De afgelopen 7 jaar is de tv-reclameomzet met 80 miljoen euro gedaald. Deze bedragen zijn terechtgekomen bij digitale platforms van buitenlandse eigenaren, waardoor deze budgetten niet terug worden geïnvesteerd in de Nederlandse creatieve industrie. Dat vertelde Talpa Directeur Paul Römer in een BNR-interview aan Art Rooijakkers.
Er zijn nog volgens Römer net zoveel Nederlandse tv-zenders als in 2013, terwijl het totaal beschikbare reclamebudget lager is geworden en de productiekosten juist hoger. Door de huidige markt hebben tv-zenders met 3 tot 6% marktaandeel in de toekomst geen financieel bestaansrecht meer. ‘Dan is er te weinig geld om een zender te vullen.’
Momenteel heeft Net5 nog wel bestaansrecht, maar van kleinere zenders zoals RTL 5, RTL 5, Veronica,, SBS 9 zijn er volgens hem in de toekomst teveel. Naast minder tv-zenders verwacht hij in de toekomst ook verdere consolidatie tussen tv-bedrijven. ‘Maar dat is nu nog niet nodig’, aldus Römer.
Geef als eerste een reactie