Paul Römer (Talpa Network): ‘Als klein bedrijf kun je geen vuist maken, met een grote combinatie wel’

Door de voorgenomen fusie tussen RTL en Talpa ontstaat een heel nieuw bedrijf, dat vooral actief zal zijn achter de schermen van de mediakanalen en -platforms, verwacht Paul Römer, Managing Director Radio en Televisie van Talpa. De fusie is noodzakelijk om overeind te blijven in de strijd met grote buitenlandse partijen om de consument. ‘Wij moeten verhalen blijven vertellen waar behoefte aan is, ook voor nieuwe generaties.’

In de ruim twee jaar dat Römer nu verantwoordelijk is voor de radio- en tv-afdelingen van Talpa heeft hij eerst te maken gekregen met de coronacrisis en de verhuizing van grote delen van het bedrijf naar Hilversum, en vervolgens met de fusieplannen van zijn werkgever en RTL. ‘Wij hebben toen snel ingrijpende maatregelen genomen’, vertelt hij. ‘We gebruikten het woord ‘draconisch’, daar was eerst wel wat kritiek op, maar we hebben meteen ingezien dat de coronacrisis lang zou gaan duren. We hebben een omvangrijk reorganisatieplan gemaakt, onze kosten zoveel mogelijk verlaagd en contracten met freelancers beëindigd. In juli vorig jaar waren we klaar met de reorganisatie en was het bedrijf fit fort he future.’

De coronacrisis trof vooral de radiotak van het bedrijf heel hard. ‘Toen de coronacrisis begon, zijn we onder meer gestopt met alle marketing voor onze radiozenders, Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica. Op de radiomarkt is marketing voor de zenders heel belangrijk. Maar het moest, de grote adverteerders vielen in één keer weg. We verloren zo’n 60 tot 70 procent van onze omzet, terwijl we van de reclameopbrengst moeten leven. Uiteindelijk hebben we bij de radio bijna 5 procent marktaandeel verloren, maar we waren na de reorganisatie wel weer in balans als organisatie. Na de zomer van vorig jaar hebben we ons marktaandeel hersteld. Op de FM-markt zitten we in de categorie 20-49 jaar op ongeveer 38,5 procent en we moeten boven de 40 procent kunnen komen, voor de crisis haalden we 42 procent met de vier stations samen. Er is zo’n 50 miljoen euro uit de radioreclamemarkt verdwenen, die schade is nog niet ingelopen. Daarom hebben wij samen met andere partijen de overheid gevraagd om de vergunningen te verlengen.’ De huidige vergunningen voor de FM lopen volgend jaar af en zouden dan opnieuw geveild worden. De radiozenders hebben de overheid gevraagd de huidige vergunningen te verlengen tot 2025. Het ministerie van Economische Zaken heeft daarvoor een prijs vastgesteld die volgens Römer zeven keer zo hoog is als het bedrag dat ze voor de lopende vergunningen hebben betaald. Römer: ‘Daar verzetten wij ons tegen, de verlenging was juist bedoeld om van de klap van de coronacrisis te kunnen herstellen. Dat lukt natuurlijk niet als je opeens zeven keer zoveel voor je vergunning moet betalen.’

Verhuizing
Ook de televisietak van Talpa had onder de coronacrisis te lijden. Römer: ‘De televisie kreeg een minder zware klap dan de radio, maar werd ook getroffen. Bij televisie hebben we vooral bezuinigd op de programma’s, onder andere door minder nieuwe programma’s te maken en meer te herhalen. De kijkcijfers bleven toch goed: mensen gingen minder op vakantie en een herhaling is ook een tweede kans om iets voor het eerst te zien. Daarbij zijn we als het om tv gaat eigenlijk meer een inkooporganisatie, radio maken we zelf. Dat betekende dat bij tv de pijn vooral naar producenten ging.’

Corona vertraagde verder de verhuizing van grote delen van het bedrijf naar Hilversum, naar het voormalige NCRV-complex. ‘Radio zat hier al en nu zijn televisie, sales en sociale media daar ook bij gekomen. In het oorspronkelijke NCRV-gebouw aan de voorkant van het complex, aan de Schuttersweg, waar Sonos zat, bouwen we nu een tv-studio. Daar komt Hart van Nederland in. Dit is een fijne plek voor het bedrijf. Alles komt hier samen. Talpa is een creatief bedrijf, onze producten vormen ons succes. Ik geloof dat het samenbrengen van al die mensen onze creativiteit stimuleert, er ontstaan daardoor allerlei combinaties. Dat is ook waardevol voor onze adverteerders. Media zijn mensenwerk, het komt tot leven door hier samen te zitten.’

Fusie
Talpa gaat samen met RTL, althans dat willen beide bedrijven. De voorgenomen fusie moet nog worden goedgekeurd door de autoriteiten. Römer kan daarom nog weinig over de gevolgen van het plan zeggen. ‘De Europese Commissie heeft besloten dat de fusie moet worden voorgelegd aan de Nederlandse mededingingsinstanties, in dit geval de Autoriteit Consument & Markt. Die buigt zich er nu over, ik verwacht dat er pas volgend jaar zomer duidelijkheid komt. Tot die tijd kunnen we best nadenken over de toekomst, maar nog niks doen. We kunnen ook nog geen essentiële bedrijfsinformatie met RTL uitwisselen bijvoorbeeld. Bovendien is RTL een beursgenoteerd bedrijf, daarvoor gelden allerlei regels. In feite gaan we, als we groen licht krijgen, een heel nieuw mediabedrijf opbouwen. Dat zal voor het publiek niet zo waarneembaar zijn, want de bekende merken van Talpa en RTL blijven bestaan. Maar aan de achterkant willen we het bedrijf herinrichten, om nog betere producten te kunnen maken en de platforms waarop we actief zijn samen te brengen.’

‘Ik denk dat we een sterke casus hebben, omdat de fusie een noodzakelijke beweging is die ook goed is voor de Nederlandse mediaconsumenten. Op de mediamarkt concurreer je om de aandacht van het publiek. Mensen besteden een bepaalde hoeveelheid minuten per dag aan kijken, luisteren en lezen. Dat groeit wel wat, maar daar zit een grens aan. Consumenten besteden alleen tijd aan jouw producten, als je aanbod voor hen relevant is. Op de Nederlandse markt zijn de NPO en wij vooral complementair, wij zijn niet elkaars grootste concurrenten. Dat zijn vooral de grote internationale bedrijven zoals Netflix, Disney, Amazon, Facebook en ga zo maar door. Wij moeten er dus voor zorgen dat ons aanbod voor de Nederlandse consument relevanter is dan dat van hen. Als klein bedrijf kun je geen vuist maken, met een grote combinatie wel. Het is een heel pittige strijd, maar ik denk dat we onze eigen plek kunnen veroveren. Die grote internationale concerns kunnen nooit op elke ‘lokale’ markt heel diep doordringen, wij kunnen dat op de Nederlandse markt wel. De fusie met RTL past in een beeld dat je ook elders ziet, op nationaal niveau is er een consolidatie van aanbieders aan de gang.’ Daarbij past ook bijvoorbeeld NLZIET, het gezamenlijke video on demand-platform van de commerciële en publieke omroepen in Nederland, waarop ook live kan worden gekeken. Römer: ‘NLZIET is een mooi platform, dat groeit. Vooral jonge huishoudens kiezen tegenwoordig voor ‘cord cutting’, die nemen geen kabelabonnement meer, maar alleen een internetaanbod. NLZIET heeft dan ook zeker toekomst.’

Verhalen
In de toekomst zal technologie volgens Römer een steeds verder groeiende rol spelen. ‘Alles zal media worden. Nog meer schermen, spraakgestuurde functies, we zullen steeds meer in een ‘mediacloud’ leven. Hoe dat er precies gaat uitzien, kunnen we ons nu nog niet goed voorstellen, maar het gebeurt zeker.’ Hij verwacht niet dat het mediabedrijf daardoor in een IT-organisatie verandert, hoe belangrijk technologie ook zal blijven. ‘IT is uiteindelijk een middel om voor elkaar te krijgen wat we doen. Dat verandert wel met de tijd mee. We moeten dus niet in een soort ivoren toren gaan zitten, maar contact houden met de maatschappij, nieuwe mensen aantrekken. Wij moeten verhalen blijven vertellen waar behoefte aan is, ook voor nieuwe generaties.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*