijna elke omroep op H3 ook zo’n plaat koos. Treterschijf, Troetelschijf, etc.
Iedere DJ bij Veronica had ook nog eens zijn eigen hittip. Er stonden dus meerdere platen in de belangstelling. Men draaide elkaars hittip ook.
“Noem het ouderwets maar ik vind dat de Alarmschijf gewoon het nummer moet zijn waar het meest mee aan de hand is en wat de grootste kans maakt om een échte hit te worden.”
Ben ik niet met je eens, Patrick. Ik ben het eens met Richard Otto, het zou een plaat moeten zijn die nog niet “viral” is gegaan, maar nog onbekend is.
Maar ja zo werkt het niet meer tegenwoordig. In de legale zeezendertijd (Veronica en later RNI) hadden we geen andere bronnen dan de radio. Dus hoorde je een nieuwe plaat het eerste op de radio. Radio kon toen verrassen.
Radio heeft dit effect sinds de komst van legale commerciële radio laten wegvloeien naar internet. Sinds er regels zijn als “je moet de luisteraars niet wegjagen” èn er vele radio-concurrenten zijn, èn de DJ’s niet meer muziek op gevoel mogen kiezen, zijn de verrassingsplaten grotendeels geschrapt in de playlist. Een plaat komt in de playlist als deze zich online al heeft bewezen, of van een hele grote artiest is die past binnen het format.
Nieuwe-muziek-zoekers luisteren al jaren niet meer naar de radio, maar luisteren naar Spotify, YouTube en hoe ze allemaal mogen heten. Die media hebben mogelijkheden om je onbekende muziek voor te schotelen op basis van waar je naar luistert, desnoods elke 10 seconden een nieuwe. De radio kan hier eigenlijk niets aan doen, maar heeft het wel versneld door de nieuwe verrassingen niet meer te draaien.
De Alarmschijf zou wel een nieuwe verrassing kunnen zijn, maar dan niet gebaseerd op mijn belangstelling en ook maar slechts 1 plaat per week.
Dan geldt nog: waar we vroeger bleven luisteren (immers slechts keuze uit Veronica, RNI of H3, eigenlijk dus keuze uit 2 radiostations 🙂 ), zijn we tegenwoordig massaal weg na 20 seconden….
In de tijd van de Veronica’s was de Alarmschijf er om een ‘nieuwe’single een verkoopboost te geven ,dat was dus in de tijd van de platenindustrie, nu een radioboost.
Dat voorbeeld van Måneskin wat je aanhaalde is een aparte. De Eurovisiepunkers hebben na hun overwinning slim en gretig gebruikt gemaakt van social media en hun album laten promoten. Enkel 3FM en een heel klein beetje Radio 2 draaide Zitti.
Hun ‘ Beggin’ was in eerste instantie geen single het betreft een oude XFactor van de band maar die kwam via TikTok weer in de belangstelling met als gevolg lekkere streams.
3FM zet het vooralsnog als enige op hun playlist en komt nu zonder Tipparadenotering de Top 40 binnen.
Radiohits moeten immers gestreamd worden en streaminghits gedraaid worden.
Maar Patrick 538 althans hun luisteraars heeft niets met Måneskin. Hun winnende ESFhit heeft hun Top 50 niet eens gehaald en 0 draaibeurten.
Tjsa, of iets een hit wordt, wordt al lang niet meer bepaald op de radio. Op Youtupe en (in mindere mate) Spotify wordt bepaald wat “hot” en “in” is. De radio kan alleen maar volgens
Patrick heeft de gave van de toekomst voorspellen (behalve het recent op het laatste moment afketsen van een glorieuze return van Kicken op de landelijke radio), maar gewone deejays verstaan helaas niet de kunst van het koffiedikkijken, dus die moeten maar gissen en op hun gevoel en smaak afgaan of een bepaald nummer een hit gaat worden. Zo dacht Gerard Ekdom bijvoorbeeld dat Iko Iko (een cover) het wel zou gaan doen deze zomer en toen ik dit plaatje (al uit 2017) opmerkte als Alarmschijf dacht ik dat ook. Kennelijk dus eveneens de deejays van Qmusic. Maar het werd geen grote hit. Uit de Dutch Single Top 100, die ik veel betrouwbaarder en breder vind als graadmeter dan de nog altijd ondoorzichtig samengestelde Top 40, is Iko Iko alweer uit de lijst verdwenen maar in de Top 40 heeft ie deze week nog een midden-notering. Wel jammer, want ik vind het een lekker zomerdeuntje met wat reggae-flavoue en dat ondanks, Patrick, ondanks dat uitgerekend 538 Iko Iko veel heeft gedraaid, nog steeds geloof ik (vandaar nog in de Qmusic Top 40) ondanks dat het een Alarmschijf van de concurrent was. ‘T is ook nooit goed.
Niets is zo moeilijk om te voorspellen wat een hit wordt, dat zeiden Joost, Lex en Frits al twee eeuwen geleden en daar helpen nu Spotify en YouTube echt ook niet, maar bovendien, Waarom zou je altijd af moeten gaan op een gegarandeerd succes als je dan alleen maar de ‘usual suspects’ tot Alarmschijf bombardeert? Daarom vond ik Iko Iko een leuke keuze. En trouwens Patrick, een Alarmschijf van mei, Good 4 U van de nieuwe sensatie Olivia Rodrigo, staat op dit moment in alle lijsten al een paar weken op nummer 1. 1.. 1 …!
DJ
Wat ik nu nog steeds heel leuk vind deze zomer, Frans Duits van Frans Duijts en Donnie. Een lekkere beat in het refrein en knap geschreven door de Mokumse rapper Donnie zelf. Goeie gast en Frans Duijts scoort dan eindelijk zijn eerste hit, dat had ie ook wel verdiend …
Hoi Patrick, je schrijft dat ‘Iko Iko’ als Alarmschijf met moeite nummer 33 haalt in de Top 40. Inmiddels is het toch nog een vierde plek geworden. Idem voor de Alarmschijven van John Mayer, Coldplay en Marshmello. Misschien geen echte (top tien) hits, toch staan ze op dit moment nog in de Top 40 en dan zijn het wel dikke Top 20 hits.
Ik ben het wel met je eens dat de Alarmschijf eerder gekozen moet worden. Nu wordt dat pas gedaan op basis van de Tipparade die op donderdag verschijnt, terwijl pas op vrijdag de Alarmschijf wordt gekozen. Dat is dan niet meer automatisch de nummer 1 in de Tipparade, maar wordt volgens mij meer gekeken naar welke plaat de meeste hitpotentie zou kunnen hebben, en dat hoeft mij betreft niet gelijk een top 10 notering te zijn. Zou wel fijn zijn als een Alarmschijf ook wat vaker onbekender talent naar voren schuift. Maar goed. Vorige week was de Alarmschijf met ‘Take my Breath’ van The Weekend een inkoppertje voor drie stations: QMusic, 538 en 3FM. Dat is ook wel overdreven, maar ja, het is wel de single van de week met de meeste hitpotentie. Patrick, dat zou passend zijn binnen je pleidooi. Maar of je het het nu werkelijk zo wilt zien, vraag ik mij af. Bij een Alarmschijf hoort immers ook wel wat opvallends en vernieuwends in te zitten, maar dat is meer mijn persoonlijke mening.
Sorry kan het niet nalaten. Geregeld denk ik nog terug aan deze column als ik de Top 40 van de laatste week even doorneemt. Iko Iko inmiddels een dikke zomerhit. Al 12 weken in de lijst en tot de vierde plek geklommen. David Guetta & Becky Hill inmiddels ook top 10 materiaal. Maneskin daarentegen. Nummer 15 en inmiddels uit de lijst verdwenen. I rest my case!
@ Dirk-Jan de Single Top 100 is toch gewoon identiek aan de Spotify-chart ? Die kun je achteroverleunend samenstellen. Zoek de verschillen.
En even wat Frankly feiten ; Iko Iko is helemaal niet uit de streaminghitlijst verdwenen hoor. Afgelopen week 2 plaatsen terug naar 27. Q heeft de rotatie wel opgehoogd dus die schiet het linkerrijtje nog in ;
Inderdaad, niet goed gekeken. Iko Iko is vandaag al zo’n dertig keer gedraaid, met name door 538 en Q en volgens mij nog geen enkele keer door de NPO, die willen misschien sowieso niet een oud plaetje uit 2017 revitaliseren.
Wat feitjes nog. Iko Iko is al een oud lied uit New Orleans (de bakermat van de popmuziek!) en werd in de jaren 50 voor het eerst op plaat gezet met de titel Jack o mo. In de jaren zestig hadden de Dixie Cups er een hit mee en later Dr. John. En nu in een nieuw, modern jasje gestoken door Justin Wellington (een in Papoea-Nieuw-Guinea geboren Australische zanger) feat. Small Jam. Ik vind ‘m leuk.
En wel grappig dit soort nummers (ook Frans Duits) staan op YouTube ook in een lange clip van minsten een uur(!) en wordt het nummer steeds herhaald. Zo gek ben ik dan weer niet om dat op te zetten, maar dat tikt mogelijk wel lekker aan voord de puntentelling van al die hitlijsten.
Goeie tekst ook!
Talkin’ ‘bout hey now (Hey now), hey now (Hey now)
Iko iko an day (Ohh)
Jockomo feena a dan day
Jockomo feena nay (Yes)
Iko, Iko …
DJ
Niet zo gek toch dat de alarmschijf bij Q niet werkt? Ik luister op het werk vaak gedwongen naar Q. Ze draaien daar alleen maar K-muziek die andere zenders al tot een succes gemaakt hebben. Het lijkt wel of ze een abonnement bij de phonotheek (ken je dat nog?) hebben en iedere week een schijfje met greatest hits huren. Niks nieuws, niks avontuurlijks, niks onbekends. De presentatoren, want DJ’s kan je ze niet noemen, zijn er alleen maar op uit om aandacht te krijgen en hopen op een kansje om met hun kop op TV te komen. Waardeloze niets aan de hand gesprekjes met tussendoor muzikaal behang waar de meeste mensen schijnbaar genoeg aan hebben. Q-music heeft niets met muziek liefhebbers te maken.
En dan nu even voor de “jongere lezer hier”, wat geschiedenis en weetjes over de alarmschijf eerst 1969:
Het verhaal van “No Time – The Guess Who”. En Lex verteld over het ontstaan van de Alarmschijf.
http://www.norderney192.nl/historie/historie_1969_8.html
En dan de alarmschijf die een hoop gedoe veroorzaakte in de Veronica burelen, we schrijven begin 1970.
“Voodoo Woman – Simon Stokes and the nighthawks”
http://www.norderney192.nl/historie/historie_1970_1.html
En dan schrijf ik nog niet eens over de Alarmschijf die werd “gekozen” door Tinus terwijl Out met vakantie was.
Die werd nog net niet gepubliceerd………………….en werd dus niet gebombardeerd tot Alarmschijf.
“Geschiedenis vrienden”………………………………
Met de Alarmschijf en de Tipparade is regelmatig “iets” aan de hand geweest. Even terug naar de oorsprong in de jaren 60 en 70. Radio Veronica had de macht over de platenzaken die hun bakken vulden met de Top 40 en in dit geval de Tipparade. Gemakzucht vierde hoogtij… Het is makkelijk inkopen als Veronica de keus voor je maakt en daar heeft het station behoorlijk misbruik van gemaakt. Er werden platen ingezet die via, bijvoorbeeld Volendamse, belangen interessant waren, om het subtiel te zeggen. Dat had alles met geld te maken!! Ook werden platen geboycot, Noordzee hits als Summer of ‘71 van Bolland & Bolland (geflopte Troetelschijf en opgepakt door RNI) Waldo de Los Rios met de 40e van Mozart en de Man of Action van Les Reed Orchestra werden weken tegengehouden. Net zo lang totdat ze, wat betreft verkoopcijfers, allang in de Top 40 moesten staan. Dan snel toch nog maar een weekje Tipparade om niet af te gaan en hoppa onderweg naar de Top 10. Er was dus regelmatig corruptie.
Overigens is je verhaal niet juist Patrick ik citeer: “ hun cover van Beggin’ van Madcon is op weg om een hele grote hit te worden”. Beggin was een originele hit van de Four Seasons en de beste cover is voor mij nog altijd van Timebox…..😉
Hé Fer,
Ik heb op de werkvloer nooit iets gemerkt van het niet of minder draaien van Mozart. En ik zat er toch dichterbij dan jij.
Ook twijfel ik geen moment aan de eerlijkheid van onze Mieke en Gerda die verantwoordelijk waren voor de Top 40.
Maar wat jij beschrijft heet, dat weet jij ook, “Hypen”.
Ik heb daar nog een prachtig programma over gemaakt hoe dat in Nederland gaat-ging. En de BBC heeft het ook uitgezocht.
Wel en daar zat jij boven op, werden er bij Noordzee veel ( onbelangrijke ) platen gedraaid die bij Strengholt in de uitgeverij zaten, dat had Guus wel goed geregeld…………………
En Waterman werd zodoende de ondergang van Jan van Veen. En Waterman zat bij Strengholt weet je nog ?
Hai Fer & Juul,
Naast al die Promotie-schijven voor plaatjes was er ook het fenomeen van de Gouden Plaat. Die kreeg je aanvankelijk bij de verkoop van 100.000 exemplaren. Maar dat was – kuch – natuurlijk ook geen wet van Meden en Perzen.
In 2011 schreef (pop)historicus Harry Knipschild (voormalig Veronica-producer/presentator van Rythm & Blues Hop, samen met Willem van Kooten, alias Joost den Draaijer en werd later A&R-medewerker bij diverse platenmaatschappijen) een artikel op zijn website en waar ik een paar stukjes uit citeer. Ik weet dat Harry altijd heel precies is en over allerlei dubieuze randverhalen zal hij (helaas) niet snel schrijven.
Twee gouden platen – Harry Knipschild – 2011
https://www.harryknipschild.nl/harryknipschild.nl/citaten-popmuziek/79-artikelen-popmuziek/206-59-twee-gouden-platen
“In de jaren zestig wilden popartiesten en -groepen niets liever dan een succesvolle single op de markt hebben. Hoe meer verkoop, hoe meer succes. De grootte van de verkoop in Nederland werd vanaf 1965 meestal weerspiegeld in een klassering op de Veronica top 40. Maar dat was niet altijd even nauwkeurig. Nederlandstalige ‘volkse’ platen verkochten in heel wat gevallen aanzienlijk meer dan de singles die door popgroepen uit binnen- en buitenland gemaakt werden.”
“Singles van bijvoorbeeld het duo De Koning verkochten in 1968 tienduizenden exemplaren zonder te scoren in de top 40. Van een ‘goeie’ popsingle was een verkoop van 1.000 exemplaren of nog minder soms voldoende om de belangrijke lijst te halen. Dat was bijvoorbeeld in 1969 het geval met ‘Sing a rainbow/Love is blue’ van de Dells. Ook de samenstellers van de hitlijsten waren meestal liefhebbers van rock- en popmuziek en hielden niet van Nederlandstalige deuntjes. Dat versterkte het effect.”
“Bij de elpee-hitlijsten was van dit verschijnsel nog veel meer sprake. Menige gouden of platina LP van James Last haalde niet of nauwelijks de hitlijsten.”
DJ
Die platen bij Noordzee noemden we plugplaten Juul, waren gewoon te koop voor Fl.1.000 per week. Daar deden we als commercieel station niet geheimzinnig over hoor. Dureco maakte daar gretig gebruik van. Wel hebben we als dj-collectief op een gegeven moment een kwaliteitscontrole ingesteld om de ergste bagger van de zender te houden🤪.
Wat Mozart betreft weet ik natuurlijk niet hoeveel die plaat bij Veronica gedraaid werd voordat jullie er niet meer omheen konden, maar feit blijft dat ie allang qua verkoop een hit was toen ie nog steeds niet binnen was in de Tipparade, want daar gaat dit item over.
Waterman, was dat niet de hittip van Henk van Dorp? Ik weet nog dat ik ‘m draaide met jou aan de knoppen in mijn proefuurtje bij Veronica in 1970……
@ Ferry, uiteindelijk viel het met die Veronica-boycot voor die Mozart tune van RNI achteraf nog mee, want hij stond maar 1 week langerin de RNI Top 50 dan in de Top 40.
Gerommel met schijven was in de platenindustrie toch wel vaker aan de orde, zo ook met de Tros Paradeplaat en de NCRV Favorietschijf . Andere Tijden indeed ;
Viel mee??? Ben je mal? Ze hebben net zo lang gewacht met de Tipparade notering tot ze ‘m niet meer tegen konden houden. En dat alles onder het mom van de enige echte Top 40….. Het was gewoon lachwekkend en boontje komt om z’n loontje, die rare Noordzee plaat stootte wel door naar nr.1🤪.
Natuurlijk werd er gerommeld met de andere schijven, maar dat was slechts gerommel in de marge. De Veronica Top 40 was een instituut, had de platenindustrie achter zich. De Alarmschijf was het verlengstuk van die macht; daar kon je als platenzaak blind op varen. Kwam altijd wel in de Top 40 terecht, een enkele uitzondering daar gelaten. Die kreeg dan nog een extra weekje in de Tipparade op #1a😉
@ Ferry ja die monopolie hadden ze inderdaad , maar een echte hit hou je toch niet tegen.
als het goed is zijn de meeste stations ‘gekleurd’ (niets woke, maar gespecialiseerd in bepaalde genres), een alarmschijf is dan toch een lastige wanneer die buiten het format valt.
“woke” ? ( ik wordt oud denk ik………………..)
Vroeger was alles beter? Kijk voor de gein eens naar de Alarmschijven van 1988 en 1989, de topjaren van “De Volle Vrijdag” op Hilversum 3. Daar kom je toch een stel gedrochten tegen, waarbij je je afvraagt waarom die tot schijf werden gekozen (ik vermoed financiële belangen mbt advertentieruimte in ‘het gedrukte exemplaar’ van de Stichting Top 40). Ook toen was niet elke Alarmschijf een garantie voor een top 10 positie. Dat de schijf destijds altijd nummer 1 in de Tipparade was, was gewoon intern beleid. Had niets met populariteit van de plaat op dat moment te maken.
Ach, waar maakt iedereen zich druk om? Een Alarmschijf, hoe onschuldiger wil je het hebben? De Troetelschijf, een Kneiterschijf of Treiterschijf, De Topsong? Er wordt een plaatje gepromoot omdat dat leuk is en zo’n plaatje dan vaak gedraaid kan worden, vinden veel luisteraars – en deejays – ook leuk. Idem voor al die lijstjes met de Top 40 als lijst nummer 1. Wat geeft het nou als daar wat mee gegoocheld wordt? Ik ben gek op goochelaars. Hans Klok is straks Zomergast, ik bedoel maar.
De Top 40 was (is?) populair omdat tieners – vooral jongens – van lijstjes houden met hun nog simpele puberbrein en ook meisjes vinden het dan gaaf als hun bandje of knappe zanger hoog genoteerd staat, dat geeft bevestiging van hun muzieksmaak en inhoud aan hun nog wankele identiteit in een kleine, overzichtelijke wereld.
Prima toch? En het is stof voor pubquizzen zoals Wat was de eerste nummer 1 in de eerste Top 40? Wie maalt erom dat er dan weleens de hand werd en wordt gelicht met noteringen om artiesten en bands een duwtje te geven? Dat was goed voor die artiest en ook voor de deejay die al dan niet er ook een (financieel) belang bij kon hebben. Bekend is al snel na de start van de Top 40 de fake-notering met It’s gone van de Haagse Motions, ze stonden 1 week op 39. Je weet wel de Motions van Robbie van Leeuwen en die later …
Enfin. Geschiedenis vrienden.
Zullen al dit soort anekdotes ook op de Veronica-site van Juul staan? Hoe de Golden Earrings zelf plaatjes inkochten voor een hitnotering, iets wat een paar jaar geleden ook weer het nieuws haalde omdat je voor een paar duizend euro aan downloads ook de hitparades kan bestijgen. Ik hoor er niemand meer over, maar het gebeurt natuurlijk nog steeds. Nou en? Waar hebben we het over, over popmuziek, over een beetje amusement en klatergoud. Who cares?
De Top 2000 is ook niet helemaal zuiver op de graat. De eerste 200 noteringen zullen wel exact zo zijn volgens de stemmingen, maar daarna wordt er ook gesjoemeld en geschoven met de plaatsen in de Lijst der Lijsten. Wie interesseert het dat On the border van Al Stewart op 1282 staat of op 1444? Niemand (behalve Nico uit Gouda). Maar het is wel van belang om te schuiven zodat de leuke plaatjes op het juiste moment worden gedraaid, dus geen ACDC tijdens het kerstdiner en wel de Beatles ’s middags op de eerste uitzenddag. Maar er zal vooral ook geschoven worden om bepaalde plaatjes door een bepaalde deejay te laten draaien omdat ie daar wat mee heeft. Voorbeelden te over. Er komt ook niet voor niets geen notaris aan te pas. En is het erg? Welnee, want de luisteraar is hierbij gebaat, zeer bij gebaat, maar fake, nep en bedrog is het allemaal wel. Maar om met grote instemming Peter R. de Vries zijn mantra aan te halen: ‘De mens wil bedrogen worden.’
DJ
Dit is Veronicaaaaaa!
Precies, ben blij met dat er wordt gefilterd. Er staan verwacht weinig kerstmuziek in terwijl dat tijdens de stemweek overal te horen is. Ze maken een prettige mix van 2000 platen
Sja, de alarmschijf. Of de Topsong van Radio 2. Of welke variant ook. Vroeger ging het om plaatverkoop, maar wie koopt er nog platen, het gaat nu om aiplay. Wat is het nut nog?
Vroeger was een Alarmschijf ook te koop, net als alle varianten. Ik stoor me vaak aan de Topsong van Radio2, waar ik me vaak afvraag waarom die plaat uberhaubt topsong is. Coldplay, John Mayor, Blof. Met liedjes die suf klinken. Of liedjes die geen push nodig hebben. Zo’n lied als Komodo, dat is leuk, was overigens twee maand eerder al Annemiekes A Plaat
Maar ik hoor veel liedjes om artiesten te vriend te houden. Hoe toevallig is het als een plaat topsong is als de artiest net live optreedt bij JWSO. Douwe Bob, Direct, Jeangru, Alan Clark, Davina Michelle, Ilse de Lange, DeWolff. Vervolgens hoor je ze elk programma.
Anderson Paak was een nobrainer, en Blaudzun, en Komodo. Maar voor de rest, zie ik t nut van Topsongs in, of Alarmschijven
Wil radio een toekomst hebben dan moet het “verbijzonderen” en niet “verdoorsneeën”. Wat Patrick in zijn artikel schrijft vind ik deels juist, groten deels juist. Maar hij vergeet even dat een goeie music director kan inschatten wat een hit wordt zonder veel cijfers enz van Shazam, enz. Een goede music- director heeft een 7de zintuig voor hits. En ja, dat het vooral gaat om net “dat andere, die andere, dat nummer waar iets mee aan de hand is” klopt volledig. Maar net dat proberen ze te vermijden bij Q – ook in België. Hier(België) en wellicht ook in Nederland, wil men vooral op zeker spelen, risico-avers zijn in programmatie. En net dat leidt tot doorslagjes kiezen, nummers zonder een kantje, nummers die weinig te bieden hebben behalve dat wat we al eens gehoord hebben, enz. En ja, dan krijg je saaie toestanden waar uiteindelijk niemand echt door beroerd wordt(uitzonderingen te na gesproken). Net omdat radio geen siignaalfunctie meer opneemt en zijn nek niet meer uitsteekt, gaan mensen zelf nog meer “hun muziek online zoeken”. Het is ook één van de redenen – ik zeg wel degelijk één – waarom we minder naar radio (zullen) luisteren – buiten de tijdelijke corona piek. Daarnaast is er het feit dat radio-omroepen en hun bazen vooral kiezen voor de “doorsnee presentator” die zeker ook geen kantje mag hebben. Stel je voor dat er een negatief berichtje binnenkomt over een presentator🙂. Het zijn ingrepen die ervoor zorgen dat er minder en minder verschil is tussen radio en Spotify. Hoe gelikter, hoe voorspelbaarder, hoe minder spanning dus hoe minder verschil met Spotify of Youtube. Het eens het succes van Spotify, van Youtube kent vele factoren maar als radio nog weinig bijzonders te bieden heeft…Logisch dat “andere figuren/artiesten dat scoren ondanks dat ze geen steun krijgen van omroepen”. Mensen willen “iets bijzonders, iets aparts” en laat omroepen daar vandaag net schrik van hebben(al jaren). Wil radio een toekomst hebben dan moet het “verbijzonderen” en niet “verdoorsneeën”. Dat laatste is al jaren bezig…met alle gevolgen van dien: saaiheid, voorspelbaarheid en afgelikte dingen voorschotelen die niemand nog raakt. Mensen maken maar connectie met een merk dat je emoties triggert. Men is dat precies vergeten. Pas dan activeer je onze hersenen echt en pas dan slaan ze iets op, pas dan maken ze op één of andere manier een verbinding. Afgelikt zijn is niet bepaald een trigger. (sorry voor de mogelijke schrijffouten)
Oh en vroeger was een Alarmschijf of wat voor schijf ook slechts 1 keer een hele dag per week. Nu zeven fucking dagen lang elke 2 uur
Waarom zou je ze nog kopen als ze al doodgedraaid zijn
Ik bedoel, je hoorde ze 1 dag per week in elk programma, daarna wellicht bij een andere omroep een keertje
Ik werkte bij ’n platenmaatschappij van 1968 tot 1977 , eerst als vertegenwoordiger en later plugger in h’sum,en weet als géén ander hoe het werkte bij de zee-zenders. Laat iedereen zijn zegje doen en laten wij allemaal glimlachen.
Interessant! Op deze manier had ik er nog niet naar gekeken!