Patrick Kicken: Zijn ze bij dit Belgische radiostation nou helemaal knettergek geworden?!

[BLOG] We hebben het op deze plek vaker over wat nou de ideale lengte is van een radioshow. Of ‘shift’ zoals we het ook wel geïmporteerd hebben uit Amerika en Engeland. Toegegeven, we leven in rare tijden waardoor de inkomsten bij radiostations onder druk staan. Dus gaan zenders besparen op alles waar ze maar op besparen kunnen. Maar om je programmering dan zó uit te kleden dat één iemand overdag de kar moet trekken, nee, zo zuur hebben we de kersen nog niet gegeten.

Het gaat hier om de Vlaamse versie van hét hitconcept uit Frankrijk, NRJ. Bij NRJ Vlaanderen, te ontvangen op FM in een groot deel van België, zit één meiske, iedere dag, vanaf 10 uur ’s ochtends tot 16u ’s middags de hits weg te pompen, aldus de programmering. Louise Ailliet is haar naam en als we haar foto op de website van NRJ bekijken dan ziet ze er nu nog wel fris en vrolijk uit, maar hoe is dat over een half jaar? Het is maar bidden en hopen dat ze deze shift mag voicetracken en niet iedere dag verantwoordelijk is voor zes uur liveradio, zelf in de studio, want dan kunnen we haar echt binnenkort toevoegen aan het lijstje met opgebrande radiodeejays. Louise’s LinkedIn leert me trouwens dat ze een jaartje les heeft gehad bij Qmusic en ook stage heeft gelopen bij Joe, van dezelfde eigenaar.

Ze is naast radiodeejay op de eerste plaats voiceover, zo brengt ze ook de lottogetallen en is ze de stationvoice van NRJ België, althans, dat zegt haar Instagram. Ha! Zou dat dan de reden zijn van deze veel te lange shift. Is het station gewoon nonstop na de ochtendshow tot de middagshow en zetten ze de naam van de stationvoice maar gewoon in de programmering? Slim! Ik zit nu een half uurtje te luisteren en heb haar inderdaad nog niet gehoord. Klinkt voor de rest wel lekker trouwens dit NRJ en eigenlijk kan ik ze geen ongelijk geven. Maak de ochtend- en middagshow toch gewoon supergoed en draai voor de rest van de dag gewoon de hits lekker weg, met top processing en heerlijke vormgeving. Hier en daar kort een luisteraar in de uitzending of een blokje leukigheid.

In Nederland lopen we anno 2021 nog maar te kloten met programmeringen met blokken van twee uur (!), met een eigen programmanaam (gaap), eigen vormgeving, eigen itempjes, druk gedoe, naamjingles, kortom: één grote lappendeken aan onsamenhangende radioshowtjes. Zie wat het doet bij 538, 3FM en Veronica. Dat het bij NPO Radio 2 wél werkt is eerder de uitzondering. En die ellenlange crosstalks, met nieuwslezers, sidekicks, jocks onderling, oohhhh. En dan vaak ook nog lekker ‘kaal’, niks wat het tempo erin houdt, kijk ons eens heerlijk nonchalant lachen om elkaar. Maar de sfeer is goed! Ja tussen de vier muren van de studio ja, ooit eens stilgestaan over hoe het bij de luisteraar over komt?

Wat dan wel de ideale lengte van een live radioshift is? Ligt aan het team. Een ochtendshow van 4 uur kan, alhoewel daar natuurlijk ook de focus zou moeten liggen op 07-09u. Zeker met het ingeburgerde thuiswerken zou je de ochtendshow nu gewoon om uiterlijk 09u30 kunnen laten stoppen. Nog zoiets ouderwets trouwens, altijd maar op ‘het hele uur’ het stokje overdragen. Wat wordt het eerste station dat gewoon op ‘het halve uur’ geleidelijk over gaat naar de volgende jock, samen nog even een of twee korte talks doet en hup, verder. Ook wel cool trouwens aan dit Vlaamse station NRJ, onze Louise draait alleen hits van de afgelopen 10 jaar. Daardoor klinkt het me toch een partij fris! Bij álle Talpa radiostations hoor ik tegenwoordig Africa van Toto (want die test zo lekker goed). En dankzij Spotify denken jongeren dat dit helemaal niet zo oud is, hoor ik dan als excuus. Maar het doet wél iets met de sound van je station. Hoe hard je processing ook staat te pompen of te knijpen, het blijft een nummer van 40 jaar oud met dito instrumenten, productie etc. En het doet níks voor de sound van je station, want iedereen draait het. Radio is keuzes maken, het is beleving, wat voor gevoel geef je me als luisteraar. Zie je ze bij de Efteling ineens ook auto’s verkopen want daarmee trekken we meer mannen?

Ik denk dat ik dit NRJ vaker ga luisteren. Zo zou radio moeten klinken anno 2021. Dus nee, ze zijn niet knettergek bij dit Belgische radiostation, ze zijn juist modern en dus goed bezig! Ik maak me geen zorgen meer over Louise, die mag lekker alle vormgeving inboeren en met haar naam in de programmering, waarom ook niet. Over radiomeisjes gesproken, ik sprak laatst Patricia van Liemt. Ik heb haar eerder uitgemaakt voor diva in deze columns, maar ook over haar moet ik mijn mening dringend bijstellen. Ze heeft een hart voor radio en haar plotse vertrek bij 100%NL was niet haar eigen schuld. Meer hierover hoor je hieronder in de Spreekbuis podcast. Oh, nog even twee tips voor de mensen van NRJ die dit waarschijnlijk ook lezen: haal de witjes tussen sommige reclamespots weg. En doe iets aan de kwaliteit van de slecht verstaanbare (skype?) quotes in het nieuws. Moet met Whatsapp of Opal audio beter kunnen klinken. Maakt je station nog lekkerder en energieker om naar te luisteren. Ben er na een uurtje luisteren in ieder geval helemaal vrolijk van geworden! Groeten aan Louise.

Patrick Kicken

8 Comments

  1. Niet om het een of ander…. normale mens werkt 36 of 40 per week… 8 uur per dag.
    Dus weet niet wat hier mis mee is met zo een night shift… Sommige DJs draaien 2 uur per dag en dan zijn ze klaar buiten de voorbereiden of niet.

  2. Top Patrick! Gewoon weer lekker radiostations en programma’s ongenuanceerd afkraken, zodat wij het er mee eens of juist totaal oneens kunnen zijn. Het kan hoe dan ook geen kwaad.

    Ik beschouw je vorige column dan ook als een vergissing. Daarin pleitte je ervoor iemand die aandacht schreeuwt, een podium te geven, zonder op de inhoud te letten. Een tegengeluid mag, maar dan moet het wel gestaafd en gechallenged worden. Jij ging alleen in op de aandacht en dat is gevaarlijk.

    Dus hou het lekker bij dit soort columns.

  3. Ik zag het in de programmering staan en was een beetje verbaasd. Maar omdat NRJ aan de lopende band hits draait en nauwelijks gesproken woord heeft buiten de nieuwsblokken zal ze niet heel de shift creatief moeten zijn. Mooie oplossing en fijn om naar te luisteren.

  4. Vroeger in Frankrijk NRJ vaak aangezet. Was het enige slikbare. Volgens mij werden de jingles, stationcalls etc. verzorgt door het bedrijf wat dit destijds ook voor 538 deed. Ik vond het toen al jammer dat we geen NRJ concept in Nederland hadden. Maar volgens mij komt Slam nu wel redelijk in de buurt. Echter is hierbij de focus dan wel weer op jongeren en is NRJ iets breder.

  5. Beste Patrick, wordt het niet weer eens tijd om een vernietigende column over Frank Dane te schrijven? Nu ook zijn televisie programma op SBS6 genaamd Beat Me: The Five Knock-Outs geen kijkcijfersucces is! En of dit allemaal zijn radioprogramma De 538 ochtendshow met Frank Dane ten goede komt is ook nog maar de vraag?

  6. Juist kortere programma’s maken radiostations groot.

    Met programma’s die veel te lang duren, maak je het saai en oninteressant. Het dagritme van de luisteraar krijgt dan geen aandacht. Luisteraars komen gevoelsmatig steeds verder op afstand te staan. Binding met de luisteraar krijg je niet door zes uur lang dezelfde stem te laten horen, die ook nog eens robotachtig alleen plaatjes aan elkaar praat.

    Ik herinner me dat Noordzee FM in 2003 zoiets al eens heeft geprobeerd. In de ochtend Gordon en in de middag Jensen. Daartussen zaten muziek-uren tussen 10:00 en 16:00 uur, om zo het Sky Radio-gevoel te kunnen geven. Het sloeg uiteraard niet aan. Dus kreeg Noordzee FM alsnog een lunchprogramma met Sjaak Bral, zodat het wat gezelliger werd.

    In de jaren dat Radio 538 uitstekend presteerde, was er een uitgebreide programmering met veel twee-uur-durende programma’s. Doordeweeks tussen 10:00 – 12:00 – 14:00 – 16:00 uur goed gevuld.

    Bij Radio Veronica hebben ze nu met korte programma’s de juiste beslissing genomen. Het radiostation heeft sinds 28 juni 2021 weer meer glans gekregen. Bij de herstart van Radio Veronica in 2003 was er ook een volledige programmering (zelfs met nachtprogramma’s). Daarna was er een trend om de programmering af te knijpen. Kas van Iersel verdween in 2006 om vage redenen uit de programmering, terwijl hij het lunchprogramma zo leuk deed tussen 12:00 en 14:00 uur.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*