Paul Chamalaun: ‘De juiste projecten kiezen om op te pakken, die bij Chain passen’


De markt is in 2021 ontploft, zij het wat later in het jaar dan Paul Chamalaun, commercieel directeur van Chain (rigging, licht, audio en video/visuals) had voorspeld. ‘Het gaat er nu om de juiste keuzes te maken. Het is een marathon, geen sprint’.

‘Het fundament van Chain is goed’, stelt Chamalaun vast, ‘we draaien op langlopende contracten en de wederzijdse loyaliteit tussen onze klanten is groot’. Toen de coronacrisis begon, kwam dat aanvankelijk hard aan. Chain was tot nu toe voor z’n omzet voor ongeveer de helft afhankelijk van de reclame-inkomsten van de commerciële zenders. Schommelingen daarin merkt het bedrijf dan ook meteen. ‘Er viel eerst veel weg, op het gebied van televisie, maar ook events en de zakelijke markt. Veel infrastructuur in onze sector is daardoor gesloopt, onze freelance-pool liep leeg.’

Maar vanaf de zomer van 2020 trok de markt weer aan. Chamalaun: ‘De televisiemarkt gaat sindsdien onverminderd goed door. Veel reclameblokken zitten weer helemaal vol, bij zowel de publieke als de commerciële omroepen, dus moet en kan er weer veel worden gemaakt. Nu is er weer veel werk, de markt is in september dit jaar ineens helemaal losgekomen. Events komen weer op gang en er is ook veel vraag vanuit de grote zakelijke klanten: die bedrijven hebben hun mensen de hele tijd vooral via schermen gezien, en willen nu weer dingen organiseren om ze samen te brengen, voor de binding van hun personeel. Dat is booming nu. De zakelijke markt is een vaste waarde voor ons bedrijf geworden. Er lag vroeger nooit zo’n focus op bij ons, maar dat is veranderd. We willen daarin verder groeien.’

Marathon
Door de schade van de coronacrisis en de wereldwijde explosie van de vraag dit najaar ontstond een ‘perfect storm’, zoals Chamalaun het uitdrukt. ‘Gelukkig hebben we toen de markt na de eerste coronagolf herstelde een stabiele groei bereikt van 5 tot 10 procent. Doordat we onderdeel van een grotere holding zijn, was er ook ruimte om te investeren. We konden weer bouwen, zo hebben we in die periode toch zeven mensen kunnen aannemen in alle disciplines. Het is nu vooral een kwestie van de juiste keuzes maken, de juiste projecten kiezen om op te pakken, die bij Chain passen. De verleiding is natuurlijk groot om alles op alles te zetten voor een grote vis. Maar wij kijken naar de lange termijn. Wij zoeken langdurige relaties met onze klanten en we willen onze mensen niet over de kop draaien. Bedenk ook dat ons bedrijf in feite een grote logistieke organisatie vergt. Die is wel op te schalen, maar dat kan niet op één dag. Het is een marathon, geen sprint. Continuïteit en herhalingsverkoop, dat is belangrijk.’

‘We moeten in het werk onze expertise kwijt kunnen. Wij zijn goed in licht, geluid en beeld, dus het moet daar om draaien.’

Paul Chamalaun

Net als vakmanschap, benadrukt Chamalaun. ‘We moeten in het werk onze expertise kwijt kunnen. Wij zijn goed in licht, geluid en beeld, dus het moet daar om draaien.’ Ondanks de huidige algemene krapte op de arbeidsmarkt en het vertrek van ervaren freelancers lukt het Chain wel om nieuwe mensen aan te trekken. ‘We kunnen gelukkig goede mensen vinden en weten veel jongeren aan ons bedrijf te binden. Er zijn goede mbo-opleidingen en jongeren komen daar vandaan via stages of andere wegen bij ons. We werven veel stagiaires, die we kunnen laten doorgroeien. We kunnen mooie combinaties maken tussen jongeren en ervaren krachten bij ons, zodat ze van studie naar werk groeien. Het is belangrijk voor jongeren dat ze zich kunnen ontwikkelen.’

Ontplooiing
Vakmatig zijn daarvoor kansen genoeg, want los van de explosie van de markt staan de technologische ontwikkelingen nooit stil. ‘Er verandert nu veel in het ‘motion’-gedeelte’, vertelt Chamalaun. ‘Dan gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van bewegende takels als showelement. Verder groeien wij nog op het gebied van video en daarin gebeurt ook veel. Er is een race gaande naar de kleinste pixel en steeds meer gebogen vormen, als je naar schermen kijkt. Ook zien we een toenemende integratie van licht en video. Operators moeten steeds meer van beide technologieën weten om het soepel in elkaar te kunnen laten overlopen. De producties worden compacter, waardoor iemand die verstand heeft van video ook meer moet weten van licht bijvoorbeeld. Specialisten kunnen niet langer in hun eigen tunneltje blijven. We werken steeds meer met combinaties van virtuele omgevingen en bijvoorbeeld fysiek belichte presentatiesets, in greenboxen. Dat heeft allemaal invloed op elkaar en moet uiteindelijk samenvallen. De technologie is inmiddels zo stabiel, dat we kunnen experimenteren. Dat is goed voor onze business en voor onze mensen, die zich kunnen blijven ontplooien.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*